Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T
Saa se laturi olla vaikka 200Ampeerinen.
Harvassa on ne akut jotka ottaa varautuessan yli 50A virtaa vastaan.
Sekin vain hetkellisesti tyhjänä. Varauksen kasvaessa latausvirta tippuu kuin lehmän häntä.
Toki saahan sitä virtaa menemään kun nostaa latausjännitettä vaikka 15Volttiin. Ja keittää akut kuiviksi.
|
Tuo liian suuri laturi on todella ikävä käytössä:
Jos esim. bosch puhallinjäähdytteinen 90 A laturi tuottaa 33 Amppeeria/14 volttia 1500 kierroksella ja hyötysuhde esim. 70% hihnaväliryksen kanssa, niin tehoa polttomoottorissa pitää olla silloin noin 0,7 kW!
Ja jos välitys on esim. 1:1, niin pitää olla aika iso moottorisaha.... (siis että jaksaa antaa tuon 1500 kierroksella)
Ja jos ei ole, niin polttomoottori ei jaksa pyörittää laturia niin lujaa.
-> siis polttomoottorista loppuu voima, huutaa kaasu pohjassa reilua tyhjäkäyntiä, jos jaksaa pysyä käynnissä.
Ja sama efekti, jos yrittää startata. (siis mottorin kiekat putoaa, samaten latausvirta, moottori voi jopa sammua)
tuo mainitsemasi 200 A laturi tarvitsee nimellisvirralla noin 4 kW moottoritehoa, ja jos vähänkään haluaa varmuutta, niin 6kW olisi minusta sopiva...
Ja noiden "romuautojen" tyhjentyneiden akkujen lataaminen 15 voltin jännitteellä, varsinkin laturilta mitattuna, ei ole erikoisen vaarallista saati herkkä hiehuttamaan akkua kuivaksi, sillä kukaan ei varmaankaan huudata tuota generaattoria yhtään pitempään kuin on pakko. (akku ei juurikaan kiehu, kun ottaa virtaa vastaan, kiehuminen voimistuu silloin, kun akku on läynnä.)