![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Kesälomilla tuli aika irroittaa tekniikkapaketti autosta. Kuten mainittua moottoritila on todella täynnä tavaraa joten purkaminen täytyi aloittaa keulasta. ![]() Puskuri pois, ilmastoinnin ja vesicoolerin romut pois keulilta ja jäähdytintä irroittamaan. Tässä autossa on samassa jäähdyttimessä moottorin jäähdytinneste sekä lämmönvaihtimet laatikko- ja moottoriöljyille. Joku oli keksinyt rakentaan ilmanputsarilta turbolle menevän putken paskaputkesta ![]() ![]() ![]() Autoon on ilmeisesti sovitettu bensakutosen ilmastoinnin osat koska kompuran jalka oli sen koneen osanumerolla ja alumiinisella välilaipalla kii lohkossa ja minulla on epäilys että dieselissä kompura olisi kuskin puolella. Omatekoiset kompuran kiinnikkeet aiheuttivat luonnollisesti sen että jakoketjun kiristimeen ei päässyt käsiksi purkamatta kompuran kiinnikkeitä irti ![]() Turbo oli tosiaan erikoisella väliputkella asennettu tuonne alas ahtaasti moottorinkannaketta hipoen. Ahtimen öljynkierron putkiin ja lohkoon tehtyyn ahtimen kannakkeeseen ei päässyt käsiksi oikein mistään ja lopulta jouduin irroittamaan ahtimen puukkosahalla ja rälläkällä. ![]() Itse ahdin oli luonnollisesti osoittautunut tässä vaiheessa jo niin huonokuntoiseksi ja väljäksi ettei sitä viitsi ainakaan tuossa kunnossa jatkokäyttää ![]() ![]() Sitten vaan loput putket, letkut ja piuhat irti, koneenkannakkeet irti, kone nosturilla ylös ja Gee Valmetilla alta pois Oli niin nätti kesäpäivä että purin koneen irti pihalla mutta ei tuo moottorinostin luonnollisesti rullannut tuossa murskeella. ![]() ![]() Sitten vaan kone lattialle, kansi auki ja koneen kuntoa tutkimaan ![]() ![]() Halkihan tuo tietty oli. Alakerran kuntoa tutkiessa paljastui että veivien alapään laakerit ja runkolaakerit olivat kaikki vaihtokunnossa ja osa kärsineen näköisiä. Pytyissä oli lisäksi jonkunverran syvempiä naarmuja. ![]() Autossa oli polttoainepuolella jotain mystistä ilmavikaa joka aiheutti käyntihäiriötä joten päätin pudottaa tankin alas. Autossa oli vielä paikallaan bensamallin tankki ruiskupumppuja myöten, tankin vakio lähtö oli kytketty melko epämääräisesti tukkoon takapyöränkotelossa ja polttoaine otettiin etukulman letkulähdöstä joka ainakin mun järkeen vaikutti vakio paluulinjalta. Uus dieselin tankki maksaa 1100e joten se ei ole oikein vaihtoehto, täytyy koittaa saada tuo tankin päällä oleva luukku auki jotta näkis sisälle, tarkoitus olis sovittaa tuonne tankin pohjaan ruiskupumpun imureikään oikein kokoinen letkulähtö johon vois kytkeä polttoaineen menolinjan. Samalla ruosteiset polttoaineputket uusiksi alustaan niin vältytään ongelmilta lähitulevaisuudessa. ![]() Pesin vielä auton moottoritilan painepesurilla ja liuottimella kaikesta öljyisestä möhnästä niin on mukavampi tehdä remonttia. Samalla tuli työnnettyä auto katon alle. ![]() Ynnäilin tuota vanhan moottorin korjausta. Uudet alakerran laakerit, tiivisteet, käytetty kansi ja muut hilut on jo tonnin luokkaa, tuohon sit päälle sylinterien koneistukset jos hyvän haluaa. Turbokin oli valmista kauraa joten päädyin hakemaan purkaamosta 300tkm rullatun w210 e-mersun 3-litraisen OM606.962 turbokoneen toimintatakuulla. Mulla on samanlainen kone piristettynä 124 kopassa ja hienosti toimii, joten tuo moottori on tarkoitus tunkea Geehen. Jos tuosta moottoritilasta sais samalla hiukan huoltoystävällisemmän. Etuakselissa on toiselta puolen napa-vetonivel yhdistelmä väljä joten tässä ollaan G perusasioiden äärellä Täytyy tuo etuakselikin samalla kuntoon niin voi sitten taas huoletta ajella kohti auringonlaskua. Koneesta ja laatikosta lisää juttua myöhemmin.
Viimeksi muokannut lauri a. : 23.07.2016 11:50 Perustelu: Väärä kuva |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Asiallista tarinaa, ja jotenkin nin tuttua ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Turbiini tuntui tosiaan luistavan maantieajossa melko paljon vielä 80 vauhdeissa. Laatikossa näytti olevan joku ihan pilipali turbiini paikallaan vanhaan 126 koppaiseen ässään viittaavalla osanumerolla....oisko tuosta hajonnut joskus turbiini ja joku on vaan laittanut jonkun varastoista löytyneen tilalle. Loota (722.317) ei tosiaan ole auton alkuperäinen. Löysin ebaysta kohtuuhintaan oikealla osanumerolla olevan turbiinin. Laatikon öljyvuotojen syyksi paljastui öljytikun putken juuressa oleva o-rengas ja laatikon jäähdyttimelle menevän putken vuotava banjoliitos. Laatikko vaihtaa suht nätisti eikä luista muuten joten en ruvennut sitä sen kummemmin aukomaan.
![]() Moottoriin jouduin vaihtamaan öljypohjan ja öljypumpun imuputken tuosta vanhasta 603 myllystä (606 öljypumpussa 4mm leveemmät rattaat niin en viitsinyt vaihtaa koko pumppua). Tuo g-mallin 603 öljypohja on hiukan viistetty etureunasta joten etuakselin joustoille on paremmin tilaa. Öljypohjan pienempää tilavuutta on kompensoitu tuommoisella lisäöljypohjalla. ![]() ![]() ![]() ![]() Uudessa koneessa paikoillaan ollut 5-pykäläisen sähköohjatun automaatin (722.6) vetolevy vaihtui 4-pykäläiseen sopivaan vanhempaan malliin. Sähkölaatikon käyttö kävi mielessä, siinä sais ylivaihteen lyhyitä välityksiä kompensoimaan ja manuaalitoiminnon, mut tuo vanhan laatikon yksinkertaisuus ja toimintavarmuus vei voiton kun ei tarvi ruveta väkertämään aftermarket laatikonohjauksen kanssa. ![]() Nuo 606 turbokoneet on vakiona sähköohjatulla rivipumpulla joka vaatii toimiakseen moottorinohjausyksikön jne joten sille oli annettava lähtöpassit. Tilalle sopii onneks vanhasta moottorista Boschin mekaaninen rivipumppu. Ainoa miinus on että vanhan koneen pumppu on 5,5mm elementeillä ja sähköohjattu 6mm joten ihan kaikkea tuon koneen tehoista ei saa käyttöön tuolla vanhan koneen pumpulla. Mekaanisiin pumppuihin on joskus vaihdeltu 6mm elementtejä noista sähköohjatuista mutta operaatio oli tähän saumaan turhan tyyris (650e yhdessä ja huollon ja säädön kanssa) kun 7mm pumppuja saa tonnilla. ![]() Koneeseen vaihtui samalla vanhan mallin polttoaineputsarin jalka jossa on putket perinteisillä banjoliittimillä. Vaihtelin samalla siirtopumpulta putsarinjalalle, putsarilta pumpulle ja pumpulta takas putsarille menevät polttoaineputket kaikki uusiin, tuolla konstilla säästää hermojaan eikä tarvi pelata ilmavikojen ja vuotavien putkien kanssa. Sit olikin aika lyödä laatikko kii koneeseen. Tuo ei ole mikään ihan heiveröinen paketti ![]() ![]() Tutkailin noita autossa paikallaan olleita koneen kannakekumeja ja molemmat olikin ihan romuna Uudet n. 250eur Saksasta. Lootan kannakekumi tuli tilattua jo aikaisemmin kun se oli vastaavassa kunnossa. Ikävämpi yllätys oli se, että apukuskin puoleinen moottorinkannake ei mahdu paikoilleen tuon vakio turbon ja pakosarjan kanssa. Ompahan yks ongelma enemmän ratkottavana. Vanhaan moottoriin oli sovitettu bensakoneen osanumerolla olevat kannakkeet, täytynee tutkailla osakuvista onko dieselissä alkuperäisenä samanlaiset. Luultavasti tuohon joutuu ite väsäämään moottorinkannakkeen.![]() ![]() Joskus muinoin dieselkoneen tuohon autoon vaihtaneet eivät ole kyllä pahemmin viitsineet nähdä vaivaa sähköjen kanssa. Bensakoneen vanhat johtosarjat on lyöty moottoritilasta sivuleikkureilla poikki ja dieselkoneeseen oli kytketty vaan välttämättömin, eli hehkun sähköt sekä lämpö- ja öljynpainemittarien piuhat, ja nekin johtosarjojen ulkopuolelle vedetyillä puuhajohdoilla. Dieselmoottorin oma johtosarja oli päällystetty tyylikkäästi lätkäteipillä joka on imenyt kaiken öljyn ja paskan itseensä vuosien saatossa Siitäkin oli katkottu puolet piuhoista. Eipähän tarvi säästellä vanhoja kun saa tehdä kaikki moottorin sähköt rehellisesti uusiksi. Jos joltakulta sattuu löytymään 463 bensakoneisen kytkentäkaaviota niin olisin kiitollinen. Se säästäisi huomattavasti mittailua ja salapoliisityötä.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Tuosta turbiinista sen verran että tuo 126alkuinen osanumero on ihan normaalia noissa "isoissa" laatikoissa.
Toki se voi olla bensakoneesta niin stalli voi olla eri mutta tuo laatikko on ihan diiselin oma. 722.317 on -87 OM603 Turbokoneen perästä. Todennäköisesti koko tekniikkapaketti on jenkkivientimallin W126sta kun pakosarjakin näyttää olevan peräisin jenkkimallin W126 300turbosta. EDIT: Laatikko on -87 W124 300turboD:stä Viimeksi muokannut Mika_T : 31.07.2016 20:12 |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Juu se oli tiedossa et turbodieseleissä noita lootia on kyllä ollu. Paikallaan olleen turbiinin osanumero oli 126 250 2(1)02 3486. Tuo yks merkki on suluissa kun sille kohtaa oli osunu jotain ja numero oli lukukelvoton eli voi olla mikä vaan. Google ja epc ei antanu tolla numerolla ainakaan mun taidoilla mitään osumia
kattelin et ainakin epc tarjos tuolla laatikkonumerolla turbiiniks vastaavaa numeroa kun tähän nyt tilailinkin, joku 124 alkunen se oli.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Nuo Hans Hehlin sivut on hyvää iltalukemista.
Tuossa esim linkki tankkijutskiin: http://www.hanshehl.de/tipp19.htm#132
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Mie olenki miettiny, että miten saisin Geehen kunnollisen ilmanoton/putsarin. Tällähetkellä on vain vapaavirtaussuodatin suoraan turbossa. Oikea puoli on niin täynnä tavaraa, ettei sinne mitään sovi, enkä keksinyt mistä saisin putken vedettyä vasemmalle puolelle. Pitää huomenna lähteä ostamaan viemäriputkea
![]() Koneen osalta mulla oli aikalailla sama vikalista, näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt vaihtaa 606 tilalle... |
![]() |
| Luokat |
| mercedes, mersu |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Miehen kolme elämää | timmy | Chit-Chat | 2 | 07.05.2010 18:00 |
| Elämää suurempi huijaus | Raivo | Elämää suuremmat huijaukset | 2 | 20.03.2008 19:54 |
| Kohti seuraavaa elämää | bono | Rakas Päiväkirja | 9 | 09.02.2006 20:52 |
| Koiran elämää | Ipe64 | Chit-Chat | 53 | 25.07.2005 15:50 |
| Elämää Marsissa... | Gazza | This And That | 0 | 29.05.2002 09:19 |