Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.01.2015, 19:37
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

onkos joku avannut tuota vapaakytkintä?
mikä siellä jumii?
itsellä saab 9-5 3.0tdi ja siinä vapaakytkin jumissa, ei hanki remmit kestää ja laturin irrotus ei ole mikään ihan pikku homma tuossa, siivan voisi saada irti laturin paikalla ollessa, ehkä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.01.2015, 22:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Mulla on mäntäkompressorissa aika hyvän kokoinen vauhtipyörä ja sitä pyörittää kolmivaihemoottori kahden kiilahihnan välityksellä. En ole huomannut siinä mitään tarvetta vapaakytkimelle vaikka moottorissa on takuulla massa enempi kuin autojen latureissa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.01.2015, 23:18
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mulla on mäntäkompressorissa aika hyvän kokoinen vauhtipyörä ja sitä pyörittää kolmivaihemoottori kahden kiilahihnan välityksellä. En ole huomannut siinä mitään tarvetta vapaakytkimelle vaikka moottorissa on takuulla massa enempi kuin autojen latureissa.

Onks mitään vaikutusta sillä, että se sähkömoottori pyörittää melko tasaseen sitä kompuraa, päinvastoin kuin jos mäntämoottori pyörittää Genua ?? Lisäks sähkön laatu saattaa parantua vapaakytkimen kanssa
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.01.2015, 13:48
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Onks mitään vaikutusta sillä, että se sähkömoottori pyörittää melko tasaseen sitä kompuraa, päinvastoin kuin jos mäntämoottori pyörittää Genua ?? Lisäks sähkön laatu saattaa parantua vapaakytkimen kanssa
Mäntäkompurassa voi olla kuitenkin epätasaisuutta, hihnavetossa tätä on pyritty korjaamaan vauhtipyörällä ja toisessa vehkeessä ei ole hihnaa ja moottori pyörittää suoraa kompuraa.

Aattelin, että moottori ja laturi on tavallaan aika lähellä tätä yhdistelmää...

Jos nykymoottoreissa sellanen tarvitaa, merkitään tiedoks...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.01.2015, 04:57
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Kiilahihna itsessään vaimentaa tehokkaasti käyntivärähtelyjä, vapaakytkimiä käytetään tietääkseni ainoastaan moniurahihnojen kanssa ja juurikin Peen mainitsemasta syystä. Eli työtahtien aiheuttamien värähtelyjen tasoittamiseen.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.01.2015, 08:40
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Eli se remmeissä näkyvä läpättäminen on koneen käyntitahtien vatkaamisesta johtuvaa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.01.2015, 09:30
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Ainakin tojon 3B kehrää kuin hirvi. Kerran kone on repinyt laturin alapultit poikki ja kiristäjän rikkonut kahdesti. Tyhjäkäynnillä isohkon nelosen käynti on tosiaan aika persoonallista. Hihna lepattaa aika hulvattomasti. Noin tuhannessa kierroksessa tasoittuukin sitten jo huomattavasti.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.01.2015, 16:20
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Eli se remmeissä näkyvä läpättäminen on koneen käyntitahtien vatkaamisesta johtuvaa
Juuri noin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.01.2015, 14:23
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
onkos joku avannut tuota vapaakytkintä?
mikä siellä jumii?
itsellä saab 9-5 3.0tdi ja siinä vapaakytkin jumissa, ei hanki remmit kestää ja laturin irrotus ei ole mikään ihan pikku homma tuossa, siivan voisi saada irti laturin paikalla ollessa, ehkä...
Googlella löytyy kuvia. Periaatteeltaan sama kuin mitä automaattilaatikoista löytyy (sprag, one way clutch). Veto päällä nuo rullat painuvat ulkokehän ja sisäosassa olevan rampin väliin, vapaalla rullatessaan painuvat jousta vasten. Hyvin yksinkertainen rakenne. Jumiessaan nuo rullat kuluneisuuttaan jäävät jumiin rampin ja ulkokehän väliin.



Tuossa yksinkertainen piirros aiheesta:

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.01.2015 14:33
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Laturin vaihto jappe Tekniikka & Jutustelu 0 29.08.2011 07:59
Myyty raptor 660r -05 startin vapaakytkin+ratas mäksä O/M/V Muut 25 06.06.2011 23:21
Laturin käämitys myllis Tekniikka & Jutustelu 14 10.09.2010 18:19
Laturin säätimistä SamiN Tekniikka & Jutustelu 3 05.11.2009 23:30
Laturin sivuääni yama43 Tekniikka & Jutustelu 6 26.11.2006 15:05


Sivu luotu: 13:29 (GMT +2).