![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Mitä toi hyboidiöljy tekee sille laatikolle
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Usean hoojiin laatikon korjanneena en ole koskaan törmännyt siihen että päälaatikko valuu jakovaihteistoon, aina on ollu jakolaatikko kuivana kun on pihaan tuotu ja päälaatikon täyttötulpasta lentää öljyt kun kun tulpan avaa.....
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Onko porukalla tiedossa mitään kätevää ilmauskikkaa hoojiin jäähdytysjärjestelmään? Tuntuis olevan sitkeä ilmalukko jossain kun ei tunnu oikeen neste kiertävän, lämppärinkenno lurajaa aina toisinaan kuin tuvan patterit.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Keula rinteeseen tms ylös ja käymään jäähyttimen korkki auki..
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#5
|
||||
|
||||
![]()
ja lämppäristä lämmöt täysille.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Täytyypä rueta fundeeraamaa. Jep.
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Oli kans jännä vika hjssa 10 vuotta. Ei ole lämmenny ikinä kunnolla, vaikka kennon joskus irrotin, ja pesin. Kierto vesipumpunki laitoin. Aina lorisi lämppäri ku lähti ajamaan. Nyt vaihdoin kennon toiseen. Loppu lorinat, ja tulee lämmintä hyvin.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Laitoin omaani lämppärikierron letkuun, korkeimpaan kohtaan tavallisen lämpöpatterin ilmaushanan. Eipä tartte tapella.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() sähkö vika
mikä on kun heittää hj61 lämpömittarin punaselle ja polttoain mittarin kansa?yleensä ajossa.onko näillä joku yhtys rele tai jokumuu.tai jos jollain on sähkö kaavio kuva niin vois siitä katsella jotain järkevää selitystä.
__________________
-MMC- |
#10
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
#11
|
||||
|
||||
![]() joo
jes.tänks! mutta näkyykö kuvat,mulla ei näy.
__________________
-MMC- |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Joskus se mittaristo tekee tuollaista kun on maadoitushäiriöitä. Yleisimmin polttoainetankin maadoituksessa
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Enpäs nyt hj:n mittaristosta muista, mutta bj teki samalla lailla. Semmoiset pienet kärjet oli hukannut kontaktinsa, putsaamalla helpotti.
|
#15
|
||||
|
||||
![]()
Itellä loppu mittareitte pelleily kun korjaili tankin maapiuhan.
Noppeusmittari tosin näyttää maximia jo melkei heti kun on lähteny liikkeelle, pakkasella toimii hyvin ???
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Voitelee
![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]()
No sitä ihmettelin et miks ei saa käyttää. ite käyttäny jo 5vuotta hyboidia enkä oo huomannu mitään erikoista
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos ohjekirjassa on toi Gl-4 tai GL-5 niin voi käyttää vitostakin, mutta jos on mainittu pelkkä nelonen, niin silloin GL-5 voi olla liian voitelevaa synkroille ja voi aiheuttaa myös niiden syöpymistä. Hypoidi öljy nimitys juurtaa vissiin juurensa noihin nykyaikaisiin tasauspyörästöihin, missä on kaarevat hampaat VS aatamin aikaset tasauspyörästöt missä on ollut suorat hammaspinnat. Hypoidi tasauspyörästössä on isommat pintapaineet ja vaatii öljyltä Gl-5 luokituksen = hypoidiöljy. Eli ymmärtämällä joitain asioita väärin jaoin osittain virheellistä tietoa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Tuolla pätevästi selitetty mitä tapahtuu ja miksi http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf Ite käytän gl4:ää jottei synkrot kulu enää enempää kuin edellisillä gl5-käyttäjillä kulunut. Ei ne synkrot hetkessä loppuun kulu mutta moniko pystyy heittää enää HJ:ssa vauhdissa ykköstä silmään?
|
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eiköhän se hj:ssakin suurempi synkrojen(ja laakerien) syöjä ole se helvetin paskasilla ja paljon ajetuilla(vajailla) oljyillä ole? Moni kyllä muistaa moottoriin öljyt vaihtaa, mutta laatikko ja peräöljyt unohtuu kummasti. Aika monet erittäin paskaset, laatikko ja peräöljyt nähneenä veikkaus on ainakin tämän suuntainen. Sama "unohdus" koskee myös jarru, kytkin ja jäähdytysnesteitä hyvin usein, varsinkin vähän vanhemmissa autoissa. Ja vielä tuosta ykkösen kytkemisestä vauhdissa. Aika moni uusikin auto, merkistä riippumatta, ainakin mitä itse ajanut, "laittaa hanttiin", jos auto edes jonkin verran liikkeessä, kun ykköstä yrittää silmään tyrkätä. Tosin HJ:ta en ole uutena päässyt ajamaan, että miten paljon moinen em. asiassa toimii. Viimeksi muokannut PH75 : 13.02.2016 12:11 |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Pinnoittaa/syö sykronirenkaat.
Jos arvostaa toimivaa synkronointia, niin tuo GL-4 päälaatikkoon. toki voi olla että toimii joillain hypoidiöljyilläkin, (Ja tosi- kuorma-automiehet ei halua ajaa ollenkaan synkronoiduilla... ei ainakaan tukkeja metsästä, ei ainakaan taannoin ![]() Tuo GL-4 vaihteistoöljy soveltuu myös jakolaatikkoon, sillä JOS JAKOLAATIKON huohotin on TUKOSSA niin jakiksen öljyt tunkeentuu päälaatikkoon. Ja nykyään kaikki merkkituotteet on riittävän hyviä, vaikka pikkasen olisi lisätty voimaa, siis öljyn laatu ei hajota hj:n laatikoita, vaan se että vedätetään liian isolla vaihteella, siis useimmiten 5-sella ja uudelle HJ-kuskille (TojoHooJii): laita vaan jokapaikkaan synteettiset öljyt, ja moottorin öljynsuodattimia kannattaa ostaa pari ylimääräistä, jos huoltohistoria yhtään arveluttaa! siis vaihda öljyt ja suodatin, aja muutama sata km, ja vaihda uusi suodatin, sama homma n. 2000 km jälkeen, sitten ohjekirjan mukaan. p.s suositellaanko päälaatikkoon gl-5 öljyä? |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuolla jo aiemmin laitoin valmistajan ohjeet öljyn suhteen, mutta laitetaan nyt siten, kuten kirjoitettu Toyotan kirjoissa öljyistä. Suomessa painettu omistajan käsikirja : vaihteistoöljy GL-4 tai GL-5 Japanissa painettu owners manual: Manual transmission Oil type: GL-4 or GL-5 Toyotan alkuperäinen englanninkielinen korjausmanuaali sanoo: Oil grade API GL- 4,5 Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, mutta kumpikin on sallittua ![]() |
#24
|
||||
|
||||
![]() ![]()
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#25
|
|||
|
|||
![]()
syncrorenkaan toimintahan tuolla hypoidin pintapaineenkesto lisäaineella mennee vituksi..itellä ainaki alko 80/90 hypoidi öljyllä vaihteet harata vastaan,mutta korjaantui kun huuhteli laatikon ja vaihtoi gl4 gearoilit sisään.piti tuoki kantapäänkautta testata ku sai"työsuhdeetuna"raskaankaluston spiraxia
![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Discovery topic | Heguli | Chit-Chat | 269 | 21.08.2025 08:39 |
Huutonet Topic | psychobilly | Linkit | 15 | 03.03.2016 22:38 |
Syntymäpäiväonnittelu -topic | Skorpioni | Chit-Chat | 116 | 02.03.2014 18:32 |
Flippikeula topic | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 03.12.2007 21:37 |