|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
CAT-GJohan pomppas, Jeeppi meni vaihdossa ja tilalle tupsahti W460 G -mese! Eli, elokuussa napattiin safari -Jeeppi lavetille ja alettiin lauantai-iltana kympin aikaan pörrään kohti Rovaniemeä. Aamulla oltiin perillä, tehtiin vaihtokaupat ja karavaanin keula takas Tamperetta päin. 23h, 1500km myöhemmin oltiin takas kotona Toi käyttöautona toimiva Grand Cherokee:kin pääsi käyntilämpöön, reippaat 300L se nieli bensaa Kiitokset Kekkeruusille reissuseurasta! Tämmönen peli kotiutui Pirkanmaalle: Aika pian hankinnan jälkeen tuli visio, et mesessä ja näissä on jotenkin samaa (ainakin ilmanvastuskerroin ): Eli väritys tulee oleen juurikin tuo catinkeltainen ja mese saa sisuksiinsa kasan hydrauliikka hilpettä.. Tästä mesestä yritetään rakentaa perus toimintavarma reissuauto ensike säksi. Tämä on tavoite, katotaan mitä sattuu tuleen.. Luonnollisesti tätäkin projektia rajoittaa opiskelu ja työt..
__________________
-MMC- Viimeksi muokannut Tapsala : 19.10.2014 22:40 |
#2
|
|||
|
|||
Syksyn puuhasteluja
Elo-syyskuussa, ei oikeen irronnut aikaa mihinkään isompaan jumppaan mesen kanssa, niin aika meni pääsääntöisesti osia haaliessa.
Purin isän kanssa vuosia sitten rakentamamme hydrauliikka vetoisen mänkijän ja nappasin venttiilipöydän ja pumpun parempaan käyttöön. Pumpun tukilaakerointi meni uusiksi: Purin meseä hiukan ja tohon pitäis istuttaa pumppupaketti, laturi siirtyy ylemmäs: Mittailua, piirrustelua ja osat laserille: Legot kasaan: Sit samalla hydrauliikkasäiliö akkutelineeseen: Tuo 3/2 -venttiilin funkio on, että kun ei ole tarvetta vinssata, ohjataan öljy hullunkierrolle suoraan takas säiliöön. Hytikkapumppu tulee pyörimään kokoajan. Venttiilipöydän teline tulee runkoaisan sisäpintaan, jakolaatikon kohdalle, joten kepit nousee kabiiniin penkkien väliin. Penkkien väliin tulee myös tällainen lisäkonsoli, kepeistä täytyy tehdä uudet mutkamallit: Uus laturi, mallia mini. 50A: Välijäähdytin, suurin ongelma oli löytää tarpeekis pieni jäähy ja 2" lähdöillä: Pumpun hihnapyöräaihio: Kabiinin tyhjennystä. Ruostettali oli yllättävän vähän : Renkaat tuli hommattua. 35x12,5 -15" Otin suosiolla heti 5kpl, niin on vararengas sit samaa sarjaa. Kiitokset CROS 4WD:lle hyvästä palvelusta, renkaat tuotiin pihaan asti Jatkuu..
__________________
-MMC- |
#3
|
|||
|
|||
SYYSLOMA!!
Kuluneella viikolla oli koulusta syysloma, niin pidin sitten käyttämättä jääneen kesälomaviikon tässä kohtaa pois ja puuhailin mesen kimpussa. Kesälomakelit oli kohdallaan, kun luntakin tuli parissa kohtaa
Lomaviikko alkoi pikku sivuprojektilla, DIY henkilönostin : Tälle tarttis varmaan hakee joku patentti tai jotain.. Sitten pääsinkin mesen kimppuun ja taas tarvittiin kaivinkonetta: Ja kuva huipputeknisestä nostoapuvälineestä: Sit mesen koppaa alkoi väsyttään ja se kellahti kyljelleen rengaspedille: Tuhojen laajuuden kartoitus: Ja se ajatus sitten lähti: Palkki on 60x80x3mm ja putki kyljessä 48,3x3mm Alakylki oli rutussa ja ruosteinen, niin tein varaovesta siihen korjauspalan: Tässä kohtaa loppui suojakaasu. No pulloa täytättämään ja siitähän olikin leima pitkänä ja lähti kymppivuositarkastukseen.. PRKL. Sit kattelit et mitä nurkista löytyy ja silmiin osui argon-pullo No kiinni koneeseen ja aloin heppaileen kasaan rosteripakoputkistoa: Olin aikasemmin jo keriinnyt tettään 6mm RST levystä noi laippaliitoksen osat ja kannakekorvia. Näihin sopii motonetin yleismallin tiiviste Pari päivää meni ja suojakaasupullo palautui tarkastuksesta, niin askartelin repsikan pyöränkaaren loppuun. Tästä toteutuksesta myöhemmin lisää kuvia.. Sitten piti saada koppa pyörilleen. Tää on nyt varmasti suomen eniten madallettu G : Aikaisemmin vierailin kaverin pajalla ja väännettiin turvakaarien osat. Nyt niitä tuli liimattua kabiiniin. Laserista tuli aiemmin 5mm vahvikelappuja koriin: Toista vinoputkea en vielä saanut paikalleen, kun pitää ensin parsia pikku ruosteet sieltä takakulmasta. Noiden vaakaputkien väliin tulee vaneriseinä, sillä noi latat on siihen hitsattu. Koko tavaratilan alueelle tulee välipohja lokareiden päälle, niin pääkaari toimii samalla laitana, ettei romut syöksy ohjaamoon... Jatkuu..
__________________
-MMC- |
#4
|
||||
|
||||
Komean näköistä puuhastelua.
Näyttää vähä siltä että oot vähä suunnitellu ennen juin aloit rakentamaan. Mielenkiinnolla odotan koska suunnitelma unohtuu ja alkaa perus kokeilu pohjanen väpyvi turailu
__________________
PäHäMa MMC Slck |
#5
|
|||
|
|||
hienoa askartelua. mutta eniten ihmetytti miten helmapeltien alta paljastui noin virheetön näkymä!!!!
|
#6
|
||||
|
||||
Asiallista !!!
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#7
|
||||
|
||||
Hyvän näköistä rakentelua, mut oisit tuon diagonaalin hitsannut ihan rohkeasti kulmiin?
|
#8
|
|||
|
|||
Mä olen kyllä kateellinen tuosta korista ja rungosta. Harvinaisen ehjä aihio sulla!
|
#9
|
||||
|
||||
Hyvä valinta. Onnea projektille.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#10
|
||||
|
||||
ei voi muutakun kateellisena kattella tota ehjää peltiä.. kumpa omakin auto olis noi hyvä peltine
|
#11
|
|||
|
|||
Pieni insinööri pääni sisällä on vielä jotenkin äänessä, et yrittäs hiukan miettiäkkin mitä tekee, mut se tosin hidastaa hommaa huomattavasti Katotaan, koska lähtee lapasesta..
__________________
-MMC- |
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
+ Sitä tulee, mitä sattuu tekeen!
__________________
-MMC- |
#13
|
||||
|
||||
Helmat tietysti olis voinu vetästä reilusti ylemmäs.
Pakoputki, no mahtuuhan se olemaan tuollakin. Budjetti syistä vielä 617 moottori? Tuleeko vinssiä ja jos niin mihin kohtaan autoa. Kai tähän tulee kaksi käsijarrukahvaa, kun tehtaalla sinne on paikkakin jätetty? Saa ne köyhänmiehen kääntöjarrut. Entäs twinstik jakis? Eli hitaalla etuvedolla. Pyöräkotelot ja kaarethan avartuu myös? 37" mahtuu pyörimään ilman korotusta? Hyvää rakentelu intoa. |
#14
|
||||
|
||||
kori on kyllä näköjään hyvin säilyny kun ollu aikalailla pohjoisen autona ainakin viimeiset reilun 10 vuotta ja muistaakseni ennen sitäkin. Mukava seurailla tätä projektia.
|
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Vinssiksi tulee keulalle jo jeepissä käytössä ollut MileMarkkerin hytikkavinssi: Tuon sähköventtiilin heitän kuubaan, niin saa hiukan litroja läpi siitä. Tulevassa pumpussa ainakin riittää tuottoa, et pitäs tulla aika hätänen vinssi Muta palataan tähän, kun projektissa pääsee siihen pisteeseen..
__________________
-MMC- |
#16
|
|||
|
|||
Viikonlopun tuotokset
Lauantaina tuli korjailtua takanurkka sisäpuoleleta.
Tämä pelli tartti hetkeksi poistaa et pääsi heppaan sen alle hiukka uutta peltiä: Hiuakn uutta peltiä alle ja 5mm vahvikelappu myös tähä. Sit saikin hitsuutella turvakaariputken paikalleen ja hiukan sinkkimaalia perään. Ei paljon eteenpäin, mut saipahan jotain valmista aikaan. Yleiskuva valmista kyljestä: Sit pitikin lähtee kavereiden kanssa saunotteleen. Kumma sähkökiuas, kun kehittää häkää, kun aina seuraavana päivänä on pää kipee.. No myrkytyksestä selvittyäni pesin rungon. Aika näppärästi lähtee öljypaskat pois kuumapainepesurilla, 120 asteisella vedellä Sit sovittelin hiukan flektin tellinkiä paikalleen. Näyttäs mittailut ja piirtelyt onnistuneen kohtuu hyvin. Pikkasen tarttis liimailla solukuminauhaa pellin taakse ja sit ruuvailla kii syyläriin reunoilta. Flekti on 16" 120W, tähän olis visio askarrella portaattomasti pyörimisnopeutta veden lämmön mukaan ohjaava pulssinleveysmodulaattori, saa nähä.. Sit otin työnalle irroitettaessa rikkoutuneen tuulilasin. Tästä piirtelin cad -kuvan, kun olis nyt kontaktit teettää laminoitu karkastu uus tuulilasi. Katotaan kuinka kilpailukykyinen hinta saadaan sitä kautta Muilla tarvetta G:n laseille, jos teettäs sarjan?? Huipputeknisiä mittauksia: SIt tulostelin 1:1 kuvat nurkista ja vaikuttas sopivan: Jatkuu..
__________________
-MMC- Viimeksi muokannut Tapsala : 27.10.2014 23:33 |
#17
|
|||
|
|||
Käärmeenpesä
Viikolla kävin shoppailemassa hydrauliikkanippeleitä ja putkea ja tänään pääsin sitten itse auton kimppuun. Tarttis saada kaikki hytin alle tulevat hydrauliikkaputket kiskastua paikalleen..
Laskeskelin yks ilta, et suurin virtaus tulee oleen noin 60L/min. Jostain löysin, että öljyn virtausnopeus ei mielellään sais ylittää 6m/s, et ei rupee liikaa ahdistaan ja lämpiään turhaan. 18x1,5mm putkella saisn virtausnopudeksi 5,9m/s, et saa kelvata. Tosin tästäkin hiukan venyttiin, kun hydrauliikkakaupassa oli vaan 2mm seinämällä olevaa putkea.. Venttiilipöytä sai kaverikseen muutaman nippelin: Onneks on työkavereina myös putkareita, niin löyty sopivat työkalut. Pikku Quick Bend ja eka koetaivutus. Aika jees käyrä: Jee, eka putki paikallaan : lisää.. putkea.. pikku.. hiljaa.. puuhastellen.. eteenpäin.. kunnes loppu putki kesken... Eli nuo runkoaisan päällä menevät putket menee hytikkavinssille. Loppupätkät vetäsen letkulla. Noi tukivarsien korvakoissa olevat putket on paine ja paluu. Nostan nekin tuosta letkulla, rintapeltiä pitkin akkutelineeseen tulevalle säiliölle.. Noista kahdesta liittimestä tarttis vielä vetää putket runkoaisan sisäpintaa pitkin taakse ja päähän pikaliittimet. Jos vaikka keksis jonkun kivan lisälaitteen tähän.. Vetävä peräkärry.. Ikinä ennen en oo kovia hydrauliputkituksia tehnyt, mut mielestäni tuli ihan siedettävä lopputulos.. Ainakin teknisen näkönen, jos ei muuta..
__________________
-MMC- |
#18
|
|||
|
|||
Asiallisen näköistä tuohuamista. Eipitäs kyllä ahistaa tuolla 18mm putkella.
|
#19
|
||||
|
||||
On kyllä ammattimiehen vikkaa. Tuo taivutus ei niin helppoo ole mitä näyttää.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! |
#20
|
||||
|
||||
Näyttääpäs hyvältä !
Muistas viistää nuo etummaiset korinkannakkeet nyt kun koppa on pois, antaa tilaa kasvavalle renGaskoolle jatkossa. Toinen tapahan tai olla on laikata ne irti ja kääntää toisille puolille, menee taaemmaks
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#21
|
|||
|
|||
Viikonloppu..
Kiirettä pitää, mut hiukan kerkisin lauantaina G:n kimppuunkin..
Kuskin puolen helman kerkisin silppuamaan ja palkin hitsuutteleen kiinni: Sit tulppasin muutaman ylimääräsen reiän takakulmasta: Hitsaaminenkin onnistu nyt pirun hyvin! Viikolla investoittin kaikki maskin linssit ja suojamuovit uusiksi, niin ero on kuin yöllä ja päivällä!! Ei sitä oo huomannutkaan, kuinka huonoksi se on mennyt kun pikku hiljaa huonontunut.. Sunnutai menikin isää juhliessa ja käyttiksen renkaita vaihdellessa. Eli autohan on Jeep Grand Cherokee -00 V8. Oon ihmetellyt kun monttuun ajaessa kolahtaa etupäässä ja jotenkin sain paikallistettua vian kallistuksen vakaajan korin puoleisiin pusliin. No osat vaihtoon, pikkasen olikin kumia hävinnyt Tuntuu et ajokäytöskin parani huomattavasti.. Auto on jälleen pehmee ja hiljainen ajettava, kuten Jeepin kuuluukin olla..
__________________
-MMC- |
#22
|
|||
|
|||
TÖTTÖRÖÖ!!!
Ei, tämän projektin kanssa en oo luovuttanut... Vuosi 2015 meni täysin töitä tehdessä, mutta nyt vuodenvaihteessa on ollut harrasteaikaa..
Mutta asiaan. Pientä edistystä projektissa on tapahtunut! Välipäivät tuli hiottua koppaa ja se sai uuden vuoden kunniaksi värin päällensä: Kuten kuvista näkyy, tähän ei kittiä käytetty eikä lommoja oiottu, kun niitä tulee varmasti lisää Ovet maalataan seuraavassa erässä ja lopuksi lokasuojat ja konepelti, kun koppa on rungolla ja osat sovitettu. Pakkasta kun on reippaanlaisesti, niin aloin kasaan kopan sisutaa, ettei tarvii mennä ulos äheltään sitä rungolle Ensin askartelin väliseinän ja siihen päävirtakytkimen paikalleen: Sitten asensin tavaratilan välipohjaa/vetolaatikkoa varten, huonekaluputkesta tekemäni rungon: Ja siihen vaneroinnin kiinteän osuuden: Tuohon avonaiseen osaan tulee vielä vanerinen luukku. Luukun alla tulee olemaan 75Ah Optima Yellow Top (hankittu), lisälaitteiden sähköt ja kompressori. Tämmöstä tälläkertaa.. JATKUU!
__________________
-MMC- |
#23
|
||||
|
||||
Minkä laturi toi on?
|
#24
|
||||
|
||||
Hienoa !
Just yks päivä muistelin että joku puuhaili hydrauliikka Geetä, mutten muistanut enkä löytänyt kuka.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#25
|
|||
|
|||
Ihan yleismallinen laturi toi on.. Ebaysta sen silloin tilasin. Mini alternator 12V hakuun niin sieltä niitä alkaa tuleen..
__________________
-MMC- |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään cat b15 | ts2000dsp | O/M/V Muut | 0 | 06.07.2014 20:19 |
Myydään Myydään Arctic Cat | traxon | O/M/V Muut | 2 | 16.03.2013 13:46 |
Ostetaan Hobie Cat | timmy | O/M/V Muut | 1 | 14.03.2009 11:05 |
Myyty Cat-bj | Tarzan | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 04.09.2008 20:18 |
cat proto | Rane_69 | Chit-Chat | 9 | 29.01.2006 19:08 |