Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.03.2015, 13:10
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

En jaksanut lukea noita dokkareita, vaan muistelen mitä aiemmin toisaalla(tm) puhuttu, että tuo moottorin vaihtosäännössä vertailumoottorina käytettäisiin auton alkuperäistä moottoria eikä mallisarjan suurinta tms.

Siinä on sitten mukava jossain jenkissäkin pikku 6:n tilalle laittaa isompaa kasia minkä nykysäännöillä saisi, mutta eipä saa uusilla.

Vai voidaanko käytää vertailumoottorina mallisarjan konetta? Joku asiaan enemmän perehtynyt varmaan osannee tuohonkin vastata.

__________________
"If in doubt - flat out"
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.03.2015, 16:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maddis Näytä viesti
En jaksanut lukea noita dokkareita, vaan muistelen mitä aiemmin toisaalla(tm) puhuttu, että tuo moottorin vaihtosäännössä vertailumoottorina käytettäisiin auton alkuperäistä moottoria eikä mallisarjan suurinta tms.

Siinä on sitten mukava jossain jenkissäkin pikku 6:n tilalle laittaa isompaa kasia minkä nykysäännöillä saisi, mutta eipä saa uusilla.

Vai voidaanko käytää vertailumoottorina mallisarjan konetta? Joku asiaan enemmän perehtynyt varmaan osannee tuohonkin vastata.
Olisko tuo nyt ollut vaikea itsekin lukea... No, tuodaan tarjottimella , eli mallisarjan tehokkain ratkaisee jatkossakin:
Lainaus:
2.1 Moottorin vaihto

Moottorin vaihtaminen on sallittu, jos vaihdettava moottori on teholtaan ja vääntömomentiltaan alkuperäistä pienempi.

Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) ajoneuvon jarrut ja voimansiirto vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;

d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;

e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja

f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:

a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;

b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja

c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.03.2015, 16:51
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Olisko tuo nyt ollut vaikea itsekin lukea... No, tuodaan tarjottimella , eli mallisarjan tehokkain ratkaisee jatkossakin:
On se, mutta kiitoksia nyt kuitenkin. Pelottelivat siis ihan turhaan minua!

Noilla säännöillä taitais onnistua se jo kuoppaamani projekti eli -79 El Caminoon 6.2d. Ilman poikkeuslupaa siis.
__________________
"If in doubt - flat out"
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.03.2015, 19:16
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Jännä tuo vääntömomentista laskeminen... Kaveri tuskaili, että kuinka riittää verrokki koneiden vääntömomentit, kun on laittamassa reilusti vääntävää turbo dieseliä projektiinsa.

Mieleen tulee BMW formula 1 kone. Tilavuus 3 litraa, V10, vääntö (muistaakseni) 350 nm. Eli helppo leimata moneen autoon pienen vääntönsä takia. Tehoa tais olla 800 hv...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.03.2015, 19:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Kaveri tuskaili, että kuinka riittää verrokki koneiden vääntömomentit, kun on laittamassa reilusti vääntävää turbo dieseliä projektiinsa.
Onhan tuolla tällainen huojentava seikka murhavääntömoottoria suunnittelevalle:
Lainaus:
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.03.2015, 20:55
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Onhan tuolla tällainen huojentava seikka murhavääntömoottoria suunnittelevalle:
Lainaus:
Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2017 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).
Tää sai mut taas nukkumaan yöt, kun ei ookkaan kiire ...

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 03.03.2015 21:01
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.03.2015, 21:10
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Tässähän ihan alkaa jännittää, että millaisilla teholapuilla sitä Hodaria kehtaa toukokuussa tulla näyttämään.. Ja millä renkailla.. Molemmat kai joutuu muutoskatsastamaan seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä.
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.03.2015, 19:47
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Jännä tuo vääntömomentista laskeminen... Kaveri tuskaili, että kuinka riittää verrokki koneiden vääntömomentit, kun on laittamassa reilusti vääntävää turbo dieseliä projektiinsa.

Mieleen tulee BMW formula 1 kone. Tilavuus 3 litraa, V10, vääntö (muistaakseni) 350 nm. Eli helppo leimata moneen autoon pienen vääntönsä takia. Tehoa tais olla 800 hv...
Juu, ei nuo Formula-1 koneet todellakaan ihmeitä väännä. Tämän kauden moottoreissa sentään on jo reilut 400Nm.. korkealta ja kovaa, muttei mitään voimaa
Jonkinmoinen ero esim. Nascar- moottoreihin: perinteisiä patarautalohkoja, kaasareilla ja 2-venttiilitekniikalla olevia työntötankokoneita. Silti kiertävät ~9000rpm, tehoa reilu 800 heppaa ja vääntöä ~700Nm


Tuo vääntömomenttihomma on sinänsä ihan hyvä, että ainakin näihin jenkkilahnoihin on mahdollista laittaa ihan kohtalaisia koneita tilalle. Vaikkapa omaani saisin vaihtaa koneen puolesta 468Nm + 20% = 579Nm. Alkaa löytyä tehoiltaankin jo ihan kohtalaisia moottoreita missä on tuollaiset lukemat, esim. Moparin 6.1 litran moderni Hemi (425Hv/ 569Nm) ..eli ei muutakuin romutettua SRT8 Grand Cherokeeta metsästämään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.03.2015, 19:56
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.708
Perusasetus

Ei kai se 20% tehoraja mihinkään katoa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.03.2015, 20:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska Näytä viesti
Ei kai se 20% tehoraja mihinkään katoa.
Jaah.. tuolla ekalla sivulla vain näkyi että 25% tilavuussääntö ja 20% painosääntö poistuu? En minä noita pykäliä sen tarkemmin ole selannut sieltä luonnostelmasta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.03.2015, 20:53
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 913
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti

Mieleen tulee BMW formula 1 kone. Tilavuus 3 litraa, V10, vääntö (muistaakseni) 350 nm. Eli helppo leimata moneen autoon pienen vääntönsä takia. Tehoa tais olla 800 hv...
Oliko joku teho/painosuhdepykälä joka torppaa tän?
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 05:40 (GMT +2).