Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.11.2015, 22:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Ei minulla ole yksikään foexjointti ikinä purkaantunut, ei tukivarsissa eikä panhardissa. Ne toki kuluu ja niitä pitää säätää - ja niissä flexjointeissakin on eroa. Siinä on ihan oikeasti syynsä, miksi esim Currien johnny jointit on paljon kalliimpia kuin jotkut muut.

Mitä tulee "ylijoustamiseen": alusta pitää rakentaa niin että ei ahdista molempiin päihin flexjointit niin on reilut 30 astetta kiertymävaraa.. jotenkinhan ne nuo flexjointit kestää crawlereissa yms., ei ne niitä todellakaan joka kisassa vaihda.

Jos kulkine on pääasiassa käyttöauto, niin ei jaksa olla kerran viikossa rasvaamassa uniballia.. kyllä laadukas flexjointti kestää panhardissa, mutta oikeasti ihan hyvä idea on kumipuslat molempiin päihin. Kestää ja toimii oikein hyvin

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.11.2015, 22:55
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

en tiiä miten noissa sit laatu kohtaa, mut omassa on ulosjoustoo sen verran, että niitä lukitusrenkaita on menny 3kpl, koska pallon "korva" osuu siihen lukitusrenkaaseen kun kaikki on ulkona.. miulla on myöskin vajaa sata kiloo akselin etupuolella extraa ja rengas/vannepaketti on ¨40-60kg/kpl eli jotain tekemistä voi olla sen kanssa, et nuo ameriikan "heavy dutyt" purkaantuu kun sillä autolla ajetaan. koitan nyt viellä tehä ennen vuodenvaihdetta kikka5 ja rajotan pari senttiä vasenta kulmaa, et jos alkaa pysymään ehjänä niin sillon nuo joustaa ylite. mie en ole sen takia alkanu rajottelee, koska jousi ei nouse pediltään mihikää, eli teoriassahan joustojen pitäs olla oikein jos tukarin liikevara ja jousen pituus maksimi ulostulossa on sama, vai mitensemeni?
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.11.2015, 06:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Paljos sulla on korotusta lyhyillä tukivarsilla? Omien kokemusten perusteella 3" alkaa olla aika maksimi, sen jälkeen lyhyet varret ei enää toimi hyvin sen enempää kadulla kuin metsässä.
Meinaatko, ettei noilla King of the hammers- sun muilla vastaavilla ajeta? 40" kumit alla ja d60 tai isommat akselit alla, ja ne samankokoiset tukivarrenpäät kestää kuin mitkä näissä on käytössä.. toki ajaessa kaikenlaista hajoaa ja kaikki nivelet/ puslat on kulutustavaraa, mutta ei noita nyt pitäisi ihan jatkuvalla tahdilla hajota missään nimessä.. jossain on silloin vikaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.11.2015, 09:08
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

eihän siinä ole kun se +3,5" korosetti keulassa ja pikkusen palikoita.. ^^

oma veikkaus on, että ala- ja ylätukivarsien keskinäinen pituusero on väärin, eli varret vääntää jossain jousituksen kohdassa toisiaan vastaan ja sitten se kumpi nyt sattuu ottamaan tilanteen mukaan kiinni antaa periksi. epäilen myös, että ne kalikat ei anna keulan elää normaalisti ja jouset on auton vieressä, joilla korvataan spacerit kunhan ehtisi nakkaamaan alle ne, ongelma on yleensä aina vasemmalla puolen, eli liikkumavaraa on liikaa, koska oikean puolen jousitusta rajoittaa hiukan panhardi. paljon vaihtoehtoja ja teorioita ja niitä ei saa muuten tutkittua pois, kun pistämällä keulan pukeille ja heiluttelemalla etuakselia ns vapaana, jotta voi käsikopelolla tuntea jos jossain kohden kirraa kiinni tms.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.11.2015, 09:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jeps.. no sitten pitäisi vielä olla siinä kintailla että toimii. Olikos sulla RC:n varret vai mitkä? Niistä on jonkin verran ollut noottia että nivelet eivät ole ihan parhaat mahdolliset. Hyvä puoli on se, että ainakin alatukivarsiin saa tilalle ihan mitkä haluaa, koska kierre on sama kuin kilpailijoilla se, mikä myötävaikuttaa noiden flexjointtien ylielämiseen on se, kun toisessa päässä on "kova" kumipusla. Se ei jousta yhtä helposti, jolloin flexjoint vääntyy helposti loppuun asti ja ylikin. Molempiin päihin flexjointit niin tuo ongelma häviää, ja samalla saa lisää kiertoa tukivarren niveliin. Itselle vaihdoin Metalcloakin duroflex- puslat, ja on olleet aivan helvetin hyvät.

Nelilinkki + panhard ahdistaa käytännössä aina jossain vaiheessa, vaikka onkin paljon jakarivarsia parempi. Toiminnan kannalta edessä joko "puolipitkät" tai pitkät tukivarret 3- linkkinä + panhard olisi parempi metsäkäyttöä ajatellen. Takana sitten taas tuplakolmiomallisena rakennettu nelilinkki - ei tartte panhardia ollenkaan eikä mikään ahdista missään vaiheessa.


Kannattaa tosiaan muistaa, että flexjointeilla saa helposti yli tynnyrijoustot minkään nivelen kanittamatta yhtään. Se on enemmän tuosta alkuperäisestä rakenteesta kiinni, mikä jossain kohtaa alkaa aiheuttaa ongelmaa. Minä nostin etuakselilla ala- ja ylätukivarsien kiinnikkeet ~70mm ylemmäs, alustan toiminta parani aivan julmetusti kun tukivarret on taas vaaterissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 26.11.2015 09:48
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.11.2015, 10:54
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN Näytä viesti
oma veikkaus on, että ala- ja ylätukivarsien keskinäinen pituusero on väärin, eli varret vääntää jossain jousituksen kohdassa toisiaan vastaan ja sitten se kumpi nyt sattuu ottamaan tilanteen mukaan kiinni antaa periksi.
En ole näissä asiantuntija ja siksi oon kerännyt eri valmistajien tietoa varsien pituuksista eri korotussarjoissa. Olisiko tästä apua? Oletan että ovat ainakin jotenkin testailleet näitä compoja

Koodi:
		mall crawling palstalta XJ	
		Front	
Lift Height 	LCA	UCA
stock		15.75	15
2		16	15
3		16	15
4		16.33	15
4.5		16.5	15
5		16.6	15.25
6		17	15.5

teraflex data ZJ			
		Front		Rear	
Lift Height 	LCA	UCA	LCA	UCA
stock		15.75	15.125	16.6875	13.25

RE			
		Front		Rear	
Lift Height 	LCA	UCA	LCA	UCA
3.5		16		17.25			
4.5		16	15.375	17.5	13.625

RC			
		Front		Rear	
Lift Height 	LCA	UCA	LCA	UCA
4.5		16.5	15.125	17.5	14.125

IRO			
		Front		Rear	
Lift Height 	LCA	UCA	LCA	UCA
4.5		16.25	15.25	18.3125	14.875
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.11.2015, 10:58
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

kiitos noista, nyt on jotain muutakin kun pelkkää mutu tuntumaa, kun alan paneutumaan tosissaan tuohon ongelmaan.

joo tuossa on RC:n säädettävät edessä molemmat ja takana ylävarret, joiden kanssa ei ole ongelmia, ainoa, että tarvitsen saada taka-akselia siirrettyä kymmenisen senttiä taaksepäin ja sen takia sinnekin pitäisi laitella säädettävät alavarret.
ja kyllä tuo tynnyrin joustaa rikkoutumattakin, itseasiassa poravaunun verran..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.11.2015, 13:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Jos meinaat siirtää kymmenen senttiä, niin muuta silloin ihmeessä taka- akselin kiinnikkeet eteen/ ylemmäs. Muistat vaan siirtää kaikkia yhtä paljon jotta geometria pysyy hanskassa.. 4-linkkilaskureilla on hauska katsoa miten paljon muutaman sentin siirto vaikuttaa.. säädettävissä varsissa ei tahdo riittää varaa 10cm siirtoon; kun tuot alatukivarsien kantotutkat alareunaltaan akseliputken alareunan tasaan, niin kiinnike siirtyy samalla n.5-6cm eteenpäin

Eteen suosittelen tekemään saman homman, ihan vain alustan toiminnan kannalta. Itsellä alusta muuttui pintakovasta täryjyrästä sellaiseksi, että mukulakivikadulla ja terävissä töyssyissä ei oikein enää tunnu mitään. Metsässä päänkokoisessa kivikossa voi nyt ajaa ihan huoletta

Edit: niin ja noita tukivarsien mittoja kannattaa pitää ihan vain suuntaa-antavina. Säädät ensin alatukivarret siihen mittaan että akseliväli on haluttu, sitten ylätukivarret niin että pinionikulma on oikein. Edessäkin pinionikulma ohittaa tärkeydessä casterin, jos haluaa ettei kardaani suorita itsetuholiikkeitä tärinän takia jos on caster aivan perseellään, niin sitten ei muutakuin C:t rälläkällä saumasta auki, moskalla oikeaan asentoon, caster- ja pinionikulmien tarkistus, ja mikkiliimalla kiinni. C:t on valuterästä, joten voi esilämmityksellä tehtynä hyvin liimailla migilläkin.. perään hidas jäähdytys vaikka villan sisällä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 27.11.2015 13:33
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 11 (0 jäsentä and 11 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 01:47 (GMT +2).