![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#726
|
|||
|
|||
![]()
Mistä ostit laakerit 3B:hen?
Matti |
#727
|
||||
|
||||
![]()
Motonetissä saatiin kaivettua koivusen varastoista. Olivat jo poistuneet motonetin valikoimasta mutta reipas myyjä sai kun saikin hommattua ne jollain ohitoimituksella tms?
Mulla on toinenkin setti laakereita 14B mottiin jonka tilasin ebayn kautta ties mistä, käy myös 3B. Taihon made in japan laakerit, vähän arvokkaammat mutta taitaa olla alkuperäisvalmistaja tai ainakin laadultaan vastaava. Nämä kuitenkin säästän 14B:tä varten. |
#728
|
||||
|
||||
![]()
Dumpin alipaineletkulle löytyi paikka. Vanhan mosan imusarjaan oli porattu erillinen reikä tätä varten. Tässä imusarjassa oli valmis tulppa tällä kohtaa jollain millikierteellä. Siihen käännettiin tuumakierre että valmiit nippelit käy paikalleen. Tässä imusarjassa on myös kuvassa näkyvä imusarjahehku jolle normihehkujen rinnalla oma piuhansa. Voikohan sille vaan kylmästi syöttää suoraan virtaa normi hehkujen rinnalla?
Kampuran pään stefa varmuudeksi vaihtoon. Termarikotelo väärään suuntaan. En enää muistakkaan mutta oliskos se näin aina 3B koneessa? No tilalle käy suoraan koneen päällä kuvassa nököttävä B moottorin vastaava joka osoittaa oikeaan suuntaan. |
#729
|
||||
|
||||
![]()
Velipoika sovitti pajeron hihnapyörän 3B:n kampuranpäähän jatkoksi vakiolla 6 pultin liitoksella. Vasemman puoleinen vanha on kiilaurasta halki jostain syystä.
Oikealla uusi. About sama linja, paikallaan näytti olevan hihnalinja paremmin suorassa kuin vanhalla. Hihnapyörä on hieman isompi kooltaan. Nyt on litroja konehuoneessa. Pata saatiin nostettua eilen paikalleen ja sitten ne ongelmat alkoivatkin... Vuosia sitten moottorin korvakkeisiin oli sovellettu jotkut nissanin puslat. Niitä ei oikein enää saa eikä ne mitään kestä. No rälläköin viritykset pois ja hommasin vakiokumet mutta enpä huomioinut että kun konehuone rakennettu niin viritelmä puslat nosti konetta muutaman sentin korkeammalle. No ei sitten osu ropeli syylärin keskelle vaan liian alas ja ottaa alavesiletkuun kiinni, ohjaustehostimen pumpu kiristysrulla osuu raidetankoon jne. Muutenkin jotenkin apparin puolen moottorin kiinnike ei osu ihan kohdalleen. Liekö koneissa eroja vai jotain muuta mystistä. Koitetaan varmaan tehdä kumityynyt HJ6X tyynystä jotka sovitetaan paikalleen ja niiden alle+päälle korotuspalat joilla saadaan passattua korkeus kohdalleen. Vanha ropeli oli suoraan vesipumpun hihnapyörässä kiinni mutta uusi visko varren päässä, tulee tosi lähelle syyläriä 1-2 cm ja sille pitää jotain tehdä kanssa. Vähän meinaa ahdistaa muuta onhan tässä vielä 8 päivää aikaa saattaa auto safarikuntoon ![]() |
#730
|
||||
|
||||
![]()
Eikö tuollaisella erikoisalkoholikäyttöisellä moottorilla ole vähän kallista ajella?
![]() Eikös se moottorikannekeidea tullut juuri teiltä, että laitetaan läpipultti, holkki ja jotkin lehtijousen puslat? Tuohon malliin: ![]() Ainakin mulla on Hiluxin kumipuslat kestänyt aivan loistavasti.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#731
|
||||
|
||||
![]()
Itsellä jotkut bemarin puslat samaan tyyliin, onkin ainut mikä on ehjänä kestänyt.
|
#732
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#733
|
||||
|
||||
![]()
Olikin sopivasti hieman pienempiä puslia hyllyssä. Velipoika sorvaili uudet holkit ja HJ6X risasta kannakkeesta työstin ylä ja alaosat jotta saatiin koko kannake irroitettavaksi malliksi. Vanhasta kannakkeesta lähti nätisti kumit kun laittoin hetkeksi lämmityskattilan sisään hiillokselle. Jatkossa helppo vaihtaa kumit kun saa koko paskan irti ja prässiin. Tämmöinen kannake on siitä ylivertainen että vaikka kumit hajoavatkin niin ei moottori pääse paljoa liikkumaan toisin kuin vakio puslilla. Lisäksi jo tehty kannakkeen yläosa kävi suoraan kun puslan leveys sama kuin vanhassa. Nyt istuu kone nätisti samassa paikassa korkeudessa kuin ennenkin ja näyttäisi että viskokin mahtuu paikalleen kun tuulitunnelia hieman muokkaa.
Tänään olisi teoreettinen mahdollisuus saada kone tulille ![]() Viimeksi muokannut mikjus : 16.03.2016 09:03 |
#734
|
||||
|
||||
![]()
Eilen saatu uusi pata tulille. Vielä ei oikeen siitä voi sanoa muuta kun että se käy. Ei vaan tuntunut olevan kunnolla vetoja. Sen jälkeen nakkasin syöttöruuvin mäkeen, käänsin läpän nipan niin että reikä alaspäin (asento täysin eri kuin edellisessä koneessa!) ja porasin vielä pienen reiän letkuun kuten oli aikaisemminkin ettei ahtopaine paina syöttöjä alas. Sitten loppuikin löpö. Tänään jatkuu testaus. Tuntuu koneen tärinät tulevan aika tehokkaasti varsinkin auton sisään, ulkoapäin kuulostaa ihan hyvältä. Ehkä puslat vaatii hetken että asettuvat. Ihmettelin jo edellisellä koneella että ahdot eivät nouse kuin hädin tuskin 0,5bar vaikka mielestäni aikaisemmin ollut ennemminkin 0,7-0,9 haarukassa. Voi tietty olla että mittari paska mutta mistä muusta sitten voisi johtua moinen? Hukkaportin kello?
Viimeksi muokannut mikjus : 17.03.2016 09:38 |
#735
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- Hukkaportin läppä vuotaa jostain syystä, esim. kellon asento tai tangon pituus muuttunut - Pakopesä halki - Ahtoputket tai cooleri vuotaa - Dumpin säätö väärä jolloin ahtopaineet vuotaa pihalle (oliko tässä dumppia?) |
#736
|
||||
|
||||
![]()
Kone kun kerran lämpeni niin seuraavaksi mittari pomppasi suoraan 110 asteeseen ja puhaltaa höyryä paisarista. Kansi varmaan halki mitä vähän pelkäsinkin kun oli vaihdettu tiiviste mutta puheiden mukaan ei ajettu sen jälkeen. Paskan möivät. Tosin uuden koneen kantta ei vielä ole purettu irti.
No vanhasta koneesta kansi pois joka on näennäisesti ehjä. 3B kannentiiviste tulee hyvällä säkällä maanantaina tai tiistaina jonka jälkeen pääsee kokeilemaan mistä seuraava vika löytyy. Vaikka saisikin kasaan niin uskaltaako lähteä rajan taakse koeajamaan. Pääsiäisen reissu on varmaan taputeltu mutta jos helatorstaiksi saisi toimimaan. Täytyy varmaan ottaa heti myös plan B käyttöön eli 14B pukille ja hätätapauksessa vaikka ahtamattomana sovitus keulille. Purin vanhan kannen joka vaikuttaisi ehjältä mutta miksi venttiilit on valkoiset? Ei kai diesel käy laihalla? |
#737
|
||||
|
||||
![]()
Oisko päässyt jäähdytysnestettä niihin sylintereihin?
|
#738
|
||||
|
||||
![]()
Ei kyl pitäisi olla koska ei ikinä ole hukannut nestettä tuo kone.
|
#739
|
||||
|
||||
![]()
En yhtään ihmettele ton tyyppisillä ja pienillä puslilla olevista korvakkeista. Mikäpä siinä mitään juuri vaimentais.
|
#740
|
||||
|
||||
![]()
No mulla on laatikon alla vielä ne jousen toiseen päähän tarkotetut puslat ja vois sanoa, että on jämy. 😁
|
#741
|
||||
|
||||
![]()
Kansi purettu pois, ei nähtävästi halki vaan kiristys tehty väärin tai jäänyt tekemättä edelliseltä sepältä. Pahvi palanut monesta kohtaa. Kokeilin missä momentissa pultit on ja yks lähti kiristymään noin 80Nm kohdalla. Ohjeen mukaan ekana vedetään 49Nm ja sitten 90 astetta ja vielä kerran 90 astetta. Mitä lie sitten on lopumomenttina?
Kannessa ei näy missän halkeamin, katsottiin esikammoidenkin alta. Uskaltaisko vaan laittaa uudella pahvilla kasaan? Viimeksi muokannut mikjus : 18.03.2016 21:56 |
#742
|
||||
|
||||
![]()
Uskaltaa. Tai no, eihän siinä paljoa menetäkkään. Minä ainaki kokeilisin.
BTW tämä projekti on semmonen esikuva ennen ku ees uskalsi haaveilla bertasta. 😉 |
#743
|
||||
|
||||
![]()
Noihi valkosii pako venoihin ku epäilit et laihal kävis.
Diesel kone on tehoton laihal, ei soppaa ni ei tehoa eikä mustaa savua, musta savu on palamatonta ja diesel kone hajoo jos sitä nummea tulee ihan tolkuttomasti koska se kuumentaa konetta, ainaki näis vanhois esikammio vehkeis ongelmana. Ja äkkiä luuliset se valkonen väri johtus et kuumana käyny... Bensa myllys taas päinvastoin, laihalla käyvä koke käy kuumana ja riski et sulaa, rikas seos jäähdyttää konetta. Läpi kuseva viallinen suutin polttaa mäntää reijän juuri sen takia diesel myllys ku seos on liian rikas ja polttoaine ei pala kokonaa. Ite törmänny myös eri värisii nauloihin, liekkö vaikuttava tekijä minkä tahdin aikana mikäki pytty sammuu
__________________
-BJ-40 -hilux ln110 ex -Land Cruiser HJ-45 ex -hilux ln65 ex http://www.pahama.com Viimeksi muokannut burton : 19.03.2016 07:11 |
#744
|
||||
|
||||
![]()
http://m.motonet.fi/fi/tuote/602302/...steliima-150-g
Laita tota liimaa väliin uuden pahvin kans. Ei oo kallista ainakaan, ja meillä ainaki hyviä kokemuksia tosta aineesta. |
#745
|
||||
|
||||
![]()
Onkos toi etupyörän laakerien rasvaustsydeemi todettu hyväksi? Onko tullut vaseliinia sisäpuolen stefan läpi? Vai tuleeko uloimman laakerin läpi ylimääräiset?
|
#746
|
||||
|
||||
![]()
En muista onko tullut sisästefan kautta mutta muistaakseni uloimman kautta tuli. Rasvasin viimeksi kun napalukko oli irti mutta pitäisikin kokeilla painaa tavaraa sisään nyt kun kaikki nipussa.
|
#747
|
||||
|
||||
![]()
Uusi kansipahvi vaihdettu eilen illalla. Aika löysässä oli aikasemmat pultit kun 80Nm alkoi kiristymään. Korjausoppassa neuvottu 49Nm+90+90 astetta on aika paljon, varmaan jotain +250Nm, ainakin 300Nm asetettu momentiavain naksahti jossain vaiheessa. Kone kävi eilen vähän aikaa ja nyt kai aika paljon tasaisemmin. Katsotaan nyt kun sen ajaa lämpimäksi miten toimii. Jos toimii niin leima on edessä ennen Helatorstain reissua.
|
#748
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa viime viikonloppuna kun kansipahvin vaihdoin niin ohjeissa oli 25Nm + 90 ast + 90 ast
Sen jälkeen oli pakko kokeilla missä momentissa pultit oikeasti on. 120 Nm rupesi viimeeksi kiristetty pultti pyörähtämään, kiristysjärjestyksen ensimmäiset pultit pyörähti parhaimmillaan 90 astetta ennen kuin olivat siinä 120 Nm momentissa. ![]() ![]() Kaveri tuumasi jälkeenpäin että kannenpulttien aluslevyt pitää olla hyvin öljytyt ennen momenttiin tiukkausta. |
#749
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#750
|
|||
|
|||
![]()
juu.
Älkää sekottako venyviä, asteilla kirittäviä pultteja "koviin" suoraan momenttiin vedettäviin pultteihin. |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |