Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.05.2016, 22:42
Jouni_S:n Avatar
Jouni_S Jouni_S ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.07
Sijainti: vesilahti
Viestit: 687
Perusasetus

Mitähän ton vm-dieselin kans tekis. Irrottaisko yhden kannen ja vaihtaisi uuteen? Meni puolitoista vuotta sitten ne keinun vaarnat poikki. Samalla tutkisi miks ne meni poikki. Vai vaihtaisko koko motin johonkin muuhun? Mutta mihin? Halpa ja hyvä tietenkin.

__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.05.2016, 11:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Onko pakko olla diesel- kone? Jos on, niin (kohtalaisen hyviä) vaihtoehtoja on muutamia, riippuen toki auton vuosimallista että kelpaa päästöjen puolesta..

Jos taas bensakin kelpaa, niin hommaa joku sopiva luovuttaja- auto mistä kuutoskone + laatikko + johtosarja + muu tarvittava. Eihän sekään ihan helppoa tai halpaa ole, vaikka toki ajokuntoisiakin XJ:tä saa lähes puoli-ilmaiseksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.05.2016, 22:53
Jouni_S:n Avatar
Jouni_S Jouni_S ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.07
Sijainti: vesilahti
Viestit: 687
Perusasetus

Kyl mä tykkään dieselistä. 2000 mallinen auto.
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.05.2016, 07:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Siinä tapauksessa helpot vaihtoehdot on jo hieman vähissä, jos et laita uutta samanlaista tai korjaa nykyistä. Alkaa olla monessa tuon ikäluokan sopivankokoisessa dieselissäkin jo elektroniikkaa, ja pitäisi vielä parittaa Jeepin älyyn että mittaristo yms. toimii oikein.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.05.2016, 18:30
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

on viellä tuon ikäsissä dieseleissä aika vajaat ne älyt joka automerkissä.. toisekseen savuarvot on samat leimalla viel 2000 kun olivat 1990 autoonkin, eli käytännössä voit laittaa jonkun ihan rehdin OIKEAN diesel koneen, ilman älyä/sähköhomoilua. en tiedä miten noissa jeepeissä menee sitten korin sähköt ECM kanssa naimisiin, muuten kun, että ajonesto on "väylässä".. jotenkin persetuntumalta uskaltasin väittää, et korin sähköt ei juur juttele mitään järkevää sinne ecuun päin, eli omansa voi poistaa samalla kun tekniikkakin lentää romulle. sillon jälelle jää suurimittasia sähkötöitä sen verran, että saat jeepin mittarit, joista taitaa suurin osa olla vastusmittareita pelaamaan sen valitsemas koneen kanssa, eli pauttiarallaa, jos ei osu anturin ohmit kohilleen, se etityttää käypäsellä vastusalueella olevien antureiden vaihdon +nopeusmittarin "kalibroinnin". mie jos oisin dieselöimässä XJ:tä laittasin jonkuu mersun 3l TD padan sinne ja sitten sopivasti kutittelis, et ehtii ohite
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.05.2016, 20:53
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.073
Perusasetus

Mittarit on CAN-väylässä 97->, ei oikein onnistu suoraan kytkee...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.05.2016, 20:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.456
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
on viellä tuon ikäsissä dieseleissä aika vajaat ne älyt joka automerkissä.. toisekseen savuarvot on samat leimalla viel 2000 kun olivat 1990 autoonkin, eli käytännössä voit laittaa jonkun ihan rehdin OIKEAN diesel koneen, ilman älyä/sähköhomoilua.
Meinaatko että vuosimallin 2000 dieselautossa tosiaan on sama päästöluokka kuin 90- luvun alun vekottimissa? Ei käsittääkseni ole, mutta enpä minä ole koskaan nokivasaroista muutenkaan ollut kiinnostunut

Lainaus:
en tiedä miten noissa jeepeissä menee sitten korin sähköt ECM kanssa naimisiin, muuten kun, että ajonesto on "väylässä".. jotenkin persetuntumalta uskaltasin väittää, et korin sähköt ei juur juttele mitään järkevää sinne ecuun päin, eli omansa voi poistaa samalla kun tekniikkakin lentää romulle.
Ainakin OBD-II Grand Cherokeessa ('96->) kaikensorttista tietoa kulkee väyliä pitkin sinne ja tänne eri älyboksien välillä aika paljonkin. En tiedä ihan tarkkaan miten taas menee diesel- vehkeessä.. eli jos bensavehkeestä olisi puhe, niin kyllä siellä jonkin verran saa töitä tehdä että kaiken oleellisen saa toimimaan fiksusti. Vanhemmissa ('95 ja vanhemmat) homma on paljon helpompaa.


Lainaus:
sillon jälelle jää suurimittasia sähkötöitä sen verran, että saat jeepin mittarit, joista taitaa suurin osa olla vastusmittareita pelaamaan sen valitsemas koneen kanssa, eli pauttiarallaa, jos ei osu anturin ohmit kohilleen, se etityttää käypäsellä vastusalueella olevien antureiden vaihdon +nopeusmittarin "kalibroinnin".
Dieseli voi taas olla ihan oma juttunsa, mutta OBD-II pohjaisissa bensavehkeissä ainakin menee mittariston tiedoista aika paljon PCM:n kautta (jollei jopa kaikki, en nyt taas muista ulkoa) - ei suinkaan ole siinä mielessä siis perinteisiä mittareita. Nopeusmittari on sähköinen (senkin data tulee PCM:n kautta), mutta kalibrointi tapahtuu ihan mekaanisesti vaihtamalla jakiksessa nopeusmittarin anturin ratas oikealla hammasluvulla olevaan.


Lainaus:
mie jos oisin dieselöimässä XJ:tä laittasin jonkuu mersun 3l TD padan sinne ja sitten sopivasti kutittelis, et ehtii ohite
Juu.. niin laittaisin minäkin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.05.2016, 21:22
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Mittarit on CAN-väylässä 97->, ei oikein onnistu suoraan kytkee...
myös diesel malleissa? sillon se homma menee aika mutkikkaaksi, tai mittarit pitää vaihtaa siitä moottoritarjokkaasta ja menee näpertämiseksi..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Meinaatko että vuosimallin 2000 dieselautossa tosiaan on sama päästöluokka kuin 90- luvun alun vekottimissa? Ei käsittääkseni ole, mutta enpä minä ole koskaan nokivasaroista muutenkaan ollut kiinnostunut
ainakin vuoden -99 patrol ja -90 patrol on saman mittauksen alla K arvo saa olla 3 molemmissa, tuo tuli aikanaan kysyttyä ihan asiakseen konttorilta, kun käyttis kävi vittuilemaan sähköjen puolesta sen verran reilusti, että meni hermot nintendo juttuihin.. dieseleissähän tuli nuo vähäpäästösyys hömpötykset huomattavasti myöhemmin kun bensavehkeissä, itellä kummittelee mielessä vuosi 2002. OBD2 tuli pakolliseksi standardiksi dieseleihin vasta vuonna 2005 ja oma edesmennyt työauto oli just tuota vuosimallia, mutta se ei paljoo obd2 väyläänkään jutellu, ns vähäpäästönen se kyllä oli (ainakin paperilla).
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.05.2016, 21:43
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Nopeusmittari on sähköinen (senkin data tulee PCM:n kautta), mutta kalibrointi tapahtuu ihan mekaanisesti vaihtamalla jakiksessa nopeusmittarin anturin ratas oikealla hammasluvulla olevaan
.. ja ratasta vaihtamalla toimii mekaanisen vaijerin kanssa, eli jakikseen voi kytkeä mittarit vuosimalleista 55-06
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.05.2016, 08:50
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Meinaatko että vuosimallin 2000 dieselautossa tosiaan on sama päästöluokka kuin 90- luvun alun vekottimissa?
On, savutestissä on vain Ahtamattomat dieselit, Ahdetut dieselit ja Euro 3/4 (vai olikos se 4/5) jolla mitataan vasta 2006 ja uudemmat!!
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. 754 Tekniikka & Jutustelu 9 17.09.2010 09:10
Taasen jeep xj kysymyksiä NORT Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2009 09:09
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) SuurSyömäri Tekniikka & Jutustelu 24 23.11.2005 19:59
Jeep Wrangler kysymyksiä Tepa Tekniikka & Jutustelu 8 12.01.2004 14:13


Sivu luotu: 15:50 (GMT +2).