![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Ja juontamiseen ei kannata käyttää köysiä vaan noita ketjuja, ja vinssaamiseen 50 metriä riimua ei liene kovinkaan kätevä väline... Ja tuota kolmikärkistä (juontosakset/vinssisakset) käytetään juurikin puiden vinssaamiseen uran varteen, eikä pitempien matkojen siirrossa.
Viimeksi muokannut Yölento : 20.08.2015 05:54 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Riimun pätkä vain hirtetään puun ympäri, vinssin vaijerin päässä riimuun sopiva koukku. koukkuun voidaan kiinnittää useampia riimuja, ja jos vinssaus linjalle sattuu useampia runkoja, voidaan ne vinssata samalla vedolla uran varteen (mikäli vinssin puhti riittää). Kun runko/rungot on vinssattu vinssin juureen, irroitetaan riimu vaijerin koukusta ja siirretään juontopankkoon. Riimu mahdollisimman tiukalle, jotta ajossa vinssi ylhäällä pankkoon kiinnitetyt puun päät roikkuu ilmassa, eikä toppaile joka kiveen ja kantoon. Kun sopiva määrä perässä, niin siirto laanille. Varsinkin vanha takavetoinen etenee paremmin isolla kuin pienellä kuormalla. Painava kuorma tuo pitoa takarenkaille, etuset melkein ilmassa, jarruilla ohjaillen. Itse pyrin asemoimaan traktorin niin, että saan vinssattua mahdollisimman paljon runkoja samasta pisteestä. Suosin riimuja juuri siksi, että ne on helppo kiinnittää vinssauksen jälkeen suoraan vinssin juontopankkoon, laanille siirtoa varten. Jos vinssaisin pelkästään uran varteen, josta pois ajo tapahtuisi myöhemmin, olisi kolmikärki sakset varmasti paremmat. Tapoja on varmasti yhtä paljon kun tekijöitä. Ja jos pelkää katkeavan vaijerin sivallusta, tulee ehkä miettiä onko vaijeri liian ohut/heikko? n.20 vuotta vinssattu samalla vaijerilla puita ja koneita suosta, eikä kertaakaan ole vaijeri katkennut, ensimmäisenä luistaa vinssin kytkin tai sammuu kone. Hankala pukea ajatuksia sanoiksi, vieläpä niin että joku muukin ne ymmärtäis. Viimeksi muokannut Automa : 20.08.2015 15:58 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
varsin ymmärrettävää tekstiä näin lukihäiriöisellekin
![]() tuo on pelkkä vinssi ilman mitään pankkoja ym... ajatuksissa olisi tehdä sille jalat ja lovipankko jalkojen väliin ehkä myös yläpuomi
__________________
(lukihäiriö useasti kirjoituksiini iskee eikä välimerkit löydä paikkojaan) ajo ja harrastekalustossa seka käyttäjä ![]() projekti kalustoa laidasta laitaa (moni kesken eräisenä mieltä vaivaamassa) autoja, pyöriä, veneitä... www.nmb.fi kennel neulavuori(facebookissa) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Välillä vaan tuntuu ettei omiin kirjoituksiinkaan taho päästä kärryille.
Sitä kun yrittää kieron Savolaisen ajatusmaailman kääntää kansankielelle. Jalkojen materiaali vahvuuksissa ei kannata nuukailla, mielummin tekee niistä liian vahvat. Useesti näkee vinssejä, mistä on jalat banaanilla. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Linkin takaa kuvasta löytyy järkevä kiinnitys systeemi riimuja käyttävälle.
vaijeriin pujotettuja riimu "hakoja", joilla voidaan kerralla kiinnitellä useampi puu vaijeriin. Ei tarvitsisi kesken vinssauksen hypätä kiinnittämään matkan varrelle osunutta runkoa. http://www.yrma.net/Fransgaard-juontovinssit |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Vinssiköysi ja alumiinikita | MiKo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 21.11.2014 16:25 |
Myyty Vinssiköysi | jkholma | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 25.07.2011 19:52 |
Myyty VINSSIKÖYSI ( Nyt pitäs kuvankin näkyä... ) | TOPPAHOUSU | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 24.03.2010 18:34 |
M: Warn 9,5Ti + vinssiköysi | Scott68 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 19.05.2008 18:17 |