Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.09.2014, 19:38
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.09.2014, 20:14
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...
Minulla on 1,75"/0,75", eli n. 45mm/19mm ja mielestäni se on aika hyvä Jeeppiin. Aikaisemmin oli 1,5"/0,625" eli 38mm/16mm ja se oli mielestäni vähän turhan tehoton omaan kokoonpanoon. Isompi sylkky vaatii tietysti enempi tuottoa, mutta sen riittävyyttä on aika vaikea arvioida muuten kuin testaamalla. Minulla on PSC:n hipo-pumppu, joten tuottoa on ainakin myyntimiesten mukaan enemmän kuin alunperin.

Noista vaihtoehdoistasi lähtisin koittamaan 40/20 mm sylinteriä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.09.2014, 21:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
kukaan ei ole tuntunut ottavan kantaa sylinterin kokoon...
Sen mitä luin, niin minulle ei selvinnyt lisätehostuksen tarve.

Mutta pikaisesti jäi mieleen että omalla pumpulla, ja tuottoa tarvitsit lisää? tuotto on minun käsittääkseni Litraa/min, ja sitä ei saa millään pumppuun lisää, siis kierrosta kohden, joten ainut vaihtoehto on lisätä kierroksia... -> ja alunperinkin tuo pumppu on välitetty siedettävän nopeaksi, minä en uskaltaisi välittää enempää kuin 1,5x nopeammaksi.
Painetta voi nostaa, mutta en tiedä kuinka paljon.

Ja sitten tuo lisäsylinterin mitoitus: mitä suurempi sylinteri, niin sitä enemmän pumpulta vaaditaan tuottoa, siis vaikka "ratitat" jäällä, niin renkaiden kääntyminen vaatii pumpulta vastaavaa tuottoa, siis koneelta kierroksia tms.
Ja kun puhutaan sylinteristä, niin sehän on läpi menevällä männällä? jos painetta on esim. 100 kg/cm2 niin tuolla 16/32 sylinterillä voima on 8,04cm2 -2cm2= 6cm2 -> 100 kg/cm2x6cm2= 600 kg,
20/40 sylinterillä n.942 kg,
Ja palkonko tuo tuo lisää voimaa? hyvä kysymys, minulla ei ole nyt täsmätietoa, mutta jos yrittäis arvata? hj-60/61 simpukassa oleva sylinteri on tilavuudeltaan vaikkapa noin 150cm3 (arvaus!), ja sillä saadaan raidetankoon vaikka 15cm liike (arvaus!) niin 100% hyötysuhteella, 100 kg/cm2 paineella raidetanko liikkuu vastaavasti, kuin 10cm2 sylinterillä, siis tuo 20/40 sylinterin iskutilavuus on likimain sama em. arvauksilla; siis voima tuplaantuu, mutta samoilla pumpun kierroksilla renkaat kääntyy puolella nopeudella.
Siis jos pumppu on jo alunperin ollut liian pieni tuotoltaan, niin kääntönopeus puolittuu... siis joko reilusti isompaa pumppua, taikka toinen kaveriksi. Monta kertaa on käynyt mielessä sähkökäyttöinen ohjaustehostimen pumppu; siis käsikäytöllä valitaan käyttöön painekytkimellä ohjattu, n. 1-2kw sähkökäyttöinen lisäpumppu, saisi ratitettua oikein kunnolla tyhjäkäynnillä...
(siis otetaan joku bensa-henkilöauton startti, ja siitä ketjuvälityksellä esim. hj-60 tehostimen pumppu pyörimään...)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.10.2014, 18:16
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

tuossa kun pyörittelin kierretappeja kädessä mitä itteltä löytyy, niin olisko 3/8" kierre hyvä sipukan kylkeen? muut oli sitten normi millisiä tappeja...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.10.2014, 18:35
ktmexc ktmexc ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.03.10
Sijainti: keski-suomi
Viestit: 61
Perusasetus

R1/4 kierteet tein ne ainakin sopi hdj:n simpikkaan
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.10.2014, 19:54
jv jv ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Päijät-häme, Hollola
Viestit: 3.244
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
tuossa kun pyörittelin kierretappeja kädessä mitä itteltä löytyy, niin olisko 3/8" kierre hyvä sipukan kylkeen? muut oli sitten normi millisiä tappeja...
R1/2" on ihan hyvä eli puolen tuuman jengat simpukkaan ja kaksois nipoilla lähdöt siitä eteen päin...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2014, 20:04
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Kaksois nippa termi ei aukee?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.10.2014, 21:43
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Kaksoisnipalla taidetaan tarkoittaa nippaa jossa on uros kumpaankin suuntaan.
Eli toinen uros menee siihen reikään simpukassa ja toiseen päähän saa letkun kiinni, tällä tavalla letkun saa suunnattua haluamaansa suuntaan.
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.10.2014, 05:39
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Tällästä nippaa käsissäni hypistelinkin kun asiaa suunnittelin ja kierteitä/ letkukokoja mietin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Tehostettu Ohjaussimpukka tomikoo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 10 25.08.2006 08:13
m: hiacen tehostettu hammas tanko ohjaus psychobilly O/M/V Muut 0 29.11.2005 02:23
M: Mersun tehostettu simpukka Ahosensetä O/M/V Muut 0 13.09.2005 19:30
O: tehostettu simpukka bertatisti O/M/V Muut 7 02.07.2005 11:17
m tehostettu ohjaussimpukka jjtp O/M/V Muut 0 29.07.2004 17:24


Sivu luotu: 15:50 (GMT +2).