Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee
Ns. älylaturit yleensä kaipaa jonkinlaista eloa sinne akun päähän. Ne ei ala lataamaan ihan kuollutta akkua. Varmaan jokin turvallisuusjuttu? Kun hiukan lataa syväpurettua akkua ensin jollakn "älyttömällä"  tavalla, niin saa napajännitteen nousemaan sen verran, että älylaturitkin sen kuorman akuksi uskovat.
|
EXIDEssä on Power Supply -asento, jolla täysin kuolleen 60Ah akun saa herätettyä alle minuutissa. Sitten kun vaihtaa latausmoodiin niin lähtee lataamaan normaalisti ja akku täyttyy ainakin kesällä puoleen tuntiin niin hyvin, että moottori lähtee iloisesti käyntiin. Normaalilla 4A peltiheikillä on turha yrittää ennen seuraavaa aamua.
Jos tyhjään mopon akkuun kytkee auton akun vartiksi kiinni, niin tuskin siinä enempää latausta enää edes tarvitaan.
Jos laturissa ei ole tota Power Supply asentoa, niin en ostaisi sellaista harrastekäyttöön juuri syväpurkautuneiden akkujen takia.
Harrasteautoilijalle tarpeellinen / hyödyllinen vekotin on täyteen ladattu hyväkuntoinen käynnistysakku, jossa on tukeva kantokahva ja mukana hyvät kovassa pakkasessa taipuisat kumiset käynnistyskaapelit. Semmoset kun on, niin (äly)laturi voi olla jopa tarpeeton.
Jos tuota EXEDEä nyt vielä hehkuttaisi, niin ainakin tässä mun versiossa on lamppu, jonka valolla pimeässä suhraaminen helpottuu melkoisesti, kun kellä sitä nyt taskulamppu sattuu olemaan kiireessä mukana.