Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.08.2016, 20:59
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Niin, se kaava
Tilleyn linkistä löytää kätevästi valmiin kaavan pysähtymismatkalle:

https://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance

d= v^2 / (2 * kitkakerroin * g)
Kitkakertoimen kaava tuolta Hegulin antamasta linkistä:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kitka

Kitkakerroin = F/N
jossa F on mitattava! Liukumaan lähtöä vastustava (lepokitka) tai liukumisen (liikekitka) vaatima voima
Ja jossa N on pintaa kohtisuorassa olevat voimat, ajoneuvon paino (m*g), + ilmavirran voima kovemmassa nopeudessa + ym.

kun yhdistetään saadaan

d = v^2 / (2 * (F/N) * g)

pysähtymismatka = v^2 / (2 * (F/m*g) * g)

Antoisia puntarointihetkiä

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.08.2016, 05:26
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Ei jaksa yksinkertaista asiaa enää jauhaa, jokainen olkoot asiasta mitä mieltä haluaa.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.08.2016, 08:05
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Niin, se kaava
Tilleyn linkistä löytää kätevästi valmiin kaavan pysähtymismatkalle:

https://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance

d= v^2 / (2 * kitkakerroin * g)
Kitkakertoimen kaava tuolta Hegulin antamasta linkistä:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kitka

Kitkakerroin = F/N
jossa F on mitattava!
...
Antoisia puntarointihetkiä
Olisit lainannut siitä kitka-wikistä tämän tekstin:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kitka-wiki
Kitkaa koskevia sääntöjä[5]:

* Kitkavoiman ja kuormittavan voiman suhde pysyy vakiona esimerkiksi kuorman kasvaessa ja tätä vakiota sanotaan kitkakertoimeksi.
...
Kuormaa (tässä ajoneuvon massaa) lisätään, mistä johtuen kitkavoimakin lisääntyy. Suhde pysyy vakiona, joten se ei riipu massasta.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.08.2016, 09:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Olisit lainannut siitä kitka-wikistä tämän tekstin:

.....

Kuormaa (tässä ajoneuvon massaa) lisätään, mistä johtuen kitkavoimakin lisääntyy. Suhde pysyy vakiona, joten se ei riipu massasta.
Älä nyt, kun ei se mene niin Massa ratkaisee, paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa!
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.08.2016, 14:44
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Älä nyt, kun ei se mene niin Massa ratkaisee, paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa!
Massa ei ratkaise nykyään enää yhtään mitään, se on niitä keskikastin vormulakuskeja.
Ja mullakin on vähän ylipainoa, mutta se on ihan mun oma asia.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.08.2016, 15:49
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Ja mullakin on vähän ylipainoa, mutta se on ihan mun oma asia.
Eli sulta löytyy kumista reilusti pitoa
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.08.2016, 17:58
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Massa ei ratkaise nykyään enää yhtään mitään, se on niitä keskikastin vormulakuskeja.
Ja mullakin on vähän ylipainoa, mutta se on ihan mun oma asia.
Massa on vielä massa kitkan laskennassa,
sotkee ajatuksia ja kusee silmään kuskia...

(Eput: Afrikka, sarvikuonojen maa)
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.08.2016, 20:37
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 481
Thumbs down

Lyökää nyt jo lukkoon tämä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.08.2016, 10:22
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Olisit lainannut siitä kitka-wikistä tämän tekstin:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kitka-wiki
Kitkaa koskevia sääntöjä[5]:

* Kitkavoiman ja kuormittavan voiman suhde pysyy vakiona esimerkiksi kuorman kasvaessa ja tätä vakiota sanotaan kitkakertoimeksi.
...

Kuormaa (tässä ajoneuvon massaa) lisätään, mistä johtuen kitkavoimakin lisääntyy. Suhde pysyy vakiona, joten se ei riipu massasta.
Ja pari riviä alempana:
"Säännöt toimivat monissa tapauksissa likimäärin, mutta kaikkiin näihin sääntöihin löytyy myös poikkeuksia."

Poikkeukset liittynevät eri materiaaleihin ja olosuhteisiin, niitä ei saa laskentaan mukaan jos käytetään vain taulukko arvoja eikä tehdä mittauksia.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.08.2016, 12:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Pitääkö vääntää rautalangasta? Tässä puhuttiin teoriatason laskuista, ja niissä massa ei merkitse pysähtymismatkassa. Käytännön elämässä massa, eri materiaalit, yms. vaikuttaa ja siksi tehdään testejä - näinhän asiasta puhuttiin jo suunnilleen ekalla sivulla.

Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää? nyt sekoitat aitaa ja aidanseipäitä keskenään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 18.08.2016 12:05
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.08.2016, 12:25
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Pitääkö vääntää rautalangasta? Tässä puhuttiin teoriatason laskuista, ja niissä massa ei merkitse pysähtymismatkassa. Käytännön elämässä massa, eri materiaalit, yms. vaikuttaa ja siksi tehdään testejä - näinhän asiasta puhuttiin jo suunnilleen ekalla sivulla.

Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää? nyt sekoitat aitaa ja aidanseipäitä keskenään..
On ollut ihmetystä miksei teoria vastaa todellisuutta, kuten voi päätella tuolla aikaisemmista kirjoituksista on yksinkertaistettu asioita. Itseasiassa olen vahvistanut teorian ja tuonut esiin asioita jotka mutkistavat kokonaisuutta (tai lauseketta) ja pitäisi ottaa huomioon (mikäli mahdollista).

Mielipiteenäni sanoisin
Lauseke on laadittu väärin mikäli ei päästä siihen mikä on mitattu.

Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 18.08.2016 12:28
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.08.2016, 12:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

No mene sitten ihmeessä michelinille tai goodyearille töihin vääntämään kaavoja, kun edes rengastehtaiden inssit ei osaa muodostaa kaavoja jolla saataisiin mallinnettua asiat realistisesti ilman testejä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.08.2016, 12:56
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
On ollut ihmetystä miksei teoria vastaa todellisuutta, kuten voi päätella tuolla aikaisemmista kirjoituksista on yksinkertaistettu asioita. Itseasiassa olen vahvistanut teorian ja tuonut esiin asioita jotka mutkistavat kokonaisuutta (tai lauseketta) ja pitäisi ottaa huomioon (mikäli mahdollista).

Mielipiteenäni sanoisin
Lauseke on laadittu väärin mikäli ei päästä siihen mikä on mitattu.
Ehkä olis paras antaa asian jo olla, vaikka onhan tätä jutustelua hauska lukea
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.08.2016, 14:38
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Ehkä olis paras antaa asian jo olla, vaikka onhan tätä jutustelua hauska lukea
Varsin nautinnollista, täytyy myöntää
Alkuperäinen kirjoittaja taisikin jo ostaa renkaat
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Snorkkeli talvella tsss1 Tekniikka & Jutustelu 7 23.05.2011 22:08
Creepyt talvella ??? Sten Tekniikka & Jutustelu 6 14.12.2009 03:58
Insa Sahara talvella..? Suitsa-Man Tekniikka & Jutustelu 67 10.01.2006 08:24
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
Tarkeneeko talvella? Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2004 16:26


Sivu luotu: 12:46 (GMT +2).