Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P
Jokin autosoitin USB- ja aux-liitännöin asennuskotelolla roikkumaan jonkin tason alapintaan. On ainakin kompakti. Tosin teholähteen tarttee, mutta sehän on helppo piilottaa kalusteisiin.
|
Jos nyt puhuttiin koti- Hifistä, niin miksi heti alussa raiskata se ääni jollain autosoittimella?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti
siirry suoraan 60-70 luvulle, tai jopa vanhempiin. nykyisissä vahvareissa voidaan luvata watteja tsiljoona enemmän mutta äänentoistoalan ammittilaisen mukaan hyvä soundi painaa!!! useamman kerran kaverin studiossa päässyt kokemaan eron nykyisten ja menneiden laitteiden äänimailman eroista, jopa minä kuulen eron.
|
Kyllähän se vähän näin on.. johan sen huomaa äänetteissäkin, nykyisin tehdään massoille paskaäänistä kuraa joka soi siitä tulitikkuaskin kokoisesta mediatoistimesta korvanapeilla hienosti, mutta kunnon laitteilla ääni on tasapaksua kompressoitua paskaa ilman dynamiikkaa, kunnon stereokuvaa tai syvyysvaikutelmaa. Mutta eipä tuollaista oikein masteroitua levyä keskiverto nykykuuntelija voisi kuunnella, kun kannettavat medialaitteet ei niitä soita miten pitäisi. Kun eihän kellään ole aika istua sohvalle ja vain nauttia musiikista, aina pitää olla puhelin kädessä ja liikkeellä
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma
Tattista vaan kommenteista, jotka ei nyt ihan vielä ohjanneet oikean laitteen äärelle
Mediasoitinta olen netistä surffanut ja se tuntuisi olevan lähinnä, mutta kun ei niistä tiedä mitään. Höh.
Huomenna joulukauppaan muutaman muun innokkaan ihmisen kanssa
kyselemään tyhmiä. Kauppias parka...
|
Mitä sinulla on ajateltu budjetiksi, paljonko laitat vahvistinpuoleen/ mahdolliseen mediatoistimeen, palojnko kaiuttimiin? Millainen on nykyinen subbarisi (merkki, malli?), minkäkokoiseen huoneeseen laitteet tulee? Tarviiko musiikkia kuunnellessa puntit tutista, vai riittääkö se että ääni kuulostaa suht lujaa soitettuna hyvältä?
Minulla ei kotikäyttöön tehdyistä mediatoistimista kauheasti hajua muuten, kuin että niitä on. Löytyy suhteellisen perushintaisista johonkin Meridianin 5000€+ maksaviin

Toisaalta, tekniikka kehittyy sellaista vauhtia, että se median netistä suoraan toistava laite joka nyt on hieno laite, voi olla muutaman vuoden päästä mediaominaisuuksiltaan käyttökelvoton. Itse olen todennut järkeväksi, että suosiolla liittää tietokoneen HDMI- tai optisella/ koaksiaalisella piuhalla hyvä-ääniseen perinteiseen A/B- luokan päätepuolen omaavaan (monikanava) vahvariin. Saat tietokoneen päivitettävyyden mediatoistimena, ja kunnollisen vahvarin äänenlaadun. Tietokoneestakaan ei tunnu kauheasti tulevan häiriöitä ainakaan jos käyttää kunnollista äänikorttia.
Itsellä on nyt puu/ tiilirunkoisessa rivarissa ~27m^2 olo huoneessa (joka vielä avautuu ~6m^2 ruokailutilaan ja pitkähköön avoimeen eteiseen) B&W Signature 805:t + Velodynen DD10 hoitamassa musiikkipuolen, leffakäytössä lisänä keskikaittimena Nautilus HTM2, takakaiuttimina 4kpl. B&W:n M1:siä; Marantzin 8003 ajaa noita. Ääntä saa noihin olosuhteisiin niin paljon että en viitsi edes päiväaikaan soittaa "täysillä"; leffoja katsoessa sohva kyllä hytisee.
Pienistä kaiuttimistakin saa yllättävän hyvin ääntä, kunhan vahvistin jaksaa niitä ajaa puhtaasti. Kunnollisella subbarilla ryyditettynä ei alas asti ulottuva puhdas toisto tuota ongelmia. Itse olen suosiolla leikannut noilta jalustamallisilta pääkaiuttimilta alle 60Hz taajuudet pois, subbari hoitaa siitä alaspäin. Toisto ulottuu lähes suorana 20Hz asti (mitattu). Taajuuksien leikkaus ei aiheuta sinänsä edes äänenlaadullisesti ongelmaa, koska tuon signaalinen kaikilta laitteilta (CD- soitin, tietokoneelta Spotifystä/ youtube/ yms., töllö/ digiboksi, PS3 leffasoittimena) digitaalisena, ja vahvari hoitaa D/A- muunnoksen.