Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.07.2016, 09:08
hulkkmi hulkkmi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.16
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 32
Perusasetus

Nostellaas ketjua, kun ei uudempaakaan silmään sattunut. Eli Hiluxin lokari menee vaihtoon kun korroosio syönyt palan pois. Eli kysymysmerkkinä tällä hetkellä on lokarin/auton maalaus. Korissa sen verran naarmuja maalipinnassa ja ruostepisteitä siellätäällä. Herännyt ajatus tela/pensselimaalaamisesta kun mehtäauto kuitenkin kyseessä ja jollain tapaa hieman ronskimpi ulkonäkö maalipinnan puolesta. Miten ihmisillä on kestänyt telamalaus ajan saatossa? Täällä ketjussakin mainitut keinohartsimaali ja mipan yksikerrosmaali kiinnostaisi, kun niillä voi ilmeisesti maalata sellaisenaan ilman sekoitteluita - voisi olla parempi telailuun?

Pohjat jollain 200-400 paperilla vanha pinta mataksi ja ruosteet pois ja peltipaljaille joku pohjamaali. Onko mitään hyötyä hioa hienommilla esim. 800 märällä ennen telamaalausta? Ja moneenko kertaan olis hyvä maalata ja miten hionnat välissä?

Ekaa kertaa autoa maalaamassa ja hommat ihan hakusessa, halpoja ruiskujakin katellut, mutta ei ole oikein paikkaa missä maalata. Ja miten nuo em. maalit tulisi ruiskusta läpi, vai tarvisko eri maalit?

E: siis ruiskumaalaustakin aatellut, mutta ei ole kuin pienehkö talli ilman mitään ilmanvaihtoa ja ruiskumaalauksesta kokemusta täys nolla.


Viimeksi muokannut hulkkmi : 24.07.2016 09:59
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.07.2016, 10:16
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hulkkmi Näytä viesti
Ekaa kertaa autoa maalaamassa ja hommat ihan hakusessa, halpoja ruiskujakin katellut, mutta ei ole oikein paikkaa missä maalata. Ja miten nuo em. maalit tulisi ruiskusta läpi, vai tarvisko eri maalit?

E: siis ruiskumaalaustakin aatellut, mutta ei ole kuin pienehkö talli ilman mitään ilmanvaihtoa ja ruiskumaalauksesta kokemusta täys nolla.
Ite maalasin auton ja prätkän pihalla ja sateen jälkeen oli oikein hyvä maalata, kun ei pöly pahemmin leijaillu.
Traktoria, auraa, yms. maalailen halvalla motonetin ruiskulla ja maalina normadur näppituntumalla ohennettuna. Pinnasta tulee paljon siistimpi kuin telalla ja pensselillä, mutta suojaamisen vaiva siinä on.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.07.2016, 16:57
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Epäkeskohiomakone on ehdoton pohjien tekoon. hulkkmi kun Oulusta näköjään olet, niin automaalit.net myymälästä saa kohtuu halvat maalit. Esim. perus automaalipaketti 99e piisaa hyvin ylimaalaukseen, saa auton värikoodilla kunhan ei ole metalliväri. Pohjiin pohjamaalipaketti samasta paikasta 57e

Jos kompura löytyy, niin biltemasta halvin yläsäiliöruisku 20e luokkaa. Siinä pintamaaliin hyvä suutin. Ainakin aiemmin ollut saatavilla samaan vehkeeseen 1.6...2.0 suuttimia, nuo isommat hyviä pohjamaalipaketille.

Sitten rasvanpesuainettta yms. teippiä, mutta noitahan tarvii tela ja pensselimaalaukseenkin, tosin niissä suojaustarve vähäisempi.

Kuitenki pariin sataan tekee itse ruiskulla ja tarkoituksenmukaisilla maaleilla ylimaalauksen, jälki voittaa varmasti pensselöinti pinnan.

Taivasalla jo useampi jahtiauto ylimaalattu. Aurinkoinen tuuleton päivä, ruohokenttä jossa ei ihan vieressä maalisumulle arkoja paikkoja. Ja homma pelaa.

Minun profiilissa kuvakansio Ex jahtimobiili on hyvä esimerkki.

Edit: Jos haluaa kertavedolla pinnan, niin peltikirkkaisiin kohtiin aluksi märkää-märälle pohjamaali, löytyy jo mainitusta kaupasta. Ja kompurasta muistaa tyhjentää painesäiliön kondenssivedestä, sekä ostaa vaikka sen bilteman vedenerottimen jonka ruuvaa siihen ruiskun nokkaan ennen letkuliitintä. Vähän tekee ruiskusta isomman ja kömpelömmän, mutta ajaa asiasa näissä budjetti maalauksissa.

Viimeksi muokannut macro : 24.07.2016 20:02
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.07.2016, 18:31
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

"perus automaalipaketti 99e piisaa hyvin ylimaalaukseen, saa auton värikoodilla kunhan ei ole pintaväri"
Kyllähän siihen se pintavärikin pitää ottaa, ei kai sitä pohjamaalille jätetä vai enkö nyt ymmärtänyt jotain?

Vedenerottimenhan voi laittaa myös heti kompuran jälkeen tai jos on useampi letku niin liitoksen kohdalle. Ruiskuun sitä ei mielestäni kannata laittaa kun sen olisi hyvä pysyä pystyssä. Paineensäätöventtiili on hyvä varuste siihen ruiskun letkulähtöön.

Ja jos meinaa telalla maalata niin pohjien teko 240 hienommalla on turhaa ajanhukkaa. Ruiskulla riippuu maalista, "oikeille" automaaleille 400 riittää.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.07.2016, 20:01
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
"perus automaalipaketti 99e piisaa hyvin ylimaalaukseen, saa auton värikoodilla kunhan ei ole pintaväri"
Kyllähän siihen se pintavärikin pitää ottaa, ei kai sitä pohjamaalille jätetä vai enkö nyt ymmärtänyt jotain?

Vedenerottimenhan voi laittaa myös heti kompuran jälkeen tai jos on useampi letku niin liitoksen kohdalle. Ruiskuun sitä ei mielestäni kannata laittaa kun sen olisi hyvä pysyä pystyssä. Paineensäätöventtiili on hyvä varuste siihen ruiskun letkulähtöön.
Kirjoitusvirhe. Eli alle satkun pintavärit saa kun ei ole metalliväri.
Korjaan sen tuonne aiempaan viestiinkin.

Oli maalaustapa mikä tahansa, on epäkesko hiomakone silti aivan ykkönen pohjien teossa.

Monesti vain niissä letkuissakin voi sitä kosteutta olla, kulkeutunut sieltä kompurasta. Kantapään kautta tuokin todettu. http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Pa...in-2000030010/

Viimeksi muokannut macro : 24.07.2016 20:06
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.07.2016, 11:47
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Perusasetus

Miten helposti telatouhulla lähtee maali valumaan?
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.08.2016, 02:39
hulkkmi hulkkmi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.16
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 32
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja macro Näytä viesti
Epäkeskohiomakone on ehdoton pohjien tekoon. hulkkmi kun Oulusta näköjään olet, niin automaalit.net myymälästä saa kohtuu halvat maalit. Esim. perus automaalipaketti 99e piisaa hyvin ylimaalaukseen, saa auton värikoodilla kunhan ei ole metalliväri. Pohjiin pohjamaalipaketti samasta paikasta 57e

Jos kompura löytyy, niin biltemasta halvin yläsäiliöruisku 20e luokkaa. Siinä pintamaaliin hyvä suutin. Ainakin aiemmin ollut saatavilla samaan vehkeeseen 1.6...2.0 suuttimia, nuo isommat hyviä pohjamaalipaketille.

Sitten rasvanpesuainettta yms. teippiä, mutta noitahan tarvii tela ja pensselimaalaukseenkin, tosin niissä suojaustarve vähäisempi.

Kuitenki pariin sataan tekee itse ruiskulla ja tarkoituksenmukaisilla maaleilla ylimaalauksen, jälki voittaa varmasti pensselöinti pinnan.

Taivasalla jo useampi jahtiauto ylimaalattu. Aurinkoinen tuuleton päivä, ruohokenttä jossa ei ihan vieressä maalisumulle arkoja paikkoja. Ja homma pelaa.

Minun profiilissa kuvakansio Ex jahtimobiili on hyvä esimerkki.

Edit: Jos haluaa kertavedolla pinnan, niin peltikirkkaisiin kohtiin aluksi märkää-märälle pohjamaali, löytyy jo mainitusta kaupasta. Ja kompurasta muistaa tyhjentää painesäiliön kondenssivedestä, sekä ostaa vaikka sen bilteman vedenerottimen jonka ruuvaa siihen ruiskun nokkaan ennen letkuliitintä. Vähän tekee ruiskusta isomman ja kömpelömmän, mutta ajaa asiasa näissä budjetti maalauksissa.
Hmm, eli tuo 99e paketti riittäisi hiluxin maalaamiseen, jotenkin kuulostaa omaan korvaan pieneltä tuon paketin maalimäärät Miten nuo Mipan maalit kestää kulutusta? Kuitenkin metiköitä ym. kierrellään jonkin verran, niin ei joka reissun jäläkeen kiinnostaisi olla paikkamaaleja sekottelemassa - se onkin yksi syy, että miksi edes harkitsin 1k maalin telaamista pintaan, jos tulee joku ruttu tai kiveniskemä tjsp niin pensselillä tai telalla vähän sutata uutta pintaa

Mutta miten nuo automaaliliikeiden 1k maalit käyttäytyy hioessa? Onko mitään ns. oikeiden automaalien kaltaisia, jotka hioessa pölyyntyisivät kunnolla (aiemilla sivuilla oli yksi vaihtoehto), eikä tukkisi paperia kuten miranoolit yms? Nyt kun ei ole oikein ylimääräistä aikaakaan, niin olisi suht nopia matata edellinen pinta ja telalla vetää ja sitten kun on paremmin aikaa niin ruiskutella ns. oikea maali pintaan, mutta ei haluaisi tehä ylimääräistä turhaa työtä lyömällä pintaan maalia, joka pitäisi pellille asti hioa ja tuskaantua tukkiutuvien papereiden kanssa.

Toisaalta taas ruiskulla maalaaminen kunnon suojauksien jälkeen varmaan suht nopiaa, jos vehkeet vain pelaa. Miten esim. nuiden automaalit.net myymät raskaan kaluston/teollisuusmaalien ruiskutus luonnistuu? Tai ylipäätänsä muiden liikkeiden/merkkien teollisuusmaalit.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Ja jos meinaa telalla maalata niin pohjien teko 240 hienommalla on turhaa ajanhukkaa. Ruiskulla riippuu maalista, "oikeille" automaaleille 400 riittää.
Hyvä tietää, ettei tee pohjia tuon hienommalla jos telata aikoo Mites sitten jos telaamaan alkaa, niin kannattaako kerroksien välissä välihioa vaikka jollain 800-1200 paprulla tjsp?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.08.2016, 06:34
DogeYoke DogeYoke ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.03.16
Sijainti: Itä-Somalia
Viestit: 22
Perusasetus

Joskus muinoin olin tekemissä teollisuushärvelien kanssa ja sieltä on yksi pieni laite jäänyt mieleen:
Hiekkapuhalluksen ollessa kiellettyä, käytettiin koneharjaa, eli joko hienoa katkokehäistä telahiojaa tai rälläkkään kiinnitettävää teräsharjalaikkaa.
Suurin etu näissä harjoissa on tukkeutumatomuus. Vaatiii hieman harjoittelua, mutta kun oppii, niin saa harjattua karkeaa, maalausvalmista pintaa.

Ja teollisuusmaaleista ainakin temalakit tukkii kaikki hiomapaperit ja vastaavat.
Kaksikomponenttiset, kuten temadur, taisi kovettua hiomakelpoisiksi. Ruiskutettavia tai telattavia nämä molemmat, pensselillä hitaita maalattavia.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.08.2016, 16:29
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.478
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hulkkmi Näytä viesti
Hyvä tietää, ettei tee pohjia tuon hienommalla jos telata aikoo Mites sitten jos telaamaan alkaa, niin kannattaako kerroksien välissä välihioa vaikka jollain 800-1200 paprulla tjsp?
Jos nyt muistan omia kokemuksia oikein niin yhdellä telakerroksella tulee ihan peittävää, eli en nää syytä välihionnalle.

Edit: Panssarimaalista siis itsellä kokemuksia.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.08.2016, 01:20
macro:n Avatar
macro macro ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 03.06.07
Sijainti: Kempele, Finland.
Viestit: 537
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hulkkmi Näytä viesti
Hmm, eli tuo 99e paketti riittäisi hiluxin maalaamiseen, jotenkin kuulostaa omaan korvaan pieneltä tuon paketin maalimäärät Miten nuo Mipan maalit kestää kulutusta? Kuitenkin metiköitä ym. kierrellään jonkin verran, niin ei joka reissun jäläkeen kiinnostaisi olla paikkamaaleja sekottelemassa - se onkin yksi syy, että miksi edes harkitsin 1k maalin telaamista pintaan, jos tulee joku ruttu tai kiveniskemä tjsp niin pensselillä tai telalla vähän sutata uutta pintaa
Profiilissa kuva kinkäpistä johon vihree vedetty pintaan, katto jäi maalaamatta, mutta toisaalta ihan kaikki maali ei mennyt. Vähemmän peittävä sävy ei ehkä aivan yhtähyvin ois toiminu. Perus automaali, eli ei mikään panssarimaali.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty H/P-auton nastarenkaat. andy O/M/V Renkaat ja vanteet 2 24.10.2011 19:37
Ostetaan auton matalanostin purtsi007 O/M/V Muut 0 01.04.2011 22:17
Auton pesua Rekisteröimätön Linkit 1 25.09.2008 17:45
Auton myynnistä.... jakenbj Chit-Chat 6 25.02.2006 11:13
Auton väri Tekniikka & Jutustelu 15 02.02.2006 20:56


Sivu luotu: 18:02 (GMT +2).