Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.02.2016, 13:56
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

mites latausjännitettä vois nostaa muissa autoissa, joissa on säädin laturissa?

Eikös laturi tunnista jännitteen merkkivalolta tulevasta piuhasta? Jos siihen laittais vaan diodin päästösuuntaan niin eikä latausjännitteen pitäis nousta diodin kynnysjännitteen (~0.7V) verran?

Vastusjaollakin vois koittaa huijata (vetää piuhaa maihin päin pienellä vastuksella).jos tuohon piuhaan ei voi laittaa diodia.

Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?

Täällä http://batteryuniversity.com/learn/a..._glass_mat_agm sanotaan näin:
Lainaus:
As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive.
Täällä http://support.rollsbattery.com/supp...5-agm-charging on tällainen taulukko:
[img]
http://cdn.freshdesk.com/data/helpde...jpg?1369332706
[/img]

-Paavo

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.02.2016, 16:02
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Diodi latauksensäätimen miinuspuolelle väliin? Ainakin näin Bosch säädintä tuli huijattua... Hyöty se 0.5v ylöspäin...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.02.2016, 13:43
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Diodi latauksensäätimen miinuspuolelle väliin? Ainakin näin Bosch säädintä tuli huijattua... Hyöty se 0.5v ylöspäin...
Säädin siis laturissa, onnistuuko tuo? Jos teit tuon laturissa olevaan säätimeen, niin onko kuvia?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.02.2016, 22:01
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?
-Paavo
Yleensä latausjännite olis hyvä olla 14,4V ja ylläpitojännite 13,8V kun akku on n.~80% varautunut.
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.02.2016, 10:29
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Tuli mieleen kun joskus aijemmin kirjottelin et anjoviksessa on akun alla anturi. Ainakin tupakin sytyttimeen tuleva dikimittari näyttää aina noin 13,8-14v. Oli lämpötila mikä hyvänsä. Tosin virtaa on aina piisannu (kopkop ) normi akun kans. Akun vaihtoi miettinyt amg malliseen, mut vois tarvii korkeempaa jännitettä? Efb akku vois olla parempi vaihtoehto.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.02.2016, 13:45
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sako Näytä viesti
Yleensä latausjännite olis hyvä olla 14,4V ja ylläpitojännite 13,8V kun akku on n.~80% varautunut.
Ja tämä nimenomaan AGM-akuilleko?

Eikös auton starttiakut ole yleensä aina yli 80% varautuneet (pl. rankemmat vinssaukset, mut meidän tapauksessa suurin osa vinssauksista on pikkunyppäsyjä kun ajetaan niin helppoja reittejä).

-Paavo
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.02.2016, 00:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja taas olisi kiva tietää mistä kysellään....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Moi,

mites latausjännitettä vois nostaa muissa autoissa, joissa on säädin laturissa?

Eikös laturi tunnista jännitteen merkkivalolta tulevasta piuhasta? Jos siihen laittais vaan diodin päästösuuntaan niin eikä latausjännitteen pitäis nousta diodin kynnysjännitteen (~0.7V) verran?

Vastusjaollakin vois koittaa huijata (vetää piuhaa maihin päin pienellä vastuksella).jos tuohon piuhaan ei voi laittaa diodia.

Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?

Täällä http://batteryuniversity.com/learn/a..._glass_mat_agm sanotaan näin:


Täällä http://support.rollsbattery.com/supp...5-agm-charging on tällainen taulukko:
[img]
http://cdn.freshdesk.com/data/helpde...jpg?1369332706
[/img]

-Paavo
Siis jos on esim. ulkoisella tuulettimella oleva Bosch, niin tuo latausjännitteen nosto on helppoa: siis tuossa bosch:ssa on lataussäätimelle omat + diodit, siis lataussäätimen magnetointivirta (ja jännitetunnistelu) tulee niiden pienien diodien kautta säätimelle.
-> kun tuohon "väliin" laittaa diodin (virrankestävyys pitää olla muistaakseni 3, oliko peräti 5 amppeeria) niin latausjännite nousee tuon kynnysjännitteen verran. (normaalilla diodilla 0,7v, "paremmilla-" 0,3-0,4 volttia)

Ja jos kokeilee tuota "vastusjakoa" ym. laturille, niin pienellä kuormituksella lataa todella suurella jännitteellä, ja täydellä kuormituksella pienellä jännitteellä.

Ja tuo ylläoleva koskee vain noita puhallinjäähdytteisiä bosch:laisia, toki soveltuvin osin muitakin.
MUTTA: Osa autoista haistelee jännitettä muualta, ja osa haistelee lataustarvetta jarrupolkimelta, ja jopa kaasupolkimelta
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
LJ korin nostaminen rungosta hirvi Tekniikka & Jutustelu 4 03.04.2008 20:21
Nostaminen Terraario Tekniikka & Jutustelu 2 04.08.2006 19:12
Korin nostaminen rungolta, painoraja??? iippo Tekniikka & Jutustelu 4 05.02.2005 18:24
Tankin luukun nostaminen ylemmäs? sippis Tekniikka & Jutustelu 3 24.11.2004 20:53


Sivu luotu: 09:22 (GMT +2).