Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.10.2015, 08:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Miksipä suuntauspaperiin merkattais auton korkeus kun ei se vaikuta suuntaukseen?
No itse asiassa vaikuttaahan se lähes aina.

Jäykkäakselisessa sekä nelilinkillä että jakarivarsilla auton korottaminen muuttaa casteria, joka vaikuttaa aika radikaalistikin ohjaukseen ja ajokäytökseen. Panhardin kanssa korotus siirtää akselia sivuun ja vaikuttaa hieman ohjauskulmiin, sekä voi aiheuttaa bumpsteeriä jos ei panhard ja välivarsi ole oikeassa kulmassa. Jos autossa ei ole cross-over- tyyppinen, auton korotus muuttaa aurausta.
Jäykkäakselisessa lehtijousilla caster ei yleensä pysy samana, riippuen vähän jousipakoista ja riipuista.

Risukeulassa korotuksen myötä yleensä muuttuu niin camber, caster kuin aurauskin.


Lainaus:
Nähdäkseni tuo suuntausraportti ei ole mikään ongelma; jos arvot poikkeaa tehtaan spekseistä mutta kulku on hyvä niin raportin lisätietoihin kirjoitetaan notta alusta säädetty renkaan xxx mukaan.
Näin olisi suotavaa


Lainaus:
Ja tuskin niistä hieman tehtaan arvoista poikkeavista sanomista tulee jos katsuri yhtään ymmärtää asian päälle, lähinnä ideana taitaa olla että katsurin on helppo todeta raportin perusteella että akselit on suorassa ts. auto ei kulje kylki edellä ja että ohjauskulmat ei ole aivan metässä.
Asiansa osaava katsuri varmasti näin toimiikin. Kaikki ei vain aina ihan tunnu olevan niin asiansa osaavia.. tärkeintä lie tosiaan on suunnilleen oikeat arvot ja se, että akselit on auton alla suorassa.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.10.2015, 11:10
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No itse asiassa vaikuttaahan se lähes aina.
Tottahan korottaminen vaikuttaa, mä ajattelin vaa yksoikosesti ajoneuvon kokonaiskorkeutta ja että suuntauksen tarkastajalle sillä tiedolla ei ole merkitystä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.10.2015, 12:56
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Asiansa osaava katsuri varmasti näin toimiikin. Kaikki ei vain aina ihan tunnu olevan niin asiansa osaavia.. tärkeintä lie tosiaan on suunnilleen oikeat arvot ja se, että akselit on auton alla suorassa.
Soveltamisohjeesta:
Lainaus:
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen.
Eli osavalmistaja saa sanella käypäset kulmat, ei tartte olla tehtaan ohjearvoissa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.10.2015, 14:35
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.826
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Soveltamisohjeesta:
Eli osavalmistaja saa sanella käypäset kulmat, ei tartte olla tehtaan ohjearvoissa.
Ja jos valmistat osat itse niin saat määrittää arvot itse.
Eikö?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.10.2015, 16:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Soveltamisohjeesta:
Eli osavalmistaja saa sanella käypäset kulmat, ei tartte olla tehtaan ohjearvoissa.
Entä jos osavalmistaja ei sanele sopivia kulmia? Onko tällöin pakko mennä tehtaan ohjearvoilla? ..eli heti muutoskatsastuksen jälkeen sitten säädetään toimiviin arvoihin jotta auto pysyy tiellä ja on hyvä/ turvallinen ajettava
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.10.2015, 22:16
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Jos autoon vaihtaa toisesta akselit, niin kumman arvoilla sitten on mentävä?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.10.2015, 13:52
Finnhopper Finnhopper ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.09.11
Sijainti: Valkeala
Viestit: 77
Perusasetus

Gen1 pajeron suurimmat kumit? saako 32"?


Olen kahlannut nettiä ja katsellut mitä ihmeellisimpiä rengaslaskureita, mutta en kyllä osaa suodattaa että minkä avulla noi rengaskokojen halkaisijat päätetään? Otteessahan on omassa gen1 205R16 ja 215R15 renkaat ja vaihtoehtoisina taisi olla 235/75/15. Riittääkö tuo uuden säädöksen 77mm siihen että 31 sijaan saisi 32" tuumaiset alle? Jos ennen oli 31" ja 50mm tuo raja niin voisi ajatella että tuo 27mm riittäisi tuomaan tilaa tuolle 32" kumekselle Vai mitenkä? Apuuva.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.10.2015, 20:04
Bazeeba Bazeeba ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 29.01.12
Sijainti: Soini
Viestit: 280
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Finnhopper Näytä viesti
Olen kahlannut nettiä ja katsellut mitä ihmeellisimpiä rengaslaskureita, mutta en kyllä osaa suodattaa että minkä avulla noi rengaskokojen halkaisijat päätetään? Otteessahan on omassa gen1 205R16 ja 215R15 renkaat ja vaihtoehtoisina taisi olla 235/75/15. Riittääkö tuo uuden säädöksen 77mm siihen että 31 sijaan saisi 32" tuumaiset alle? Jos ennen oli 31" ja 50mm tuo raja niin voisi ajatella että tuo 27mm riittäisi tuomaan tilaa tuolle 32" kumekselle Vai mitenkä? Apuuva.
Kyllä siihe omien laskelmien mukaan 32" menee, 235/85R16 taitas olla korkein mitä saa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.10.2015, 17:41
Kyy hj Kyy hj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.09.15
Sijainti: Mustasaari
Viestit: 158
Perusasetus

Saako hj61:seen 33 12,5 15 otteeseen


Eli onko uus määräys kumonnut aikasemmat AKE:n päätökset, vai onko olemassa jotain lippuja lappuja jolla saa katsurin taivuteltua. Hojo on NG1/ paketiauto ja autossa levikesarja, leveys 188cm ja renkaat vaihtoehtoisesti 10r15lt. Tänään tiedustelin asiaa, mutta vastaus oli että 32 11,5 15 olis suurin jonka saa otteeseen. Tällä hetkellä otteessa 265/70R16 ja erikoisehdoissa 205R16 AAAPUVA
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 21:05 (GMT +2).