Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.12.2014, 12:56
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Hiekkapuhalluksessa ainakin sellaisilla harrastajaluokan suutinkokoja hyödyntäen kun itse olen ainakin puhallellut vain 5 millin suuttimella, jolla pystyy vielä sähköllä tekemään paineilmat, homman toimiminen vaikkapa ulkoa päin runkoa puhaltaen perustuu siihen kun kunnollinen suojakypärä päässä näkee mitä tekee. Tuolla tulee toimeen jollain 1-2 kuution ilman tuotolla ja oleellista on kunnollinen näkyvyys.

Jos ilmaa tulis joku 20 kuutiota ja suutin olis saamarin iso, se saattas puhdistaa vaikka sojottelee vähän sinnepäin.

Näkeminen ja tarkka työ on ollut autoissa tarpeen siksi, että puhdistaa pintoja tarpeellisessa määrin. Jos vastaan tulee joku pehmeää mömmöä oleva kohta jossa mömmö lujasti kiinni, voi mömmöä joutua puhaltamaan paljon enemmän kuin ympäristöä.

Näistä näkökulmista käsin epäilen hiekkapuhalluksen toimivuutta silloin jos puhdistettavaa kohdetta ei näe kunnolla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.12.2014, 14:51
Vormula77 Vormula77 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.14
Sijainti: Whitlake, Suami
Viestit: 389
Perusasetus

Massat ym on hankalia puhaltaessa. Niitä ei ylipäätään kannata puhaltaa pois kun eivät tahdo irrota. Jollain muulla menetelmällä massat ja vaseliinit pois ja sitten puhalletaan maalit pois. Paksuimmat ruosteetkin kannatta poistaa mekaanisesti muuten puhaltaessa tulee reikiä turhan paljon. Puhaltaessa 11-13mm suuttimella ilmaa kuluu ainakin 8 kuutiota minuutissa.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään!
Toyotalla ei saa toosaa!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.12.2014, 15:16
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vormula77 Näytä viesti
Massat ym on hankalia puhaltaessa. Niitä ei ylipäätään kannata puhaltaa pois kun eivät tahdo irrota. Jollain muulla menetelmällä massat ja vaseliinit pois ja sitten puhalletaan maalit pois. Paksuimmat ruosteetkin kannatta poistaa mekaanisesti muuten puhaltaessa tulee reikiä turhan paljon. Puhaltaessa 11-13mm suuttimella ilmaa kuluu ainakin 8 kuutiota minuutissa.
Tuossa olen puhaltanut omasta -77 w123 Mersusta varsin ikävää PVC massaa pois - harmaa tai punainen alue on puhallettua, harmaa väri tulee Zingasta ja punainen Wurth Rost Stop:ista.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...hja%202012.JPG

Tuossa on juju se, että olen kohdistanut puhallussuihkun sopivan viistosti juuri massa rajaan. Tavanomaisimmista kotteroista vastaavat alueet on kohtuulliset hyvin lähtenyt puhtaaksi kompressorilla, josta irtoaa max. 2 kuutiota ja viiden millin puhallussuutin - pisin mitä markkinoilta löysin.

Jos suutin olis päälle kymmenen milliä, sopiva puhalle ja painetta tarpeeksi, veikkaan ettei paskan irtoaminen ole ongelma vaan kun meinaa irrota liikaa myös sieltä mistä ei pitäs - siis jos ei tarkasti näe mitä tapahtuu.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.12.2014, 16:15
Vormula77 Vormula77 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.14
Sijainti: Whitlake, Suami
Viestit: 389
Perusasetus

Juuri näin, ei kannata pommittaa suoraan kohti. Tottakai helmat ym ohuemmat kohdat kannattaa puhaltaa pienemmällä suuttimella ja paineella. 5mm suutin ja 1000l/min ilmaa riittää useimpiin hommiin. No nythän oli ruongon sisäpuolen putsauksesta kyse ja se onkin ihan eri juttu kun helmojen puhallus. Niin ja muistakaa ettei ovipeltiä ym kannata puhaltaa kun se hiekkaa käytettäessä venyy muodottomaksi.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään!
Toyotalla ei saa toosaa!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.12.2014, 16:36
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vormula77 Näytä viesti
Juuri näin, ei kannata pommittaa suoraan kohti. Tottakai helmat ym ohuemmat kohdat kannattaa puhaltaa pienemmällä suuttimella ja paineella. 5mm suutin ja 1000l/min ilmaa riittää useimpiin hommiin. No nythän oli ruongon sisäpuolen putsauksesta kyse ja se onkin ihan eri juttu kun helmojen puhallus. Niin ja muistakaa ettei ovipeltiä ym kannata puhaltaa kun se hiekkaa käytettäessä venyy muodottomaksi.
Kyl mää uskallan omista rasseista puhaltaa melkeen mitä paikkaa vaan jos ei ole vaara, että pöly menee vääriin paikkoihin ja tekee tuhoa. Nämä mun kohteet ei toisaalta mitään mobilistivehkeitä.

Jos joku osaa hyvin puhaltaa rungon sisältä, niin siitähän olis kiinnostava nähä jotain videota vaan veikkaan, ettei ehkä ihan paras idea. Itse olen kuitenkin puhaltanut esim. maastokuorma-auton rungon, joka oli muutettu metsäperäkärryksi. Ei ongelmaa kun avonainen runko irrallaan ja näkee hyvin.

Ruostettahan puhallus hiekalla poistaa hyvin vaan jonkun muunlaisen mömmön poistoon on varmaan parempiakin ratkaisuja.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.12.2014, 16:48
Vormula77 Vormula77 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.10.14
Sijainti: Whitlake, Suami
Viestit: 389
Perusasetus

Kyllä suorasta pellistä voi pieniä alueita puhaltaa ilman suurempia ropleemia. Niin ja hiekka sitoo öljyn hyvin itseensä jos on maalaamassa jotain öljyisiä osia niin niitä ei tarvitse pestä erikseen. Vaseliini on ongelma kun leviää vaan joka paikkaan.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään!
Toyotalla ei saa toosaa!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.12.2014, 19:43
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Vesihiekka-puhalluksella lähtee lika ja maalit


Kun kysymys oli rungon sisäpuolisesta putsauksesta niin onko se massattu myös sisältä vai onko tarve vaan maalin poistolle??
Yksi tapa voisi olla vesihiekka-puhallus (pyörivä suutin) jolla ainakin lähtee niin lika kuin maalikin. Menetelmäähän käytetään mm betoniterästen "esiinkaivamiseen" kuin terästenkin putsaukseen. En osaa sanoa soveltuuko noi pyörivät pesusuuttimet moiseen, mutta luulis niitä tuollekin systeemille löytyvän painetta toki tarvitaan ihan kohtuullisesti
Toinen voisi olla putkimiesten käyttämä pyörivä rassi jolla putket putsataan ennen pinnoitusta, lähtee ainakin ruosteet putken sisäpinnalta niin luulis lähtevän maalitkin.? Mukautuuko rassi kulmikkaaseen runkoon on varmaankin selvitettävissä!

Viimeksi muokannut Byrocrat : 07.12.2014 20:07
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Hj:n rungon jatkeet (vinssiä varten) PH75 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 09.01.2013 21:47
Korjauspeltien maaleista ja liitoksistakin... pee Tekniikka & Jutustelu 44 21.12.2011 20:09
Videotykin putsaus pk-seutu? Heering80 Chit-Chat 1 26.07.2011 14:49
Hapettuneiden alumiini vanteiden putsaus? tare Tekniikka & Jutustelu 25 10.11.2010 16:09
Kokemuksia näistä maaleista Tekniikka & Jutustelu 4 15.06.2006 08:49


Sivu luotu: 09:25 (GMT +2).