![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Massat ym on hankalia puhaltaessa. Niitä ei ylipäätään kannata puhaltaa pois kun eivät tahdo irrota. Jollain muulla menetelmällä massat ja vaseliinit pois ja sitten puhalletaan maalit pois. Paksuimmat ruosteetkin kannatta poistaa mekaanisesti muuten puhaltaessa tulee reikiä turhan paljon. Puhaltaessa 11-13mm suuttimella ilmaa kuluu ainakin 8 kuutiota minuutissa.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...hja%202012.JPG Tuossa on juju se, että olen kohdistanut puhallussuihkun sopivan viistosti juuri massa rajaan. Tavanomaisimmista kotteroista vastaavat alueet on kohtuulliset hyvin lähtenyt puhtaaksi kompressorilla, josta irtoaa max. 2 kuutiota ja viiden millin puhallussuutin - pisin mitä markkinoilta löysin. Jos suutin olis päälle kymmenen milliä, sopiva puhalle ja painetta tarpeeksi, veikkaan ettei paskan irtoaminen ole ongelma vaan kun meinaa irrota liikaa myös sieltä mistä ei pitäs - siis jos ei tarkasti näe mitä tapahtuu. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Juuri näin, ei kannata pommittaa suoraan kohti. Tottakai helmat ym ohuemmat kohdat kannattaa puhaltaa pienemmällä suuttimella ja paineella. 5mm suutin ja 1000l/min ilmaa riittää useimpiin hommiin. No nythän oli ruongon sisäpuolen putsauksesta kyse ja se onkin ihan eri juttu kun helmojen puhallus. Niin ja muistakaa ettei ovipeltiä ym kannata puhaltaa kun se hiekkaa käytettäessä venyy muodottomaksi.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos joku osaa hyvin puhaltaa rungon sisältä, niin siitähän olis kiinnostava nähä jotain videota vaan veikkaan, ettei ehkä ihan paras idea. Itse olen kuitenkin puhaltanut esim. maastokuorma-auton rungon, joka oli muutettu metsäperäkärryksi. Ei ongelmaa kun avonainen runko irrallaan ja näkee hyvin. Ruostettahan puhallus hiekalla poistaa hyvin vaan jonkun muunlaisen mömmön poistoon on varmaan parempiakin ratkaisuja. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä suorasta pellistä voi pieniä alueita puhaltaa ilman suurempia ropleemia. Niin ja hiekka sitoo öljyn hyvin itseensä jos on maalaamassa jotain öljyisiä osia niin niitä ei tarvitse pestä erikseen. Vaseliini on ongelma kun leviää vaan joka paikkaan.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
#6
|
|||
|
|||
![]() Vesihiekka-puhalluksella lähtee lika ja maalit
Kun kysymys oli rungon sisäpuolisesta putsauksesta niin onko se massattu myös sisältä vai onko tarve vaan maalin poistolle??
Yksi tapa voisi olla vesihiekka-puhallus (pyörivä suutin) jolla ainakin lähtee niin lika kuin maalikin. Menetelmäähän käytetään mm betoniterästen "esiinkaivamiseen" kuin terästenkin putsaukseen. En osaa sanoa soveltuuko noi pyörivät pesusuuttimet moiseen, mutta luulis niitä tuollekin systeemille löytyvän ![]() ![]() Toinen voisi olla putkimiesten käyttämä pyörivä rassi jolla putket putsataan ennen pinnoitusta, lähtee ainakin ruosteet putken sisäpinnalta niin luulis lähtevän maalitkin.? Mukautuuko rassi kulmikkaaseen runkoon on varmaankin selvitettävissä! Viimeksi muokannut Byrocrat : 07.12.2014 20:07 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tarve pelkästääpelkästään maalille, massaa eikä rasvaa eI ole.
Olin jo varma että nyt löytyi kunnon maalinpoistoaineet kun laitoin kyselyn itä-naapuriin mutta ei, siellä menny samaksi viher-piiperrykseksi kuin täälläkin. :-/
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hioavien ainesosien käyttö olisi sitten eri juttu ja tarvitaan kaiketi alentunut paine, jossa vaiheessa hiekka tulee mukaan ja hiekka ei tykkää mennä mistään pienestä reiästä. Ainakin hiekkapuhalluksessa on niin, että kovin pienistä suuttimista ei mee hiekka välttämättä hyvin läpi. Totesin tämän kokeilemalla ostamalla kuormalavallisen 1-2 millin puhallushiekkaa ja annoin hiekat kaverille kun minun suutinkoko on toistaiseksi niin pieni. Sama tilanne kai jos vesi kuljettaa tai sen tuottama alipaine imee hiekkaa. Tuossa muuten lähtee Impalan pelleistä maalit vähän sellasella tyylillä mistä mä tykkään: https://www.youtube.com/watch?v=bCehkkTTeMk Olen sitä mieltä, että palkkien sisään kävis sellaiset puhdistusmenetelmät jossa työtä tehdessä ei tarvi hirveesti nähdä vaan riittää tuloksen tarkastaminen ja siinä tarpeeksi ärmeä painepesu pyörivällä suuttimella olis hyvä kun se jättäs metallin jäljellä ja poistas paskan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Hj:n rungon jatkeet (vinssiä varten) | PH75 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 09.01.2013 21:47 |
Korjauspeltien maaleista ja liitoksistakin... | pee | Tekniikka & Jutustelu | 44 | 21.12.2011 20:09 |
Videotykin putsaus pk-seutu? | Heering80 | Chit-Chat | 1 | 26.07.2011 14:49 |
Hapettuneiden alumiini vanteiden putsaus? | tare | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 10.11.2010 16:09 |
Kokemuksia näistä maaleista | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 15.06.2006 08:49 |