Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.12.2014, 18:47
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.436
Blog Entries: 5
Perusasetus

Itse kun ratkaisin tallinrakennushomman niin, että vaihdoin kortteeria ja oli tallit valmiina, niin nyt miettinyt tota nosturihommaa myös. Saksinosturista tuli todettua ettei oikein mahdu, mut onkos noista 2-3k€ kaksipilarinostimista mihinkään?

__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.12.2014, 21:48
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Minulla oli vielä hiljan tuollainen puolitoistatonnia nostava trukki, josta jouduin valitettavasti luopumaan.
Se olisi ollut moneen hommaan näppärä, varsinkin kun se ei vienyt tilaa kovinkaan paljon: trukki oli ilman piikejä noin yksi ja puoli metriä pitkä ja kaksi korkea, leveyttä ei ollut kuin 95cm. Kaasu ja bensa käyttöinen ja painoi 2500kg.
Huonoja puolia oli iästä johtuva kömpelyys, laitteessa kun ei ollut tehostettua saatikka hydraulista ohjausta, oli sen sompaaminen tallissa hieman hankalaa ja hidasta. Toinen ongelma oli piha joka tulee olla vähintään hyvällä pohjalla olevaa asfalttia, tuollainen 2500 kilon trukki kun uppoaa melko näppärästi sepeli tai hiekkapohjalle pyörien ollessa liian pienet.
Nostoa ei tuolla ollut kuin 108" joka ei olisi riittänyt tavaran nostamiseen yläpohjalle tallin päädystä ilman erillistä lastauslaituria. ( noin 3,5m korkeus)
Towmotor 510P -68 oli trukin malli nuin verrokiksi. Olisi ollut mieleinen laite muuten, mutta on jo tarpeeksi projekteja, niin vaihdoin sen toiseen series 1 Lantikkaan ;-)

Niin juu, jos sulla on ei ole asfalttipihaa, niin laita mahdollisimman iso betonilaatta ovien eteen. Siihenkin kannattaa upottaa jonkinlaisia rautalevyjä mihin saa projekteja heppailtua.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)

Viimeksi muokannut ZeiZei : 24.01.2015 08:54 Perustelu: typot
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.12.2014, 13:58
Marko_S Marko_S ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.03.13
Sijainti: Oulainen
Viestit: 5
Perusasetus

Onkos talossa nykyään tuo maalämpö käytössä? Jos on niin onko sen tehossa huomioitu tuo talli vai tuleeko lämpöpumpun vaihto eteen...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.12.2014, 14:20
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marko_S Näytä viesti
Onkos talossa nykyään tuo maalämpö käytössä? Jos on niin onko sen tehossa huomioitu tuo talli vai tuleeko lämpöpumpun vaihto eteen...
Ei ole vielä maalämpöä. Vesikiertoinen lattialämmitys suoralla sähköllä ja vuosi sitten laitettu ilppi avustamassa. Maalämpö täytyy suunnitella kokonaisuutena kunhan tallin mitat ja materiaalit varmistuvat. Pihassa on pinta-alaa aika paljon, joten vaakapiirillä olisi tarkoitus tehdä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.12.2014, 14:17
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.499
Perusasetus

Muutoksia edelliseen versioon:
-Nyt kun autonosturi on saksinosturi kaksipilarin sijaan niin kuorma-autonkin pitäisi mahtua sisään isosta ovesta. Tästä syystä autonosturipaikan voi tuoda keskemmälle niin että ovet auki mahtuu kulkemaan auton ympäri.
-Levitin lyhyellä sivulla olevan parven samaan 150 cm mittaan mitä pitkillä sivuilla on. Tämän voi tehdä nyt kun nosturipaikka siirtyi keskemmälle.
-Laitoin 2-tonnisen trukin mukaan kuvaan mittakaavaksi. Kyllä se aika isolta koneelta näyttää, vaikka ei viekään kuin noin 2 neliötä lattia-alaa + 1 neliö piikeistä.
-Sovittelin 6 m pitkää kääntöpylväsnosturia prässin ja migin väliin, mutta ei se oikein taida toimia joten poistin jo kuvasta.
-Poistin riippusillan nyt ainakin toistaiseksi parvihyllyjen väliltä. Köyhän miehen mallina toimii varmaan alumiininen ajosilta jonka yläpää laitetaan parven laidalle (joku kouru olisi hyvä kuitenkin) ja alapää Jeepin katolle. Kiipeilyvaljaat minulla jo onkin, jos tuntuu että putoaminen on todennäköistä.



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 88 Näytä viesti
Olisko pitkissä lattiakaivoissa autopaikan molemmille puolille ajatusta? Eli lattian kaadot kohti seiniä. Monesti lattiakaivo on siinä auton alla ja sitte ittekin touhuaa just siinä kaivon kohdalla.
En ihan päässyt jyvälle miten päin noita kaivoja ajattelit? Kummallekin lyhyelle seinälle? Koitin vähän googlettaa noita ja löysin lähinnä tälläisiä -> http://www.wavin-labko.fi/tuotteet/e...vek-3-20-3-80/ . Nämä ovat mielestäni vähän rajun kokoisia kaivoja, kanaali muodostuu 50x50 cm kansista joita laitetaan monta peräkkäin. Kylpyhuonekalusteista löytyy kapeampia ritilöitä, mutta ovat varmaankin turhan heiveröisiä tallikäyttöön. http://www.purusline.se/Produkter/Purusline/Silar/

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 88 Näytä viesti
Lattiavaluun muutaman metrin iipalkinpätkä siten että yläpinta jää näkyviin. Siihen on tarpeentullen mukava kiinnittää hitsaamalla jotain. Vaikka oiottava runko.
Lattiaan kiinnitettävät palkit on hyvä idea. Olin jo aikaisemmin päättänyt että kiinnitän lattiaan palkkia jossa on valmiina upotettuja M16 muttereita niin että niitä voi käyttää vetopisteinä yms. Myös putkentaivuttimelle tarvii kiinnityspisteen. Ehkäpä tuollainen I-palkki tai pari voisi olla hyvä lisä kuitenkin.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Jos tulee nosto-ovi ja siltanosturi niin miten alas kiskotus tulee oven
takia vai loppuuko kiskot oven johteisiin? Haitariovi parempi vaihtoehto
siltanosturin kanssa.
Olen tällä hetkellä jo vähän luopumassa siltanosturista ja ajattelemassa että yksi I-palkki kattoon riittää. Jos trukki päätyy ostoslistalle niin sitten kattonosturi voisi olla pienempi, esim. 500 kg nostokyvyllä, mutta muuten se 2-tonnin olisi tavoite. Kun kokonaisuus alkaa varmistumaan niin täytyy tietenkin mitata että iso ovi mahtuu aukeamaan kun I-palkki on asennettu.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Taisto Näytä viesti
Ei vessaa. Vain käsienpesuallas. Talolle matkaa 10m joten paskalle ehtii sinnekkin.
Minulla tulee vähän pidempi matka talolle, mutta täytyy miettiä tuota vielä. Viemärin kun vetää niin täytyy ainakin samalla tehdä valmius vessalle. Ehkä sen voisi tehdä niin että jättää pöntön hommaamatta ja seinät tekemättä aluksi ja päättää myöhemmin onko sille tarvetta vai ei. Täytyy miettiä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Taisto Näytä viesti
Kylmää varastotilaa tarvitaan myös. Silloin saa renkaat yms. pois varsinaisesta työtilasta. Oma talli täyttynyt roinasta joka viihtyisi mainioisti myös kylmässä lukitussa tilassa. Saisiko tallinpäätyyn valettua laattaa ja tehtyä kylmää varastoa?
Ei oikein onnistu, kun talousrakennusten sallittu yhteispinta-ala on 100 m2 ja käytän sen mieluummin tallille kuin kylmälle varastolle. Talossa on "kellari" rossipohjan alla ja isohko vintti, joten siellä voi pitää osan kamoista.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Trukkilavojen nostelu parvelle voi olla kovin hankalaa tai jäädä tekemättä siltanosturilla. Minkä verran on eroa tilan tarpeessa korkeussuunnassa, jos verrataan siltanosturia ja siinä roikkuvaa nostohaarukkaa trukkimastoon piikeillä? Lavoilla tavarat kai parvelle kumminkin nostetaan, jos koneella nostetaan, eikö?
Alunperi ajattelin että parvi olisi vain kolme seinustaa hyllyä johon voi nostella tavaroita säilytykseen tikkailla. En siis edes ajatellut trukkilavojen hyödyntämistä ennen kuin trukki-vaihtoehto esiteltiin tässä topicissa. Luulisin että isoimmat tavarat mitä meinaan tuonne hyllylle laittaa on maastorenkaita, ja ne pystyy kyllä nostamaan kattonosturilla jeepin katolle ja rullaamaan siitä hyllylle pinoon. Trukkihyllyjen sijaan meinasin säilyttää auton osat yms. lihalaatikoissa, joten nekin voi nostaa samaan tapaan ensin auton katolle ja siitä edelleen hyllylle.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Saksinosturista tuli todettua ettei oikein mahdu, mut onkos noista 2-3k€ kaksipilarinostimista mihinkään?
Meillä on nykyisellä tallilla tuollainen kiinalainen 2-pilarinosturi. Ihan kelpo peli se on. Uuteen talliin tulisi muuten myös samankaltainen, mutta nuo tolpat ärsyttää liian paljon. Tuo Kekkeruusin tarjoama upotettava kaksipilari (http://www.suomentyokalu.fi/verkkoka...sk-p-7490.html) olisi varmasti ihan huippu, mutta ainakin ulkomaisten nettisivujen mukaan hinta on viisinumeroinen.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 22.12.2014 14:22
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
autonostin, autotalli, autotalliprojekti, lattialämmitys, maalämpö, nosturi, pitkästä rakentaminen, rakennusohje, rakentaminen, siltanosturi, talliprojekti, vilp


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-61 käynnissä pysymis ongelma! datsun 3.3d Tekniikka & Jutustelu 20 10.07.2014 21:36
OHI: 11.10. Hakumoottorin uudelleenindeksointi käynnissä Lars Uutiset 0 11.10.2012 04:53
Jeep 2.1 TD ei pysy käynnissä Mikedeus21 Tekniikka & Jutustelu 4 02.10.2009 16:33
salainen operaatio käynnissä poliisilla ja puolustus voimilla suomen ilmatilassa toyota4x4 Chit-Chat 5 14.06.2009 09:47
Range 3.5 efi, lievä notkahdus käynnissä Paavo Tekniikka & Jutustelu 15 24.05.2006 16:22


Sivu luotu: 22:28 (GMT +2).