![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jounin laite vähän monimutkainen tähän tarpeeseen, haluaisin joko N-asentoisen kytkimen tai potikan joilla säätää nopeutta. En tartte/halua mitään lämpötila-antureita, kun tämä rupeli on konepellissä jäähdyttämässä moottoritilaa, syylärillä on oma erittäin hyvin toimiva viskoflekti. Mitäkäköhän laturi ja auton muut sähkölaitteet tykkää n. 30A virran (~420W tehon) PWM-säädöstä? Tuleekohan häiriöitä, ja millä taajuudella PWM-säätöä kannattaisi harrastaa? Eli jos duty cycle on esim. 50% niin kuinka leveä pulssi on (esim. millisekunneissa, jos vain yksi päälläolopulssi per jakso)? -Paavo Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
No jos sen tekis vaikka perus arduinolla niin senhän voi ohjelmoida uudelleen ja siihen on helppo laittaa nappeja tai adc:n avulla lukea potikan asentoa. Ja voihan siihen kytkeä vaikka näytön ja lämpömittarin. Onhan noiden kanssa tullu värkättyä... Tai tekee suoraan 555 piirillä pwm pulssin jota käyttää sitten FET:tien ohjaamiseen
T. Juha |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
PWM-ohjaus ja fetti kytkimenä on toki monimutkaisempi, mutta hyötysuhteeltaan ihan eri luokkaa kuin etuvastukset. PWM-säätimessä ei hukata sähköä lämmöksi, kun fetti ajetaan joko täysin auki tai täysin johtavaksi, työjakson leveys vain vaihtelee tehontarpeen mukaan. Voi tällaisen Arduinollakin tehdä, kun tuottaa sillä PWM:ää, jolla ohjaa kytkinfettiä. Tulee vaan isompi ja lopulta myös monimutkaisempi kytkentä kuin tässä linkin mukaisessa ratkaisussa. Ainakin minun mielestä ![]()
__________________
Jukka |
#5
|
|||
|
|||
![]() Kommentteja häiriöistä tms.
Siis jos ajetaan pwm säädöllä hiilillä olevaa moottoria, niin kuinka surraa radiossa tms. ja auttaako/uskaltaako kääriä ainakaan moottorijohtoja ferriittirenkaan ympäri...
Tilasin tuommoisen : http://www.ebay.com/itm/2000W-40A-12...item58bb1520d4 ja tarkoitus olisi mobiilissa sovelluksessa säätää n. 150w/12v perinteistä hiilillä olevaa moottoria , pääsääntöisesti 50-100% pyörimisnopesalueella, ja nuo radiohäiriöt pitäs saada pois.... K.o kikkare vasta tulollaan, pari ferriittirengasta odottamassa, mutta kun tuo kytkis, siis nettikuvista päätellen, perustuu siihen että moottorin käämit toimii induktansseina.... siis kikkare moottorin kylkeen? |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
2kpl kustansi €16.30 EUR kyyteineen joten eipä kovin korkealta tipu. PWM taajuus näytti olevan 12kHz. Mun autossa ei ole FM-vastaanotinta, mutta olisi suotavaa ettei havaittavia häiriöitä tule 68-VHF taajuuksille, pemarin uskoisin olevan melkoisen turvassa korkeamman taajuusalueen takia. Saapa nähdä miten toimii, oli vähän hempuli mun tarpeeseen, kun flektin käynnistysvirta ylittää selvästi tälle kiinanpask... ulkomaan halppislaitteelle speksatun 40A. Jos tämä ei toimi tai ei kestä tai tuottaa häiriöitä, niin tehdään sitten itse arduinolla. Saispahan sitten säädettyä PWM taajuudet sopivalle alueelle, ja käynnistyksen alkuun olisi helppo laittaa halutun mittainen 100% jakso sen varmistamiseksi että rupeli lähtee varmasti pyörimään kunnolla (ja heittää päälle kertyneet lumet/männynkävyt huitsiin). Ja samaan arduinoon vois sitten liimailla muutakin toiminnallituutta, esim. käyttötuntimittari tai vaihteistön lämpötilamittari tai... Kiitoksia vastauksista kaikille. -Paavo Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos moottorilta saadaan joku takaisinkytkentätieto pyörimisestä (tai nopeustieto), niin sitten alun ryntäytys ei ole niin tärkeä.
__________________
Jukka |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
tässä tapauksessa (arduino-toteutus siis) olis helpointa laittaa virtamittari, ja kalibroida "pyörii kunnolla" virrat eri PWM-prosenteille. Jos virta ei olekaan sitä mitä pitäisi niin laitetaan vaikka täysheho hetkeksi ja mittaillaan uusiksi, ja sitten hanskat tiskiin esim. jonkun varoitusvalon kera; tai jos systeemissä on näyttö (PWM-% jne.) niin siinähän vois sitten hehkuttaa mitä haluaa. Olettaen että rupelin moottorin imemä virta on erilainen jos/kun se ei pyöri. Tokihan siihen vois viritellä jonkun optisen sensorinkin, mutta menee sitten vähän ehkä jo hifistelyn puolelle. Kaivaa romukopasta uuden flektin jos entinen sanoo moro. -Paavo |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Joko olet saanut omat säätimesi? Tilasin tuosta linkistä tammikuussa ja postia yhä odottelen.
__________________
Joop |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() pitää pistää vielä viestiä sinne että paketti kuitenkin saapui.
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
mutta pitänee testata tuo.... |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Nonniin, tänään oli laatikkoon tipahtanut kaksittain säätimiä.
Nyt tarvitsisi enää keksiä että mitä niillä tekisi, mahdollisudethan on lähes rajattomat.
__________________
Joop |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Flektin valinta | Getter | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.01.2015 22:59 |
Myyty ** Kierrosluvun rajoitin ja mittari ** | MakeO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 06.10.2013 13:31 |
rangen flektin irroitus | vesku.r | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 20.07.2007 12:08 |
O: Flektin siivet | JAMANT | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 07.02.2007 20:47 |
Patrollissa ei löytynnyt kierrosluvun rajoitinta | Ari.15 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 21.06.2005 10:10 |