![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Panhardin puslat vaihdeltu....samalla piti nakutella tangosta isompia ruosteita irti tuommoisella Bilteman neulahakkurilla, on näppärä ja halpa peli. Noiden piikkien suhteen tuolle on tosin tullut sulkasato, enää 5 jäljellä. Mut pienet hommat onnistuu vielä ![]() ![]() Etuakseliremppaa aloiteltu. Hommasin ebaystä tuommoisen mb hylsysatsin mitä muillakin tuntuu olevan täällä, niin saa nuo napamutterit auki ilman työkalun tekoa. ![]() ![]() Oireena tuossa oli siis toisella puolella väljyys vetonivel-napa-yhdistelmässä. Näissä "tyyppivikana" löysälle jätetty etupyörän laakeri aiheuttaa sen että vetonivel syö navasta boorit väljäksi ja sama homma oli tässäkin. Kääntöpää irti, melko tumman näköisiä oli rasvat tuolla sisällä ![]() ![]() Vetonivelen suojakumit oli yllättäen riekaleina molemmilta puolilta ja vetonivelessäkin tuntui väljyyttä. Tiivisteen vastinpinta ja tuo akseliputkessa olevan pronssiholkin vastinpinta olivat molemmat hiukan kärsineen näköisiä mutta eiköhän noilla vielä ajeta. Oisko korroosio päässyt iskemään kun auto on aikoinaan seissyt useamman vuoden. ![]() ![]() Tuossa näkyy vielä akseliputkessa oleva holkki ja tiiviste. Olivat molemmilla puolilla saman kokoisia. ![]() Tuossa vielä havainnekuva napa-vetari-paketista Toisella puolella oli hiukan siistimmän näköistä ja vetarin booritkin paremmassa kunnossa. Tosin navassa oli sisemmän laakerin sisäkooli pyörinyt tyhjää josta syystä napa oli hiukan väljän oloinen, vetarin suojakumi myös rikki ja vetonivelessä väljyyttä. ![]() Yhteenvetona voisi todeta että eipä tuolla juuri ehjiä osia ollut, etuakselilla on rullattu päälle 300tkm. Poikkeuksena mainittakoon että olkatappien laakereissa ei ollut väljyyttä. Näillä näkymin taitaa mennä navat, pyöränlaakerit, vetonivelet, olkatappien laakerit ja kaikki tiivisteet uusiksi etupäässä. Josko ei tarvisi sitten olla heti aukomassa uudestaan, w124 oon joutunu pari napaa vaihtamaan kun ovat syöneet hetkessä uuden laakerit huonoksi eikä huvittais sitä leikkiä enää leikkiä. Osien hintahaarukka on jo selvillä eli sen suhteen ei pitäisi tulla yllätyksiä, laittelen hintoja vaikka tännekin sitämukaa kun saan palikkaa haalittua. ![]() Etujarrut otin auki samalla, etusatuloista oli muutama mäntä jumissa, jätin satulat kotiin likoamaan. Jarruletkut, nuo satuloiden lyhyet jarruputket, etulevyt ja palat olivat myös vaihtokunnossa.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Tuli aukaistua tuo pilalle istuttu kuskinpenkki ja jäi vähän semmoinen fiilis että kaikki kuvan "osista" tuskin ovat olleet tuolla tehtaalta saakka ![]() ![]() Bilteman 8mm kupariputkesta uudet polttoainelinjat auton alle ![]() Oikeenlaiset koneenkannakkeet (280e/pari) ja uudet tukikumit (276e/pari) löyty Saksasta Ebayn kautta. ![]() ![]() Nyt mahtuu jo turbokin paikalleen. Tilaa ei oo liikaa mut riittävästi. Vaihdoin samalla tuon 606 vakioturbon portin kellon alipainetoimisesta painetoimiseksi. Sit olikin jo aika nostaa kamiina paikoilleen ![]() ![]() ![]() ...Ja siellä lepää ![]() ![]() Rapsuttelin vielä noista umpiruosteisista kääntöpäistä ruosteet irti neulahakkurilla ja Pinotexiä pintaan ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on vaihdettu kuskin ja vänkärin penkit keskenään. Eli huono penkki on nyt emännän ongelma
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Olikos tuolle pyöränlaakerin säädölle jotain ohjetta 463 koppaan jos uusilla laakereilla kasailee? Ainakin joillain sivuilla törmäsin 200nm ja varttikierros takasinpäin-reseptiin. Mites tuon tupla napamutterin kanssa tulee toimia kun tuolla on tuo lukkolevykin välissä?
Entä tuo kääntöpään rasvatäyttö jos paikat on tyhjennetty vanhoista rasvoista, minkämoista rasvaa ja kuinka paljon? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Onkos siinä ihan normaalit kartiorullalaakerit?
Silloin tuo 200nm kuullostaa kyllä aivan liian kovalta lukemalta. Kevyt kiristys ja vähän takaisin ettei ahdista pyörimistä. Oikein jos haluaa hifistellä niin navassa saisi olla ~muutama satku-millin kymmenys päittäisvälystä. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kuvat mersun korjauskirjasta. Eli kiritään 200Nm:ään että osat asettuu paikalleen, sitte löysätään ja kiritään niin ettei ole välystä.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia vinkeistä. W124 etupäässä on kans säädettävät laakerit joihin olen aina jättänyt pienen välyksen joka juuri tuntuu rengasta heiluttaessa mutta näiden kanssa pitää ilmeisesti olla tarkempi....tehdas antaa välykselle arvoks 0,01mm uudelle ja 0,03mm vanhalle laakerille eli aika pienissä lukemissa mennään
![]() ![]() Tuo on tehty varmaan jostain titaanista hinnasta päätellen ![]() ![]() Putsailin kääntöpäät vanhoista rasvoista ja vaihdoin pyöränlaakerit tiivisteineen. Vaihto onnistui ihan tuurnalla ja isolla meisselillä naputtelemalla. Katkaisin vanhat irtonaiset laakerikoolit rälläkällä yhdestä kohtaa, niitä apunakäyttäen oli näppärä naputella uudet koolit perille saakka ilman vahinkoja. Navat tuli nyt uudet molemmille puolille, niihin joutui ulomman laakerin sisäkoolin painamaan prässillä paikoilleen. Täytyy jättää vanhoista navoista tuo parempikuntoinen jemmaan pahan päivän varalle. Vetoakseleihin vaihdoin uudet Spidan merkkiset nivelet. Nivel lähtee ihan nätisti irti kun levittää tyvestä rasvan alta paljastuvaa lukkorengasta parilla ruuvarilla ja napauttaa niveltä kevyesti. Mukana tulleet uudet suojakumit oli akseliin tosi tiukat joten en tajunnu laittaa ensimmäiseen kumiin ollenkaan sitä pientä sisempää klemmaria kun se tuntui pysyvän ilmankin....suojakumi olis pitäny kääntää ensin ylösalaisin ja laittaa se ensin, kun klemmarin paikka on hassusti suojakumin sisällä nivelen puolella. En oo kyl varma oliko vanhoissakaan niitä ![]() ![]() Tuon öljytiivisteen vaihto ei ollut ihmeellinen homma, sen takana oleva holkkikin lähti nätisti kun sen sahasi rautasahalla parista kohtaa poikki ja naputteli ruuvarilla palat irti. Uusi holkki meni paikoilleen hylsyllä naputtelemalla. Sen paremmin uusi kuin vanhakaan holkki ei ollut vetariin kovin tiukka, eli välystä on ihan huomattavasti. Ilmeisesti tuon on tarkoitus vaan antaa tukea ääriasennoissa jos vetari meinaa vastata tuonne akselin sisuskaluihin. Kääntöpäiden laakerit suojakansineen vaihtui myös naputtelemalla vanhat ruuvarilla pois pesästään ja uudet vanhaa koolia avuksi käyttäen paikoilleen. ![]() Sit vaan romuja paikoilleen, kerkesin kasata tuohon jo kääntöpäänkin paikoilleen uusilla tiivisteillä....toista puolta täytyy jatkaa ens viikolla Etuakselin osien hintoja: -Olka-akselin laakerit, pohjatulpat, suojakannet sekä kääntöpään paperi- ja kaapijatiivisteet sarjana yht. 178e molemmille puolille (ebay.de) -Etunavat 473e/kpl (ebay.de, KL:ssä 600 jotain euroo kpl) -Etu vetonivelet Spidan (sis. nivelen lukkorenkaineen, suojakumit, klemmarit ja rasvat sekä napamutterin lukituslevyn) 386,9e/kpl (ebay.de) -Pyöränlaakerit SKF (sis. ulomman ja sisemmän laakerit, ulomman ja sisemmän tiivisteen, vetarin mutterien lukkolevyn ja huopatiivisteen napaan) 72,8e/kpl (ebay.de) -Perän öljytiiviste 50e/kpl (KL-Varaosat) -Vetarin tukiholkki 12e/kpl (KL-varaosat) Tuosta voi jokainen laskeskella että kannattaa Geetä ostaessa ehkä jopa tunkkailla hiukan etuakselia ylös ja kokeilla välyksiä laakereista ja navoista toisin kuin minä tein... ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa ton penkin korjausta kysyä nokian verhoomosta joitakin mersun penkkejä siellä korjauttanut jos ei liian kaukana
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Moottori maksoi purkaamossa lopulta 2200e. Siihen sai toimintatakuun. Hintapyynti oli parisataa korkeampi, kilometrejä mittarissa 300tkm. Tuo on tosiaan OM606.962 eli tehdastekoinen turboversio W210 E-mersun keulilta. Purkaamoista etenkin noita vapari 606 koneita saa ihan sopiviin hintoihin. Yksityisillä 606 turbokoneiden hinnat alkaa noin tonnista mutta koneissa kilometrejä on tyypillisesti puoli miljoonaa.
Harkitsin itekin ensin 603 turbokonetta mutta olen tullut siihen johtopäätökseen että ne on jo liian huonokuntoisia (en löytänyt ehjää mistään ja muilla on ollut samoja ongelmia). Kannet halki, laakerit vaihtokunnossa ja pytyissä rotansyömää tms. Vaparit on tietty asia erikseen mutta niistä ei taas ole turbokäyttöön. Noilla koneilla on takana jo niin paljon kilometrejä ja kovaa huolimatonta käyttöä että se on tehnyt tehtävänsä. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Remonttia taas jatkettu. Ebaystä löyty Saksasta ehjä ja täydellinen dieselmallin tankki, joka tuli ährättyä paikoilleen. Tankki on hiukan eri mallinen kun bensassa, siinä on myös tilaa pakoputkelle tankin yläpuolella, pohjassa ei ole mitään ruiskupumppuja ja koko tankin imusysteemi on erilainen:
![]() ![]() Tankin orkkis suojapelti täytyy vielä sepittää paikoilleen. Kääntöpäät ja navat tuli kasailtua etuakseliin paikoilleen. Laakerivälyksen säädön tein noilla Ippe69:n antamilla ohjeilla. Täytyy vielä tarkistaa välykset kunhan pääsen ajamaan tuolla pätkän, laakerit eivät olleet mitään helpoimpia säätää. Kääntöpäät oli täysin tyhjät rasvasta, pumppailin tuollaista halvinta yleisrasvaa molemmille puolille n. 700g. ![]() ![]() Maalattu vakaaja paikoilleen uusilla kumeilla, josko ei kolisisi enää... ![]() Otin jumittuneet etusatulat käsittelyyn. Toimivimmaksi konstiksi jumittuneisiin mäntiin osoittautui ruosteisen männän painaminen aivan pohjaan, suojakumit pois ja puukolla vaan raaputtelemaan sylinteristä ruosteinen "kaulus" pois jolloin mäntä tulikin jo nätisti pihalle. Sitten vaan vesihiomapaperilla ruosteet sylinteristä pois ja uus mäntä tiivisteineen paikoilleen. Yhden männän jouduin hajottamaan paikoilleen että sain sen irti. Olkaa kärsivällisiä noiden satuloiden kanssa, rauhassa vaan liottelee irrotusöljyllä, lämpö auttaa myös. Jo tommosella pikkutoholla saa ihmeitä aikaan eikä pultit katkea satulaan. Ebaysta löyty 78e hintaan korjaussarja kahdelle Perrot satulalle sisältäen uudet männät (8kpl), pölysuojat (8kpl), mäntien tiivisteet (8kpl) ja satulan puolikkaiden välissä olevat o-renkaat (2kpl). Hapertuneet jarruletkut vaihtui uusiin, ja tein samalla uudet jarruputket tuohon letkun ja satulan välille. ![]() ![]() ![]() ![]() Kojelauta tuli jonkinlaisen ahaa-elämyksen seurauksena purettua kesällä pois kun siistin noita sähköjä samalla joten kasailin sen takaisin ja pistin samalla sisustaa takas nippuun. Kuskinpenkistäkin tuli yllättävän hyvä kun heitin tuon vanerin ja lisäpehmusteet tuolta kuuseen jolloin penkin verhouksen sai taas kunnolla kiinni. ![]() ![]() ![]() Koneesta tuli otettua savut. Nätistihän tuo naputtelee. Putsarinjalan vaihdoin vielä vanhasta moottorista niin sain öljynjäähdyttimen putket sopimaan suoraan. Nuo 606 koneet ei tahdo aina alkaa kierrättämään öljyjä jos putsarinjalka ja öljypohja on ollut irti, mutta kun löysää pultit putsarinjalan ja lohkon välistä ja käyttää niin kauan että öljy lentää raosta ja sit pultit kii, niin saa öljynpaineet nousemaan kun öljypumppu työntää ilmat pois pumpun ja takaiskuventtiilin välistä. ![]() ![]() Tuosta sitä täytyis sit jatkaa. Seuraavaks täytyy rakennella ahtoputket ja välijäähdytin systeemi uusiks ja tehdä uus pakoputki. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Hienoa settiä.
Geen kausihuolto. ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#12
|
||||
|
||||
![]()
good job
|
![]() |
Luokat |
mercedes, mersu |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Miehen kolme elämää | timmy | Chit-Chat | 2 | 07.05.2010 18:00 |
Elämää suurempi huijaus | Raivo | Elämää suuremmat huijaukset | 2 | 20.03.2008 19:54 |
Kohti seuraavaa elämää | bono | Rakas Päiväkirja | 9 | 09.02.2006 20:52 |
Koiran elämää | Ipe64 | Chit-Chat | 53 | 25.07.2005 15:50 |
Elämää Marsissa... | Gazza | This And That | 0 | 29.05.2002 09:19 |