![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ohjauksen muutos uudelle etuakselille on myös mietittävä. Ehkä ohjauksen osat Jeepistä, tms. Full size jeep on tukevilla lehtijousilla. Raideleveyskin aika sopiva, jne. - Esim. Transitin oma vaihdelaatikko-jeepin jakolaatikko-etuakseli. Tai Vaihteisto-jakolaatikko-etuakseli Land roverista, tms.. - Tällaisessa projektissa olisi järkeä, jos kohtuu kustannuksin osat löytyy.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() onnistuu.Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jos järkevästi ajattelee, niin ei olisi proj. ideaa....( enempi on hobby asiaa...).
Mutta, jos löytyy osat sopivasti, niin silloin voi ajatella. esim. 4 veto, raaka työkone, reinikais mallia. Myös esim. ford f250, 150 tekniikka olisi soveltuva. Viimeksi muokannut nevo : 20.05.2016 16:45 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tänään tuli testattua Punkalla Transitin maastokelpoisuutta.4x4 Partsilla tehty 50mm alustankorotus helpottaa vakiorenkaillakin selkeästi epätasaisella alustalla liikkumista,ei ole etupuskuri niin helposti tökkimässä esteisiin.Maantiellä ajettavuuskaan ei tunnu heikentyneen yhtään. Kohtuullisen hyvin tuntui etenevän,vaikka renkaissa oli maantiepaineet,takana 4,5 bar! Tietysti iso koko asettaa omat rajoitteensa maasto ajeluille.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Vuonna 2009 kuvasin tämän Suomi muutoksen. Muistaakseni edessä on Jeeppi-sukuinen Dana 44. Taitaa olla tehty samalla reseptillä kuin County Transitit?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tämä nyt varsinaisesti tähän liity kun ei puhuta enää suorista akseleista ja oikein Transiteistakaan. Oranssi wanha transit nähty suomessa 20 vuotta sitten unimogin akseleilla.
Muilla muistikuvaa laitteesta? https://www.youtube.com/watch?v=KRgBqZx6fU8 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jo useamman vuoden käytössäni ollut vm.2015 AWD Transitti alkoi jurisemaan ja täristämään 50-60 km/h vauhdeissa jokunen kuukausi sitten. Ensin epäilin kardaanin tukilaakeria, joka olisi vioittunut 2" korotuksesta johtuvasta ylimääräisestä jännityksestä. Transitissa on kolmisen metriä pitkä kolme osainen kahdella tukilaakerilla tuettu kardaani taakse. Tutkittuani huomasin yhden 3x4cm. kokoisen tasapainotusliuskan irronneen. Hitsasin vastaavan kokoisen metalliliuskan kardaaniin pudonneen paikalle. Koeajolla huomasin, että tärinät ja jurinat olivat hävinneet täysin! En olisi uskonut, että näin pienestä tämäkin voi johtua!
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Muutama kuukausi sitten vaihdoin edellisen AWD Transittini 2021 vm. AWD Trail malliin, jossa on jo kolmas kehitysversio tästä nelivedosta. Ensimmäinen AWD neliveto tuli 2007 vm. Transittiin. Siinä oli molemmilla vetoakseleilla omat Haldex kytkimensä, jotka saivat öljynpaineensa sulkeutumiseen etu- ja takapyörien nopeuserosta. Tästä johtuen kytkeytymisessä on selkeä viive. Edessä ja keskellä ei ole tasauspyörästöjä ollenkaan. Seuraava versio tuli n.2015 vm. uudempaan pyöristyneeseen korimalliin. Tässä on jo sähköinen öljypumppu, joka pienentää kytkeytymis viivettä merkittävästi. Lisäksi nelivedon saa kojelaudan kytkimestä kytkettyä myös jäykäksi, kuin keski ja etu tasauspyörästöt olisivat lukittuina. Kolmas versio tuli tietääkseni 2019 vm. Tähän on sitten lisätty jo eteen tasauspyörästö. Poikittaislukituksen pitäisi hoitua jarruilla. Itse en ole vielä testannut, kuinka hyvin se toimii ristiriipunnassa?
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Oliko tuo vm 2015 eteempäin kuuluista siitä, että laatikot eivät kestäneet 4wd versioissa kovin hyvinn? 100tkm välein joku kahden-neljän tonnin laatikkoremppa? Vai urbaania legendaa?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ainakaan minulla ei ole ollut mitään laatikko murheita. 2015 mallisessa oli vajaa 150tkm. mittarissa, kun vaihdoin. Tiedän joitakin yksilöitä, joihin jouduttu luultavasti kulmavaihteen laakerointi korjaamaan alle 200tkm. ajettuna. Syynä saattaa olla se, että näissä ei ole ollenkaan vaihtosuositusta voimansiirron öljyille! Itse olen vaihdattanut öljyt voimansiirtoon viimeistään 90tkm:ssa. Öljylaadun oltava vaihteistossa/etuperässä juuri oikeanlaatuista kyseiseen AWD versioon, muuten neliveto ei toimi kunnolla. Ovat kuulemma merkkikorjaamolla joutuneet vaihtamaan useampaan Transitiin asiaan perehtymättömän korjaamon jäljiltä oikeat öljyt!
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Etuperistä näistä nykymalleista jääny kuulemma öljyt vähiin tehtaalla ja niitä moni oottelee takuuseen uusia. Periä siis kun leipassu kiinni.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Onko Matilla tarkempaa tietoa missä vuosimallissa ja kuinka monta tapausta on tiedossasi? Luulisi tällaisen johtaneen pikaisiin takaisinkutsuihin ja tehtaalla myös nopeaan muutokseen tuotannossa. Oman tuttavapiirin AWD Transitin käyttäjiltä en ole tuosta kuullut. Aika vähän näitä uusimpia on, koska uuden toimitusajat oli kesällä kysyessäni ainakin parin vuoden luokkaa. Pitkä 5v./150000km. takuu antaa onneksi mielenrauhaa vielä pitkäksi aikaa!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan AWD Vinssi 12v | LöpöLassi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 19.01.2016 15:25 |
Myydään `96 Astro AWD | Veekone | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 27.01.2015 13:15 |
Myydään Awd vinssi 1360kg | Nappi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 01.12.2013 21:33 |
Myydään 2kpl awd voyager | neulavuori | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 04.09.2013 18:42 |
Subaru vs Volvo AWD :) | legro | Linkit | 13 | 10.01.2007 17:29 |