![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
eihän siinä ole kun se +3,5" korosetti keulassa ja pikkusen palikoita.. ^^ oma veikkaus on, että ala- ja ylätukivarsien keskinäinen pituusero on väärin, eli varret vääntää jossain jousituksen kohdassa toisiaan vastaan ja sitten se kumpi nyt sattuu ottamaan tilanteen mukaan kiinni antaa periksi. epäilen myös, että ne kalikat ei anna keulan elää normaalisti ja jouset on auton vieressä, joilla korvataan spacerit kunhan ehtisi nakkaamaan alle ne, ongelma on yleensä aina vasemmalla puolen, eli liikkumavaraa on liikaa, koska oikean puolen jousitusta rajoittaa hiukan panhardi. paljon vaihtoehtoja ja teorioita ja niitä ei saa muuten tutkittua pois, kun pistämällä keulan pukeille ja heiluttelemalla etuakselia ns vapaana, jotta voi käsikopelolla tuntea jos jossain kohden kirraa kiinni tms.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Jeps.. no sitten pitäisi vielä olla siinä kintailla että toimii. Olikos sulla RC:n varret vai mitkä? Niistä on jonkin verran ollut noottia että nivelet eivät ole ihan parhaat mahdolliset. Hyvä puoli on se, että ainakin alatukivarsiin saa tilalle ihan mitkä haluaa, koska kierre on sama kuin kilpailijoilla
se, mikä myötävaikuttaa noiden flexjointtien ylielämiseen on se, kun toisessa päässä on "kova" kumipusla. Se ei jousta yhtä helposti, jolloin flexjoint vääntyy helposti loppuun asti ja ylikin. Molempiin päihin flexjointit niin tuo ongelma häviää, ja samalla saa lisää kiertoa tukivarren niveliin. Itselle vaihdoin Metalcloakin duroflex- puslat, ja on olleet aivan helvetin hyvät.Nelilinkki + panhard ahdistaa käytännössä aina jossain vaiheessa, vaikka onkin paljon jakarivarsia parempi. Toiminnan kannalta edessä joko "puolipitkät" tai pitkät tukivarret 3- linkkinä + panhard olisi parempi metsäkäyttöä ajatellen. Takana sitten taas tuplakolmiomallisena rakennettu nelilinkki - ei tartte panhardia ollenkaan eikä mikään ahdista missään vaiheessa. Kannattaa tosiaan muistaa, että flexjointeilla saa helposti yli tynnyrijoustot minkään nivelen kanittamatta yhtään. Se on enemmän tuosta alkuperäisestä rakenteesta kiinni, mikä jossain kohtaa alkaa aiheuttaa ongelmaa. Minä nostin etuakselilla ala- ja ylätukivarsien kiinnikkeet ~70mm ylemmäs, alustan toiminta parani aivan julmetusti kun tukivarret on taas vaaterissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 26.11.2015 09:48 |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Koodi:
mall crawling palstalta XJ Front Lift Height LCA UCA stock 15.75 15 2 16 15 3 16 15 4 16.33 15 4.5 16.5 15 5 16.6 15.25 6 17 15.5 teraflex data ZJ Front Rear Lift Height LCA UCA LCA UCA stock 15.75 15.125 16.6875 13.25 RE Front Rear Lift Height LCA UCA LCA UCA 3.5 16 17.25 4.5 16 15.375 17.5 13.625 RC Front Rear Lift Height LCA UCA LCA UCA 4.5 16.5 15.125 17.5 14.125 IRO Front Rear Lift Height LCA UCA LCA UCA 4.5 16.25 15.25 18.3125 14.875 |
|
#4
|
||||
|
||||
|
kiitos noista, nyt on jotain muutakin kun pelkkää mutu tuntumaa, kun alan paneutumaan tosissaan tuohon ongelmaan.
joo tuossa on RC:n säädettävät edessä molemmat ja takana ylävarret, joiden kanssa ei ole ongelmia, ainoa, että tarvitsen saada taka-akselia siirrettyä kymmenisen senttiä taaksepäin ja sen takia sinnekin pitäisi laitella säädettävät alavarret. ja kyllä tuo tynnyrin joustaa rikkoutumattakin, itseasiassa poravaunun verran..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Jos meinaat siirtää kymmenen senttiä, niin muuta silloin ihmeessä taka- akselin kiinnikkeet eteen/ ylemmäs. Muistat vaan siirtää kaikkia yhtä paljon jotta geometria pysyy hanskassa.. 4-linkkilaskureilla on hauska katsoa miten paljon muutaman sentin siirto vaikuttaa.. säädettävissä varsissa ei tahdo riittää varaa 10cm siirtoon; kun tuot alatukivarsien kantotutkat alareunaltaan akseliputken alareunan tasaan, niin kiinnike siirtyy samalla n.5-6cm eteenpäin
![]() Eteen suosittelen tekemään saman homman, ihan vain alustan toiminnan kannalta. Itsellä alusta muuttui pintakovasta täryjyrästä sellaiseksi, että mukulakivikadulla ja terävissä töyssyissä ei oikein enää tunnu mitään. Metsässä päänkokoisessa kivikossa voi nyt ajaa ihan huoletta ![]() Edit: niin ja noita tukivarsien mittoja kannattaa pitää ihan vain suuntaa-antavina. Säädät ensin alatukivarret siihen mittaan että akseliväli on haluttu, sitten ylätukivarret niin että pinionikulma on oikein. Edessäkin pinionikulma ohittaa tärkeydessä casterin, jos haluaa ettei kardaani suorita itsetuholiikkeitä tärinän takia jos on caster aivan perseellään, niin sitten ei muutakuin C:t rälläkällä saumasta auki, moskalla oikeaan asentoon, caster- ja pinionikulmien tarkistus, ja mikkiliimalla kiinni. C:t on valuterästä, joten voi esilämmityksellä tehtynä hyvin liimailla migilläkin.. perään hidas jäähdytys vaikka villan sisällä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 27.11.2015 13:33 |
|
#6
|
||||
|
||||
|
ei ole pintakovuus kyllä ollu vaivana, ensimmäinen viis senttiä lullaa kun humalainen ajokoira, mut pehmeetä hainkin, eli siihen kyllä osu laakista. etusormella voi keikuttaa autoo telineen reunasta, eikä tartte painaa edes kovaa, ihan kun ei olis ollenkaan jousia alla
kovenee kyllä sitten progressiivisesti ja aika rajua sivukallistusta on kestäny kaatumatta, eka loppuu iteltä kantti, ennen kun auto nostaa tassua kuhan ny kahotaan, et ehtiikö tehä kaikki muutokset mitä on listalla ennen kauden alkua, kuitenkin jos alkaa summaamaan niin ei viikon-parin työtunnit riitä noihin kevennyksiin ja kaiken siirtelyyn jos tekee kunnolla. muutenkin nuo pikku danat tuntus olevan hiukan huono arpa, koska camberia löytyy aika huolella ja tuntuu lisääntyvän joka reissun jälkeen varsinkin etupäässä :Pniin ja se kymmenisen senttiä ois ns hyvä, mutta se siirtyy mihin sen saa siirrettyä.. pitihän edessäkin ottaa akselia n 1" eteenpäin ja se livahti 2,5"
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Jos D30:n aikoo pitää, niin ehdottomasti trussi siihen akselin päälle.. ei se muuten kestä. Siinä taipuu sekä putket että C:t.. ja kaikenpäälle siinä pääsee banjo vääntymään jolloin välitys antautuu. XJ:stä high pinion D30 alle niin kestää paremmin, sen ehtii rauhassa rakentaa.. HP D30 on n.30% vahvempi välityksen osalta eteenpäin mentäessä vrt. LP D30
![]() Muutenhan tuohon väkertäisi melkeinpä mitä vain alle, mutta kun pitää saada ABS:t pidettyä jos on kilvellinen auto. Taka-akselina D44a ei ole suoranaisesti huono, välitys & pinioni kestää 500 hevosta ja 600-800Nm vääntöistä konetta ihan mukavasti. Vetarit, akseliputki ja banjo onkin sitten taas ne ongelmat, mutta cromo- vetareilla ja trussi akselin päälle D44a kestää 35" renkaitakin vielä ihan kohtalaisesti. D35:stä en sitten puhuisi mitään, varsinkaan V8- koneisessa ![]() Se mitä on näillä Jeepeillä tullut 10 vuoden aikana ajettua tiellä ja metsässä, niin varsinkin jos ei pitkiä tukivarsia laita niin ehdottomasti parhaimpia ratkaisuja alustan toiminnan parantamiseen on tukivarsien kiinnikkeiden nosto akseliputken tasalle (ja samalla ne ylävarsien kiinnikkeet tietysti). Vaikka sopivilla iskareilla ei olisikaan mikään kivireki, niin alustan geometria on jo 3" korotuksella ihan pitkin vittua, renkaat ei kiipeä yhtä helposti esteiden päälle, ja sen lisäksi tukivarsien korvakkeisiin ja pusliin kohdistuvat voimat tahtoo hajottaa paikkoja kun tukivarret on liian pystyssä -> vaaterissa ollessa homma pelaa paljon paremmin. Tämä nyt vain ihan oman kokemuksen perusteella
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
joo nuo ongelmat on ollu aika pitkälti tiedossa, mutta kun käytettävissä oleva aikakin sanelee aika paljon mitä voi tehdä
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
| M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
| Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
| M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 | |