Lainaus:
Rengas- ja vannemuutosten eniten huomiota vaativat kohdat uudessa määräyksessä ovat rajoitukset renkaan leveyden muutoksissa. Renkaan leveyden kasvattamista pitäisi rajoittaa nykyistä enemmän. Sopiva suhteellinen leveyden muutos M1-ajoneuvoluokassa olisi noin 20 prosenttia alkuperäiseen renkaaseen verrattuna. Määräys voitaisiin kirjoittaa siten, että renkaan leveyttä saisi kasvattaa esimerkiksi 20 prosenttia tai 40 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Tällä tavoin autot, jotka on varustettu kapein renkain, eivät joutuisi kovin eriarvoiseen asemaan rengasmuutosten osalta. M1G- ja N1G-ajoneuvoluokille voitaisiin sallia renkaan ulkohalkaisijan kasvun osalta nykyistä väljemmät raja-arvot, jotta poikkeuslupakäytäntöä saataisiin vähennettyä. Väljempien raja-arvojen ohessa tulisi maastoajoneuvojen suoriutua jarrutus- ja väistökokeesta, mikäli auton korkeus kasvaa tietyn verran. Tämä vaatimus koskisi kaikkia maastoajoneuvon korkeuteen vaikuttavia rakennemuutoksia. Ajodynamiikan testaukset maastoajoneuvoille saisi jatkossa suorittaa katsastaja muutoskatsastuksessa, mikäli katsastustoimipaikalla olisi puitteet (tarpeeksi pitkä ja leveä testirata) testaukseen. Muissa tapauksissa testauk-sen suorittaisi hyväksytty asiantuntija. Testauksessa tarvittaisiin keilakuja ja kiihtyvyysanturi arviointeja varten. Katsastajalla olisi oikeus suorittaa testi tai määrätä auto testattavaksi myös muiden ajoneuvoluokkien osalta, mikäli ajoneuvo vaikuttaa vaaralli-selta käytettäväksi tieliikenteessä.
|
Eli tämä kaveri antaisi laittaa vähän korkeammat renkaat, mutta leveyttä ei sais olla. Jossain se tuossa diplomihöpinän uumenissa vielä selitti leveiden renkaiden aiheuttavan vesiliirtoriskiä yms...