Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.09.2015, 23:37
Janex Janex ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.09.03
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 317
Perusasetus

Olen noita renkkukeuloja säädelly jonkin verran ja tosihan se on, että mitä kireemmälle vetää, sitä jäykempi siitä tulee. Aika tappiin pitää vetää ennenku vaarallinen tulee.Jos vähänkin jää juustoja niin ajettavuus ihan OK. Korin nosto on kuitenki mielestäni parempi vaihtoehto jos haluja saada isommat renkaat alle. Itellä nyt etupään jousitus aika vakioasennossa ja aika raju korin korotus etupäässä. Takaa kori vakiokiinnikkeissä ja jousikorotus takapäässä yhtä raju kuin korin korotus etupäässä. Molemmat päät joustaa nyt ihan kivasti ja ihan hyvä on ajettavuuski. Eihän tämmönenkään viritys varmaan lakipykäliä täytä, mutta katsureille on kelvannu, niveliä säästäny ja ihan hyvä ajaa. Vetoakselit ja nivelet kestää hyvin 35 tuuman renkaita ja seuraavaksi meinaan kokeilla 38 tuumasia Pajerooni. Sitä en oikeen ymmärrä, että mitä vaarallista tuossa renkun kiristämisessä on, kun navathan on tukivarsien varassa. Vaikka vetoakselit ja nivelet menis päreiksi niin pyöräthän on edelleen turvallisesti tukivarsien vaarassa ja ohjaus toimii ihan samalla tavalla kuin ehjilläki vetoakseleilla ja nivelillä. Toista se on jäykässä etuakselissa missä pyörä on pelkästään sen kääntöpään ja vetarin/murroksen varassa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.09.2015, 10:35
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janex Näytä viesti
Sitä en oikeen ymmärrä, että mitä vaarallista tuossa renkun kiristämisessä on, kun navathan on tukivarsien varassa. Vaikka vetoakselit ja nivelet menis päreiksi niin pyöräthän on edelleen turvallisesti tukivarsien vaarassa ja ohjaus toimii ihan samalla tavalla kuin ehjilläki vetoakseleilla ja nivelillä. Toista se on jäykässä etuakselissa missä pyörä on pelkästään sen kääntöpään ja vetarin/murroksen varassa.
Wikke tuossa aikasemmin sen jo kertoi; jos sitä ulosjousto varaa on minimaalisesti tai ei yhtään niin sisäkaarteen puoleinen etupyörä ottaa ilmaa alleen, esimerkiksi tiukassa väistöliikkeessä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.09.2015, 13:20
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Perusasetus

Toisaalta ajoneuvo ei kallistele niin paljon jousituksen jäykistyessä.
Ulkokurvin puoleinen rengas toimii saranapisteenä. Jäykemmällä alustalla rengas ei uppoa niin syvälle lokarinkaareen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.09.2015, 07:33
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Talking

__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.09.2015, 08:19
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 606
Talking

Yritin etsiä väistötesti kuvia 80-90 luvun Volkkareista jopa Tekniikan maailma huomasi niiden menevän mutkat kolmella renkaalla.
Sisäkurvin puoleinen takarengas keventyi niissä vahvasti.
En löytänyt väistötestistä kuvaa,mutta tässä on uudemman volkkarin joustoa


Liikevaraa renkaalle varmaan pari senttiä.

Viimeksi muokannut Fruehauf-CJ : 06.09.2015 08:25
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.09.2015, 13:49
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Toisaalta ajoneuvo ei kallistele niin paljon jousituksen jäykistyessä.
Ulkokurvin puoleinen rengas toimii saranapisteenä. Jäykemmällä alustalla rengas ei uppoa niin syvälle lokarinkaareen.
Riippuu ajoneuvosta. Tottahan se jäykkä alusta toimii jos koko alusta on rakennettu sitä silmällä pitäen. Mutta pick-up/maasturi, isot renkaat = suurempi ilmatila, korkea painopiste, etupäässä minimaalinen ulosjoustovara kun takana taas saattaa jousitus antaa enemmänkin periksi.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Patrollin vetonivelet! samiu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 01.12.2008 14:48
Hammassärky ongelmana jtj Chit-Chat 30 18.04.2008 18:35
Daihatsu Rocky pitkät valot ongelmana LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 12 22.08.2007 18:06
vetonivelet Tekniikka & Jutustelu 12 28.07.2004 22:05
suzukin korotus ongelmana Tekniikka & Jutustelu 0 20.09.2003 21:13


Sivu luotu: 23:20 (GMT +2).