![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kysely jatkuu...Mitenhän tähän suhtautuisi: https://kauppa.rellunkulma.fi/produc...010000w-handai Sanoi täti että yleensä Loncin moottori. Ei jaksanut varmistaa kun sähköpostilla kysyin.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Minulla on ollut Hondan aggregaatteja. Jos vertaan 5000VA Hondaan, kun on omista teholtaan lähinnä. Hondassa on 13hv/390cm3 kone, eli karkeasti jakaen 384VA/hv tai 12.9VA/cm3. Se ainakin on toiminut. Jos siitä kiinalaisesta luvataan 9500VA ja siinä on 20hv/614cm3 kone, niin samalla jakolaskulla moottorin kuormaksi tulisi 475VA/hv ja 15.5VA/cm3. Vähän enemmän siis on moottorille laitettu kuormaa, jos luvattu jatkuva lähtöteho 9500VA pitää. Honda antaa ainakin mitä luvataan, on kokeiltu työmailla. Kun tiedetään, että 1hv on 746W (eli siis 746VA jos tehokerroin on 1.0, siis resistiivinen kuorma), niin jäähän siinä kiinalaisessa vielä laskelmassa hyötysuhteellekin tilaa. Hyötysuhde on aina aika reilustikin alle 100%, joten hevosvoimasta ei mitenkään saa 746VA sähkötehoa.
__________________
Jukka |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Itelle ostin omaan puuhamaahan nyt heinäkuussa tuollaisen halvan ja hyvän kiinalaisen:
https://www.ltt24h.fi/tuote/aggregaa...6438168093710/ Maksimiteho 230V 3000W, jatkuva tuotto 2800W. Paino 45kg, joten tällainen selkävammainenkin jaksaa yksin nostaa sen kottikärryn kyytiin ja siirrellä paikasta toiseen/pakettiauton konttiin (muorilan rakennusten kunnostus myös menossa, joten konetta raakkuutetaan paikasta toiseen). Halpaa oli tarjoushinta 275,- ja vuoden takuulla. Oma libido kyllä kestää käyttää myös halpaa kiinalaista, kunhan vaan tehot riittää... ![]() Kyllä tällä sähkökatkon sattuessa sähköistää useammankin pakastimen kerralla. Raulimyrskyn aikaan vein koneen naapurille pariksi tunniksi lainaan, ettei sen lihaa täynnä olevat arkut lämpiä liikaa, kun sähköt olivat olleet poikki jo 21h. Hyvää siinä on se, että syö osakuormalla n. litran bensaa tunnissa ja lähtee aina kevyellä kertanykäisyllä käyntiin. Hiljainen pörinä ei kuulu kauas. Kiinainmaalta siihen saa vielä sellaisen kaasarin säätimineen 22,- postitettuna, että saa syöttää vaihtoehtoisesti myös nestekaasua, jolloin taas polttoainekulut liki puolittuvat. Ja ainahan voi rakentaa puukaasu- tai vetygeneraattorin, niin saa liki ilmaista polttoainetta (KVG)... ![]() Hyvää on myös se, että ylikuormituksen sattuessa se ei ole polttanut jännitteensäätäjää, vaan on sammuttanut polttomoottorin. Pari kertaa on käynyt niin, että pyykkikone on alkanut lämmittämään tai linkoamaan, kun samaan aikaan on laitettu kompuraa tai pöytäsirkkeliä päälle (+ tietysti roikkavalot ja useat akkulaturit aina päällä kun kone käy). Olen sillä nyt reilusti toistakymmentä tankillista pärryyttänyt sähköä ja uskallan suositella kohtuukäyttäjälle... ![]() Hitsauskonetta en ole edes yrittänyt kokeilla käyttää, kun ne vaativat melkeinpä 5-7kVA koneen (hitsauskoneesta tietysti kiinni tämäkin) toimiakseen kunnolla. Silloin taas aggregaatin hinta pompsahtaa korkealle ja polttoaineen kulutuskin kolminkertaistuu.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Heh, sattuipas. Hätäpäissäni sen myrskyn aikaan ostin juuri tuon kun sattui lähikaupassa olemaan. Hyvinhän se pelasi sen aikaa kun oli tarve.
Nyt on vaan tavoite hommata 3-vaihekone tuottamaan sähköä myös vesipumpulle. Laitan saman tien verkonvaihtokytkimen ja syötän koko huushollia, tai no välttämättömiä laitteita. Laitatko linkkiä siihen kaasujuttuun, kiinnostaa tutustua aiheeseen.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on kans tuo Kartse1:n linkin kone, ostettu Minimanista Xpert -merkillä ja hinta 169,- kun sattui poistohyllystä löytymään. Al-Ko:n 2,2 kW klapikonettakin jaksaa hyvin käyttää, tietty pörähtää vähän kun klapparin käynnistää. Aggregaattia tosin en ole koskaan saanut käyntiin ilman starttipilottisuihketta, oli ryyppy missä asennossa tahansa
![]() ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sulla on bensansaannissa jotain tukosta tai sitten ryyppyläppä ei mene täysin kiinni. Kunnossa oleva kone kyllä käynnistyy kertanykäisyllä, kun vaan laittaa ryypyn ihan kiinni. Röpöttää rikkaalla, mutta kun heti nappaa ryypyn pois päältä, niin jää nätisti pörisemään. Bensakone tarvii puolilämpimänäkin ryyppyä.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Melkoista tonkimista kun yrittää löytää kunnon speksejä noista laitteista. Myyjän ilmoitukset voi olla ihan mitä sattuu tai oleelliset tiedot puuttuu kokonaan.
Jos onnistuu löytämään valmistajan sivut, siellä voisi kuvitella olevan riittävästi tietoa, mutta sekään ei aina toteudu. Hankalinta on yrittää saada käsitystä, miten generaattori kestää lyhyttää kuormapiikkiä, tässä tapauksessa 3-vaihemoottorin käynnistystä vesipumppukuormassa. Pari on löytynyt jotka selkokielellä sanoo antavansa 10..20s reilua ylikuormaa nimellistehoon nähden. Hollolassa tuntuu olevan varteenotettava firma näissä asioissa.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tässä on yksi versio. Netissä myyjiä on pilvin pimein. Tuolla myyjällä taisi olla isompiinkin koneisiin noita kaasareita. Hinnat ainakin oli halvimmasta päästä, siksi talletin tuon linkin koneelle. Itellä oli joskus Einhellin 230/380V / n. 5kVA kone tuollaisella dual -kaasarilla ja se kyllä säästi reilusti yli puolet polttoainekustannuksista kaasukäytöllä. Tuohon kaasarin kaasunippaanhan voi syöttää vaikka sitä ilmaista puukaasua tai muutakin palavaa kaasua. Pitää vaan tietää mitä tekee, ettei tule pommia... ![]()
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta... ![]() |