Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.08.2016, 20:56
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lauri a. Näytä viesti
Tuo viemäriputki viritelmä oli kyllä sellainen että en semmoista enää hevillä autooni laittaisi. Varsinkin sen jälkeen kun putsarikotelon käytti irti ei ollut enää mitään varmuutta siitä miten moni putkiston n. 15 liitoksesta vuotaa. Imuputki meni myös verrattaen alhaalta joten epäilytti hiukan miten sen kanssa käy jos autolla rypee huolella jossain. Mut tuo putsari homma on haastava Geessä ja itelläkin mietinnässä miten sen toteutan aikanaan.
En minä vakavissani viemäriputkea aikonut käyttää. Yleensä olen tee-se-itse-pakoputken osista hitsaamalla kasannut imu/ahtoputkia. Väliin tarvittava määrä silikoniletkuja hyvillä lemmareilla kiristettynä. Mutta tuo reitti voisi olla ratkaisu. Jonkinlainen tila olisi siinä, missä sinullakin on suodatinkotelo, mutta se kyllä tekee konehuoneesta ahtaan. Kävi mielessä, että onnistuisiko lokasuojan sisään putsarin laittaminen. Jos se imisi ilmaa sieltä mistä alunperinkin, niin siihen olisi helpohko rakentaa vielä snorkkeli jatkoksi ilman peltien rei'ittämistä. Ei siksi, että olisin niin syvälle menossa, mutta rengas heittää rapaa aika paljon alkuperäisen imupaikan kohdalle.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.08.2016, 09:13
lauri a. lauri a. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.01.14
Sijainti: Sastamala, Finland
Viestit: 78
Perusasetus

Juu suutinputket sopii mekaaniseen suoraan ilman sen kummmempia virityksiä. Pumpun takakannakkeen joutuu vaihtamaan 603 koneesta eli samasta mistä pumppukin on peräisin.

Jotain turattu tämänkin projektin tiimoilta, vaihtelin etuakselin pitkittäisten tukivarsien kaikki puslat uusiin, olivat jo sen verran huonossa hapessa kun monttuun ajaessa kuului kolinaa etuakselilta.








Tuo puslanvaihto oli nätti homma, vakaaja ja takimmainen raidetanko vaan pois tieltä niin tukivarren pystyi irroittamaan autosta pyörät maassa. Puslasatsi tuli saksasta, 160e toimituskuluineen. Mukana on myös etu panhardin puslat jotka vaihtuu samaan syssyyn. Vakaajaan täytyy myös vaihtaa uudet kumit väljien tilalle. Bilteman prässi on kyllä jo haukkunu hintansa, yks parhaista työkaluostoksista mitä oon tehny
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.09.2016, 09:01
lauri a. lauri a. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.01.14
Sijainti: Sastamala, Finland
Viestit: 78
Perusasetus

Panhardin puslat vaihdeltu....samalla piti nakutella tangosta isompia ruosteita irti tuommoisella Bilteman neulahakkurilla, on näppärä ja halpa peli. Noiden piikkien suhteen tuolle on tosin tullut sulkasato, enää 5 jäljellä. Mut pienet hommat onnistuu vielä


Etuakseliremppaa aloiteltu. Hommasin ebaystä tuommoisen mb hylsysatsin mitä muillakin tuntuu olevan täällä, niin saa nuo napamutterit auki ilman työkalun tekoa.




Oireena tuossa oli siis toisella puolella väljyys vetonivel-napa-yhdistelmässä. Näissä "tyyppivikana" löysälle jätetty etupyörän laakeri aiheuttaa sen että vetonivel syö navasta boorit väljäksi ja sama homma oli tässäkin.

Kääntöpää irti, melko tumman näköisiä oli rasvat tuolla sisällä




Vetonivelen suojakumit oli yllättäen riekaleina molemmilta puolilta ja vetonivelessäkin tuntui väljyyttä. Tiivisteen vastinpinta ja tuo akseliputkessa olevan pronssiholkin vastinpinta olivat molemmat hiukan kärsineen näköisiä mutta eiköhän noilla vielä ajeta. Oisko korroosio päässyt iskemään kun auto on aikoinaan seissyt useamman vuoden.



Tuossa näkyy vielä akseliputkessa oleva holkki ja tiiviste. Olivat molemmilla puolilla saman kokoisia.


Tuossa vielä havainnekuva napa-vetari-paketista

Toisella puolella oli hiukan siistimmän näköistä ja vetarin booritkin paremmassa kunnossa. Tosin navassa oli sisemmän laakerin sisäkooli pyörinyt tyhjää josta syystä napa oli hiukan väljän oloinen, vetarin suojakumi myös rikki ja vetonivelessä väljyyttä.


Yhteenvetona voisi todeta että eipä tuolla juuri ehjiä osia ollut, etuakselilla on rullattu päälle 300tkm. Poikkeuksena mainittakoon että olkatappien laakereissa ei ollut väljyyttä. Näillä näkymin taitaa mennä navat, pyöränlaakerit, vetonivelet, olkatappien laakerit ja kaikki tiivisteet uusiksi etupäässä. Josko ei tarvisi sitten olla heti aukomassa uudestaan, w124 oon joutunu pari napaa vaihtamaan kun ovat syöneet hetkessä uuden laakerit huonoksi eikä huvittais sitä leikkiä enää leikkiä. Osien hintahaarukka on jo selvillä eli sen suhteen ei pitäisi tulla yllätyksiä, laittelen hintoja vaikka tännekin sitämukaa kun saan palikkaa haalittua.


Etujarrut otin auki samalla, etusatuloista oli muutama mäntä jumissa, jätin satulat kotiin likoamaan. Jarruletkut, nuo satuloiden lyhyet jarruputket, etulevyt ja palat olivat myös vaihtokunnossa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.09.2016, 10:58
lauri a. lauri a. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.01.14
Sijainti: Sastamala, Finland
Viestit: 78
Perusasetus




Tuli aukaistua tuo pilalle istuttu kuskinpenkki ja jäi vähän semmoinen fiilis että kaikki kuvan "osista" tuskin ovat olleet tuolla tehtaalta saakka Melkein helpoin jos sattuis löytämään jostain ehjän penkin samalla kuosilla, tuntuvat vaan olevan kiven alla. Toki tuohon saa uutta pehmustetta kl:n kautta mut sen hinnalla (400e) keksii melkein jo jotain muutakin.

Bilteman 8mm kupariputkesta uudet polttoainelinjat auton alle


Oikeenlaiset koneenkannakkeet (280e/pari) ja uudet tukikumit (276e/pari) löyty Saksasta Ebayn kautta.



Nyt mahtuu jo turbokin paikalleen. Tilaa ei oo liikaa mut riittävästi. Vaihdoin samalla tuon 606 vakioturbon portin kellon alipainetoimisesta painetoimiseksi.

Sit olikin jo aika nostaa kamiina paikoilleen





...Ja siellä lepää




Rapsuttelin vielä noista umpiruosteisista kääntöpäistä ruosteet irti neulahakkurilla ja Pinotexiä pintaan Josko sitä pääsisi jo kasaamaan etuakselia kunhan saa osat tontille.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.09.2016, 16:36
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Mulla on vaihdettu kuskin ja vänkärin penkit keskenään. Eli huono penkki on nyt emännän ongelma
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.09.2016, 19:34
lauri a. lauri a. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.01.14
Sijainti: Sastamala, Finland
Viestit: 78
Perusasetus

Olikos tuolle pyöränlaakerin säädölle jotain ohjetta 463 koppaan jos uusilla laakereilla kasailee? Ainakin joillain sivuilla törmäsin 200nm ja varttikierros takasinpäin-reseptiin. Mites tuon tupla napamutterin kanssa tulee toimia kun tuolla on tuo lukkolevykin välissä?

Entä tuo kääntöpään rasvatäyttö jos paikat on tyhjennetty vanhoista rasvoista, minkämoista rasvaa ja kuinka paljon?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.09.2016, 11:22
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Onkos siinä ihan normaalit kartiorullalaakerit?
Silloin tuo 200nm kuullostaa kyllä aivan liian kovalta lukemalta.

Kevyt kiristys ja vähän takaisin ettei ahdista pyörimistä.
Oikein jos haluaa hifistellä niin navassa saisi olla ~muutama satku-millin kymmenys päittäisvälystä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.10.2016, 17:32
romuko romuko ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 04.05.12
Sijainti: Nokia
Viestit: 8
Perusasetus

Kannattaa ton penkin korjausta kysyä nokian verhoomosta joitakin mersun penkkejä siellä korjauttanut jos ei liian kaukana
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.10.2016, 19:36
lauri a. lauri a. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.01.14
Sijainti: Sastamala, Finland
Viestit: 78
Perusasetus

Moottori maksoi purkaamossa lopulta 2200e. Siihen sai toimintatakuun. Hintapyynti oli parisataa korkeampi, kilometrejä mittarissa 300tkm. Tuo on tosiaan OM606.962 eli tehdastekoinen turboversio W210 E-mersun keulilta. Purkaamoista etenkin noita vapari 606 koneita saa ihan sopiviin hintoihin. Yksityisillä 606 turbokoneiden hinnat alkaa noin tonnista mutta koneissa kilometrejä on tyypillisesti puoli miljoonaa.

Harkitsin itekin ensin 603 turbokonetta mutta olen tullut siihen johtopäätökseen että ne on jo liian huonokuntoisia (en löytänyt ehjää mistään ja muilla on ollut samoja ongelmia). Kannet halki, laakerit vaihtokunnossa ja pytyissä rotansyömää tms. Vaparit on tietty asia erikseen mutta niistä ei taas ole turbokäyttöön. Noilla koneilla on takana jo niin paljon kilometrejä ja kovaa huolimatonta käyttöä että se on tehnyt tehtävänsä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.10.2016, 09:09
lauri a. lauri a. ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.01.14
Sijainti: Sastamala, Finland
Viestit: 78
Perusasetus

Remonttia taas jatkettu. Ebaystä löyty Saksasta ehjä ja täydellinen dieselmallin tankki, joka tuli ährättyä paikoilleen. Tankki on hiukan eri mallinen kun bensassa, siinä on myös tilaa pakoputkelle tankin yläpuolella, pohjassa ei ole mitään ruiskupumppuja ja koko tankin imusysteemi on erilainen:



Tankin orkkis suojapelti täytyy vielä sepittää paikoilleen.

Kääntöpäät ja navat tuli kasailtua etuakseliin paikoilleen. Laakerivälyksen säädön tein noilla Ippe69:n antamilla ohjeilla. Täytyy vielä tarkistaa välykset kunhan pääsen ajamaan tuolla pätkän, laakerit eivät olleet mitään helpoimpia säätää. Kääntöpäät oli täysin tyhjät rasvasta, pumppailin tuollaista halvinta yleisrasvaa molemmille puolille n. 700g.




Maalattu vakaaja paikoilleen uusilla kumeilla, josko ei kolisisi enää...


Otin jumittuneet etusatulat käsittelyyn. Toimivimmaksi konstiksi jumittuneisiin mäntiin osoittautui ruosteisen männän painaminen aivan pohjaan, suojakumit pois ja puukolla vaan raaputtelemaan sylinteristä ruosteinen "kaulus" pois jolloin mäntä tulikin jo nätisti pihalle. Sitten vaan vesihiomapaperilla ruosteet sylinteristä pois ja uus mäntä tiivisteineen paikoilleen. Yhden männän jouduin hajottamaan paikoilleen että sain sen irti. Olkaa kärsivällisiä noiden satuloiden kanssa, rauhassa vaan liottelee irrotusöljyllä, lämpö auttaa myös. Jo tommosella pikkutoholla saa ihmeitä aikaan eikä pultit katkea satulaan. Ebaysta löyty 78e hintaan korjaussarja kahdelle Perrot satulalle sisältäen uudet männät (8kpl), pölysuojat (8kpl), mäntien tiivisteet (8kpl) ja satulan puolikkaiden välissä olevat o-renkaat (2kpl). Hapertuneet jarruletkut vaihtui uusiin, ja tein samalla uudet jarruputket tuohon letkun ja satulan välille.








Kojelauta tuli jonkinlaisen ahaa-elämyksen seurauksena purettua kesällä pois kun siistin noita sähköjä samalla joten kasailin sen takaisin ja pistin samalla sisustaa takas nippuun. Kuskinpenkistäkin tuli yllättävän hyvä kun heitin tuon vanerin ja lisäpehmusteet tuolta kuuseen jolloin penkin verhouksen sai taas kunnolla kiinni.






Koneesta tuli otettua savut. Nätistihän tuo naputtelee. Putsarinjalan vaihdoin vielä vanhasta moottorista niin sain öljynjäähdyttimen putket sopimaan suoraan. Nuo 606 koneet ei tahdo aina alkaa kierrättämään öljyjä jos putsarinjalka ja öljypohja on ollut irti, mutta kun löysää pultit putsarinjalan ja lohkon välistä ja käyttää niin kauan että öljy lentää raosta ja sit pultit kii, niin saa öljynpaineet nousemaan kun öljypumppu työntää ilmat pois pumpun ja takaiskuventtiilin välistä.



Tuosta sitä täytyis sit jatkaa. Seuraavaks täytyy rakennella ahtoputket ja välijäähdytin systeemi uusiks ja tehdä uus pakoputki.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Miehen kolme elämää timmy Chit-Chat 2 07.05.2010 18:00
Elämää suurempi huijaus Raivo Elämää suuremmat huijaukset 2 20.03.2008 19:54
Kohti seuraavaa elämää bono Rakas Päiväkirja 9 09.02.2006 20:52
Koiran elämää Ipe64 Chit-Chat 53 25.07.2005 15:50
Elämää Marsissa... Gazza This And That 0 29.05.2002 09:19


Sivu luotu: 05:32 (GMT +2).