![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Gr saatu henkiin eilen illasta ja nyt matkalla rajalle jälkijunassa. Vähän meinas tulla pitkä viikko mut vaihtomoottori saatiin pelaan kohtuudella ja ajetaan viat ulos.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Perjantai 2.12.2016
Perjantaina klo 15 töistä kotiin, viimeiset pakkaukset ja Jussukan kanssa nokka kohti Imatraa. Kauhean mukavaa että termari jumittunut bertassa auki eikä lämpö nouse juuri 50 korkeammalle. Jesarilla paikataan lämppärin vuotavat yläritilät, muuten jalat jäätyy. Katonkin välistä puhaltaa ikävästi. Termarikoteloa ei uskalla avata sillä jos pultit katkeaa on soppa valmis. Venäjän tullissa saatiin pääletka kiinni. Olivat jumituneen tulliin pariksi tunniksi kun Arin kahden auton valtakirjat eivät olleet kunnossa. Jonoa ei ollut kummoista mutta hitaasti homma toimi. Edessä oli tietty valtakirjahärdelli ja lisäksi joku liettuan kilpinen auto. Aikaa meni arviolta 1,5 - 2h. Melkosta tumpelointia taas. Vihdoin päästiin tullista läpi. Tankilta menovettä noin 36 ruplan litrahintaa, kurssi taisi olla about 68. Otin varakanistereihin 60 litraa ainetta niin ettei tankata tarvitse kuin rajalla pois tullessa. Mukavan miehen kaupasti laatikko lonkeroa, LEMMin 1200 antenni länkkyyn, kartsa röökii ja parit villasukat. Limukkaa, mehua ja votkulia seuraavista kurvin jälkeisistä kaupoista ja tietty pikkurinkeleitä naposteltavaksi. Ei muuta kun letka kasaan ja kohti seikkailuita. Kimmon odottelua Svetossa. Matka jatkui talvisissa olosuhteissa kohti Kirvua. Leiri pystytettiin lopulta vähän Kirvun itäpuolelle. Puita oli sopivasti leiripaikalla pinossa. Paikka oli joku vanha tukkilaani. Saatiin kunnon tulet. Ensimmäinen auto sai puista lunta niskaan ja reilusti. jatkuu.... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
LAUANTAI 3.12.2016
Aamulla matka jatkui Ylikuuniin jossa Tapsa saavutti letkan. Olisi tullut jo edellisenä päivänä mutta Patrolissa ei pysynyt öljyt sisällä. Lähtivät matkaan josku 4 aikaan aamuyöstä? Pikku-Kimmon autosta vuotaa renkaat Ei lähtenyt kuso kulkemaan vaikka Vesku kuinka yritti Letka kasassa ja matka jatkui kohti Ojajärveä. Hieman radan ylityksen jälkeen pidettiin ruokatauko vanhoissa raunioissa. Luntakin rupesi hiljalleen tupruttamaan. Reittiä arvotaan, joko 2 tuntii ajoa tai 2 tuntia sahausta tuntui olevan vaihtoehdot. Päädyttiin ajamisvaihtoehtoon. Metsureilta epäonnistunut mökin siirto Siperian metsuri Ilkka Hautausmaan kierrolle (D reitti LT 2016 TR-3) otetaan sisään sopivasti liukkaalta WD40 reittipisteeltä. Rännit on kohdallaan Kyllähän se defe sieltä lopulta plaanataan läpi vaikki kuskillakin on ikää vasta 12v. Ihan hyvää settiä edessä Joulukuusi aihio Keli on niin kylmä että jos rengas ei kokoajan pyöri niin jäätyy heti. Liikkelle lähtö vaati aina pikkusen reippaammaan kaasutuksen. Tällä reitillä potentiaalia kevään reissuille. Pehmeetä on sopivasti. Tästä on mukaillen ajettu ennenkin jollain kevään reissulla. Ojan ylitys paikassa jossa Kiima ja Ilkka ottivat 3000 vedon että mistä kohtaa eräs LT:n kuva oli otettu. Selvyyttä ei tullut mutta asiasta vitsailtiin koko loppu reissu. Ari kuitenkin yritti paikasta josta en itse tohtinut kokeilla. Oja tuntui melko syvältä vaikka olikin kapea. Parempi reitti löytyi tästä menosuuntaan vasemmalta. Tunkit uppoo maahan ja vinssillä ei voi suoraan vetää kun renkaat ei nouse pintaan reunan yli. Tarvitaan nostetta jonka avulla Defe nouseekin hienosti ylös. Karavaani kulkee taas D47 pisteelle haetaan reittiä jonkin aikaa, ajetaan mäen päälle josta ei pääsekkään alas. Pätkädefe istahtaa kunnolla kannon nokkaan mäen harjalla. Lopulta haen reitin alun kävellen. Selvästi täällä on tehty rajut hakkuutyöt Ladoga Trophy jälkeen joka sekoittaa reittejä. Jussukka päättelee asian siitä että kasoissa olevat irti hakatut kuuset vielä vihreitä. Juuri ennen D47 pistettä edessä oja jossa niin jyrkkä vastapenkka että ei nouse, kiertoa haetaan, se maksaa yhden RJ:n murroksen verran. töks Aja millä ajat ja räikällä loput Edes siperian metsuri ei pelasta Reitti kulkee pitkän pellon poikki ja päättyy jonkun louhimon tai soramontun portille. Matka jatkuu kohti mahdollista leiripaikkaa Silta on yhtä tukkia vajaa ja meinaa just rengas tipahtaa väliin Leiri laitetaan niitylle lähelle jotain hirsimökkiä kun ei vaikuta että ketään olisi kotona. Pakkanen kai kaikkein kylmimmilleen -10 ja -15 väliltä? Samun remppa ei käyt kateeksi tällä kelillä. Tulet on niin nirkoset että teltta kutsuu nopeasti. jatkuu... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
SUNNUNTAI 4.12.2016
Lämmityksestä vastaa Kimmon webasto. Muuten ok mutta putket eri paksuiset ja meidän telttaan tulee vähemmän lämpöä. Huono makuualusta kostautuu ja yöt koleahkoja kun maa hohkaa kylmää. Muilla samat lääkkeet Talven mukavuuksia Samun remppa jatkuu Raidetanko jäässä Mese ei liiku mihkään Mesestä hajoaa myös lämppärin moottori ja hyvät neuvot on tarpeen. Eberi viritetään takatilaan ja ei tehoa ainakaan puutu. Pysyisi vaan käynnissä kauemmin kuin hetken. Matkalla pakollisia eber huoltoja enemmän kuin tarpeeksi. Tapsan patrolli ei meinää syttyä millään, ei edes pilotilla. Kaasutoholla lämmitetään imusarjaa ja saadaan kone viimein tulille. Kone syö myös öljyä jonkin verran vuotojen takia. Leiristä ajetaan lenkki Vasikkalan kautta takaisin Ojajärvelle ja kohti Haukkavuorta. Aamun lähto venyy niin pitkälle että jo siirtymällä tulee pimeä. Uittopätkän eka oja Ilkan reitti Samun reitti Mese vinssataan kuiville mutta Samun naru katkeaa pahaan paikkaan ja loput räikällä PitkäDefe Tapsa höyryää Pätkädefen raidetanko jäätyy taas niin ettei renkaat käänny. Suojapalkki poistetaan ja matka jatkuu. Samun narua pleissataan useaan otteeseen mutta märkä ja pakkaskeli tekee tepposet eikä sitä saada millään pitämään. Matka jatkuu yli korkean mäen harjan. Pätkä defestä katoaa takapäästä kaikki vedot. Pikainen stoppi pähäman drive-in baarissa Leiriin jäädään pian pystybaarin jälkeen niityn yläreunaan. Tuulee aivan helvetisti ja luntakin vihmoo. Pressuista viritetään suojaa että saa edes syötyä jotenkin suojassa. Paistin mahdollisuuskin lehahtaa hetkeksi leiriin. Veemäisessä tuulessa ei huvita edes nuotiolla patsastella joten teltta kutsuu hyvin pian. Toiveissa on että keli menee ammulla plussalle josta lumisadeki kielii. jatkuu... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
MAANANTAI 5.6.2015
Leiri aamulla. Vieressä menee mielenkiintoinen syvä oja joka lienee ihmisen kaivama? Siitä mennään kohta yli. Melko jäässä on paikat vaikka keli painuu nollaan tai jopa suojalle. Defestä kumpikin takatikku poikki. Ari varaosista toinen käy ja lukkopäällä saadaan vetoja. Defessä vetari takana irtolaipalla tai kiinteellä, hajonneet kiinteillä. Laippoja vain yksi ja kumpikin varavetari vaatisi laipan. Matka jatkuu kohti Haukkavuoren ylälenkkiä. Ojan kierto joka alkaa olla yhtä paha kuin varsinainen ylitys. Samu ajaa kammo pompulla ylös paikasta jossa tapsa kippasi porton joku vuosi sitten. Itse kokeilen mutta ei nouse eikä raahi pomputtaa. Kierto menee ajamalla jos rengaskoko 37", 35" jää juumiin. Defestä kumi vanteelta osa 1 Jää kestää hetkittäin Kimmo yrittää erkautua porukasta ja lähteä kotiin. Jäädään niityn reunaan seuraamaan että pääsee edes ekoista lätäköistä...ja siihen istuu LJ. Pelastusryhmä. Kimmolla suunnitelma muuttuu ja jää vielä yhdeksi päiväksi ![]() Ylälenkki on käsittääkseni ainakin minulle aivan uusi tuttavuus. Niityn ojien yli metsää ja laaksoon joka kulkee mäkien välissä. Pehmeetä on. Ruokatauko pidetään kun pimeys laskee. Defestä taitaa pompata taas rengas vanteelta aivan alussa, tai ainakin tyhjenee? Etujoukko pitää roukataukoa ja koittaa syttyttää noutiota tuoreilla koivuilla, siinä menee tovi jos toinenkin. Kaikki palavat roskat ja yksi tyhjä 20l muovinen öljykanisteri pelastaa tilanteen täpärästi. Letka saadaan kasaan, safkat naamaan ja reitti jatkuu. Väliin kivikossa sukkulointia. RJ rengas tyhjä. Sitten defen rengas niin lytyssä ettei pidä ilmaa, vararengas jo käytössä niin täytyy lainata Tapsan tulenuusi ajamaton vararengas. Mulla alkaa kompuran letku vuotamaan taas ja tajuan että johtuu siitä että kompura kuumenee niin paljon että letku sulaa. Hmm. jätin pois metalliletkun joka lähtee viairista ja nyt ymmärän sen funktion. Ongelma ei ilmene kuin maksimi rengasjumpassa. Iso kivi ja oja. Samulta rivahtaa luultavasti tähän takaperä. Pehmeät jatkuu ja defe istahtaa tosi pahasti ränniin. Takarengas tyhjenee. Eikä pidä millään joten otettava vanteelta pois Herkku hommia pakkasella Kompuran letku sulaa taas rengasta täyttäessä vaikka kuinka varoo Röykytän vikoissa lutakoissa niin että jonkinlainen narahdus kuuluu etupäästä, vasta hetken kuluttua tajuan että ei vedä kuin toinen puoli vaikka lukko päällä. Murros, vetari tai jotain, jää nähtäväksi kun saa auton sulatettua. Napalukko auki ja etulukko päälle niin matka jatkuu. Viimeiset passit. Samulta loppuu bensa ja siihen kerätään kaikista sahoista ja webastoista viimoiset aineet. Matkanteko muutenkin melkosta raksutusta kun takavälitys rikki, välillä junttaa kiinni mutta pikku pakilla matka taas jatkuu. Jossain vaiheessa pätkällä Kiiman vinssi hajoaa ja Arilla kai samoja ongelmia. Reitti päättyy hiekkatielle kokolaitta kalliopätkän pohjoispuolelle. Kello on jotain 3 tai 4 kun päätetään että tähän jäädään eikä leiriä pystytetä. Ylös klo 7 ja kohti Käkisalmea tankkaamaan. Useilla tankkivalo jo palaa. Epäilys on pääseekö kaikki käkkäriin asti. Onneksi mulla Jerryssä vielä 10L vaikka Ilkalle siitä jo toinen 10 lainattiin kun ei kallistuksissa pysynyt enää käynnissä. Toiset nukkuu autoissa ja toiset nuotiolla. Koitan ottaa vähän unta lumihangessa telttapatjalla ja makuupussi peittona mutta aina vaan kylmä jostain hiipii. Huonoiksi jää yöunet. jatkuu... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
TIISTAI 6.12.2016 Itsenäisyyspäivä
Klo 7 otetaan herätys ja aloitetaan matka kohti käkkäriä. Linjanaluspätkän risteyksessä napikset auki ja takavedolla loppumatka. Samulta loppuu bensa johonkin mäkeen ja loppumatka käkkäriin sujuu liinan perässä. Eipä oo ennen aamu kasia tullut aikaisemmin oltua käkkärissä. Huoltiskalla bongataan mielenkiintoinen pullauazi viritelmä kääntyvällä taka-akselilla. Tankkiin meni muistaakseni 36 litraa ja yksi jerry olisi käytännössä täysi ellei siitä olisi annettu Ilkalle puolia. Varmaan aika sopiva määrä jos oltaisiin ajettu enemmän. Akselit aika yhtäjäätä. Jousitus heikko kun puolen matkaa jousesta täynnä jäätä. Rekkoja välillä ojassa ja välillä vain jumissa mäessä. Meinaa lyhyet yöunet kostautua ja silmät meinaa väkisin mennä kiinni. Onneksi valostuu ja virkeystaso kasvaa huomattavasti. Jussukka kuorsaa vieressä vaikka meno on kuin Linnanmäelllä. Planareita kuolataan vielä Svetossa ennen kuin vedetään rajasta yli. Jonoa ei juuri ole ja yli päästään nopeasti. Kotimatka sujuu hyvin sen jälkeen kun pysähdytään hakkaamaan BJn vanteista jäät pois. Rajan takana tuli kilmetrejä 264, paljon remppaa ja talven murheita riitti. Silti hyvää settiä oli joita pitää varmaan keväällä koittaa uudelleen. Kiitos kaikille matkaseurasta. Seuraavalle reissulle muistiin että polttoainetta pitää olla mukana niin paljon että ajaa voi pitkiä päiviä. Minulla se tarkoittaa vähintään 3 x 20L jerryä täyden tankin lisäksi, jos pitkiä siirtymiä niin ollut enemmänkin mukana. Vanhat 20L öljykanikat hyviä ja ne voi tyhjänä vaikka polttaa noutiolla. P.S Rakas joulupukki voisitko tuoda Arille beadlock vanteet ja Samulle Toyotan ison akselin ainakin taakse. Tässä vielä jotain video pätkiä koostettuna mutta editoimattomana. OVER AND OUT Viimeksi muokannut mikjus : 09.12.2016 13:08 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Hienoo tarinaa tältä mieheltä aina jalostuu.
Saisit olla mukana joka porukan venäjän safarilla! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pähäma helatorstain venäjän safari 8 - 12.5.2013 | mikjus | Tapahtumat | 229 | 12.06.2013 09:05 |
In-team/Pähäma Itsenäisyyspäivän safari 5-9.12.12 | _Tero_ | Tapahtumat | 10 | 24.03.2013 16:10 |
PäHäMa itsenäisyyspäivän safari venäjälle 5-9.12 | mikjus | Tapahtumat | 114 | 17.12.2007 20:09 |
Kevyt venäjän safari | JASA | Tapahtumat | 25 | 29.08.2007 11:20 |
Venäjän safari 30.4-2.5 | LaaLaa | Tapahtumat | 47 | 04.05.2004 09:35 |