![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Itse vaihdoin hiilet ensiksi, sitten vaihdoin säätimen ja lopuksi laturinkin. Eli voipi olla sama homma edessä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Alkaa selviämään
Löyty sulakeboxista todennäkönen syy latureiden paukkumiseen. Eli yhden sulakkeen tilalla oli piuha. En vaan aiemmin sulakkeita tiiraillessani sitä ollut nähnyt - näytti vaan tyhjältä paikalta. Ja sulakerasian kannen sulakekartta on kulunut pois, niin en siitäkään osannut mitään päätellä. Btw, oisko jollain kuvaa kyseisestä kannesta, kun en netistä löytänyt oikeanlaista? Siis -89 ln110 konehuoneen sulakerasian kantta, jossa näkyy kartta.
Eli olisko sitten käynyt niin, että joku edellinen omistaja on kyllästynyt sulakkeen palamiseen (joka on voinut vaikka johtua nimimerkin ln110 tapaan säätimen kärjissä olevasta piikistä??), ja lyönyt tilalle piuhan, joka on alkanut kosauttelemaan noita latureita sitten. Osaako joku kuvailla kyseisiä Jännitteensäätäjän kärjissä olevia piikkejä, jotka voi hioa pois? Onkohan tuo "tiukka sulake" todennäköisemmin hajottanut laturin, säätimen, vai molemmat? Tai no, ilmeisesti laturi ainakin on sökönä, kun ei starttaa. Hiilet vaikutti ok:lta. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Startin ja laturin välinen sielunelämä on sellaista, että lataushäiriö ei ainakaan minulla vaikuta starttiin. Todennäköisesti, jos sulla on kojetaulussa joulukuusi-ilmiö, on laturi vaan kypsä eli diodit rikki. Nekin voi tutkia kun ottaa laturin irti ja halkoo sen kahteen puoliskoon avaamalla ne pitkät pultit sivuilla. Aukeaa ihan kevyesti. Diodien päältä lähtee johto ja jos johdon juuressa on mustaa karstaa tai johto ei ole diodissa kiinni, on diodi kypsä eli rikki. Koko dildosillan voi vaihtaakin, mutta on niin ikävä homma, että vaihda mielummin koko laturi. Asensin omaani digitaalisen jännitemittarin ja se näyttää hehkutettaessa n. 11,5 V, tyhjäkäynnillä kylmällä koneella n. 12,5 V ja ajossa vaihtelee välillä 13,3 ... 15 V. Tuo ylin on jo liikaa, mutta se yleensä alenee kun on ajellut jonkin aikaa. Hilmassa on 3 akkua... Vielä yksi vinkki. Katso, että sulla on laturi kunnolla yhdistettynä runkoon eli miinukseen. Itse varmistin asentamalla kaapelikengällisen johdon laturin kannessa olevan pulttiin ja toisen pään lataussäätimen kiinnitysruuvin alle. Näin ei kierrä hitusähköt laturin korvakkeiden kautta vaan on koko ajan kunnon yhteys. Vähemmän huolia.. ![]() Onnea vianetsintään. ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Startin puolella häiriöö... Voisko startista olla hiilet loppu..? Kokeile koputtaa startin kylkeen ja joku avainta samalla kääntämään.
__________________
-ISORY OFFROAD-
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Startissa varmaan Toyotan perusjuttu, eli solenoidin kontaktikärjet niin kuluneet, ettei yhdistä enää. Ei siis todennäköisesti liity latausvikaan.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
tai virtalukon pohja
Edit: Eipäs olekkaan kun kuuluu naksunta, luin huonosti alkuvian kuvauksen |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jos naksuu ni eiks se solenoidi sillon toimi... itellä just pajero naksu mut ei startannu -> hiilet kaput. Jos lähti käyntii ni oli ku olis ollu virta loppu -> todella vaivainen starttaus ja pitkä.
__________________
-ISORY OFFROAD-
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Niimpä muuten onki varmaan startissa se vika. Tai niin epäili myös kaveri, joka jostain jotain tietää. Juuri tuota solenoidin likaisuutta siis. Sen ainakin zekkaan nyt seuraavaksi. Perhana vaan ku on töitä niin, ettei meinaa keretä perehtymään. Kiitän jälleen hyvistä huomioista. Tässä sitä oppii pikkuhiljaa.
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Solenoidi voi toki toimia, mutta jos kärjet on hapettuneet ja kuluneet sitä kautta pois, virta ei kulje sinne hiilille.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#11
|
|||
|
|||
![]() Startin irroitus
Onko kellään ollu ongelmia saada 89 4wd ln110 Hilusta starttia irti? Millä työkalulla ootte saanut sen ylemmän pultin auki? Ainut millä sinne pääsin oli avolenkki, ja se meinaa muljata pultin.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hiluxin rengassota | Karhu67 | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 25.04.2009 21:45 |
M hiluxin jouset | tjl | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 14.01.2008 15:26 |
M: Hiluxin levikkeet | ohvipete | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 5 | 09.11.2007 21:26 |
Paljonko BJ-40:n latausjännite? | p3ku | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.02.2006 22:36 |
hiluxin tankki | Karhu67 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.01.2006 19:38 |