![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Itse käytän onnellisena suomalaisen luvanvaraisen taksin palveluja jonka omistaja huolehtii lakisääteisistä velvotteistaan ja tilaan kyseisen laadukkaan palvelun sovelluksella josta näen myös sen missä kohti auto on tulossa enkä odota räntäsateessa hetkeäkään. Ja kyydissä istuessani toivon, että pimeää työtä tekevät amatöörit poistuisivat myös minun alalta. Hyvänä esimerkkinä kerrottakoon keikka josta tein tarjouksen 2100€+alv, keskustelin asiakkaan kanssa ja hän oli saanut samasta työstä kaksi muutakin tarjousta, toinen 2600€+alv ja toinen 1100 sis alv... Kertonee järki-ihmisille purkamattakin asiaa ettei ihan kaikki velvoitteet kaikilla toimijoilla täyty. Ja erittäin lyhytnäköistä on sanoa "ettei mua kiinnosta", viimeistään sitten alkaa kiinnostamaan kun nämä eläkkeiden maksusta laistaneet istuu pahvimuki kourassa kadulla... Järjestelmä on luotu, miksi nyt peruutellaan kehitysmaiden tasolle?
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Niin, taisin jo mainitakkin että mikäli tulee jokin tievero tai muu maksu joka tulee autoilijalle niin ettehän te oleta että se menee noin vain.... kyllä se tulee lisänä matkan hintaan.
J bonarina.. just tuli palvelusopimus allekirjoitettavaksi jossa on jo entiseen verrattuna huononnuksia ja välitysyhtiö pesee käsiään enempi vastuista, mutta kyllä oli viilattu hintoja ylöspäin maksuissa ilman että me voimme niitä hintaan siirtää eli palkan alennus tiedossa... Yhä sanon että mikäli ala vapautetaan niin kyllä te oikeasti olette tyhmiä, anteeksi vain, jos luulette että hinnat laskee ja autoja tulee massoittain lisää. Alkuun voi tulla ja hinnat voivat vähän notkahtaa koska käynnistyy pudotuspeli. Jahka peli on ohi niin taksien määrä romahtaa (konkurssien myötä) ja hinnat kiipeävät pilviin, ja kyllä sitten autot ovat juurikin niitä vanhoja paskoja romuja mutta hinnat ovat kovemmat mitä nyt. Uskokaa huviksenne. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Meinaatko oikeasti että tässä pääsee eläkkeelle ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Itse en juuri taksilla ajele, mutta minua kiinnostaa konkretisoida ajamisen hintaa. Lasketaanpa vaikka seuraava esimerkki:
Linkin mukaan 2014 keskituloinen palkansaaja tienasi 40 300 euroa ja maksoi veroja ja veroluonteisia maksuja 31%, eli vuodessa jäi käteen 40300*0,69=27807 euroa. http://yle.fi/uutiset/40_000_euroa_v...apussi/7577187 . Vuodessa on n. 215 työpäivää, joten työpäivää kohden käteen jää 27807/215=129,33 euroa tai jokaista päivää kohden 27807/365=76,18 euroa. Jos lasketaan kuinka pitkän työmatkan keskituloinen pystyy kulkemaan palkalla, niin 5,90 euron aloitusmaksulla ja 1,55 km-taksalla pääsisi (129,33/2)-5,9-1,55*x -> 38 km pituisen edestakaisen matkan. Jos tämä matka pitäisi tehdä myös vapaapäivinä niin maksimi matkan pituus olisi (76,18/2)-5,9-1,55*x -> 21 km. Jos ajatellaan että henkilö kävisi taksilla töissä tuon 38 km matkan, joka ajettaisiin vaikkapa 60 km/h keskinopeudella, niin matkaan menisi 40 min/suunta eli 1h 20 min päivässä. Yhdellä omalla työtunnilla saa n. 10 minuuttia taksikyytiä ja sillä pääsee 10 km matkan. Onko tuo sitten kallista vai ei? Viimeksi muokannut offroadjouni : 27.04.2016 20:31 Perustelu: typo |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Eipä juuri huvita näillä hinnoilla istuskella taxin kyydissä. Ennemmin koetan kysellä kavereilta kyytiä.
En vieläkään käsitä, miten veloitus muuttui muutama vuosi sitten tismalleen samasta matkasta yhtäkkiä pompaten tasan kaksinkertaiseksi... |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei alan vapauttaminen sitä tarkoita, että takseilla olisi voimassa vain viidakon lait. Edelleen pitäisi verot ja velvoitteet hoitaa kuten ennenkin, hinnan ja saatavuuden vain määrittäisi valtion sijasta kysyntä. Kuten lähes kaikilla muillakin aloilla ja useimmissa tapauksissa toimii hyvin. En ymmärrä miksi taksikuskit valittavat kuinka alhaisia hinnat ovat, mutta eivät kuitenkaan halua vapauttaa alaa. Silloinhan hinnan voisi itse päättää ja jos nykyhinnat oikeasti ovat alhaisia, niin ei niitä ajoja muutkaan tee halvemmalla. Ainakaan pitkään. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja se johtaa juuri siihen että amatöörit tekee überhalvalla asioita ja riskit kantaa asiakas. Ja kyllä, olen vapaan markkinatalouden kannalla, mutta säännöt tulee joka alalla olla ja niitä tulee noudattaa. Jos joku tekee saman työsuoritteen selvästi alle markkinahinnan ja jopa alle todellisten (laillisten) kulujen niin silloin sääntöjä on jossain kohdassa rikottava. Ja kyllä, tavallaan meidänkin alalla hommaa onneksi yritetään säädellä, tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet hoitamalla saa oikeuden käyttää markkinoinnissaan siitä kertovaa (yksityisen palveluntarjoajan) tunnusta. Joskus asiakkailta kuulee sen vaikuttaneen hankintapäätökseen ja toivottavasti siitä on apua jatkossakin. Kunpa ala menisikin luvanvaraiseksi, monet korkean riskin työt sitä jo ovat ja se olisi suunnaton edistysaskel kohti rehtiä kilpailua. Nyt alani hommia painetaan (kulujen minimoimiseksi) tarkastamattomilla vehkeillä kouluttamattomien tekijöiden toimesta. Joskus sitä miettii et kunpa jotakin sattuisi vaikkei kellekään pahaa tahdokaan.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Taas voi todeta kuinka asiat olivat huomattavasti paremmin 30v. sitten.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nietu, sulla menee nyt puuroa vellin sekaan.
Mä en veloita asiakasta 160€/h, odotustaksa on 44,60€/h, sis alv 10%. Jos minä kyyditsen asiakasta vaikka tunnin ajan niin siitä harvemmin tulee 160€/h. Jos tuolla summalla viittat aiemmin mainitsemaasi 100 km matkaan johon vielä arvioit kuluvan noin 1 h aikaa niin olet kyllä hyvät luistot saanut. Tuollainen 100 km matka ottaa kokonaisuudessan aikaa min. 1½h ja juu se maksaa noin 160€ kokonaisuudessaan, karkeasti. Mutta ei se takaa autolle tuntituottoa 160€/h. Sihen kun ynätään paluumatka niin tuntituotto autolle ja kuskille on yhteenlaskettuna noin 50€/h, ollaan jo reilusti alle kaivurin hintatason ja nyt en tarkoita mitään perunakuokkaa. Alv kannale minä en voi mitään, sen määrää muu taho, jos se olisi 24% niin tässä maassa ei olisi kuin 1000 taksia koko maassa ja takulla hinta olisi kova, kovempi mitä nyt muka on. Kummassako on enempi pääomaa kiinni, vasarassa vai taksissa? Kumpaa käytetään pidemmän aikaa, vasaraa vai taksia? Vaihdatko vasaraa joka 20:nen naulalaatikon jälkeen? mitenkäs laskutat jos asiakas tilaa sinulta palvelun 24/7 ja edellyttää että palvelu pelaa 24/7, laitatko laskua vain 8h ajalta/vrk vaika ukon pitää olla 24/7 lähtökuopissa? Veikkaan että siellä päässä etsitään vimmalla sitä terävintä kynää.. ![]() Edelleen jos asiakas tilaa minun taksin pihaan odottamaan nin se mittari tako siihen 44,60€/h (sis alv 10%, auton ja miehen palkkoineen), matka sitten menee erikseen päälle. sulla on nyt vain rapia satku liikaa hintaa tossa mutta tässä se ei venettä kaada... ![]() Käydääs ny nukkumassa pari tuntii niin taitellaan sitten peistä lisää.. ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Sä puhut nyt ventta tunnista.....Lainaus:
Ja veloitus riippuu tehtävästä.......Ja palvelu pelaa 24/7 jos sovitaan..... Ja munkin vehkeet maksaa enemmän kuin paskimmat teillä liikkuvat taksit...... Ja joskus jopa enemmän kuin parhaimmat....... Tässä faktaa VKL. pks. kuiteista...... 1. Kyyti 14 min. sis. myös eli odotuksen 22,80€, odotuksineen 97,7e/h 2. Kyyti 5 min. Ei odotuksia.15,2€.....182,4€/h Eli keskimäärin hyvä kuski ajaa kassaan sen 150€-160€/h...... Ja kukaan ei tilaa sitä autoo siiheen pihaan odotteleen......... Matkantekoon sitä tarvitaan...... Miksi asiakkaan pitää maksaa jostain muusta kun kyydistä? Eli tehdystä työstä asiakkaalle. Kerro sä jos sen paremmin tiedät...... Ja lopuksi.... Mä odottelen mieluummin kotona 16:00-07:00 välisen ajan mieluummin ilman korvausta kuin takasitolpalla........ Ja mä teen vain 8h päivää 10- tai 12h taksivuoron sijaan.....nuoremmat tehköön vaikka 365d/y. Ja nyt mennään vain 4pv/vko ja kokoajan vähenee....... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vapaa-aikaa ei voi edes määritellä ejurois...... ![]() ![]() ![]() Ammatinvalintakysymys...... ![]() ![]() ![]() Silti..... Taksi on hyvä tulonlähde opiskelijoille...... Mäkin rahoitin mun opiskelut -90 luvun alusta puoleen väliin opintolainan sijaan taksia ajamalla. Ja joka yö kun ajoin ja sain 1000mk kassaan lähdin nukkumaan enkä vetänyt vuoroa loppuun....... ![]() ![]() ![]() Jotta jaksoi olla skarppina aamulla 08:00 tietoa sisäistämas....... Oli profikat jotain muuta kun nykyään. Ja kun on töissä ei ehdi kuluttamaan......eli tupla hyöty........ Ja taitaa olla -90 markka vähintään tän päivän euro........ Viimeksi muokannut H_Nietu : 28.04.2016 00:48 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Onhan suomessa jo toimiva järjestelmä taksien vapauttamisen jälkeen valvonnalle
Nytkin on verokalvi puhelin ahkerassa käytössä ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Tässä kaikessa touhussa pitää ottaa mallia valtiolta. Otetaan aina sieltä mistä halvimmalla saadaan ja erittäin todennäköisesti se on aina joku ulkomainen firma. Näin se suomi lähtee valtion omalla opilla nousuun. En ymmärrä miksei noissa valtion/kunnan kilpailutuksissa voi olla joku vaatimus kotimaisuudesta? Varmaan se jotain eu määräystä rikkoo, mutta eipä nuo muutkaan maat paljon niitä määräyksiä noudata. Tuossa eräs kaveri mikä tekee raksahommia sanoi että ei siellä oikein suomea enää puhuta missään kunnan/valtion työmaalla. Jälki on myös sen mukaista kun kukaan ei valvo miten homma tehdään. Sitten maksetaan myöhemmin lisää kaikenmoisista korjauksista.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Mut kun tuuri ei riitä...
Huomenta.
Niin, sinä lasket tuntituottoa noiden keikkojen perusteella, mutta kun se ei oikeassa elämässä mene tuolla tavalla. Tuuri vaan normisti ei riitä. Se taksi palaa tyhjänä asemapaikalleen, eli hinta putoaa puoleen, ja jos ei tule keikkaa niin tuntituotto putoaa yhä alemmas ja alemmas. Voisi olettaa että PKS seudulla/isoimmisa kaupungeissa autolle hyvänä pidetty tuntituotto normivkl:nä on luokkaa 40-45€/h ja tuosta maksetaan kaikki kulut ml kuskin palkka jos kuski ajaa. Toki auto voi saada kyydin vierestä (on mullakin kääynyt niin tämän uran aikana jotain 3 kertaa) jos käy säkä, mutta kun siellä on autoja liikenteessä paljonkin joten keikka voi siitä vierestä mennä toiselle autolle mikä saattaa olla 10 km päässä tulossa asiakkaan luo. Kyllä kun saisikin tuntituoton tasolle 45€/h niin olisin onnellinen kuin sika puhtailla pahnoilla.... ja ei, se auto ei tao rahhoo koko vuorokauvven ajan, se takoo rahaa vain sen ajan kun data on auki. Toki jos on omia ajoja vuoron ulkopuolella niin niistä tulee kanssa mutta se on harvinaista herkkua... Nyt tämän aasinsillan kautta pääsemme sitten ratkomaan hintapolitiikkaa. Paljonko pitää ajojen lisääntyä jos hintaa alentaa vaikka 5% että päästään samaan tulokseen kuin nykyisillä taksoilla? Tämän pystyy ihan laskemaan. Veikkaan että tämän alan ongelma on siinä että yleisö ei tiedä alasta juurikaan, nähdään vain pinta eli siisti uudehko auto ja (toivottavasti) siististi pukeutunut kuski. Piiloon jää välityskeskus henkilökuntineen, maksujärjestelmät omine erikoiskortteineen (en nyt tarkoita pankki ja luottokortteja), mahdollisrt keskuskohtaist sopimukset jne jne jne. Kaupassakin näet vain siistit tilat ja hyvin (myyvästi) asetellut tuotteet joista otat haluamasi ja maksat, ilman valitusta.. Sama taksisssa, tilaat auton, auto vie sinut sinne minne haluat sinun valitemallasi ajankohdalla..... ja valitat hinnasta ![]() Moniko teistä tulee tilauksesta töihin uudenvuoden yönä alkaen 9€ (josta kuski saa sen 3€). Taksi tulee. |