![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ja kun ei voi fyysisesti tehdä mitään, on pakko harrastaa virtuaalisesti. Aloitin sen vaikeimman, eli rengaspohdinnan. Renkaiden vaatimuksena on hyvä kulutuskestävyys, niin asfaltilla kuin soratielläkin. Omat reissut ovat luokkaa 8-12tkm joten gummien olisi syytä kestää kilometriä. Suurin osa ajellaan tiepohjia pitkin. Tien kunto vaihtelee snooker pöydän pintaa vastaavasta asfaltista pehmeään mutapohjaiseen uraan tai teräväreunaisia kiviä sisältävään vuoristopolkuun. Orkkis renkaan halkaisijaan haluaisin aavistuksen lisää mittaa, mutta leveyttä en välttämättä niinkään. Iskin silmäni Vrakkingin valikoimasta Michelin XL renkaaseen koossa 9.00R16. Eli korkeudeltaan valmistajan mukaan 916mm korkea ja 248mm leveä, tuumiksi muutettuna noin 36" korkea ja 12" leveä. Halkaisija kasvaisi about parilla tuumalla verrattuna noihin alla oleviin 280/85r16 pyöriin. Löytyykö keneltäkään kokemuksia moisista pyöristä? Tai onko ehdottaa vastaavaa? ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tommonen: Vähän vois olla hiljaisempi?
http://www.rengas-online.com/cgi-bin...lge=16&Speed=K TEMÄHIK |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mä sanoisin kummankin toimivan, miks ei mtn mtr goodyear esim ois pehmeämpi. Ja oliko joku syy miks olit muuttamassa 12v järjestelmään? 24 löytyy maailmalta aivan sikana ja kaikki toimivat jutut saa 24 kin.
Hienoa projektia Pitää tulla vakoilee! |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Syy tuohon 12v järjestelmään on se, että haluan erottaa kaikki muut paitsi ajamiseen tarvittavat sähköt omaan järjestelmäänsä. Ja aika paljon alkaa jo olemaan nurkissa tuolla 12v jännitteellä toimivia varusteita. Tällä tavalla auto säilyy ajokelpoisena, vaikka minkälainen oikosulku pimentäisi kaikki lisälaitteet ja varusteet. Eli ns. henkivakuutus kun ollaan periferiassa, missä ei Sonera tai Elisa kuulu...
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Michelin XML ??
Porin suunnillahan kaupiteltiin taannoin mokomia 38.5 / 13 - 16 kokoisina
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
tohon on kyllä helpoin vaihtoehto esikammio diesel mekaanisella syöttöpumpulla, vaikka se SD33T vaijerisammutuksella auttaa moneen muuhunkinasiaan. varaosien saannin kannalta ehkä joku OM moottori? mutta ovat kehitysmaissa kalliita vanhoinakin mutta risteytettävissä 4,5 ja 6 mukisista keskenään osat, ainakin w124 korista.. 3b moottoria joskus suunnittelin. osat afganistanissa? toki jos joku perus kunnostettu patrollin pata, ja vakio setupissa, ajanee riittävästi? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Empä tiiä, liekkö se heikoin lenkki tuo volvon isoruokanen bensakone. Itellä ei enää oo kauhee luotto volvon voimansiirron kestoon. Safareilla tuntuu mäyriksissä olevan akselimurheita, ja tuossa taannoin ihmettelin omaa jumittelevaa kytkintä, niin kytkinkopasta lorahti pihalle puoli litraa metallinhohtoista vaihteistoöljyä pohjaropusta. -93 vaihdettu laatikko kuitenkin ja 3000km ajettu...
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Polttoaineen kulutuksella ei sinänsä noissa maissa ole merkitystä. Litrahinta kun on murto-osa siitä mitä täällä. Tietysti toimintasäde olisi hyvä pysyä noin 500km luokassa, mutta siihen voi aina varautua kanistereilla tai lisätankilla.
Dieselöinti on yksi vaihtoehto, mutta sen saatavuus on monessa paikassa huonompi kuin bensan. Toki toimintasäde kasvaa ja kulutuskin on ehkä aavistuksen maltilisempi. Kotopuolen käyttövoimavero ei vaan houkuttele. Tosin auto on poistettu liikennekäytöstä suurimman osan vuotta, niin ei tuokaan nyt ihan mahdotonta kustannusta näyttele. Laitetaan mietintämyssyyn. Voimansiirto pitää käydä läpi, ennenkuin reissuun mennään. Ja suurin osa kilometreistä kertyy kuitenkin kohtuullisen hyväkuntoisilla (jonkunlaisilla) tieurilla. Ja tuolla kaukana pitää olla itsellä sen verran malttia, ettei autoa rikota. Edes vahingossa. Jos edes näyttää siltä, että tuossa saattaa jumittaa, mietitään vaihtoehtoa ajolinjalle pariinkin kertaan. Ja jos ei vaihtoehtoa löydy mennään niin varovasti, että mitään ei hajoa. Lähtökohtaisesti moottoreille tehdään tuolla kolmansissa maissa ihmeitä. Kirgisiassa tehtiin Suzukiin 2kpl uusia mäntiä sovittamalla GM tuotteen männistä. Homma otti noin 48h startista maaliin ja kustannus noin 200€... =) |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Isommassa koossa (12.5R20) oli itsellä tuollaiset kuorkissa. Tai ne kyllä vain X-merkinnällä, mutta samalla kuviolla. Vaihtuivat liian pienen koon takia, muuta valittamista ei ollut. Meteliä eivät pitäneet ja pyöreät olivat. Ei varmaan huono valinta ole tuo rengas.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan C303 | alottelija | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 11.05.2014 21:02 |
c303 kytkin | Tgb11 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 12.12.2012 13:48 |
Myydään volvo c303 | mobil2 | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 22.12.2010 18:08 |
Myyty C303 | Jouni_S | O/M/V Ajoneuvot | 11 | 08.12.2010 20:04 |
Ohjaustehostin C303:seen? | Väiski | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 09.08.2007 15:03 |