Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.07.2016, 09:55
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Avaatko vähän tätä logiikkaa, mitä omamassan riittävyys 88km/h nopeuteen tarkoittaa.
En tiedä mitä alkuperäinen kirjoittaja on tarkoittanu mut mie ymmärsin oman kokemuksen kautta heti joku hiluxi tms ja perässä vaikka se 3tn kärry niin hyvällä tiellä voi ehkä ajaa sen 80km/h max, ylämäet mennäänki sit hiljempaa. Jenkki pikkarilla voi sit ylämäessä ohitella hitaampia jos alkaa tuo vauhti tippuu alle ton 88km/h.

Ja miulla oli miedosti ruuvattu Hodari veturina ennen chevyä, Hodari veti kyl aika hyvin 3500kg kärryä mutta puutui mäessä jonkun verran, chevy bensakasilla kiihtyy samoissa mäissä samoilla kuormilla kun painaa kaasua, vakkari päällä ei vauhti tipu

Ja omamassalla on sit semmone mukava vaikutus että vaikka kärri lähtis jossain tien heitossa tms. vaeltamaan niin tarpeeksi painava veturi rauhoittaa tilanteen itsekseen, kevyemmällä joutuu usein pudottamaan vauhtia reilusti pois että saa rauhoittumaan.

Toivottavasti ei mennyt liian paljon asian vierestä..

__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.07.2016, 10:26
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Just nuin itsekki ymmärsin.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.07.2016, 11:12
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

Hoh hoijaa.


Aika hyvin menee kaikki faktat sekasin,se on paras minkä omistaja suurimpaan ääneen huutaa,no ei oo uutta. Mut makuasiat on toki makuasioita eikä niistä voi kiistellä. Tosiasia on myös se et pikku japsipikkaria ei voi verrata johki kolme kertaa isompaan jenkkiin,totta kai jenkissä on enemmän kaikkea,myös kulutusta ja ylläpito kuluja,toisaalta jos kilometrejä ei tuu paljon ni silläkään ei oo merkitystä. Ja se että japsien hepat ei pitäis paikkaansa ni on moneen kertaan todistettu,on penkitetty ja ei oikeesti kukaan valmistaja ota sitä riskiä et tulis joku oikeusprosessi jostain heppa kusetuksesta,ei sen kummemmin jenkit ku japsitkaan. Molemmissa on se hyvä puoli et vara osaa ja tietotaitoa löytyy rapakon takaa ja kotimaastakin pilvin pimein,vanhempiin jenkkeihin jopa paremmin ku muihin. Ittemiettisin tota asiaa vaan kylmästi faktojen pohjalta,iso vai pieni? Ja sit se tärkein: valintaa tehdessäsi vertaile tehtaan tietoja eikä huhupuheita,tosielämässä ja poliisin kanssa se virallinen kirjatieto kantavuuksista ja tehoista on se mikä painaa.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.07.2016, 12:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Tosiasia on myös se et pikku japsipikkaria ei voi verrata johki kolme kertaa isompaan jenkkiin,totta kai jenkissä on enemmän kaikkea,myös kulutusta ja ylläpito kuluja,toisaalta jos kilometrejä ei tuu paljon ni silläkään ei oo merkitystä.
Uusi neliveto Hilux omamassa ~2199kg +/-50kg; kantavuus ~1000kg.
Uusi Ford F250 super duty 4x4 omamassa 3200kg; kantavuus akselivälistä riippuen 1500-1800kg.



Lainaus:
Ja se että japsien hepat ei pitäis paikkaansa ni on moneen kertaan todistettu,on penkitetty ja ei oikeesti kukaan valmistaja ota sitä riskiä et tulis joku oikeusprosessi jostain heppa kusetuksesta,ei sen kummemmin jenkit ku japsitkaan.
Se vain, että vaikka paperilla tehot ja väännöt olisi samaa luokkaa, niin se iso kone ihan oikeasti vetää aivan eri tavalla vaikka miten olisi todelliset tehot dynossa vastaavat. Vääntö- ja tehokäyrän muoto vaikuttaa aika tavalla.

Mitä tosin tulee nykyvehkeisiin, niin taas esimerkkinä: Hilux 140hv/ 400Nm. Ford F250 diesel 400hv/ 1170Nm. Ei tarvinne edes miettiä kumpi menee paremmin iso kärry perässä?



Niistä kantavuuksista kun joku ihmetteli; uusi Hiluxi kantaa sen ~1000kg, uusi F250 kantaa 1500-1800kg. Ei mene siis jenkkipickupin lavalle mitään Vanhemmissa voi olla vähän pienemmät, mutta ei nekään mitään heiveröisiä ole. Sitä en tiedä, onko Trafin byrokraatit sitten arponeet jenkkivehkeisiin pienempiä lukuja.
Vetopainoista laitoin jo tuolla aiemmin, mutta kerrataan: Hilux 3500kg, Ford F250/ Dodge 2500/ Chevy 2500- sarjoissa vetopainot perinteisellä kärryllä on yleensä 5000-7000kg, vetopyödällä sitten vieläkin enemmän.


Eihän noita laitteita tosiaan voi verrata, koska toinen on niin ylivoimainen Toki kokoeroakin on, ja kevyt kuorma-autona asettaa tiettyjä rajotteita. Jos taas sitten verrataan tuollaista full size pickupia jossain F250-350 kokoluokassa ilman paripyöriä, niin ne on silti melkolailla ylivoimaisia verrattuna Toyota Dynaan tai muihin vastaavankokoisiin euro/ japsivehkeisiin. Siinä taas koko määrittelee, eli vastaavankokoiset eurot japsit ei pärjää, ja sitten taas isommat eurot/ japsit on jo niin hiton isoja ettei ole vertailukelpoisia ollenkaan.


En minä sano että nämä japsi/ europick-up:it mitään huonoja olisi, ei sinnepäinkään. Mutta niitä ei tosiaan voi miltään kantilta verrata noihin uuden maailman kikkareisiin, ja hyviksi puoliksi itse laskisin vain pienemmän koon ja sen että ovat pakettiautoja eikä kevytkuorma-autoja (tämäkin varauksin).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.07.2016, 14:12
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Auto tarpeen mukaan, oli se sitten henkinen tarve tai käytännön tarve.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.07.2016, 14:41
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

En mä kyl millään tavallisella Hiluxilla vetäs 3500 kilon kärryä muuta kuin alennusvaihe päällä siirtäsin hitaissa nopeuksissa. Vetokuulalla kytkettynä yleensä on vaikuttanut paremmalta idealta, että veturi painaa enempi kuin kärry kuormineen.

Omaan autoon laitoin kokeeks w123 Mersun takakierrejouset tukevoittamaan takajousitusta Konin säädettävien iskareiden kanssa.

Tuolla ylempänä oli kuva käyttökelposen olosesta jenkkipickupista ja ottasin sellasen mielellään jos budjetissa tilaa olis. Nettiauton halvimmissa nämä jenkkivaihtoehdot kuiteski ollu vähän sen näkösiä, että tulee turhaa vaivaa. Riittävä budjetti ja hyvä yksilö, voi homma toimiakin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.07.2016, 15:05
epv epv ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.12.15
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 92
Perusasetus

Jutun juonena siis oli vähän tiedustella kokemuksia, että kuinka paljon kalliimpaa jenkkipickupilla on ajella japsiin verrattuna. Kun ei oikein aasialaiseen autoon huvita istua saati ajaa, mutta koska työauto niin järki on oltava mukana. Kevyt peräkärryä kummoisempaa tuskin tarvitsee juurikaan vetää, traktorin peräkärryyn saa kuitenkin tavaraa eri malliin.

Yritän tällä viikolla käydä potkimassa renkaita ja ängetä koeajoille.

Enempiä miettiämättähän sitä ei automiehenä ole kuin F250 vaihtoehtona, mutta kai se on "järkivaihtoehtoakin" ajateltava.
__________________
W460
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.07.2016, 15:12
epv epv ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.12.15
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 92
Perusasetus

Kun ei itsellä eikä lähipiirilläkään ole jenkeistä yhtään kokemusta. Riisikippo tuskin on huono valinta, tosin tylsä. Jos esimerkiksi F250 ei todennäköisesti ole ollenkaan yhtä epäluotettava kuin W460, niin varmasti hyvä auto minun käyttööni.
__________________
W460
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.07.2016, 15:18
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

En tiedä tuosta käytön kalleudesta mut mulla on pitkä Sprinteri 3550kg ja verot alle 80€ vuos kun taas vastaava pakuna/retkeilyautona pikkasen alle 800€ eiks noi kaikki pienemmät ole pakuja? 4Wd Hiacen verot taitaa olla vähän alle 600€ vuos. Jos kortissa on varaa niin kyllä mielummin käyttäisin vaan kevyt kuormuria, mut toistaiseksi kortti rajoittaa kärrin vetoa...Haaveena joku Dodge Ram veturiks ja kaukaisena haaveena amerikkalainen V-kone...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.07.2016, 19:43
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.435
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja epv Näytä viesti
Jutun juonena siis oli vähän tiedustella kokemuksia, että kuinka paljon kalliimpaa jenkkipickupilla on ajella japsiin verrattuna. Kun ei oikein aasialaiseen autoon huvita istua saati ajaa, mutta koska työauto niin järki on oltava mukana. Kevyt peräkärryä kummoisempaa tuskin tarvitsee juurikaan vetää, traktorin peräkärryyn saa kuitenkin tavaraa eri malliin.

Yritän tällä viikolla käydä potkimassa renkaita ja ängetä koeajoille.

Enempiä miettiämättähän sitä ei automiehenä ole kuin F250 vaihtoehtona, mutta kai se on "järkivaihtoehtoakin" ajateltava.
Noh... Jos aattelet pelkästään kulujen osalta:

Jaappanin pikuppi vie noin 10, riippuu paljolti renkaista yms. Vakuutukset 500€?(puhutaa 0% bonuksista), verot 4-500€? Henkilöitä yleensä 2 saa olla kabiinissa, varusteita on jos on(en tiedä uudemmista jaappanin pikapeista kun ei oo tullu oltua edes kyydissä, mut 2000-luvun alun vehkeissä normi varusteet on harvassa)

Jenkki vie noin 13, taas riippuu renkaista yms, mut ei vaikuta niin suuresti kulutuksee kun vääntöö on... Verot alle 90€/v, vakuutukset 800€, hlömäärä yleensä 5-6 (on toki myös luhythyttisiä 3hlö, ja lavapaikoilla 9hlö), varusteita yleensä on ilmastointi ja sähölasit yms, nahkajakkaraa mitä nyt hlöautoissaki


Ite ajan mielummin mukavasti, ja maksan ajamisen ilosta jo tuon muutaman litran erotuksen. Kyyti on mukavaa, hiljaista, jakkaroilla istuu mielellään pitkiäkin matkoja(sohvamukavuus ei sovi kaikille), kärry tulee kivuttomasti perässä, ja koko perhe karvasine kavereinee sopii kyytii...

Elämä on valintoja, käy ihmeessä ajamassa molempia. Ja vinkkinä usasta tulee muitakin pikuppeja kuin se f***
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan jenkki Aro O/M/V Ajoneuvot 3 27.01.2016 11:45
Ostetaan Paripyörä dually jenkki vanteet pickup ym. 8x165mm dodge chevy ford psychobilly O/M/V Renkaat ja vanteet 0 28.12.2013 10:49
Bertta työautoksi (käyttöehostelua) FunJam Maasturiprojektit 9 11.08.2010 19:38
Ostetaan Neliveto JENKKI Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 8 09.03.2009 23:24
o:jenkki maasturi O/M/V Muut 0 24.03.2005 16:10


Sivu luotu: 07:19 (GMT +2).