Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.02.2016, 23:18
nevo nevo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 90
Perusasetus

Ohjauksen muutos uudelle etuakselille on myös mietittävä.
Ehkä ohjauksen osat Jeepistä, tms.
Full size jeep on tukevilla lehtijousilla. Raideleveyskin aika sopiva, jne.
- Esim. Transitin oma vaihdelaatikko-jeepin jakolaatikko-etuakseli.
Tai Vaihteisto-jakolaatikko-etuakseli Land roverista, tms..
- Tällaisessa projektissa olisi järkeä, jos kohtuu kustannuksin osat löytyy.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.02.2016, 23:59
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.246
Perusasetus

onnistuu.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nevo Näytä viesti
Ohjauksen muutos uudelle etuakselille on myös mietittävä.
Ehkä ohjauksen osat Jeepistä, tms.
Full size jeep on tukevilla lehtijousilla. Raideleveyskin aika sopiva, jne.
- Esim. Transitin oma vaihdelaatikko-jeepin jakolaatikko-etuakseli.
Tai Vaihteisto-jakolaatikko-etuakseli Land roverista, tms..
- Tällaisessa projektissa olisi järkeä, jos kohtuu kustannuksin osat löytyy.
Ja voihan ohjauksenki vaihtaa,helpoin ja halvin ois kai ottaa akselit jostain jenkistä missä kantavuuskin riittää ja akselityyppikin on sama (banjotyyppi) erillisjousituksen naittaminen erirunkoon voi olla hiukka hankalampi homma (uudemmat luiskanokkaiset)mut ne "reinikais" mallin ranukat on jäykällä etuakselilla joten vaikkapa Ford F250 akselit alle ni siinäpä se,hankalin osio lienee 4wd vaihteiston löytäminen Ransiitin koneen persiiseen,toki voi laittaa takavetolaatikon perään erillisen jakiksen ni ei jää ku jakiksen kiinnitys ja sopiva kardaani väliin ja tietty kardaanit akseleille. Sen Transhitin taka-akselin unohtaisin jo siks et voi olla vaikeeta löytää etuakselia jossa samat välitykset. Paljonhan esim. Suzukin alle laitetaan jonku Tojotan akseleita ja eihän tää käytännössä oo juuri erikoisempi homma. Sit voi kysyy et mitä järkee mut jos ei vaivaa sellaisella epäolennaisuudella päätään ni pahin ongelma lienee katsastus.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.02.2016, 00:53
nevo nevo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.14
Sijainti: Imatra, Suomi
Viestit: 90
Perusasetus

Jos järkevästi ajattelee, niin ei olisi proj. ideaa....( enempi on hobby asiaa...).
Mutta, jos löytyy osat sopivasti, niin silloin voi ajatella.
esim. 4 veto, raaka työkone, reinikais mallia.
Myös esim. ford f250, 150 tekniikka olisi soveltuva.

Viimeksi muokannut nevo : 20.05.2016 16:45
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.02.2016, 18:44
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Tänään tuli testattua Punkalla Transitin maastokelpoisuutta.4x4 Partsilla tehty 50mm alustankorotus helpottaa vakiorenkaillakin selkeästi epätasaisella alustalla liikkumista,ei ole etupuskuri niin helposti tökkimässä esteisiin.Maantiellä ajettavuuskaan ei tunnu heikentyneen yhtään. Kohtuullisen hyvin tuntui etenevän,vaikka renkaissa oli maantiepaineet,takana 4,5 bar! Tietysti iso koko asettaa omat rajoitteensa maasto ajeluille.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.02.2016, 01:18
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Vuonna 2009 kuvasin tämän Suomi muutoksen. Muistaakseni edessä on Jeeppi-sukuinen Dana 44. Taitaa olla tehty samalla reseptillä kuin County Transitit?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Kuva 400.jpg‎
Views:	1135
Size:	111,2 Kt
ID:	68103  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.02.2016, 08:28
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Tämä nyt varsinaisesti tähän liity kun ei puhuta enää suorista akseleista ja oikein Transiteistakaan. Oranssi wanha transit nähty suomessa 20 vuotta sitten unimogin akseleilla.
Muilla muistikuvaa laitteesta?



https://www.youtube.com/watch?v=KRgBqZx6fU8
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.09.2021, 10:15
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Jo useamman vuoden käytössäni ollut vm.2015 AWD Transitti alkoi jurisemaan ja täristämään 50-60 km/h vauhdeissa jokunen kuukausi sitten. Ensin epäilin kardaanin tukilaakeria, joka olisi vioittunut 2" korotuksesta johtuvasta ylimääräisestä jännityksestä. Transitissa on kolmisen metriä pitkä kolme osainen kahdella tukilaakerilla tuettu kardaani taakse. Tutkittuani huomasin yhden 3x4cm. kokoisen tasapainotusliuskan irronneen. Hitsasin vastaavan kokoisen metalliliuskan kardaaniin pudonneen paikalle. Koeajolla huomasin, että tärinät ja jurinat olivat hävinneet täysin! En olisi uskonut, että näin pienestä tämäkin voi johtua!
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20210911_134132.jpg‎
Views:	457
Size:	133,5 Kt
ID:	100077  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.12.2022, 21:00
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nevo Näytä viesti
Ohjauksen muutos uudelle etuakselille on myös mietittävä.
Ehkä ohjauksen osat Jeepistä, tms.
Full size jeep on tukevilla lehtijousilla. Raideleveyskin aika sopiva, jne.
- Esim. Transitin oma vaihdelaatikko-jeepin jakolaatikko-etuakseli.
Tai Vaihteisto-jakolaatikko-etuakseli Land roverista, tms..
- Tällaisessa projektissa olisi järkeä, jos kohtuu kustannuksin osat löytyy.
Esim tästä on luvassa jo mahdollisesti tämän talven aikana minun näkemys asiasta. Tämä koko kertomus tullaan julkaisemaan sitten tuolla projektit osiossa kunhan saan tarpeeksi osia kokoon että kehtaa aloittaa...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.12.2022, 17:07
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Muutama kuukausi sitten vaihdoin edellisen AWD Transittini 2021 vm. AWD Trail malliin, jossa on jo kolmas kehitysversio tästä nelivedosta. Ensimmäinen AWD neliveto tuli 2007 vm. Transittiin. Siinä oli molemmilla vetoakseleilla omat Haldex kytkimensä, jotka saivat öljynpaineensa sulkeutumiseen etu- ja takapyörien nopeuserosta. Tästä johtuen kytkeytymisessä on selkeä viive. Edessä ja keskellä ei ole tasauspyörästöjä ollenkaan. Seuraava versio tuli n.2015 vm. uudempaan pyöristyneeseen korimalliin. Tässä on jo sähköinen öljypumppu, joka pienentää kytkeytymis viivettä merkittävästi. Lisäksi nelivedon saa kojelaudan kytkimestä kytkettyä myös jäykäksi, kuin keski ja etu tasauspyörästöt olisivat lukittuina. Kolmas versio tuli tietääkseni 2019 vm. Tähän on sitten lisätty jo eteen tasauspyörästö. Poikittaislukituksen pitäisi hoitua jarruilla. Itse en ole vielä testannut, kuinka hyvin se toimii ristiriipunnassa?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.12.2022, 14:43
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.283
Perusasetus

Oliko tuo vm 2015 eteempäin kuuluista siitä, että laatikot eivät kestäneet 4wd versioissa kovin hyvinn? 100tkm välein joku kahden-neljän tonnin laatikkoremppa? Vai urbaania legendaa?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.12.2022, 17:01
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Ainakaan minulla ei ole ollut mitään laatikko murheita. 2015 mallisessa oli vajaa 150tkm. mittarissa, kun vaihdoin. Tiedän joitakin yksilöitä, joihin jouduttu luultavasti kulmavaihteen laakerointi korjaamaan alle 200tkm. ajettuna. Syynä saattaa olla se, että näissä ei ole ollenkaan vaihtosuositusta voimansiirron öljyille! Itse olen vaihdattanut öljyt voimansiirtoon viimeistään 90tkm:ssa. Öljylaadun oltava vaihteistossa/etuperässä juuri oikeanlaatuista kyseiseen AWD versioon, muuten neliveto ei toimi kunnolla. Ovat kuulemma merkkikorjaamolla joutuneet vaihtamaan useampaan Transitiin asiaan perehtymättömän korjaamon jäljiltä oikeat öljyt!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.12.2022, 20:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Etuperistä näistä nykymalleista jääny kuulemma öljyt vähiin tehtaalla ja niitä moni oottelee takuuseen uusia. Periä siis kun leipassu kiinni.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.12.2022, 20:15
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Onko Matilla tarkempaa tietoa missä vuosimallissa ja kuinka monta tapausta on tiedossasi? Luulisi tällaisen johtaneen pikaisiin takaisinkutsuihin ja tehtaalla myös nopeaan muutokseen tuotannossa. Oman tuttavapiirin AWD Transitin käyttäjiltä en ole tuosta kuullut. Aika vähän näitä uusimpia on, koska uuden toimitusajat oli kesällä kysyessäni ainakin parin vuoden luokkaa. Pitkä 5v./150000km. takuu antaa onneksi mielenrauhaa vielä pitkäksi aikaa!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan AWD Vinssi 12v LöpöLassi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 19.01.2016 15:25
Myydään `96 Astro AWD Veekone O/M/V Ajoneuvot 5 27.01.2015 13:15
Myydään Awd vinssi 1360kg Nappi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 01.12.2013 21:33
Myydään 2kpl awd voyager neulavuori O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 04.09.2013 18:42
Subaru vs Volvo AWD :) legro Linkit 13 10.01.2007 17:29


Sivu luotu: 18:03 (GMT +2).