![]() |
Auton liikennekelpoisuuden arviointi muutoskatsastuksessa
|
Hyvää juttua! Toivottavasti seurataan länsinaapurin viitoittamaa tietä. :)
Mutta ensin moottorit vaihtoon Latviassa ja sitten Ruotsiin. Tämä Italiahomma yllättää kyllä, eikö tuolla muutosten pitäisi olla päinvastoin helppoa? Vai onko käytäntö toinen asia? Lainaus Auton liikennekelpoisuuden arviointi muutoskatsastuksessa: Italiasta kysymyksiin (liite 1) vastasi Luca Rocco infrastruktuuri- ja liikenneministeriön liikenneosastolta. Italiassa autojen rakenteen muuttaminen on erittäin rajoitettua. Rengas- ja vannekoon muutokset ovat rajoitettuja siten, että kaikissa muissa paitsi M 1- ja M1G-luokan ajoneu- voissa voidaan käyttää ainoastaan ajoneuvon tyyppihyväksynnän (WVTA, Whole Vehi- cle Type-Approval) mukaisia rengas- ja vannekokoja. M1- ja M1G-luokan ajoneuvoissa voidaan poikkeuksellisesti hyväksyä kansallisella asetuksella käytettäväksi myös muita rengaskokoja. Näissä tapauksissa muutoskatsastusta ei tarvitse tehdä. Alustan korkeutta ei saa muuttaa jousimuutoksin, vaan auton on vastattava ajoneuvon tyyppihyväksyntää. Myöskään moottorin tehoa ei saa kasvattaa lainkaan. Poikkeuksena ovat yli seitsemän vuotta vanhat autot, joihin sallitaan enintään 10 prosentin tehonlisäys. Autojen rajoitetun muuntelun ja rakentamisen vuoksi pakokaasupäästöjen valvontayksinkertaista. Kun autolle ei saa tehdä muutoksia, eivät myöskään pakokaasupäästöt muutu. http://www.gallery4x4.it |
Eikös uus UAZ patriottikin oo tyyppihyväjsytty Italiassa, eli siellä vissiin saa pienellä rahasummalla auton yksittäistyyppihyväksyttyä.
|
Kunhan ei tosiaan aleta Suomessa samaan pelleilyyn kuin esim. Belgiassa ja muutamissa muissa maissa, jossa todellakin tilanne on se että ainoastaan valmistajan alkuperäiset vanne- ja rengaskoot ovat laillisia. Joissain maissa asiat siis on vieläkin surkeammin kuin täällä :eek:
Ruotsi ja Iso-Britannia on kohtalaisen vapaita rakentelun suhteen, eli terveen järjen käyttö on todettu olevan ihan hyvä lähtökohta rakentamiseen. Mikä tahansa ei kelpaa, mutta muutokset voi olla huomattavasti reilumpia kuin täällä byroslaviassa. Ruotsissa käsittääkseni rengaskokomuutokset on virallisesti varsin rajalliset, mutta käytännössä huomattavasti vapaammat kuin Suomessa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitä tulee (korotetun) maastoauton auton vakauteen väistötilanteessa, Suomen lainsäädäntö auton leveyden kasvattamisesta on aivan idioottimainen. Auota saa korottaa kaikki osuudet huomioiden max. 150mm, mutta auton leveyttä ei saa kasvattaa kuin max. 100mm. Eli siis auton "jalanjälkeä" suurentamalla leveämmillä akseleilla saisi suuntavakautta parannettua, ja varsinkin kaatumisherkkyyttä pienennettyä, mutta tämä leveyden muutos on jostain käsittämättömästä syystä rajattu. En ymmärrä, miksei leveyttä voisi kasvattaa enemmänkin, kunhan renkaan kulutuspinta pysyy piilossa. |
Lainaus:
Renkaita ja autoja on erilaisia, joten maastorenkaan kohdalla ei pitäisi mitään vesiliirtoriskejä ajatella ensimmäisenä, koska renkaan leveydestä on kuitenkin monia hyötyjäkin käyttötarkoituksesta ja mainitsemistasi alle taittumisseikoista johtuen. Ja maastorengas ei muutenkaan suuren urasyvyyden takia lähde läheskään niin helposti vesiliirtoon kuin perus katusliksi. Maastorenkaiden leveys on siis aika paljon helpommin perusteltua, kuin esim vaikka jonkun tuuninkimiehen honda civiciin himoitsemat 345 leveät gummit, jossa ei mitään hyötyä enään saavutettaisi edes, vaan pelkästään haittapuolia. Eli pitäisi tuossa renkaan leveysmuutoksessa ottaa vähän enempi noita asioita huomioon, kuin pelkät vesiliirtoherkkyydet... |
Jep, näinhän se on. Siksipä kirjoitinkin että leveämpi vastaava rengas kuin kaeampi on aina herkempi vesiliirtoon. Esim. omassa Jeepissä ostohetkellä alla olleet lähes uudet 245- leveät katurenkaat oli paljon herkemmät nousemaan vesiliirtoon kuin kykyiset 315- leveät mutakumit.
Ongelma vain on, että lainsäätäjän täytyy jotenkin määritellä rajat. On hankala määritellä lakikirjaan/ asetuksiin miten minkäkintyyppisessä renkaassa vesiliirto- ominaisuudet määräytyy. Lähtökohtaisesti maastoautoihin tulisi sallia suurempi leveyden kasvatus alkuperäisestä kuin henkilöautoihin. |
Lainaus:
Toki tässä(kin) tapauksessa ajoneuvoluokittain voidaan tehdä omat pykälät. Ja noista renkaista, voi niissä karkeissa maastorenkaissakin olla kuviosyvyys 1.5 mm :D |
Kaikki muutokset pitäis lailla kieltää, ainoastaan autonvalmistajan hyväksymät mallikohtaiset, esim. rengaskoot vois muutoskatsastaa jälkikäteen. Helppoa ja turvallista.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kyl joku sen ensimmäisen kerran :rolleyes: Vois muikistaa peppureikää jos ensin testannut henkilö autoja ja sit jollain tynnyri joustollisella soa;lla mistä on kallistuksen vakaajat poistettu kokeilee Ainakin mitä lukenut ja kuten ymmärtänyt niin ensin kallistutaan ja sit vaihdetaan suuntimaa? |
Sivu luotu: 00:39 (GMT +2). |