![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Juu suutinputket sopii mekaaniseen suoraan ilman sen kummmempia virityksiä. Pumpun takakannakkeen joutuu vaihtamaan 603 koneesta eli samasta mistä pumppukin on peräisin.
Jotain turattu tämänkin projektin tiimoilta, vaihtelin etuakselin pitkittäisten tukivarsien kaikki puslat uusiin, olivat jo sen verran huonossa hapessa kun monttuun ajaessa kuului kolinaa etuakselilta. ![]() ![]() ![]() ![]() Tuo puslanvaihto oli nätti homma, vakaaja ja takimmainen raidetanko vaan pois tieltä niin tukivarren pystyi irroittamaan autosta pyörät maassa. Puslasatsi tuli saksasta, 160e toimituskuluineen. Mukana on myös etu panhardin puslat jotka vaihtuu samaan syssyyn. Vakaajaan täytyy myös vaihtaa uudet kumit väljien tilalle. Bilteman prässi on kyllä jo haukkunu hintansa, yks parhaista työkaluostoksista mitä oon tehny ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Panhardin puslat vaihdeltu....samalla piti nakutella tangosta isompia ruosteita irti tuommoisella Bilteman neulahakkurilla, on näppärä ja halpa peli. Noiden piikkien suhteen tuolle on tosin tullut sulkasato, enää 5 jäljellä. Mut pienet hommat onnistuu vielä
![]() ![]() Etuakseliremppaa aloiteltu. Hommasin ebaystä tuommoisen mb hylsysatsin mitä muillakin tuntuu olevan täällä, niin saa nuo napamutterit auki ilman työkalun tekoa. ![]() ![]() Oireena tuossa oli siis toisella puolella väljyys vetonivel-napa-yhdistelmässä. Näissä "tyyppivikana" löysälle jätetty etupyörän laakeri aiheuttaa sen että vetonivel syö navasta boorit väljäksi ja sama homma oli tässäkin. Kääntöpää irti, melko tumman näköisiä oli rasvat tuolla sisällä ![]() ![]() Vetonivelen suojakumit oli yllättäen riekaleina molemmilta puolilta ja vetonivelessäkin tuntui väljyyttä. Tiivisteen vastinpinta ja tuo akseliputkessa olevan pronssiholkin vastinpinta olivat molemmat hiukan kärsineen näköisiä mutta eiköhän noilla vielä ajeta. Oisko korroosio päässyt iskemään kun auto on aikoinaan seissyt useamman vuoden. ![]() ![]() Tuossa näkyy vielä akseliputkessa oleva holkki ja tiiviste. Olivat molemmilla puolilla saman kokoisia. ![]() Tuossa vielä havainnekuva napa-vetari-paketista Toisella puolella oli hiukan siistimmän näköistä ja vetarin booritkin paremmassa kunnossa. Tosin navassa oli sisemmän laakerin sisäkooli pyörinyt tyhjää josta syystä napa oli hiukan väljän oloinen, vetarin suojakumi myös rikki ja vetonivelessä väljyyttä. ![]() Yhteenvetona voisi todeta että eipä tuolla juuri ehjiä osia ollut, etuakselilla on rullattu päälle 300tkm. Poikkeuksena mainittakoon että olkatappien laakereissa ei ollut väljyyttä. Näillä näkymin taitaa mennä navat, pyöränlaakerit, vetonivelet, olkatappien laakerit ja kaikki tiivisteet uusiksi etupäässä. Josko ei tarvisi sitten olla heti aukomassa uudestaan, w124 oon joutunu pari napaa vaihtamaan kun ovat syöneet hetkessä uuden laakerit huonoksi eikä huvittais sitä leikkiä enää leikkiä. Osien hintahaarukka on jo selvillä eli sen suhteen ei pitäisi tulla yllätyksiä, laittelen hintoja vaikka tännekin sitämukaa kun saan palikkaa haalittua. ![]() Etujarrut otin auki samalla, etusatuloista oli muutama mäntä jumissa, jätin satulat kotiin likoamaan. Jarruletkut, nuo satuloiden lyhyet jarruputket, etulevyt ja palat olivat myös vaihtokunnossa. |
#4
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Tuli aukaistua tuo pilalle istuttu kuskinpenkki ja jäi vähän semmoinen fiilis että kaikki kuvan "osista" tuskin ovat olleet tuolla tehtaalta saakka ![]() ![]() Bilteman 8mm kupariputkesta uudet polttoainelinjat auton alle ![]() Oikeenlaiset koneenkannakkeet (280e/pari) ja uudet tukikumit (276e/pari) löyty Saksasta Ebayn kautta. ![]() ![]() Nyt mahtuu jo turbokin paikalleen. Tilaa ei oo liikaa mut riittävästi. Vaihdoin samalla tuon 606 vakioturbon portin kellon alipainetoimisesta painetoimiseksi. Sit olikin jo aika nostaa kamiina paikoilleen ![]() ![]() ![]() ...Ja siellä lepää ![]() ![]() Rapsuttelin vielä noista umpiruosteisista kääntöpäistä ruosteet irti neulahakkurilla ja Pinotexiä pintaan ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on vaihdettu kuskin ja vänkärin penkit keskenään. Eli huono penkki on nyt emännän ongelma
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Olikos tuolle pyöränlaakerin säädölle jotain ohjetta 463 koppaan jos uusilla laakereilla kasailee? Ainakin joillain sivuilla törmäsin 200nm ja varttikierros takasinpäin-reseptiin. Mites tuon tupla napamutterin kanssa tulee toimia kun tuolla on tuo lukkolevykin välissä?
Entä tuo kääntöpään rasvatäyttö jos paikat on tyhjennetty vanhoista rasvoista, minkämoista rasvaa ja kuinka paljon? |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Onkos siinä ihan normaalit kartiorullalaakerit?
Silloin tuo 200nm kuullostaa kyllä aivan liian kovalta lukemalta. Kevyt kiristys ja vähän takaisin ettei ahdista pyörimistä. Oikein jos haluaa hifistellä niin navassa saisi olla ~muutama satku-millin kymmenys päittäisvälystä. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa ton penkin korjausta kysyä nokian verhoomosta joitakin mersun penkkejä siellä korjauttanut jos ei liian kaukana
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Moottori maksoi purkaamossa lopulta 2200e. Siihen sai toimintatakuun. Hintapyynti oli parisataa korkeampi, kilometrejä mittarissa 300tkm. Tuo on tosiaan OM606.962 eli tehdastekoinen turboversio W210 E-mersun keulilta. Purkaamoista etenkin noita vapari 606 koneita saa ihan sopiviin hintoihin. Yksityisillä 606 turbokoneiden hinnat alkaa noin tonnista mutta koneissa kilometrejä on tyypillisesti puoli miljoonaa.
Harkitsin itekin ensin 603 turbokonetta mutta olen tullut siihen johtopäätökseen että ne on jo liian huonokuntoisia (en löytänyt ehjää mistään ja muilla on ollut samoja ongelmia). Kannet halki, laakerit vaihtokunnossa ja pytyissä rotansyömää tms. Vaparit on tietty asia erikseen mutta niistä ei taas ole turbokäyttöön. Noilla koneilla on takana jo niin paljon kilometrejä ja kovaa huolimatonta käyttöä että se on tehnyt tehtävänsä. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Remonttia taas jatkettu. Ebaystä löyty Saksasta ehjä ja täydellinen dieselmallin tankki, joka tuli ährättyä paikoilleen. Tankki on hiukan eri mallinen kun bensassa, siinä on myös tilaa pakoputkelle tankin yläpuolella, pohjassa ei ole mitään ruiskupumppuja ja koko tankin imusysteemi on erilainen:
![]() ![]() Tankin orkkis suojapelti täytyy vielä sepittää paikoilleen. Kääntöpäät ja navat tuli kasailtua etuakseliin paikoilleen. Laakerivälyksen säädön tein noilla Ippe69:n antamilla ohjeilla. Täytyy vielä tarkistaa välykset kunhan pääsen ajamaan tuolla pätkän, laakerit eivät olleet mitään helpoimpia säätää. Kääntöpäät oli täysin tyhjät rasvasta, pumppailin tuollaista halvinta yleisrasvaa molemmille puolille n. 700g. ![]() ![]() Maalattu vakaaja paikoilleen uusilla kumeilla, josko ei kolisisi enää... ![]() Otin jumittuneet etusatulat käsittelyyn. Toimivimmaksi konstiksi jumittuneisiin mäntiin osoittautui ruosteisen männän painaminen aivan pohjaan, suojakumit pois ja puukolla vaan raaputtelemaan sylinteristä ruosteinen "kaulus" pois jolloin mäntä tulikin jo nätisti pihalle. Sitten vaan vesihiomapaperilla ruosteet sylinteristä pois ja uus mäntä tiivisteineen paikoilleen. Yhden männän jouduin hajottamaan paikoilleen että sain sen irti. Olkaa kärsivällisiä noiden satuloiden kanssa, rauhassa vaan liottelee irrotusöljyllä, lämpö auttaa myös. Jo tommosella pikkutoholla saa ihmeitä aikaan eikä pultit katkea satulaan. Ebaysta löyty 78e hintaan korjaussarja kahdelle Perrot satulalle sisältäen uudet männät (8kpl), pölysuojat (8kpl), mäntien tiivisteet (8kpl) ja satulan puolikkaiden välissä olevat o-renkaat (2kpl). Hapertuneet jarruletkut vaihtui uusiin, ja tein samalla uudet jarruputket tuohon letkun ja satulan välille. ![]() ![]() ![]() ![]() Kojelauta tuli jonkinlaisen ahaa-elämyksen seurauksena purettua kesällä pois kun siistin noita sähköjä samalla joten kasailin sen takaisin ja pistin samalla sisustaa takas nippuun. Kuskinpenkistäkin tuli yllättävän hyvä kun heitin tuon vanerin ja lisäpehmusteet tuolta kuuseen jolloin penkin verhouksen sai taas kunnolla kiinni. ![]() ![]() ![]() Koneesta tuli otettua savut. Nätistihän tuo naputtelee. Putsarinjalan vaihdoin vielä vanhasta moottorista niin sain öljynjäähdyttimen putket sopimaan suoraan. Nuo 606 koneet ei tahdo aina alkaa kierrättämään öljyjä jos putsarinjalka ja öljypohja on ollut irti, mutta kun löysää pultit putsarinjalan ja lohkon välistä ja käyttää niin kauan että öljy lentää raosta ja sit pultit kii, niin saa öljynpaineet nousemaan kun öljypumppu työntää ilmat pois pumpun ja takaiskuventtiilin välistä. ![]() ![]() Tuosta sitä täytyis sit jatkaa. Seuraavaks täytyy rakennella ahtoputket ja välijäähdytin systeemi uusiks ja tehdä uus pakoputki. |
![]() |
Luokat |
mercedes, mersu |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Miehen kolme elämää | timmy | Chit-Chat | 2 | 07.05.2010 18:00 |
Elämää suurempi huijaus | Raivo | Elämää suuremmat huijaukset | 2 | 20.03.2008 19:54 |
Kohti seuraavaa elämää | bono | Rakas Päiväkirja | 9 | 09.02.2006 20:52 |
Koiran elämää | Ipe64 | Chit-Chat | 53 | 25.07.2005 15:50 |
Elämää Marsissa... | Gazza | This And That | 0 | 29.05.2002 09:19 |