![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() toyotan vakio kardaanit taitaa olla n.2mm seinämällä ja halk. n.66mm, tulee todella helposti ruttuja ja ruhjeita ja kiertyy poikki. yhteen vaiheeseen sai hyvin 70x4mm putkea joka kävi lähes suoraan tojon kardaanin "lunsseihin". nämä ovat kestäneet ja en muista että tällaisia olisi tullut takuuhuoltoon. jossakin vaiheessa tätä putkea ei järkevästi saanut, ja tällä kylällä käytettiin teollisuudessa paljon tuubiputkia saumallisia ja saumattomia. tästä johtuen virittelin omiin autoihini että voi ajaa dn50 eli 60,3mm ulkoa, seinämiä taisi olla 2,6mm-3,2mm tai jotakin tämän tapaista. vaikka toyotan orkkisputkeen verraten halkaisija pieneni niin lujuus ei, en ole tällaisiakaan saanut ruhjottua vaikka on kivikossa pyöritetty ja jyrytty paljonkin kardaanin varassa. jos itse putki vammautuu niin ajaa saumat auki ristikkolunsseista ja tökkää uuden putken. holkki ohjaa riittävän pitkältä matkalta että korjaus onnistuu vaikka minkälaisessa nyrkkipajassa kunhan vain rälläkkä ja hitsauskone löytyy. tässä kyseinen dn50holkitus taitaa olla sovitettu johonkin patrollin kardaaniin.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jeps.. hieman vahvempaa seinämää itsekin mietin, mutta pitäisi ensin sorvata päät oikeaan kokoon - joko putkesta tai sitten spooriholkista & hitsattavasta yokesta. Eihän se sinänsä olisi paha homma
![]() Jeeppiin täytyy saada kardaani tasapainotettua tärinättömäksi ~130km/h (tai vähän yli) mittarinopeuteen asti. Käyttöauto + tiheähköt välitykset (4.56) takaa sen, että kardaani pyörii aika lujaa kun ajaa motarilla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 08.08.2016 18:35 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Lujuusopin jutut ovat hieman huonossa muistissa, mutta käsittääkseni tuossa laskettaisiin taivutusvastuksen muutosta eli kappaleen kykyä vastustaa taipumaa. Jos näin, niin 3'' on n. 1,5 kertaa ja 3,5'' 2 kertaa jäykempää kuin 2,5'' samalla seinämävahvuudella. 3 mm seinämällä 2,5 tuumainen olis suurinpiirtein yhtä jäykkää kuin 3'' 2,1 mm seinämällä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Isommassa putkessa on loivempi säde joten eikös se tuppaa menemään herkemmin lommolle pistemäisessä kuormituksessa?
Kivikossa isompi putki tulee myös alemmas joten ottaa herkemmin kiinni? Ääni pienelle halkaisijalle ja paksulle seinälle. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 08.08.2016 20:26 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oikeastaan ainoa murhe tuossa tulee siinä, että kardaani ei ole enää se joka antaa periksi. Eli ristikko tai pinioni antautuu seuraavaksi, mutta ne kestää kyllä melkoista rääkkiä (paitsi tojotissa pinionit tuppaa katkeilemaan). |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ristikot on halpoja - mielummin rikon 25€ maksavan ristikon, kuin teetän kalliin kardaanirempan tasapainotuksineen ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Kardaani putkea.
Itse olen JEgoNEERin kardaaniputkia vaihtanut ja uudeksi putkeksi olen hankkinut paksumpi seinämäistä ja kovemmaasta teräksestä tehtyä Terästarvikkeesta josta löytyi suoraan sopivaa putkea, eikun oikean mittaiseksi ja hitsaten kiinni.
Nuo alkuperäiset on uskomattoman ohutseinämäisiä? Se helpottaa että oma peli on vain maastokäyttöön niin, eipä juuri tarvi tasapainoituksesta välittää vaan, kun oon koittanut niin eipä tärinät ole juuri lisääntyneen. Katsastuksessa kardaaneiden pitäisi olla tasapainoitetut. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 08.08.2016 20:33 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kardaaniputken vaihto.. Tampereella.. | MikkoS | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.10.2015 22:36 |
Myydään uudet erikoislujat CrMo4340 etuakselit&murrokset & SpartanLocker Samurai&SJ413 | Kempman | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 02.04.2014 20:12 |
Myydään Dana 44 & 25? & T90 & Dana 18 MYYTY | SeppoHovi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 16.01.2013 14:10 |
Vinssin rummun halkaisijan pienennys | mikkoimp | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.09.2008 07:09 |
Mailien vaikutus | Jonnny | Vuosimallit 1984-1996 | 9 | 28.02.2004 15:19 |