![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kammiot, suuttimet ja pakovenat erit + kammioissa ja suuttimissa vuosimalli eroja. Mutta toki käy se vaparin hiluillakin.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuota asiaa kysyin yhdeltä pajalta, missä mulla oli kansi hitsattavana. En muista tuliko sieltä sen tarkempia perusteluja, mutta ei kuiten suositellu vaparin kantta turbokoneeseen. Tiedän kyllä, että vapareitakin turbotetaan ja otetaan koviakin tehoja. Se minua vain mietityttää, että miten ne pitemmän päälle kestää turbokoneessa? Mulla tulee kilometrejä kuitenkin 20-30 tuhatta vuoteen, se on ihan eri asia niitä jossain harrastevehkeessä käyttää.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
No kyllä se vaparin kansi kestää turbossa ihan siinä missä turbon kansikin. Varsinkin vakiossa joss akone ei joudu lujille oikeastaan koskaan. Että sen puoleen on ihan sama kumman sinne laittaa.
Turbon kannet alkaa nykypäivänä olla kaikki enemmän tai vähemmän paskana, aina jostaki halki. Mersuvoorumilla noista on ollut joskus vuosia sitten juttua. Joku tietty valunumero on kuulemma paras. Jotain vesikanava eroja tms. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ei nuo erot niin tarkasti muistissa ole kun ei ole remonttiin joutunu vaikka muutama sata tkm 602-603 koneilla ajellut..
Geeni nykyisen moottorin ostin valmiiksi rakennettuna/vahvistettuna ja on koottu vaparin kannella, asiasta suhteellisen paljon tietävän diesel virittäjän kanssa keskustelin ja ei kuulemma ole merkittävää eroa kestävyydessä tai tehossa. Jos st käytössä kestää vaparin kansi niin kyllä uskoisin että vakio turbossakin, tai ainakin paremmin kun hitsattu turbon kansi.. Oispa mersun insinöörit tajunneet alunperin laittaa välijäähyn jokaiseen turbodieseliin. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Sittenhän mulla ei ole mitään ongelmaa. En tosiaan ole vaparin kantta kokeillutkaan. Mulla on koneen alkuperäinen kansi haljennut ja se oli vain pari kuukautta aiemmin hitsattu. Ostin sitten ässämersun vastaavasta koneesta kannen. Tein vielä lyhyen koeajon ennen purkua. Se kuitenkin alkoi vuotamaan heti kun ajoin kunnolla lämpimäksi ja sitten olikin jo selkeästi havaittava halkeama. Mulla on vielä yksi kansi joka on koeponnistettu, mikä menee seuraavaksi paikalleen. Jos se vielä hajoaa, niin pitää hommata vaparin kansi. Tässä viimeisessä on muuten kannen etuosassa ainakin yksi vesikanava koneistettu isommaksi. Kansien numeroita en kyllä ole katsonut. Miten jos siihen vaparin kannen laittaa, niin pystyykö/kannattaako turbon kannesta vaihtaa venttiileitä? Onko ne siis eri mitoituksella vai eri materiaalista vai molempia? Ja pitääkö suuttimet säätää uudestaan, kun ne on vissiin eri avautumispaineella?
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Suuttimissa ja kammioissa on tosiaan se vuosimalli ero. Ne muuttuu jossain vaiheessa -89. Erottaa hyvin kun katsoo kantta kuskinpuolelta sivusta niin suuttimet ei ole suoraan mäntää kohti vaan kallistettu eteenpäin. Samoten kierre on tiheämpi eikä lähde suuttimen kärjestä. ![]() ![]() Uudemmat vs. vanhemmat ei luonnollisesti käy ristiin. Uudempi malli myös käy siistimmin. PS: Kansi kun on irti niin lohkon pinnan suoruus kannattaa tarkistaa myös. Lainaus:
No äläpä muuta sano. Olis säästynyt nämä turbon kannetkin ehjänä. Viimeksi muokannut Mika_T : 23.05.2016 23:42 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Palstalaisten autoja? | legro | Chit-Chat | 1 | 03.04.2008 17:23 |
Palstalaisten musiikkimaku | Revolver | Chit-Chat | 132 | 19.07.2006 22:26 |