Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.04.2015, 20:40
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PutKari Näytä viesti
Eilen pääs vihdoin ja viiimein maastoon tutkimaan onx tuos vehkeest mihnään....
Ja sit tietysti lukko ei mee päälle..... Yrittää ilimeisesti ku "rutisee" mut ei taida siirtäjä siirtää riiittävästi... Kysymys kuuluukin et miten tuo systeemi ilmataan ??? Kun miul tullessa oli säiliöt tyhjänä ja putki poikki... Onko kahvojen asennolla jokin merkitys ilmatessa ??? Sit seuraava ongelma tuossa ku o noi "teetetyt" jouset ne o vakio korkuuset mut 18mm langalla eli korottaa ihan helevetisti ja on liian jämäkät miun makkuun ja siit johtuen vehe kulukee taka-akseli vinossa oletteko tehneet säädettäviä panhardeja vai siirtäneet kiinnitys pisteitä ?!?!? Ja jos jollain o ylimäräsenä vakio jousia ni saisko mittoja niist...

Tietty voi olla ilmaakin,mut siin on mersun akilleenkantapääkin nilkka ojossa,eli kytkentäholkin hampaista kantit menny.siel on koplinki jota siirtohaarukka siirtää vastinetta päin näiden"hampaiden"tarvii painuu toistensa lomitse.ne voi nytkin painua,mutta liikkuva koplinkikappale on alkuperin niin pehmeää matskua,ettei tarvii monesti hypätä yli ku menee jo kantit vituiks ja hylkää pois päältä.sen ku sais teetätettyy kovemmasta aineesta toimis varmasti,muistaisin et perän puolen hammastukseen ei mulla ainakaan tullu vaurioo..tuli niit viilailtuu ja rälläköityy joskus suorakanttisemmiks,muttei ne kauaa kuiten pitäny.
Siks olis tärkee että lukko toimiis aina virheettömästi.
toi vacum systeemi on varmasti paras keino ilmata järjestelmä.
voi sen ilmata tyyliin jarrujen ilmaus,muttei ilmaannu ihan niin helposti ku jarrut.
arvasin jousien olevan jäykät..jos vapaamitta on alkuperäistä lyhempi ja silti korottaa huomattavasti,taitaa olla tosi topakat:/
mun mielestä paras lopputulos on uudet orkkisjouset ja jalan alle tavaraa tarvittava määrä.

MIKAMAN;
kokeilitko perä ilmassa kuormittaa liukukappaletta kun pyörität toista rengasta?Se ei mene jokakohdassa päälle vaan sillon ku hampaat tulee kohdalleen.
Tais olla viel niin että jousikuorma painaa sen lopulta paikoilleen sylinterin ollessa paikallaan.
Perän lukon osalta operoinnit onnistuu perän takakannen kautta,kun käyttää vasenta vetaria ulkona niin et saa kytkentäholkin käteen sieltä.
Vaik se on hieno ajatuksena hydraulinen lukon kytkentä,ni kyl se on paskamainen epävarmuus tekijä koko systeemi.joku risu tai oksa tai mikä vain voi työntää lukon pääsylinterin letkun irti(imu)sit hiljalleen huomaamatta alkaa vetään ilmoja eikä enää mene perille.mä hankkiutuisin siit jousisysteemistä erilleen ja järkkäisin kunnon topakalla lankavaijerilla ja uudella mekanismilla toimivaksi,esim tyyliin että itse kuormittaisin siirtovipua niin kauan että lukko menis päälle ja lukittuis kunnolla jäämään päälle.lukon vapautukseen sama ruottiks eli vastoinpäin.ei pääsis missään olosuhteis kytkentä holkki hyppään pois.halkeais ennen

__________________
W163 ML 400 CDI
Ei ole enää maasturia.
Leipäkää maistu enää leivältä..

Viimeksi muokannut G280E : 28.04.2015 20:19
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.04.2015, 07:55
JSJ:n Avatar
JSJ JSJ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.07
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 232
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G280E Näytä viesti
Tietty voi olla ilmaakin,mut siin on mersun akilleenkantapääkin nilkka ojossa,eli kytkentäholkin hampaista kantit menny.siel on koplinki jota siirtohaarukka siirtää vastinetta päin näiden"hampaiden"tarvii painuu toistensa lomitse.ne voi nytkin painua,mutta liikkuva koplinkikappale on alkuperin niin pehmeää matskua,ettei tarvii monesti hypätä yli ku menee jo kantit vituiks ja hylkää pois päältä.sen ku sais teetätettyy kovemmasta aineesta toimis varmasti,muistaisin et perän puolen hammastukseen ei mulla ainakaan tullu vaurioo..tuli niit viilailtuu ja rälläköityy joskus suorakanttisemmiks,muttei ne kauaa kuiten pitäny.
Siks olis tärkee että lukko toimiis aina virheettömästi.
toi vacum systeemi on varmasti paras keino ilmata järjestelmä.
voi sen ilmata tyyliin jarrujen ilmaus,muttei ilmaannu ihan niin helposti ku jarrut.
arvasin jousien olevan jäykät..jos vapaamitta on alkuperäistä lyhempi ja silti korottaa huomattavasti,taitaa olla tosi topakat:/
mun mielestä paras lopputulos on uudet orkkisjouset ja jalan alle tavaraa tarvittava määrä.

MIKAMAN;
kokeilitko perä ilmassa kuormittaa liukukappaletta kun pyörität toista rengasta?Se ei mene jokakohdassa päälle vaan sillon ku hampaat tulee kohdalleen.
Tais olla viel niin että jousikuorma painaa sen lopulta paikoilleen sylinterin ollessa paikallaan.
Perän lukon osalta operoinnit onnistuu perän takakannen kautta,kun käyttää vasenta vetaria ulkona niin et saa kytkentäholkin käteen sieltä.
Vaik se on hieno ajatuksena hydraulinen lukon kytkentä,ni kyl se on paskamainen epävarmuus tekijä koko systeemi.joku risu tai oksa tai mikä vain voi työntää lukon pääsylinterin letkun irti(imu)sit hiljalleen huomaamatta alkaa vetään ilmoja eikä enää mene perille.mä hankkiutuisin siit jousisysteemistä erilleen ja järkkäisin kunnon topakalla lankavaijerilla ja uudella mekanismilla toimivaksi,esim tyyliin että itse kuormittaisin siirtovipua niin kauan että lukko menis päälle ja lukittuis kunnolla jäämään päälle.lukon vapautukseen sama ruottiks eli vastoinpäin.ei pääsis missään olosuhteis kytkentä holkki hyppään pois.halkeais ennen
Jos lukossa ei ole ilmaa ja tiivisteet kunnossa niin ei varmaan hyppää pois paikoiltaan. Siellä on 16bar hydrauli paine joka pitää sen holkin kyllä paikoillaan (ainakin itsellä pysyy vaikka nilkka suorana asvaltilla polttaa kumia ja vääntöäkin löyty semmonen rapiat tuhat newtonia...). Holkkia ei paljoa kannata mennä viilailemaan kun uuden karheita saa saksan ebaystä 100-150e ja ei ainakaan mene peränpuolen vastakappale paskaksi. Lukon pääsylinterin imuletkukin pysyy paikoillaan jos ei ole joku iänvanha rispaantunut paske joka roikkuu miten sattuun ja sen voi laittaa kulkemaan vaikka rungon päällä jos niikseen tulee.. Ilmaukseen hyvä konsti on vetää letku takajarrun ilmausnipasta lukon ilmausnippaan ja polkea sitten jarrua kunnes ei ilmakuplia enään tule lukon säiliöön, muistaa vaan lisätä jarruneste säiliöön lisää ainetta sitämukaa mitä vähenee.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.05.2015, 07:50
Tuhnu Tuhnu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.12.05
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 182
Perusasetus

Paineventtiilin tiivisteet


Ykkös- ja kolmossylinterin paineventtiilit näyttävät vuotavan naftaa pumpun päälle. Onko mitään erikoista tiivisteiden vaihdossa? Mikä voi mennä vituralleen? Moottori OM617 ja vm. 1988.

Oireina huono käynnistyvyys, varsinkin nokka ylämäkeen parkkeeraamisen jälkeen.

Viimeksi muokannut Tuhnu : 04.05.2015 07:54
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.05.2015, 15:52
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

[QUOTE=JSJ;1222589]Jos lukossa ei ole ilmaa ja tiivisteet kunnossa niin ei varmaan hyppää pois paikoiltaan. Siellä on 16bar hydrauli paine joka pitää sen holkin kyllä paikoillaan (ainakin itsellä pysyy vaikka nilkka suorana asvaltilla polttaa kumia ja vääntöäkin löyty semmonen rapiat tuhat newtonia...).

good for you,but...

voisinko muistaa niin väärin..voisin kyllä mutten usko.
16 bar hydraulipaine on kyl niin pieni paine hydrauliikan saralla etten tie mitä tuohon sanoisi..mut tuo et se paine pitää lukkoholkkia paikoillaan,ei taida olla ihan niin..oletko tutkinu sitä lukkomekanismin sielun elämää?
mä muistelen et työsylinterin mäntä ei ole jäykästi siirtohaarukkaan,vaan täytyy siellä olla jousi kuorma joka,hampaiden tullessa kohdilleen,painaa holkin siinä kohdin kiinni.kuten sanoit,jos siellä ei ole ilmaa..neste ei ole joustava elementti,lukko vipu nousee ja laskee kyllä aina esteettä ääri asennosta toiseen,ei ne hampaat ole siel aina just kohdillaan..
hmm..mistä ton 16 baria keksit?työ paine sinne tulee sun ranteesta,niinkus tehostamattomiin jarruihin reidestä ikään.ei siel ole pumppua välissä..suljettu järjestelmä.
Mahtavat on väännöt,mutta eihän se akseli lukko asfaltilla joudukkaan niin rasitukselle ku maastossa,jossa kitkaero renkaiden välillä on tämän tästäkin luokkaa 0-100%.jakolaatikon päälle enempi rassaa..
Toi lukon ilmauskikka on kyl ilmiömäisen hyvä oivallus,ostan sen kyl heti ja vaikka ilman vokaaleja

EDITTIÄ!!!!
jumankaut sälli...sul on mun vanha GEE siel!!!aatteleppa ite
olen mä sitä haikeena ain väliin ajatellu et mitä sille kuuluu ny..hieno homma et viel hengis ja ihan on viel kopillaan olevan näkönenki..
hmm..jos siin lukko pitää etkä oo sille mitään joutunu tekee ni eikö kannattanutkin viilata siinä tapauksessa hampaitapunainenhan se oli lähtiessä,mut parlokit ja helmat tunnistan kyl,kätteni töinä,tais toi lommokin helmassa tulla kaupantekijäisinä..
__________________
W163 ML 400 CDI
Ei ole enää maasturia.
Leipäkää maistu enää leivältä..

Viimeksi muokannut G280E : 05.05.2015 16:32
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.05.2015, 16:46
JSJ:n Avatar
JSJ JSJ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.07
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 232
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G280E Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JSJ Näytä viesti
Jos lukossa ei ole ilmaa ja tiivisteet kunnossa niin ei varmaan hyppää pois paikoiltaan. Siellä on 16bar hydrauli paine joka pitää sen holkin kyllä paikoillaan (ainakin itsellä pysyy vaikka nilkka suorana asvaltilla polttaa kumia ja vääntöäkin löyty semmonen rapiat tuhat newtonia...).
good for you,but...

voisinko muistaa niin väärin..voisin kyllä mutten usko.
16 bar hydraulipaine on kyl niin pieni paine hydrauliikan saralla etten tie mitä tuohon sanoisi..mut tuo et se paine pitää lukkoholkkia paikoillaan,ei taida olla ihan niin..oletko tutkinu sitä lukkomekanismin sielun elämää?
mä muistelen et työsylinterin mäntä ei ole jäykästi siirtohaarukkaan,vaan täytyy siellä olla jousi kuorma joka,hampaiden tullessa kohdilleen,painaa holkin siinä kohdin kiinni.kuten sanoit,jos siellä ei ole ilmaa..neste ei ole joustava elementti,lukko vipu nousee ja laskee kyllä aina esteettä ääri asennosta toiseen,ei ne hampaat ole siel aina just kohdillaan..
hmm..mistä ton 16 baria keksit?työ paine sinne tulee sun ranteesta,niinkus tehostamattomiin jarruihin reidestä ikään.ei siel ole pumppua välissä..suljettu järjestelmä.
Mahtavat on väännöt,mutta eihän se lukko asfaltilla joudukkaan niin rasitukselle ku maastossa,jossa kitkaero renkaiden välillä on tämän tästäkin luokkaa 0-100%.
Toi lukon ilmauskikka on kyl ilmiömäisen hyvä oivallus,ostan sen kyl heti ja vaikka ilman vokaaleja

EDITTIÄ!!!!
jumankaut sälli...sul on mun vanha GEE siel!!!aatteleppa ite
olen mä sitä haikeena ain väliin ajatellu et mitä sille kuuluu ny..hieno homma et viel hengis ja ihan on viel kopillaan olevan näkönenki..
hmm..jos siin lukko pitää etkä oo sille mitään joutunu tekee ni eikö kannattanutkin viilata siinä tapauksessa hampaitapunainenhan se oli lähtiessä,mut parlokit ja helmat tunnistan kyl,kätteni töinä,tais toi lommokin helmassa olla mun jäljiltä..
On avattu ja jousi on vain palautusta varten. Käyttö vipuhan liikkuu asennosta toiseen ja 16bar on silloin kun vipu on yläasennossa (vipu menee yläasentoon kun lukon hampaat menee pohjaan) kunhan lukko oikeen säädetty. Akselssa olevaa käyttölaitettahan pystyy säätämään sivusuunnassa. Juu on sun vanha Gee ja onhan tuohon rahaa ja aikaa palanut että on saanut tuon kunnolla kuntoon ja taas geen näköiseksi Eli parlokit on poistettu kaikki jouset iskarit puslat jne. laitettu. Niin ja lukko ei sillä viilatulla holkilla pitänyt ollenkaan, mutta kun ostin ebaystä uuden niin nyt pitää.

Tuossa vielä kuva melkein valmiista pirssistä. Tuon kuvan jälkeen vielä etu puskuri laitettu kuntoon sekä kylkilistat ja levikkeet.

Edit: Omassa lukko on muuten toteutettu uudemman geen alipainevahvistimella eli toimii kuten uudemmassa mallissa sähkökytkimellä. Tuo alipainevahvistin on saksassa noin 250e siihen lisäksi sähköinen venttiili jolla ohjataan alipaine ja siinäpä se.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	gee.jpg‎
Views:	314
Size:	101,5 Kt
ID:	59882  

Viimeksi muokannut JSJ : 05.05.2015 17:51
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.05.2015, 18:49
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JSJ Näytä viesti
On avattu ja jousi on vain palautusta varten. Käyttö vipuhan liikkuu asennosta toiseen ja 16bar on silloin kun vipu on yläasennossa (vipu menee yläasentoon kun lukon hampaat menee pohjaan) kunhan lukko oikeen säädetty. Akselssa olevaa käyttölaitettahan pystyy säätämään sivusuunnassa. Juu on sun vanha Gee ja onhan tuohon rahaa ja aikaa palanut että on saanut tuon kunnolla kuntoon ja taas geen näköiseksi Eli parlokit on poistettu kaikki jouset iskarit puslat jne. laitettu. Niin ja lukko ei sillä viilatulla holkilla pitänyt ollenkaan, mutta kun ostin ebaystä uuden niin nyt pitää.

Tuossa vielä kuva melkein valmiista pirssistä. Tuon kuvan jälkeen vielä etu puskuri laitettu kuntoon sekä kylkilistat ja levikkeet.

Edit: Omassa lukko on muuten toteutettu uudemman geen alipainevahvistimella eli toimii kuten uudemmassa mallissa sähkökytkimellä. Tuo alipainevahvistin on saksassa noin 250e siihen lisäksi sähköinen venttiili jolla ohjataan alipaine ja siinäpä se.
Okay,näin muisti toimii,kun ikä sitä moukaroiJoku jousikuorma sieltä jäi takaraivoon kolisemaan.
kieltämäti,parlokit söivät tehokkaasti Geemäisyyttä..siihen imiziin mitenkää sovi parlokin pyöreys.Tuli jossain kohdin laiskuus ja tarvi saada kolmevitoset safarille pyöriin.
Vai män viilaukset vituralleen,no tiesinhän sen,ku ei pitäny itelläkään
millasia speksejä tos äänieristees on,olis ajatus hiljentää toi mölli sisält.son paku ny ja ku penkit heitti takaa veks,ni äänimaailmasta tuli hippasen häiritsevä..onko hyvin onnistunu eristys?asiallisesti toteutettu.
Joops,asiallista päivitystä,hieno seuraa täält sivusta
__________________
W163 ML 400 CDI
Ei ole enää maasturia.
Leipäkää maistu enää leivältä..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.05.2015, 19:05
Jyki:n Avatar
Jyki Jyki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.04.04
Sijainti: Lintuvaara, Espoo, Finland.
Viestit: 181
Perusasetus

Terve.
Ongelmana kuskin/lukon puoleisen etuvetarin irroitus. Vetari tulee ulospäin 3-4cm (lukko kiinni), sitten tökkää. Lukko auki 5-6cm ja sitten tökkää. Onko väliä missä asennossa lukkoholkki on? Tippuuko holkki akseliputkeen, jos auki? Olisko vaan mahdollisesti vetari kiertynyt?
Ei viitsi taas korvata voimalla puuttuvaa järkeä. Ottaa liikaa lompakon päälle..
-Jyki
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.05.2015, 06:12
JSJ:n Avatar
JSJ JSJ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.07
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 232
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyki Näytä viesti
Terve.
Ongelmana kuskin/lukon puoleisen etuvetarin irroitus. Vetari tulee ulospäin 3-4cm (lukko kiinni), sitten tökkää. Lukko auki 5-6cm ja sitten tökkää. Onko väliä missä asennossa lukkoholkki on? Tippuuko holkki akseliputkeen, jos auki? Olisko vaan mahdollisesti vetari kiertynyt?
Ei viitsi taas korvata voimalla puuttuvaa järkeä. Ottaa liikaa lompakon päälle..
-Jyki
Itsellä ei ole edessä lukkoa, mutta ainakin takaa kun vetarin käytin irti niin lukon käyttölaite pois ja sitten vain kiskaisi niin vetari tuli pois ja lukkoholkki jäi omalle paikalleen. Käyttölaitteen kun ottaa pois niin siitä reijästä voi tietty sopivalla tampilla koputella holkkia irti jos on kaveri pitämässä vetaria.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.05.2015, 06:07
JSJ:n Avatar
JSJ JSJ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.07
Sijainti: Raahe, Finland.
Viestit: 232
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G280E Näytä viesti
Okay,näin muisti toimii,kun ikä sitä moukaroiJoku jousikuorma sieltä jäi takaraivoon kolisemaan.
kieltämäti,parlokit söivät tehokkaasti Geemäisyyttä..siihen imiziin mitenkää sovi parlokin pyöreys.Tuli jossain kohdin laiskuus ja tarvi saada kolmevitoset safarille pyöriin.
Vai män viilaukset vituralleen,no tiesinhän sen,ku ei pitäny itelläkään
millasia speksejä tos äänieristees on,olis ajatus hiljentää toi mölli sisält.son paku ny ja ku penkit heitti takaa veks,ni äänimaailmasta tuli hippasen häiritsevä..onko hyvin onnistunu eristys?asiallisesti toteutettu.
Joops,asiallista päivitystä,hieno seuraa täält sivusta
Tuossa tuon äänieristeen speksit: http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1135 ja hyvin kyllä tippui meteli nyt voi satasen vauhdissa puhua vieruskaverille melkein normi äänellä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.05.2015, 18:07
G280E:n Avatar
G280E G280E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.03
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 1.430
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JSJ Näytä viesti
Tuossa tuon äänieristeen speksit: http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1135 ja hyvin kyllä tippui meteli nyt voi satasen vauhdissa puhua vieruskaverille melkein normi äänellä.
Ok,kiitos,tarvii laittaa sivu talteen.Näyttää ihan asialliselta matskulta..
__________________
W163 ML 400 CDI
Ei ole enää maasturia.
Leipäkää maistu enää leivältä..
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
mercedes, mersu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Räjäytyskuvia mersusta Larha Tekniikka & Jutustelu 12 23.06.2015 07:30
Huomio!!! Kaikki metsästystä/ammuntaa harrastavat offroad miehet ja naiset!!!! TOPPAHOUSU Chit-Chat 87 26.11.2008 14:00
Mersusta loppuu joustot! Larha Tekniikka & Jutustelu 13 26.02.2008 20:41
Mersusta huoltoauto MakeH Tekniikka & Jutustelu 2 13.04.2006 17:24
Mersusta Masi Tekniikka & Jutustelu 0 23.11.2005 18:07


Sivu luotu: 13:32 (GMT +2).