Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.01.2016, 17:53
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Ilmeisesti Ctekin äly vaatii ladattavaan akkuun hieman henkeä.
Ns. älylaturit yleensä kaipaa jonkinlaista eloa sinne akun päähän. Ne ei ala lataamaan ihan kuollutta akkua. Varmaan jokin turvallisuusjuttu? Kun hiukan lataa syväpurettua akkua ensin jollakn "älyttömällä" tavalla, niin saa napajännitteen nousemaan sen verran, että älylaturitkin sen kuorman akuksi uskovat.

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.01.2016, 18:49
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Ns. älylaturit yleensä kaipaa jonkinlaista eloa sinne akun päähän. Ne ei ala lataamaan ihan kuollutta akkua. Varmaan jokin turvallisuusjuttu? Kun hiukan lataa syväpurettua akkua ensin jollakn "älyttömällä" tavalla, niin saa napajännitteen nousemaan sen verran, että älylaturitkin sen kuorman akuksi uskovat.
EXIDEssä on Power Supply -asento, jolla täysin kuolleen 60Ah akun saa herätettyä alle minuutissa. Sitten kun vaihtaa latausmoodiin niin lähtee lataamaan normaalisti ja akku täyttyy ainakin kesällä puoleen tuntiin niin hyvin, että moottori lähtee iloisesti käyntiin. Normaalilla 4A peltiheikillä on turha yrittää ennen seuraavaa aamua.

Jos tyhjään mopon akkuun kytkee auton akun vartiksi kiinni, niin tuskin siinä enempää latausta enää edes tarvitaan.

Jos laturissa ei ole tota Power Supply asentoa, niin en ostaisi sellaista harrastekäyttöön juuri syväpurkautuneiden akkujen takia.

Harrasteautoilijalle tarpeellinen / hyödyllinen vekotin on täyteen ladattu hyväkuntoinen käynnistysakku, jossa on tukeva kantokahva ja mukana hyvät kovassa pakkasessa taipuisat kumiset käynnistyskaapelit. Semmoset kun on, niin (äly)laturi voi olla jopa tarpeeton.

Jos tuota EXEDEä nyt vielä hehkuttaisi, niin ainakin tässä mun versiossa on lamppu, jonka valolla pimeässä suhraaminen helpottuu melkoisesti, kun kellä sitä nyt taskulamppu sattuu olemaan kiireessä mukana.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.01.2016, 19:50
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

No niin, hyvää asiaa.

Joo, samaa kuullu c-tecistä, ettei lataa ihan mykkää akkua. Ja tossa defassakin muuten on valo!

Ja käynnistysakku löytyy kyllä kaapeleineen, eli mitään paniikkilatauksia kiireellä tarvii aamulla töihin lähtiessä tehdä.

Lähinnä vois tällasilla keleillä joskus yöksi lyödä auton akun laturiin etä webasto jaksaa lyhyemmälläkin ajolla. Prätkän akkua vois latailla talvisäilytyksessä ylläpitotoiminnolla, ja tietysti sitä autotallin varaboosteriakkuakin pitäis välillä latailla. Eli isotehoista pikalaturia ei tarvitse.

Toi defa on varmaan ihan fiksu, mutta jotenkin taas ahdistaa toi yhden napin idioottilaite, missä ei voi itse vaikuttaa mihinkään. Tossa c-tekissä sais vähän itse valita mihin vaikuttaa. Ja mielellään sais toi laturi ymmärtää noiden syväpurkausakkujen ja geeliakkujenkin päälle...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.01.2016, 20:00
Heering80:n Avatar
Heering80 Heering80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.12.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 437
Perusasetus

Honkkarista sais nyt tota Defaa alle 50€. Mutta siinä on "vain" kolmivaiheinen lataus, kun Exidessä viisivaiheinen. En tiedä tekeekö vaiheiden määrä autuaaksi, mutta ei varmaan kuitenkaan samat sisuskalut ole sitten kuitenkaan. Ja samassa testissähän oli Defa Exiden kanssa, ja jostain syystä Exiden sanottiin dominoineen testiä.

Tiiä nyt noista. Itselläni on Bentonin iso BX-5, ja mieli tekisi vaihtaa Exideen. Ei ole oikein luottoa tohon Bentoniin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.01.2016, 20:30
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Renegade Näytä viesti
No niin, hyvää asiaa.

Joo, samaa kuullu c-tecistä, ettei lataa ihan mykkää akkua. Ja tossa defassakin muuten on valo!

Ja käynnistysakku löytyy kyllä kaapeleineen, eli mitään paniikkilatauksia kiireellä tarvii aamulla töihin lähtiessä tehdä.

Lähinnä vois tällasilla keleillä joskus yöksi lyödä auton akun laturiin etä webasto jaksaa lyhyemmälläkin ajolla. Prätkän akkua vois latailla talvisäilytyksessä ylläpitotoiminnolla, ja tietysti sitä autotallin varaboosteriakkuakin pitäis välillä latailla. Eli isotehoista pikalaturia ei tarvitse.

Toi defa on varmaan ihan fiksu, mutta jotenkin taas ahdistaa toi yhden napin idioottilaite, missä ei voi itse vaikuttaa mihinkään. Tossa c-tekissä sais vähän itse valita mihin vaikuttaa. Ja mielellään sais toi laturi ymmärtää noiden syväpurkausakkujen ja geeliakkujenkin päälle...
Hommaat sen pienemmän EXIDEn, joka maksaa hitusen enemmän kuin 4A Einhelli, reilusti vähemmän kuin isompi EXIDE, täyttää / ylittää kaikki sun vaatimukset ja on myös kohtuu ripeä vaikkei lähdekään 7A. Ugh!
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.01.2016, 23:22
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
EXIDEssä on Power Supply -asento, jolla täysin kuolleen 60Ah akun saa herätettyä alle minuutissa. Sitten kun vaihtaa latausmoodiin niin lähtee lataamaan normaalisti ja akku täyttyy ainakin kesällä puoleen tuntiin niin hyvin, että moottori lähtee iloisesti käyntiin. Normaalilla 4A peltiheikillä on turha yrittää ennen seuraavaa aamua.

Jos tyhjään mopon akkuun kytkee auton akun vartiksi kiinni, niin tuskin siinä enempää latausta enää edes tarvitaan.

Jos laturissa ei ole tota Power Supply asentoa, niin en ostaisi sellaista harrastekäyttöön juuri syväpurkautuneiden akkujen takia.

Harrasteautoilijalle tarpeellinen / hyödyllinen vekotin on täyteen ladattu hyväkuntoinen käynnistysakku, jossa on tukeva kantokahva ja mukana hyvät kovassa pakkasessa taipuisat kumiset käynnistyskaapelit. Semmoset kun on, niin (äly)laturi voi olla jopa tarpeeton.

Jos tuota EXEDEä nyt vielä hehkuttaisi, niin ainakin tässä mun versiossa on lamppu, jonka valolla pimeässä suhraaminen helpottuu melkoisesti, kun kellä sitä nyt taskulamppu sattuu olemaan kiireessä mukana.
Siis eikö nämä akkulaturi -keskustelut tähtää juurikin tuohon täyteen akkuun?
Siis miten meinasit huolehtia tuosta ylimääräisestä käynnistysakusta, jota kanniskelet apuvirtakaapeleiden kanssa? -> juurikin tuommoinen vähällä käytöllä oleva akku kaipaa älykästä lataamista.

Nuo jutut, jossa esim. c-tek:ä syytetään siitä, että ei lataa akkua täyteen:
Osaltaan ne on on halpislatureiden myyjien kateellista panettelua (Tuo oma 7 A ctek työntää reilua 14,5 volttia, ja sillä pitäisi akun täyttyä ihan kivasti, toki JOS LOPPUJÄNNITE, varsinkin PAKKASESSA, on suurempi, niin akkuun saadaan hivenen lisää varausta. Mutta kun akkua ns. yliladataan, niin he hukkaa vettä, ja muutenkin levyt kärsivät (sulfatoituminen ja muut sivistys sanat ei nyt löydä oikeaa järjestystä)
-> Jos c-tek jättää akun muutaman prosentin pienempään varaukseen ENSIMMÄISELLÄ kertaan, niin muutaman latauskerran jälkeen nuo c-tek:llä ladatut akut on parempia kylmäkäynnistyksessä, kuin nuo toisen merkkisen älylaturin "absoluuttisesti-" täyteen lataamat akut.
Minulla oli edellisessä veneessä 3 kpl 60 ah exiden ns. Lada-akkuja (halvimpia mahdollisia amppeeritunteja exideä vuosituhanteen vaihteessa) Ja koska veneen dieselissä oli normaali auton laturi, 90 A ulkoisella tuulettimella oleva bosch, niin kun konekopassa oli 5 minuutin ajon jälkeen reilu 50 astetta lämmintä, niin tuolla lataussäätimellä (paras mitä minun varastoista löytyi) latausjännite tippui 14 volttiin. -> siis akut ladattiin muutaman kerran vuodessa tuolla c-tek:llä täyteen... Ja vielä viimmeisenä kesänä (2014) nuo rippikouluikäiset(?) jaksoi ruokkia invertteriä, vesikeskuslämmityksen Webastoa ja kylmälaukkua valojen yms. ohella tuntikausia... Siis tuo käytetty sähkö maksaa valtakunnan verkosta ostettuna niin vähän, että marketin kassassa ei ole niin pientä kolikkoa
Ja tuo 7 Amppeerin C-tek on huolehtinut noista akkujen latauksista koko 2000 luvun, ja yhtään alle 5 vuoden ikäistä akkua ei taida löytyä pihasta
Toki Traktoriin pitää ostaa akut asap, kun nuo profiilissa olevan valkoisen hj-60 mukana tulleet akut sai pikkasen kipeää... ja veneessä kaikkia akut on toisten hylkäämiä...

-> Siis jos haluat huolehtia akuistasi hyvin, helpolla ja "viettää aikaa yhdessä-" niin tuo c-tek on hyvä vaihtoehto: LUE vaan suositukset oikeasta laturista, ja käytä ohjeen mukaan
Siis edes c-tek ei pysty siihen, että moottoripyörän laturilla yritetään elvyttää vinssin akkupatteristoa tulipalopakkasessa.

Ja kaikki ylläoleva ruotsalaisesta akkulaturista sen takia, että tuli muutaman kerran kirottua; kun olin taistellut/viritellyt noita "peltiheikkejä" -> siis olisi kannattanut ostaa jo aikaisemmin c-tek. ja yksi tuon c-tekin hyviä puolia: toipuu sähkökatkosta omatoimisesti, jotkut halpis älylaturit lopettaa latauksen heti....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.01.2016, 23:36
SptV:n Avatar
SptV SptV ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.09.11
Sijainti: Kouvola , Suomi
Viestit: 526
Perusasetus

Kellään kokemuksia tosta 24v c-tekistä?

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...4v/5002011510/

Viimeksi muokannut SptV : 09.01.2016 23:39
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.01.2016, 14:26
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SptV Näytä viesti
Kellään kokemuksia tosta 24v c-tekistä?

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote...4v/5002011510/
Tuossa olis sama hiukan halvemmalla: http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/ak...kkulaturit-24v Itse en raskinut ostaa kuin tuon 139e maksavaan 24v. ctek:iin. Ihan asiansa ajanut sekin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.01.2016, 15:13
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Noissa kannattaa ottaa huomioon se mihin käyttöön laturi tulee. Minusta ei ole olemassa sellaista laturia joka käy kaikkeen tarpeeseen. Elvytykset on eri juttu kuin se tarvitaanko varausta nopeasti. Sitten vielä se mibkä kokoista patteria sillä meinaa latailla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.01.2016, 23:37
Renegade:n Avatar
Renegade Renegade ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.10.12
Sijainti: Lakend
Viestit: 386
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis eikö nämä akkulaturi -keskustelut tähtää juurikin tuohon täyteen akkuun?
Siis miten meinasit huolehtia tuosta ylimääräisestä käynnistysakusta, jota kanniskelet apuvirtakaapeleiden kanssa? -> juurikin tuommoinen vähällä käytöllä oleva akku kaipaa älykästä lataamista.

-> Jos c-tek jättää akun muutaman prosentin pienempään varaukseen ENSIMMÄISELLÄ kertaan, niin muutaman latauskerran jälkeen nuo c-tek:llä ladatut akut on parempia kylmäkäynnistyksessä, kuin nuo toisen merkkisen älylaturin "absoluuttisesti-" täyteen lataamat akut..

Vähän oon tässä samoilla linjoilla. Tosiaan mitään traktorin akkuja ei ole tarve saada tunnissa täyteen, vaan laturi tulis ihan kotipiha-autotallin käyttöön. Ja edelleenkin mulle on ihan sama maksaako se hyvä laturi 50 vai 100 euroa (en ole rikas, mutta pari kymppiä on pieni raha silloin kun akku on niin paskana ettei sitä enää voi ladata), kunhan on täyttää tarpeet eikä tarvii heti uutta ostaa.

Ja tosiaan tota ylläpito-ominaisuutta arvostan, koska noi harvoin käytetyt patterit on yleensä juuri ne mitkä ensimmäisenä prakaa. Käyttöakut hyytyy sitten viimeistään pakkasessa...

Edelleen olen itse tuon c-tekin kannalla, kun on ainoa mistä on omia kokemuksia... Exidekään ei varmasti paska ole, mutta tuosta defasta ei taida kovin monella kokemusta olla...??

__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.01.2016, 00:16
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Nyt on torstaista asti ollut lidlin halpis ällilaturi käytössä. Aluksi naapurin paku, sitten pajero ja äsken laitoin Bj:n lataukseen. Toimiihan tuokin kahden kympin kikkareeksi. C-tekiä lähdin jo päivällä ostamaan, mutta muut olivat kerinneet ensin. Kovasti oli Pirkkalan Motonetissä hyllyt tyhjinä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.01.2016, 20:26
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis eikö nämä akkulaturi -keskustelut tähtää juurikin tuohon täyteen akkuun?
Riippuu käyttötarkoituksesta. Jos tarve on saada motti pian käyntiin, niin tarvitsee ladata vain sen että käynnistyy. Täyteen jos on tarve mökki-, vene-, yms. hupiakulle, sähköperämoottoriin, jne.

EXIDEllä lataus tyhjästä käynnistyskuntoon 30min ja umpitäyteen jotain 12-15h.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis miten meinasit huolehtia tuosta ylimääräisestä käynnistysakusta, jota kanniskelet apuvirtakaapeleiden kanssa? -> juurikin tuommoinen vähällä käytöllä oleva akku kaipaa älykästä lataamista.
Ei se tartte "tyhmää" 40€ peltiheikkiä kummempaa. Sillähän tarttee vain käynnistää, joten sen ei tarvitse olla täynnä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 Näytä viesti
Noissa kannattaa ottaa huomioon se mihin käyttöön laturi tulee. Minusta ei ole olemassa sellaista laturia joka käy kaikkeen tarpeeseen. Elvytykset on eri juttu kuin se tarvitaanko varausta nopeasti. Sitten vielä se mibkä kokoista patteria sillä meinaa latailla.
Juuri näin, ensin käyttötarkoitus, sitten budjetti ja lopuksi kauppaan.

Mitä kuuntelin akkukauppiasta, niin sanoi elvytyksen/defosfatoinnin (vai mikä se nyt oli) olevan joutava myyntikikka. Kunnon laturi tuuppaa elvytykset samalla latauksen kanssa. Virtaa ja jännitettä sinne syötetään eikä muuta.

Minusta 20-150Ah lyijy- tai geeliakuille ja virtalähteeksi sopiva EXIDE ei kaipaa lisäominaisuuksia kuin salamastartin ilman verkkovirtaa antavan boosterin ja se hoituu 60Ah lisäakulla + kaapeleilla. Mutta kuten sanottu on kaikki kiinni käyttötarkoituksesta. Mulla se on juuri tuo eli hätätilanteessa kaikki vehkeet käyntiin alle 5min ja sillon kun ei ole niin kiire pidetään valmius edelliseen.
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kuumavesipesuri harrastekäyttöön tepa78 Chit-Chat 24 15.04.2012 19:48
Harrastekäyttöön kompura. Tietoutta tarvitaan. Hessu888 Tekniikka & Jutustelu 3 09.12.2009 17:02
Ostetaan Tie/harrastekäyttöön, hintaa n2000e Hipsu O/M/V Ajoneuvot 8 25.11.2009 14:49
Ostettu O:Hydrauliprässi harrastekäyttöön Racingrabbit O/M/V Muut 35 07.01.2008 22:25
M: Akkulaturi 24 V 15 A pasikj O/M/V Muut 4 11.02.2007 14:21


Sivu luotu: 10:43 (GMT +2).