![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#826
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#827
|
||||
|
||||
![]()
mie en hitto muista et mikä tuossa omassa on, mut se tais olla mitotettu 2-4" korolle, tai sitte se on 3-5", Jerkkuhan sen muistas paremmin, mut omassa on se 3,5" keulassa korotusta, nytte 4,5" ni silti siinä riittää säätövara ja ois piisannu "alaspäinkin" jo raskaan puskurin ja sen 3,5" korotuksen kanssa ihan varmasti jopa +2" korotukselle..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#828
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Parempi tapa on tehdä se kiinnike itse, säästyypähän siinäkin rahaa eikä taatusti lähde irti - jollei sitten ole paska hitsaaja ![]() Panhardin säädön lukitusmutteri on löystynyt vain kerran, ja sekin oli omaa mokaa kun en ollut muistanut kiinnittää. Panhardin säädön kierteisiin olen laittanut aina merivaseliinia (kestää suolaa ja paskaa kohtuu hyvin) -> ei jumitu ikinä. Suomen olosuhteissa säädettävällä panhardilla ei tee mitään, jos säätö ruostuu jumiin yhden- kahden talven jälkeen ![]() Lainaus:
Mutta katso ihan huvikseen niitä JKS:n panhardeja (www.jksmfg.com), sieltä löytyy vaihtoehtoa vaikka miten. Itsellä on edessä "DIY trackbar", takana en nyt muista oliko ZJ:n vai TJ:n malli. Tuo DIY- panhardi on melkeinpä paras noista, ja meinasin sellaisen vaihtaa taaksekin. Nykyisessä on ihan turhaan pari mutkaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#829
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Eilen kun JKS:n tankoja selailin niin näytti ZJ:n (etu) versiot kaikki olevan single shear (esim "HD"). DIY:stä sitten saa semmoisen kun tulee ![]() |
#830
|
||||
|
||||
![]()
siino vaan sellanen, et kun menee ja vetää migillä kiinni paksun raudan ZJ:n millipiikkiin runkopalkkiin, ni se sivusuuntanen liike ajastaan katkasee sen runkopalkin, sauman vierestä, koska mig sauma ei jousta. ainoa mahollisuus ois hitsata se puikolla ja/tai sitten se kiinnityskohta pitää itessään vahvistaa paksulla U profiililla, siten, että siihen porataan sivuille ja alle myös hitsaus (kiinnike) reijät..
toinen mahis ois tietty rajottaa joustoja molempiin suuntiin, mutta jos kaariin on tehty riittävästi tilaa ja rengas pääsee elämään alla hyvin, niin lukkojakaan ei tartte välttis, kun autossa on aina neljä pyörää maassa.. eikä se sen jälkeen ole enää mikään Jeep jos tehään keinotekosesti jo toimivasta alustasta "japsitönkkö".. kohta näätte mitä se 33" sovitus OIKEASTI vaatii ilman joustojen rajottamista, kunhan saan Barbielle siivottua tilaa talliin ja alan vetelemään rälläkällä peltejä edestä pois.. ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#831
|
||||
|
||||
![]()
OGS128 (HD- malli) on double- shear tyyppinen. DIY- mallista tosiaan saa juuri sellaisen kuin haluaa.
Mulla se on suora pätkä omatekoisesta kiinnikkeestä toiseen. Suosittelen, jos vain mahtuu suorana.. Taakse jos haluaa säädettävän niin sinne menee ainakin ihan suora malli. Takana kannattaa muuttaa sekä akselin- että korinpään kiinnikkeet jos intressejä riittää, saa korotetussa autossa panhardin parempaan asentoon (vaikka ihan vaakatasoon), ja instant centerin korkeuden kohdalleen -> kallistelee vähemmän ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#832
|
||||
|
||||
![]()
tän muuten huomas, vaikkei omassa olekaan viellä vaaterissa täysin, parin sentin eron huomaa tiellä ja viiden sentin ero siihen vaateriin saattamiseksi on jo HUIKEA
![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#833
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Vaikka 3-5mm levystä vahvekepalat koripalkin ympäri, moottorinkannakkeen kohta on jo muutenkin hieman vahvistettu. Samalla tavalla tein XJ:hin, ja niin tein myös ZJ:hin - ihan migillä reunaa ympäri ja tulppahitsit päälle. Jos se tyyli kestää ison maailman kalliorymistelyjä 40" renkailla, niin se kestää myös Suomessa 33"-35" renkailla ![]() Lainaus:
![]() ![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Tuosta näkee miten paljon sitä tilaa tulee lisää ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 11.11.2015 12:16 |
#834
|
||||
|
||||
![]()
..ja siitä joustonrajoittamisesta, tuosta vähän näkee että mitä siellä tapahtuu äärijoustossa.. vähän pidemmillä vietereillä ilman korotuspalikkaa on mahiksia vähän saada lisää äärijoustoa sisäänpäin, mutta puhutaan vain 3-4cm:istä.
Kuvaa klikkaamalla saa paljon isommaksi: ![]() XJ:ssä minulla oli pitkät tukivarret, 4.5" vieterit ja sisäänjoustoa rajattu 50mm ettei jouset/ iskarit pohjaa -> ei noilla show-joustoilla oikein tee mitään etenemiskyvyn kannalta enää siinä vaiheessa, kun roikkuvan puolen vieteri on täysin vapaana jousitolpassa -> kyllä ne lukot tarvitsee kuitenkin. ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#835
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Ei kyllä tuon asennusohjeen mukaan - no ohje on tietysti "bolt-on". Jos tekee kiinnikkeen itse ja kääntää nivelen "akselin" 90 astetta niin sitten. Eipä yliarvoida tekijän kykyjä ![]() Lainaus:
Lainaus:
Täytyy varmaan käydä vakoiluretkellä Paloheinässä jossain välissä ![]() |
#836
|
||||
|
||||
![]()
Ei kannata laittaa lisäpalikalla, vaan tehdä akseliin uusi korkeampi kiinnike. Se lisäpalikka on niin kovalla rasituksella että se ei yleensä kestä millään kiinni eikä kasassa - paitsi hitsaamalla
![]() Mulla on nyt omassa aikomus upottaa takana panhardin kiinnike vähän runkoaisan sisään.. näette sitten ![]() Edessä kun kääntää raidetangon olkavarsien päälle, niin panhardinkin saa melko vaakatasoon ja ylös -> taas parannettiin sekä maantie- että metsäominaisuuksia ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#837
|
||||
|
||||
![]()
joustot tai vois paremminkin puhua jousituksesta on aika tarkka ja monitahonen geometrinen ongelma, johon vaikuttaa monta muutakin juttua kun pelkkä jousen tai akselin vapaa liike
![]() kaarettomassa autossa on aika tärkee tuntee perseessään et millon menee kipurajalle, ennen kun mennään yli ja ollaan kattokerhossa ![]() ![]() ![]() se panhardin lisäpalikka molemmissa päissä vie vituiksi sen homman, repee jostain väkisin, korin puolella se drop bracketti pelaa ihan ok jos se on asennettu oikein, toisin kun miun autoon joku edellinen turakki ei ollu tehny ja kisa loppu irti repeemiseen.. tälläsen mie siihen värkkäsin, ihan diy ja halpa ja katulaillinen.. ![]() tuo pitää viellä siistiä ja ehkä teen viellä erilaisen kun alotan isompia muutoksia, voi olla että leimamies vittuilee muuten aika karvaasti saumojen ulkonäöstä, vaikka ihan nätisti ne kesti Retron ajaa ![]() ![]() nii ja Timo, oha miullaki takana rajotettu sisäänjoustoja, tuo alemmas kuvas näkyvä harmaa sätös on se rajoitin ![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#838
|
||||||
|
||||||
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() (www.metalcloak.com -> sieltä Duroflex joints) Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 11.11.2015 21:52 |
#839
|
||||
|
||||
![]()
miulla tuo sisäänjouston "rajoitus" on jotakin 15mm ja se on siinä lähinnä siksi, ettei iskarit mene paskaksi, eli iskari ei pohjaanlyöntikumina. vähän kalliita pohjauksia kun hakkuuttaa iskunvaimentimet per reissu
![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#840
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jousia asentaessa huomaa helposti paljonko alusta elää vapaasti. Jos vieterit menee suhteellisen nätisti paikalleen pelkästään iskarit ja koiranluut akselista irrottamalla, niin alustan elämisen kanssa ei ole suuremmin ongelmaa.. jos ei mene, niin voi olla varma että puslat/ nivelet hajoaa ennemminkin nopeasti kuin pidemmän ajan päästä ![]() Kokonaisuus ratkaisee, ja pääasiassahan se on kotiinpäin mitä enemmän sisäänjoustovaraa on - ts. niin vähän rajoitetaan kuin tarpeen on ![]() Se mikä ihan yleisesti kannattaa muistaa mm. ZJ:n tapauksessa (iskarit on aika ulkoreunassa), niin liikevaran osalta kannattaa tarkistaa tarpeellinen sisäänjoustonrajoitus myös akseli maksimiinsa kiertyneenä, ei vain suoralla sisäänjoustolla. Jos säätää suoralla sisäänjoustolla iskarin lyhimmän pituuden mukaan, niin akseli kiertyneenä iskari saattaa olla joustonrajoitin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 12.11.2015 07:48 |
#841
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#842
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
heleppohan sitä on hitsata kun puhasta, mutta kyllä se kesken kisan vituttaa kuskia(auton rakentajaa) ja aiheuttaa aikamoisia naurun pyrskähyksiä kanssakilpailijoissa kun kuski pomppaa kesken tiesiirtymän tien laidassa auton alle "vetäkää te röökit, tauko viis minsaa, tarkistan/kiristän panhardin kiristyksen ettei mennä mettään.." ![]() seuraava evoluutio on jotain semmosta, että jos panhardi päättää irrota, niin sillon autosta tulee metri korin palkkia ja neliö peltiä mukana..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#843
|
||||
|
||||
![]()
mitähän tuo ZJ:n pa mittarin anturi mahtaa olla ohmi alueeltaan? mietin tuos sitä turvatankkihommaa ja noitahan myydään valmiiksi anturien kanssa, niin mikähän tuossa -93 ZJ:ssä mahtaa olla vastus alue, jos tuurillaan osus?
![]()
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#844
|
|||
|
|||
![]()
Pari kertaa on abs merkkivalo palanu ajaessa, mutta on kuiten sammunut. Nyt tilanne on se että abs ei toimi vaikka merkkivalo ei pala (kuiten vilahtaa käynnistyksessä). Ilmeisesti abs poksi on molokki tavaraa vai voisko vika olla jossain muualla?
|
#845
|
||||
|
||||
![]()
Vielä väännetään tästä panhardista.
Eli alle 4" korotuksille ei valmiina ole paljoa vaihtoehtoja. Tässä olisi hyvä? http://www.rubiconexpress.com/Suspen...pn=R%2fERE1660 Mutta kun sielläkin sanotaan " For lifts between 4" - 6" " Sama juttu kaikissa, missä tulee tuo parempi korikiinitys. 2" korolle on joko se uniball tai raidetangonpää kiinnitys on ainoat saatavat.. Tässä hieman mietintää.. uniball - kuluu nopeammin kun on suojaamaton - kartioreikä porattava -> reikä muuttuu soikeaksi raidetangonpää - ei kestä metsäajoa? - kuluu suht nopeasti + ei vaadi kiinnityksen muuttamista/poraamista + ei maksa paljoa ja suht helppo vaihtaa Eli loppujenlopuksi tuo raidetangonpää on järkevin valinta? jos korottaa lisää niin sitten tuo korikiinnike hommattava. Auto on kuitenkin 90% maantieajossa ja haen vain säädettäviä panharjeja että akselin saisi keskitettyä + etupanhardi on kulunut, niin etupää on hieman vetelä. 4x4parts selvittelee kävisikkö RC:n "raidetangonpää" tuohon minun panhardiin ja siihen nyt ehkä sitten tyydyn ![]() http://www.4x4parts.fi/ei-kategoriaa...all-joint.html
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook Viimeksi muokannut Machist : 19.11.2015 12:52 |
#846
|
||||
|
||||
![]()
Ootappa ku laitan illemmalla kuvan tollasesta pallonivel kiinnityksestä 2,5" korotuksella, niin huomaat miten huono se on. Auto tosin Dodge mutta alusta on 1:1 Jeepin kanssa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#847
|
|||
|
|||
![]()
Omassa GC:ssä on juuri 4-6" korotukselle tarkoitettu panhardi. Hyvin sopii matalammillekin, itsellä 3.5". Alapäässä oleva taivutus ei ole vaakasuorassa akseliin nähden. Menoa se ei haittaa.
[QUOTE=Machist;1264293]Vielä väännetään tästä panhardista. Eli alle 4" korotuksille ei valmiina ole paljoa vaihtoehtoja. Tässä olisi hyvä? http://www.rubiconexpress.com/Suspen...pn=R%2fERE1660 Mutta kun sielläkin sanotaan " For lifts between 4" - 6" " Sama juttu kaikissa, missä tulee tuo parempi korikiinitys. 2" korolle on joko se uniball tai raidetangonpää kiinnitys on ainoat saatavat.. Tässä hieman mietintää.. uniball - kuluu nopeammin kun on suojaamaton - kartioreikä porattava -> reikä muuttuu soikeaksi |
#848
|
||||
|
||||
![]()
Onko se just tuo Rubiconin malli? Kai niissä on eroa säätövaran kanssa ja kaikissa se ei riitä matalammalle vaan akseli menee yli vastapuolelta, mitä alkuperäisellä jne..
Siellä on nyt ihan se alkuperäinen paikoillaan ja asiansa tuo on ajanut tähänkin asti, mutta kun pitäs uusia nyt..
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#849
|
||||
|
||||
![]()
emminä tiiä miten tuo amerikkalainen nuo korotuksensa ilimottaa, mutta Rubiconin tuo 4-6" panhardi lätkästiin paikalleen oman kiinnike bracketinsä kanssa Barbieen kun korotusta oli 3" keulalla (3,5" paperilla, mutta todellinen oli vähemmän) ja siinä tangossa ois riittäny säätövara kumpaan tahansa suuntaan _varmasti_ korotuksen ollessa 2-6". nyt sitä on 5" palikoiden kanssa ja ei ole lähelläkään ääripäätänsä, eli en tiedä tekeekö ne mitenkä hälläväliä meiningillä nuo säädöt noihin, mutta miulla ainakin se säätöjenga on ihan hervottoman pitkä
![]() se kartion oikasu alkuperäseen= tyhjä arpa. muutenkin pystyssä oleva kiinnike= tyhjä arpa.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#850
|
||||
|
||||
![]()
Kaitpa siinä on taustalla se, että matalammilla korotuksilla tuollainen tiputtava kiinnike yhdessä panhardin muodon kanssa voi aiheuttaa panhardin osumisen auton/ akselin rakenteisiin -> jenkkien on pakko ilmoittaa vahvan kuluttajan tuoteturvan takia (ts. oikeusjuttujen pelossa) aika varovasti nuo tiedot..
Mitä tulee panhardin säätöosan pituuteen, niin ihan hyvä että sitä riittää. Tuollainen 25-30mm kierrettä on oltava säätöputken sisällä + lukitusmutterin vaatima määrä, että ei kierre repeydy.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 6 (0 jäsentä and 6 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |