Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.05.2015, 12:45
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Jos oisin perjantaina voittanu eurojackpotista sen 90 miljoonaa ni maanantaina lähtisin Saksaan hakemaan tommosen ~2000 vuosimallisen HDJ100:sen nahkapenkeillä ja kylmästöinnillä. Noissa J100:ssa on nimittäin aika huutavan iso hintaero Suomen ja Saksan vehkeiden välillä.

Sen verran oon noita kuolannu, että kone on aika pitkälti sama ku HDJ80:ssä, mutta lisänä on välijäähdytin ja ehkä enemmän sähköistystä syöttöpumpussa? Tehoa olis vissii mukavat 205hp. Ne alakerran laakeriongelmathan on keskittyneet aika pitkälti siihen 1HD-T koneeseen ennen vuotta 1994 tai jotain ton suuntaista. Ja sekin johtui laakerimetallien laatuongelmista. Noi uudemmat koneet kestää ties kuinka ja kauan kun vaan vaihtaa öljyt ja jäähdytysnesteet säännöllisesti. Vissii HDJ80:ssä joillain on öljypumppujä väljistynyt siinä 500-600tkm paikkeilla? Jakopäässä on pitkälti aika sama systeemi vissiin, kuin noissa D4D koneissa, eli alakerta pyörittää jollain ketjulla tai suoraan hammasrattailla syöttöpumppua ja syöttöpumpulta menee hihnalla nokka-akselille. Se hihnan vaihto vielä kai aika helppoa, mutta jos haluaa samalla vaihtaa vesipumpun, joutuukin purkamaan jo aika paljon enemmän tavaraa tieltä.

Etuakselissa on valitettavasti siirrytty erillisjousitukseen ja lapsentautina "kovassa" ajossa kuulemma koiranluihin tullut murtumia, tarvikkeena on saatavilla vähän jytkymmät koiranluut.

Etuperät on kans kuulemma aavistuksen heikompia, koska niitä pinjonipyöriä on vähennetty neljästä pyörästä kahteen pyörään. Eli ne ei kestä semmosia äkillisiä veto päällä tulevia iskuja ihan niin paljoa kun noi aikasemmat cruiserit.

Varustelua on jo ihan eri tavalla kun esim. HDJ80:ssä, missä ei Suomiautoissa ainakaan kovinkaan usein ole esim. ilmastointia saatika sähköpeilejä.

Saksankin vehkeistä näkyy kyllä kuvissa, että tietyt kohdat korista ruostuu kyllä, eli just ne lokarien nurkat mitkä on siinä puskurin nurkilla ja aina ne perinteiset takaluukut. Lisäksi tosi usein puskurien etunurkat on pyyhkinyt ties mihin parkkihallin seiniin yms.

7 paikkasena olis aika lyömätön kuljetin mun mielestä niiden taitettavien takapenkkien kanssa. Nettiautossa tosin oli mun mielestä yks tommonen huoltoautoksikin pilattuna.

Erillisjousitettu keulahan on aika iso miinus jos haluais tosta jonku ihan kunnon offivehkeen, mutta esim. mulla toi menis ihan loistavasti käyttöautona millä pääsee paskemmallakin tiellä liikkumaan. Ja kytkettävät lukot jatkuvalla nelivedolla, tosin ne lukkojen sähkömoottorit voi noissa uudemmissakin olla jumissa käytön puutteen vuoksi.

Vaihteistoissa ei varmaan mitään ihan hirveen ihmeellistä ole, manuaalin saa kestämään eliniän jos vaihtelee öljyt eikä jurruta sillä vitosella. Automaateista ei mitään hajua, muuta kuin että HDJ100:ssa on varmaan jo niitä aika paljon sähköistettyjä laatikoita. HDJ80:ssa oli vissiin jotkut tietyt vuosimallit, missä oli kaiketi kanssa ihan pomminvarma automaattiloota saatavilla. Jos takajouset on sopivasti lytyssä niin voi olla varma, että vetopainojen puolesta ollaan oltu ihan siellä äärirajoilla.

Ulkonäöllisesti ihan kiva auto, paitsi ne takavalot on IHAN hirveet
Noi on kaiken lisäksi vielä mun mittakaavassa niin hintavia vehkeitä, että kaikkien nesteiden pitää kyllä olla ostohetkellä täydellisen kirkkaita jäähdytys- ja jarrunesteitä myöten, että on jotain osviittaa siitä, että huollot on tehty.

__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 17.05.2015 12:54
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.05.2015, 21:36
D_Bar:n Avatar
D_Bar D_Bar ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 22.04.11
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 558
Blog Entries: 2
Perusasetus

Tuosta edellisen kirjoittajan tekstistä tuli mieleen, että saiskohan tuommoseen 100 sarjalaiseen vaihtaa jäykän eruakselin käyttäen verrokkina 105:sta?
Sittehän siinä olis melko luksustason safariauto ja sopii porukkaa kyytiin Toki aika arvokas aihio offiautoksi...
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep"
- Grand Cherokee 5.9 Limited -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.05.2015, 11:25
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja D_Bar Näytä viesti
Tuosta edellisen kirjoittajan tekstistä tuli mieleen, että saiskohan tuommoseen 100 sarjalaiseen vaihtaa jäykän eruakselin käyttäen verrokkina 105:sta?
Sittehän siinä olis melko luksustason safariauto ja sopii porukkaa kyytiin Toki aika arvokas aihio offiautoksi...
Mä olen käsittänyt, että HDJ 100 olis hyvä yleisauto ja peräkärryn vetoauto, vaan sillä kannalla en kuitenkaan oikein ole, että autoon pitäs saada jäykät akselit, jos haluaa oikein perinteisiä rakenneretkaisuja, niin niitähän olis kohtuulliselle hinnalla tarjolla vaikka HJ61:sessä.

Itellä ennemmin tulee mieleen miksei ole HDJ 100 pickuppia. Se vasta hyvä olisikin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.05.2015, 14:21
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Ja jos joku innostuu akseli muutoksesta niin minulta löytyy HZJ105 runko jolla muutokset on hyvä aloittaa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.05.2015, 16:07
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja D_Bar Näytä viesti
Tuosta edellisen kirjoittajan tekstistä tuli mieleen, että saiskohan tuommoseen 100 sarjalaiseen vaihtaa jäykän eruakselin käyttäen verrokkina 105:sta?
Vaatis varmaan Toyotalta jonku oikee virallisen näkösen lapun että J100:nen vastaa mahdollisimman täydellisesti J105:sta. Ja sit pitäis olla joku tosi suopea katsastusmies. Jostain austraalian foorumeiltahan vois yrittää ettiä, onko joku jo jossain päin maailmaa toteuttanut tällaista muutosta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mä olen käsittänyt, että HDJ 100 olis hyvä yleisauto ja peräkärryn vetoauto, vaan sillä kannalla en kuitenkaan oikein ole, että autoon pitäs saada jäykät akselit, jos haluaa oikein perinteisiä rakenneretkaisuja, niin niitähän olis kohtuulliselle hinnalla tarjolla vaikka HJ61:sessä.

Itellä ennemmin tulee mieleen miksei ole HDJ 100 pickuppia. Se vasta hyvä olisikin.
Mä ainaki kuvittelen, että tolla erillisjousitetulla keulalla tollanen HDJ100 ois aika loistava peli maantieajossa. Ja olis kyllä tosiaan aika järkyttävää rahan tuhlaamista ruveta rakentamaan jäykkää akselia keulille, kun halvemmalla hinnalla on saatavana vaikka niitä HDJ80:siä missä se haluttava akselirakenne on jo valmiiksi mietittynä.

Onhan HDJ100:sen keulalla olevaa pikkuppia olemassa Noita ei vaan vissiin ole saanut tuolla turbollisella koneella? Siinähän ois jollekkin projekti hommata tollanen pikkuppi ja vaihtaa siihen vaikka toi 1HD-FTE kone mikä vois kaiketi päästä jostain sopivan vuosimallin päästörajoista läpi?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134612
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.05.2015, 17:18
D_Bar:n Avatar
D_Bar D_Bar ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 22.04.11
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 558
Blog Entries: 2
Perusasetus

En mie sitä epäile, etteikö olis hyvä yleisautona tuollaisena, mutta ajatustasolla mietin jos tuommosesta joku joskus jalostaa maastokelposemmaksi, että saiskohan sen vielä katsastettua jäykälle akselille.

Ja vertauksesta HJ:hin, niin ajatus olikin nimenomaan, että olis muuten paljon nykyaikasempi tekniikaltaan ja varustelultaan. Kuvittelisin, että tuohon olis helpompi vaihtaa akseli, kun esim HJ:hin istuttaa kaikki muu tekniikka tuommosesta ja onhan.

Sehän siinä parasta olis, ettei samanlaista tulis ihan joka päivä vastaan

Semmonen pickuppi olis kyllä mukava, varsinki, jos penkkien takana olis vielä reilusti säilytystilaa.
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep"
- Grand Cherokee 5.9 Limited -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.05.2015, 18:08
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Onhan HDJ100:sen keulalla olevaa pikkuppia olemassa Noita ei vaan vissiin ole saanut tuolla turbollisella koneella? Siinähän ois jollekkin projekti hommata tollanen pikkuppi ja vaihtaa siihen vaikka toi 1HD-FTE kone mikä vois kaiketi päästä jostain sopivan vuosimallin päästörajoista läpi?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=134612
Keulan osat ei ole samat 70-sarjassa kuin satasessa, vaikka vähän samalta näyttääkin, mutta kyllähän maailmalta saa VDJ79R:ää 1VDJ-FTV twin turbo -koneella jos ylimääräistä rahaa on. Siin ois jo vakiona 265hp ja 650Nm.

Ja jotain topicciin liittyvääkin, niin meidän firman isolla pomolla on ollut vajaa 10v HDJ100, nyt mittarissa vajaa 300tkm ja hänen mukaansa muuta normikulumisesta poikkeavaa ei ole ollut kuin joku ilmastoinnoin putki oli ruostunut puhki. Lahdessa (kuulemma) taas yhellä äijällä ollut todella paljon ongelmia sen ilmajousituksen kanssa.

Viimeksi muokannut Hessu888 : 18.05.2015 18:12
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.05.2015, 19:13
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti

Etuakselissa on valitettavasti siirrytty erillisjousitukseen ja lapsentautina "kovassa" ajossa kuulemma koiranluihin tullut murtumia, tarvikkeena on saatavilla vähän jytkymmät koiranluut.

Etuperät on kans kuulemma aavistuksen heikompia, koska niitä pinjonipyöriä on vähennetty neljästä pyörästä kahteen pyörään. Eli ne ei kestä semmosia äkillisiä veto päällä tulevia iskuja ihan niin paljoa kun noi aikasemmat cruiserit.
Erillisjousitus on vain plussaa ja noi kahden pinjonipyörän mallit oli vain kahdessa ekassa vuosimallissa. -00 mallissa pitäisi olla jo neljällä pinjoninpyörällä
__________________
LC200
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.05.2015, 07:07
JV73 JV73 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 06.11.05
Sijainti: Ulvila, Finland.
Viestit: 1.242
Perusasetus

Hyvä auto, itellä ollut 3 vuotta kärryn veto autona. Offi käyttöön kyllä turhan suuri, itellä muut laitteet metsässä liikkumiseen.
__________________
WWW.RASKAS.FI
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.05.2015, 20:48
tepa250d tepa250d ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 17.08.08
Sijainti: oripää
Viestit: 533
Perusasetus

eikös niissä ole hydraulinen jousitus
__________________
riiseli mersedes
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.05.2015, 21:09
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.949
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d Näytä viesti
eikös niissä ole hydraulinen jousitus
Juu niinhän se on
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.05.2015, 23:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d Näytä viesti
eikös niissä ole hydraulinen jousitus
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Juu niinhän se on
Menikö sulle läpi tuo? vai ajattelitko jatkaa?

Siis tuo hdj-100 on paineilmajousilla, jos ei rautajousilla?ja nuo illmapussit....
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.05.2015, 06:55
JV73 JV73 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 06.11.05
Sijainti: Ulvila, Finland.
Viestit: 1.242
Perusasetus

täsmennetäänpäs pikkuisen? mikä toi hdj? mulla on hydraulinen jousitus omassa niinkuin muissakin mitä oon huoltanut. jos autossa AHC niin nesteellä pelaa.
__________________
WWW.RASKAS.FI
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan hdj 100 vanteet Killer-Wo O/M/V Renkaat ja vanteet 0 17.04.2015 08:50
Ostetaan HDJ 100 vanteet Kurski O/M/V Renkaat ja vanteet 8 13.03.2014 01:10
Myydään HDJ 100 -99 HJ40 O/M/V Ajoneuvot 5 23.02.2013 13:31
Ostettu HDJ 80 tai 100 Killer-Wo O/M/V Ajoneuvot 5 05.06.2010 20:45
Ostetaan O: HDJ 80 tai 100 pee O/M/V Ajoneuvot 5 04.01.2009 13:27


Sivu luotu: 11:49 (GMT +2).