Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.07.2015, 13:25
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Tuossa ohje, miten pitäis letkut olla: http://www.jamant.fi/etuakselin-alip...itys-i-17.html

__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.07.2015, 15:28
Punisher80:n Avatar
Punisher80 Punisher80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.07.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 60
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Tuossa ohje, miten pitäis letkut olla: http://www.jamant.fi/etuakselin-alip...itys-i-17.html
Jep, tämän löysinkin jo aikaisemmin googlettamalla, hienot ohjeet olet tehnyt, kiitos!

Kysymys vain onkin että onko tuolla tällä hetkellä riskitöntä ajaa kuitenki 2H päällä ku tuo letku on kytkemättä ja nelikon valo ei pala? Ja mitä se oikein yrittää tehdä sitten kun se letku kytketty niin 2H asennossaki palaa kojetaulussa silti 4WD?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.07.2015, 16:12
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

etuakselissa on apparin puolen vetari kahessa osassa ja siellä on alipaineella toimiva kytkin joka yhdistää holkilla vetarit toisiinsa. Itse hommasin YJ:hin mekaanisen vaijeri sydeemin. Tuolta näkee sen sydeemin: http://www.jeep4x4center.com/jeep-ax...rangler-yj.htm

Ja tuollasella setillä korvasin sen alipainekellon: http://www.jeep4x4center.com/posi-lo...it-psl900.html
__________________
Jeep


ISORY

Viimeksi muokannut KoniJeep : 22.07.2015 16:15
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.07.2015, 17:45
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punisher80 Näytä viesti
Jep, tämän löysinkin jo aikaisemmin googlettamalla, hienot ohjeet olet tehnyt, kiitos!

Kysymys vain onkin että onko tuolla tällä hetkellä riskitöntä ajaa kuitenki 2H päällä ku tuo letku on kytkemättä ja nelikon valo ei pala? Ja mitä se oikein yrittää tehdä sitten kun se letku kytketty niin 2H asennossaki palaa kojetaulussa silti 4WD?
Todennäköisesti on kalvo puhki, jolloin alipaine ei vaikuta napalukkoon, eli ei kytke vetoakselia kiinni, mutta alipaine pääsee kalvon kautta sille merkkivalon katkaisijalle, joka on akun alla tulipellissä...

Jaa, onkos tuo 1993 -vuosimalli varmasti oikein?? Kun ei pitäis olla enää -93:sessa tuota katkaisijaa tulipellissä, vaan ihan mekaaninen katkaisija sen kalvon akselin päässä... Silloin on kalvolle vain kaksi letkua, jos on kolme letkua, ei oo -93:nen!!!
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.07.2015, 22:35
Punisher80:n Avatar
Punisher80 Punisher80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.07.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 60
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Todennäköisesti on kalvo puhki, jolloin alipaine ei vaikuta napalukkoon, eli ei kytke vetoakselia kiinni, mutta alipaine pääsee kalvon kautta sille merkkivalon katkaisijalle, joka on akun alla tulipellissä...

Jaa, onkos tuo 1993 -vuosimalli varmasti oikein?? Kun ei pitäis olla enää -93:sessa tuota katkaisijaa tulipellissä, vaan ihan mekaaninen katkaisija sen kalvon akselin päässä... Silloin on kalvolle vain kaksi letkua, jos on kolme letkua, ei oo -93:nen!!!
Kyllä se sinne sitten pääsee kun konehuoneen puolelta yhdistää sen putken niin palaa se nelikon valo koko ajan ja kepistä 4H tai 4L laittamalla kytkee nelikonkin toimimaan ihan oikeasti, tänään metsässä testattu.

Siis konehuoneen puolella ei ole KATKAISIJAA, vaan pelkästään YKSI alipaineputki mikä katkaistu väliltä konehuoneen puolelta silloin kun nelikkoa ei ole tarkoitus käyttää ja siinä on joku takaiskuventtiili tms. bensasuodattimen näköinen patti toisessa osassa. Tuo on siis joku omaviritys kaiketi, tuossa toiseen päähän letkua on ruuvi ruuvattuna tulpaksi aina sillonku nelikkoa ei ole tarkoitus käyttää ja toinen pää alipaineputkesta jää aina tällöin avoimeksi ilmaa haistelemaan, ja tosiaan jos nelikon haluaa toimivaksi ja sen 4WD mittaristoon palamaan niin tuo ruuvi ruuvataan toisesta putken päästä pois ja yhdistetään tuohon toiseen putken päähän että siitä tulee yksi "ehyt" putki. Jotenkin tuntuu että tuolla ohjataan koneelta suoraan nyt alipaine sinne etuakselille vai minne sen nyt piti mennäkin.

Ja kyllä Jeeppi on 1993, tarkistin ostaessa runkonumeroistakin valmistuvuoden. Sitä en tiedä onko joku ajansaatossa muuttanut tekniikan osia vanhemmaksi/uudemmaksi.

Viimeksi muokannut Punisher80 : 22.07.2015 22:38
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.07.2015, 17:45
Punisher80:n Avatar
Punisher80 Punisher80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.07.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 60
Perusasetus

Noniin, tänään tutkin auton alipainehommia ja nelikkoa hieman tarkemmin. Eli kyllähän se oli juuri niinkuin ajattelin, se letku mikä yhdistetään konehuoneen puolelta niin menee suoraan sinne etuakselin alipainekalvolle, eli tuossa on nyt oikaistu kun ohjaus ei tulekaan jakolaatikon katkaisijan kautta. Ja jakolaatikkoa kurkistelin pohjapanssarin välistä niin sieltä päältä näyttäs lähtevän ylöspäin 4 alipaineletkua. Ja ainakin 2 niistä tulee rinnakkain konehuoneen puolelle vänkärin puolelta, se toinen nyt on katkaistu tosin, ilmeisesti se mitä pitkin pitäisi tulla alipaine nelikkoa varten, ja alipaine ohjataan suoraan moottorilta etuakselille kulkematta siis jakolaatikon kautta.

Ja on tuo 1993 mallin etuakseli, eikös sen tiedä siitä että tuohon akselin alipainekalvon vastapuolelle tulee sellainen anturi missä 2 johtoa, eikö tämä tunnista sen onko nelikko kytketty ja lähettää signaalin sitten kojetaulun valolle ja nelikon valo syttyy?

Pari kysymystä nyt olisi:
1. Onko tuosta nyt haittaa jos tuo nelikko on noin kytkettävissä, eli moottorin alipaine haluttaessa ohjataan suoraan nyt etuakselin alipainekalvolle? Lähinnä tämä mietityttää sen vuoksi, koska alipaineellahan se pitäisi imeä se kalvo toiseenkin laitaan kun nelikko ei käytössä, mutta riittääkö se nyt kun letku on "katkaistuna" normaalisti ajellessa niin se nelikon valo sammuu kuitenkin kojetaulusta, onko tuossa vaaraa että se haarukka on silti siellä nyt jossakin väärässä asennossa ja hajoaa tämän virityksen vuoksi? Eli nelikolla ajellessa imu tulisi kalvolle suoraan moottorilta jolloin nelikon valo syttyy ja se oikeasti kytkeytyykin, takavedolle kun laittaa ja "katkasee" letkun niin nelikon valo ainakin sammuu vaikka en voi olla varma imeekö se kalvo oikeasti haarukan takavedolle kuuluvaan asentoon vai jääkö haarukka sitten johonkin "välimaastoon" vaikka nelikon valo ei kuitenkaan pala enää.
2. Kuuluuko sen alipainekalvosysteemin pyöriä hieman akselin ympärinsä, liikkuu noin sentin suuntaansa, vai pitäisikö se olla kiristetty niin tiukalle ettei elä yhtään? Mulla tuo näytti pyörivän ehkä sentin verran suuntaan ja toiseen.

Korjasin kyllä tänään yhden 10 muutaki juttua, on se jännä vaikka kuin hyvän auton luulee löytävänsä niin onhan näissä aina työmaata viikoiksi..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.07.2015, 19:24
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punisher80 Näytä viesti
Pari kysymystä nyt olisi:
1. Onko tuosta nyt haittaa jos tuo nelikko on noin kytkettävissä, eli moottorin alipaine haluttaessa ohjataan suoraan nyt etuakselin alipainekalvolle? Lähinnä tämä mietityttää sen vuoksi, koska alipaineellahan se pitäisi imeä se kalvo toiseenkin laitaan kun nelikko ei käytössä, mutta riittääkö se nyt kun letku on "katkaistuna" normaalisti ajellessa niin se nelikon valo sammuu kuitenkin kojetaulusta, onko tuossa vaaraa että se haarukka on silti siellä nyt jossakin väärässä asennossa ja hajoaa tämän virityksen vuoksi? Eli nelikolla ajellessa imu tulisi kalvolle suoraan moottorilta jolloin nelikon valo syttyy ja se oikeasti kytkeytyykin, takavedolle kun laittaa ja "katkasee" letkun niin nelikon valo ainakin sammuu vaikka en voi olla varma imeekö se kalvo oikeasti haarukan takavedolle kuuluvaan asentoon vai jääkö haarukka sitten johonkin "välimaastoon" vaikka nelikon valo ei kuitenkaan pala enää.
2. Kuuluuko sen alipainekalvosysteemin pyöriä hieman akselin ympärinsä, liikkuu noin sentin suuntaansa, vai pitäisikö se olla kiristetty niin tiukalle ettei elä yhtään? Mulla tuo näytti pyörivän ehkä sentin verran suuntaan ja toiseen.

Alipaineella ainoastaan "imetään" kepit yhteniviksi. Jousi irrtoittaa kepit toisistaan, vai oliko erilailla eri vuosimalleissa?
Ei minun Jeepeissä se kello liiku minnekkään.
__________________
Jeep


ISORY

Viimeksi muokannut KoniJeep : 23.07.2015 19:31
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.07.2015, 19:43
Punisher80:n Avatar
Punisher80 Punisher80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.07.15
Sijainti: Oulu
Viestit: 60
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep Näytä viesti
Alipaineella ainoastaan "imetään" kepit yhteniviksi. Jousi irrtoittaa kepit toisistaan, vai oliko erilailla eri vuosimalleissa?
Ei minun Jeepeissä se kello liiku minnekkään.
Joo eli siihen kellollehan menee 2 alipaineletkua tässä 1993:ssa, toisella imetään lukko kiinni ja toisella auki. Tein tuossa just sellaisen "varmistuksen" ja testailin toimintaa, otin sen toisenki kellolle tulevan putken irti konehuoneen puolelta, eli minulla oli molemmat letkut aukinaisena kädessä konehuoneen puolella mitkä menee suoraan alipainekellolle. Kun toiseen letkuun kytki koneesta suoraan alipaineen niin sytty 4WD valo ja kun letkun irrotti niin samoten sammui 4WD valo, eli olettaisin että jouset tosiaan irrottaa todellisuudessa sen lukon akselista.

Otin tuon toisenkin letkun irti nyt sen vuoksi, että kun nelikko ei ole käytössä niin voi laittaa alipaineen menemään suoraan siihen lukon irrottavaan letkuun, vaikkakin näyttäisikin siltä että irroitus tapahtuu kyllä muutenkin. Onko tämä nyt kelpoinen kytkentä? Eikös tämä nyt korvaa käytännössä tuon jakolaatikolla olevan kytkimen: 4WD ajaessa imu menee moottorilta suoraan koko ajan akselin lukitukselle alipainekelloon ja 2WD ajaessa menee moottorilta suoraan irrottavalle puolelle alipainekelloon? Vai onko tuossa kytkimessä jotakin isompaa älyä, eli alipaineen alennusta tms. mikä tulisi ottaa huomioon tässä manuaalisessa suorakytkennässä?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep Cherokee XJ 1993 Superlon O/M/V Ajoneuvot 3 14.11.2013 20:29
Myyty Ople Frontera 2.4 bensa 1993 4x4 MYYTY aleksi O/M/V Ajoneuvot 0 18.10.2013 22:35
Ostettu koiranluut eteen ja iskarit taakse Jeep GC 1993 pee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 13.05.2011 07:14
Myyty Jeep Wrangler Laredo High Output 4.0 4x4 '92 terppi O/M/V Ajoneuvot 1 16.03.2011 19:24
Jeep Cherokee 1988-1993 tarkistuslista Tekniikka & Jutustelu 1 26.01.2007 17:30


Sivu luotu: 16:02 (GMT +2).