![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
KontrolleriJohannes selittikin jo oleelliset jutut. Tässä vielä muutama kuva kontrolleri boxista. Stepperit on Slo Syn eli laatukamaa. Kontrollerit eivät sitä olleet. Hieno piiri, mutta kiinalaiset pilanneet disainin. No olivat kuitenkin hyvät aihiot mistä sai rakennettua ohjaimet. Muuten softat on GRBL 0.9 FW Arduinossa. Tätä ohjataan Grbl Controller softalla (G-code feeder). G-koodi muokataan koneelle SheetCam softalla. Tämän päällä jollain 2D CAD paketilla tehty piirustus. Nuo koeajot on tehty käsin G-coodia koodaamalla. Joo, häiriöt tuossa HF sytytyksellä varustetussa plasmassa ovat karmeat. Kontrolleri ja moottorinohjaimet on tehty tämä huomioiden, mutta PC:n USB portti on systeemin heikko paikka. Varoitteli jo koeajossa.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Kompressoritekniikkaan tuli lauantaina pientä päivitystä ja leikkuujälki parani
![]() Enää ei ole leikkuujälki kompurasta kiinni, kun saa 300l/min pihalle @ 6bar ![]() Kipinäsuihku lentää --> kuona ei jää levyn reunaan yhtä herkästi Leikkuujälki parani silminnähden ja tuo lämpömuutoksen alue pieneni Vaan järjestelmän akilleen kantapää, USB liitäntä vaivaa. Muuten ei mitään ongelmaa, mutta jos plasma ajaa liekki päällä reiän pälle, niin liekin sammuessa jännitteet karkaa taivaaseen ja pc menee nurin ![]() Tämän nyt voi kiertää silä ettei aja reikien päältä, mutta kiusallinen ongelma silti...
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia Viimeksi muokannut J0hannes : 23.05.2016 12:23 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Rengasferriittiä kaapeleihin niin lakkaa kippailemasta. Toivottavasti riittää.
Aikoinaan käytin jotain honkkarin modifoitua halpisjyrsintä spindlenä, kaikki moottorit lähtivät askeltamaan ja PC pimeni kun sen starttasi Hätäpäissäni lenkitin kaapeleita jonkun vanhan sähkömoottorin sisäkalujen ympäri että sain homman toimimaan ![]() Kiinankortit ovat hirveää paskaa, melkein samalla kiroamisella tekee ite tai ostaa suoraan paremman. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Häiriöongelmat USB kaapelin suhteen tuntui katoavan samalla, kun tuuppasi ferriittiä kaapeliin. Amerikan joe pelkää HF-sytytystä, mutta tässä prujussa on muuten melko hyvä pläjäys häiriöiltä suojautumiseksi CNC plasmahommia ajatellen. GRBL ja leikkuuparametrien osuttua paremmin kohdalleen, leikkuujälki alkoi näyttää jo enemmän siltä, mitä pitääkin. Vasemmalla lähtötilanne, oikealla parametrit osuneet kohdalleen... 2mm vs 4mm levyä tässä. Ja tässä leikkuujälki, johon pyritään joka kerta ![]() Tämänkertaisen harjoituskerran tulosta. Leikkuujälki parantunut huomattavasti, kohta voi alkaa leikkelemään jotain oikeita osia ![]() Kierros 1 Parametrit kohdallaan ja leikkuuaikakin puolittui
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Hyvältä vaikuttaa tuo plasman jälki. Olen itse haaveillut jostain vastaavasta, joten mielenkiinnolla seuraan kehitystä.
|
|
#6
|
||||
|
||||
On se laite.
Ettekste tiedä että rälläkkä ja porakone on keksitty?
![]() Vaan tehän voitte ne nyt sitten myydä poijjes? Hienon näköistä kun homma pelaa. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Tämmöstä tällä kertaa
Helatorstain ajeluista en ole vieläkään kerinnyt kirjoitella blogia, kun on ollut ruuhkaa. Tässähän pääsi käymään sillees kurjasti, että valkuaiselle tuli sydänvika. Ravijoella kohdattiin kurkkusalaattia metsässä ja siinä hetkenpäästä ihmetellään, että heittikö joku savuheitteen, vai mistä sitä valkoista veroa puskee ![]() No ei kestänyt kauaa ja vika poistui kun odoteltiin letkan vetäjän autossa katkenneen jousen kenttäpatenttia. No loppuajelut ja kotimatka meni jees, mutta kyllä se jäi vaivaamaan, että mikä mahtoi olla imelän höyrypilven aiheuttaja. Ajattelin, että kun tuossa syksyllä tuli laakeroitua varaosa Samuraista latikko, niin sen eteen voisi kasailla TLP -moottorin, että saa kenkiä sandaalia taas hetken huoletta. Hain tuossa joulun alla yhden romukasan, jossa oli purettu 413 moottori suurinpiirtein täydellisenä, mutta alakerta oli kasasssa. Huhujen mukaan alakerrassa olisi vikaa ja yhdestä männästä puuttuisi reuna. Ajatelin, että tämä kasamoottori olisi hyvä lähtökohta. Purettiin broidin kanssa alakerta tuossa keväämmällä ja tuli vain todettua, että pistin sitten ehjän alakerran osiksi. No tässä kun pääsin uudestaan remontin makuun ja kasailemaan alakertaa, huomasin, että yhdessä männässä oli nännänrengas juminut ja tietenkin se sanoi irroitusoperaation aikana NAPS ![]() Tilasin Fixuxelta Goatse -männänrenkaat mielestäni edullisen 17€ hintaan. Motonetin setti on melkein 60€ Toisaalta, kun hain satsin, olikin paketteja vain yksi, tilatessa en ollut huomannut, että hinta sarjalle on per mäntä Verrokkina Suzuki original-tyyppiset renkaat ja Goatse. Muihin mäntiin jäi alkuperäiset, kun ne liikkui ja näytti silmämääräisesti olevan ok![]() Tuossa öljyrenkaassa on jotain mystiikkaa matkassa, on meinaan yhdestä osasta ja sisällä on jousi kierretty langasta tehdyn renkaan ympärille. Luulenpa, että tässä on joku bratwursti-insinöörin innovaatio matkassa, sen verta metkan näköinen on. Joojoo, miksen vaihtanut kaikkia renkaita samalla? No siksi kun tänään lyön moottorin nippuun ja sandaaliin, siksi en
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
|
#8
|
||||
|
||||
Remont
Suzuki Safari Vol 3 kotiutushuolto tehty. Vaihdoin ohjausvarren nivelen suojakumin raidetangon puolelta, vanha oli riekaileina.
Perät ja jakolaatikko sai uuden öljyn. Jakolaatikon tyhjennyspropun magneettiin oli tarttunut jännää hippua. Mistähän moinen tulee? Taitaa olla jakolaatiokon 10V huollon aika... Subbari hörppäsi liittimien rei'istä vähän turvelietettä välisäiliöön Availin vain putsailua varten, mutta huomasin, että yksi konkka pullotti ja toinen oli silminnähden laskenut alleen. Irroittelun jälkeen lopputulos oli selvä, vaihtokuntoisia kaikki. Jemmassa ei ollut 36V konkkia, mutta löytyi 25V konkat muuten samoilla arvoilla. Tarkistin vielä ennen kasaamista, että konkkien yli menevän jännitteen. Noi 1000u konkat on ilmeisesti jotku häiriönpoistokonkat tms, kun ne on kaiuttimen - lähdössä. 2200u konkat on taas sisääntulossa, johon tulee akulta jännite, eli nuo 25V konkat kelpaa mainiosti tähän.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Pikkasen meni pieleen noiden konkkien kanssa. Niissä on semmoinen ilmiö että esim 36 volttinen konkka antaa sen kyseisen varauskyvyn 12 voltin jännitteellä mutta ei 36 voltin jännitteellä. Vastaavaan suhteeseen pääsisit noiden 25 v konkkien kanssa jos sulla ois autossa 8 volttia jännite.
Saattaapi pelata silti ok. |
|
#10
|
||||
|
||||
Keisarin uudet vaatteet
Kävin 4x4 Partsilta hakemassa uuden rätin, kun vanhassa oli jonkin verran jo kuppaa. Takaikkunassa halkeama ja toinen vetoketju rikki.
Onhan tää nyt aivan sairaan magee ![]() Tummennetut ikkunat oli ylläri, mutta sopii hyvin omasta mielestä ![]()
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
|
#11
|
|||
|
|||
|
^Hieno rätti, saako 4x4 partsilta cabrio-Jimpan rättejä, alkaa etukatto taitteen kohdalta rispaantua. En löytänyt suoraan tuoteluettelosta.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Viimeaikoina lähinnä pieniä kosmeettisia päivityksiä ja muuta huoltoa.
Joululahjaksi sain uuden vinssinarun, niin sen tuli kelattua rummulle. Samalla katselin, että alkaa puskuri olemaan joka kulmasta vähän mutkalla. Ehkä mä laitan listalle uuden tekemisen. Risa hanskalokeron kansi vaihtui uuteen OEM osaan. Olishan tuonkin vielä korjannut, mutta olin jossain vaiheessa tilannut uuden, niin se pääsi nyt kiinni. Kokeillaan tässäkin jakolaatikolle noita Bilteman kumeja. Pulteista 10mm pois, niin saa ährättyä paikalleen ottamatta kulmarautoja laatikosta irti. Jakolaatikkoon meni nyt kokeeksi halpaa marjapuuroa, eli redline v-twin transoil, poistohinnalla ostettuna. Tää vissiin vastaa kitkaominaisuuksiltaan 75w90, mutta on viskositeetti ja sen myötä voitelukalvon paksuus vastaa 75W250. Jos näillä hiljenee jakolaatikko pikkasen ![]() Maski on osoittanut väsymisen merkkejä, joten pientä kasaan harsimista siinä. Katkenneiden pystyripojen kohdalta putsia ja epoksilla peltipala vahvistamaan. Samaa vaivaa tässä, ratkennut noin viidestä kohtaa. Nyt putsasin roilot ja heftasin. Ehkä seuraavalla kerralla joku pieni vahvike tuonne väliin vielä, tai sitten ei... Öljykuulerin yläkiinnikkeet näytti vähän hassusti asettivan, niin tein vielä ne uusiksi. Maalin kuivuttua, katsotaan miltä lopputulos näyttää.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
|
#13
|
||||
|
||||
|
Suzuki Clubin ajopäivä Lahden suunnalla oli eeppinen kelien ja maaston puolesta. Kuten kuuluu, poutasää käytettiin ajamiseen ja makkaranpaistotauko ajoittui reilun puolentunnin mittaisen sadekuuron ajaksi
![]() Jussilaisen videollakin näkyy mäen nousu, jossa tämä jakolaatikon kannake lopulta antautui. Jäljet on kyllä sen mukaiset, että tuo on vain odottanut tapahtumistaan jo pidemmän aikaa. Kiva kun tapahtui tässä, eikä jossain vähän pahemmassa paikassa Kaipa tämä on se hinta siitä, että kymmenen vuotta oli alumiinikakut vaimenninkumien tilalla...Tietysti kun kuskin puolella myötää, niin myötää se repsikan puolikin... Avasin kaikki murtumat ja hitsasin vahviketta. Tuhon tuli nyt kylkiin 3mm s650mc levystä ja päälle 4mm s355 lattaa. Rebelissä vielä vähän asetusten kanssa hakemista, mutta kyvin polttaa kun sMIG saa parametreista kiinni ![]() Nuo jakolaatikon korvalliset jäi vielä alkuperäisiksi, pitää piirrellä ja leikkaa vähän tuhdimmat palikat jahka ehtii. Avasin pohjatapilla jakolaatikon kuorista kierteet, kun niissä jotain jankkia kertynyt, ettei muuten saanut pidempiä pultteja. Molemmin puolin päälle vielä latasta aluslevy jakamaan puristusvoimaa tasaisemmin.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
|
#14
|
||||
|
||||
pfffff
Yksi renkaista oli taas päässyt semmoiseen kuntoon, ettei ilma pysynyt päivää pidempään sisällä...
Pikkuisen oli taas savea päässyt vanteen ja renkaan reunan väliin. ![]() Tähän ei varmaan ole muuta lääkettä kuin beadlockit tai liimata tuo reuna. Miten tuon liimaamisen kanssa, kuinka tuskaista sitten repiä nahka vanteelta, jos joskus tulee tarve ottaa pois? ![]()
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
|
#15
|
||||
|
||||
Lämpöä kabiiniin prkl!
Tähän autoon en olekaan tätä aikaisemmin tehnyt, mutta sen verran hiipumista Suzukin muuten varsin tehokkaassa lämppärissä on ollut havaittavissa, että nyt oli aika putsaukselle.
Tämänkin voi tehdä kahdella tapaa; kunnolla tai nopeasti. Laiskotti sen verran, etten lähtenyt purkamaan kojelautaa ja kaikkea tingeltangelia, että valitsin jälkimmäisen. 38mm reikäsahalla kennon yläpuolelle reikä. Puhaltimen moottorin saa pienellä ähertämisellä pois ihan näin. Omaa hommaa voi myös helpottaa veistämällä tai hiomalla ilmanottokaukalon pohjassa olevaa lippaa muutaman millin (tässä kuvassa hieman näkyy kuvan yläkulmassa ennen hiomista), jonka jälkeen puhallinta ei tarvitse punkea ollenkaan. Kurkistus reiästä kertoo just sitä mitä osasin odottaa. Imurilla ensin mitä näkyvissä oli ja sitten paineilmaa puhallellen kaikista suunnista kunttaa liikkeelle. Puhaltelin myös vedenpoistoputkista sekä lämppärin ilmanotosta. Noissa koteloissa on kolosia, joihin kompostoituu vuosien aikana paljon tavaraa. Imurin letkussa ropisi joka suhauksella. Tällä operaatiolla sai nyt varmasti ostettua pari vuotta lisäaikaa ennen kuin on joku muukin syy ottaa kojelautaa irti ja sitten pitää kyllä vielä putsata tuo kertaalleen avaamalla tuo kennon kotelo. Reiän siistin purseista ja tulppasin 3D-tulosteella. Puhaltimen moottorin menin avaamaan uteliaisuudesta. Hiilistä ja kollektorin kulumisesta syntynyttä nöyhtää. Kollektori on aika pahasti kulunut ja hiiletkin finaalissa. Ei tälle nyt tällä kertaa muuta voinut, kuin putsata ja lyödä takaisin kasaan. Pitää varmaan laittaa ostoslistalle uutta puhaltimen moottoria...
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| M: Suzukin vanteita | LaaLaa | O/M/V Renkaat ja vanteet | 21 | 13.07.2007 09:21 |
| suzukin rakentelua .. | longfiedteam | Linkit | 2 | 10.01.2007 19:38 |
| Tarinoita tosi elämästä (työ sellaisesta) | Ex_inkkari | Chit-Chat | 5 | 15.11.2006 23:18 |
| o: suzukin | luke_L | O/M/V Muut | 0 | 14.11.2004 21:52 |
| Tarinoita TV-lupatarkastuksista | Laskos | This And That | 0 | 11.10.2002 10:55 |