![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Niin, nykyäänhän euro on sama kuin ennen markka ... Ei ois aikoinaan tullu mieleenkään maksaa esim auton harjapesusta 150 mk, tai hampurilaisateriasta snackyllä 70 mk Eniten muakin kyrsii kun nuo autoilulta kerätyt varat työnnetään somalien aunukseen ja jonkun kukkahattutädin jooGakurssiin, teiden tai liikenneturvallisuuden kehittämiseen, sen myötä syntyis säästöäkin
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos esim. on keskimäärin 2% inflaatio, se tekee 10 vuodessa jo 1,02^10 korotuksen hintoihin = 1,21 kertainen hinta. 20 vuodessa sama inflaatio tekee 1,49 kertaisen hinnan. Jos on keskimäärin 3% inflaatio, toisi se 10 vuodessa jo 1,34 kertaisen hinnan, 20 vuodessa 1,8 kertaisen. 7% inflaatio olisikin sitten jo rapeasti 1,96 kertainen hinta 10 vuoteen ![]() Eli pelkästään talouskasvun kannalta hyvänä pidettävä 2-3% inflaatio tuo 20 vuoden aikana 50-80% hintoihin lisää. Olettaen että reaalipalkat pysyy mukana (mitä ei todellakaan ole muutaman viime vuoden aikana täällä tapahtunut), ei se hintojen nousu silloin haittaa. Reaalipalkat (=inflaatio huomioitu) on Tilastokeskuksen mukaan noussut aikavälillä 2002-2014 keskimäärin 18,5%. Ansiotasoindeksi (= prosenttimääräiset korotukset palkkaan) on olleet samalla 2002-2014 välillä 52,5% joten ei se tilanne ole ihan niin paska kuin monet kuvittelee. Palkakkehitys (keskimäärin, alakohtaisia vaihteluita luonnollisesti on): http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html Inflaatio: http://www.findikaattori.fi/fi/1 Rahanarvon muutos: http://www.stat.fi/til/khi/2014/khi_...9_tau_001.html Tosin ei tuo ylläoleva muuta sitä asiaa, että auton omistaminen, sen liikenteessä pitäminen ja ajaminen on Suomessa helvetillisen kallista, varsinkin kun huomioidaan se että autoilusta kerätyistä tuloista vain pieni osa palautuu takaisin liikenteen hyväksi. En tässä ylipäätään mitenkään puolusta hintojen nousua, ja esim. ainakin pääkaupunkiseudulla tapahtunutta järjetöntä asuntojen hintojen nousua ja kohonneita vuokria, mutta ei missään nimessa voi eikä saa suoraan verrata 10-20 vuoden takaisia hintoja siihen mitä ne on nyt. Edit: Ajoneuvoveron muutos on ollut aika radikaali: muistaakseni tilapäinen ajoneuvovero tuli vuonna 1993, ja ne tarrat oli 300mk ja 400mk. Ne olisi nykyisellään ~70€ ja ~95€ jos niitä ei olisi moneen otteeseen korotettu. Ihanan halpaa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 13.03.2015 11:48 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tähän kun lisätään varsinkin Dieselin veronkorotukset ni aina monta prosenttia saa lisätä autonkäyttökustannusten kasvuun,otit inflaation ja elinkustannusindeksin huomioon tai et.
Ja koko ajan toitotetaan että palkankorotuksiin pitäisi saada joku katto ku on niin huonot ajat. No milläs täällä saadaan kulutusta aikaseks jos rahat ei riitä mihkään ja koko ajan vaa menot kasvaa? Ei tuu ainakaa yhtään uutta työpaikkaa sillä, että ei ole asiakkaita edes kotimaassa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että verotusta pitäisi keventää, palkkoja saada hinattua ylös (viime vuosina ollaan jääty palkkakehityksessä jälkeen), ja kulutusta nousuun. Ei ne työpaikat muuten säily eikä tavara liiku.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Menee aika ot,ks.
Mut ymmärrän täysin kaikki veron nostot. Niin kauan kun Suomi velkaantuu nykyistä vauhtia, ei tulevaisuus näytä hyvältä. Ei velaksi keneenkään kestä kymmeniä vuosia elää. Joko menoja pienemmäksi tai veroja suuremmaksi. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Suomessa ei ole poliitikot ikinä tuntuneet ymmärtävän sitä, että jatkuvasti veroja kiristämällä ja ostovoimaa heikentämällä EI saa verotuottoon mitään konkreettista parannusta. Esimerkkejä siitä on pilvin pimein ihan vain jo viime vuosilta. Täällä jostain syystä puuttuu ihan kokonaan rohkeus tehdä jotain sellaista radikaalia, millä saataisiin ihmisille enemmän käyttövaraa, ja sitä kautta kulutusta kasvuun, luotua työpaikkoja, jne.. Mutta ei, suomi- poliitikko kiristää veroja, se on ainoa lääke. Vittu mitä vatipäitä koko eduskuntatalon väki ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
no 5 year warranty awailable ![]() ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Voihan se tietenkin olla sattumaakin että on samalla sukunimellä sattunut mukavasti kaikenlaiset erityisasiantuntijat ynnä muut ohjeistamispäälliköt mutta en vaan jaksa uskoa tässä korruptiovapaassa hyväveliverkostojen maassa...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ajoneuvoveron periminen edelliseltä omistajalta | NiFa1 | Chit-Chat | 9 | 25.05.2013 15:56 |