![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Pakko olla, kuljetukset ja majoitukset on jo suunniteltu! Koeajokin on kuukautta aikaisemmin täällä meitin krossissa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
No joo! Jos päivittäisi tätäkin välillä...
Ukissa oli juu kisat 4-5. 10 ja Muuli saatiin paikalle nippanappa: Tässä oli tilanne viikkoa ennen kisoja, Muuli on just haettu suulin takaa missä se on odotellut siirto akseli alla vissiin kesäkuusta? Lähti muuten ominvoimin käyntiin ja kulkikin etuvedolla hienosti. Pikkasen vaan piti odotella vaihteen kytkeytymistä kun oli toi öljy tihkunut hiukan vähiin jostain lootan takapään tiivisteestä. Sitten uuden akselin kimppuun. Jarrut oli aika hurjan näköiset, levyissä oli melkoiset ruostekuopat jarrupalojen kohdilla ja paloista oli pinnat ruostuneet melkein irti. Kummasti ne jarrut kuluu vaikkei niillä oliskaan ajettu vuosiin ![]() Levyt sai pelastettua vielä sorvilla vaikka takapuolelta aika ohukaisiksi jäivätkin, vielä nippanappa alkup.hylkyrajoissa ollaan. Käsijarruhilut oli yllättävän hyvässä kunnossa ja linkutkin liikuivat vielä ![]() Sitten samalla kun purettiin niin olihan sitä vertailevaa tutkimusta tehtävä. Vetarit on yllättävan samaa kaliiperia, en nyt muista mutta 2,jotain milliä oli eroa kapeimmassa paikassa: Murikan sisältä löytyykin sitten jo hiukan eroa: Sitten päästiin jo toimeen. Tossa menossa akselin esilämmitys putkien hitsausta varten: Kun kuoressa sylki sihisi kunnolla hitsaskelin puolelta toiselle muutaman sentin pätkissä putket kiinni (tuli muuten uskomattoman hieno käry tupaan ![]() Sitten naputtelin saumoja oikeaoppisesti lippalakki vinossa ja tuima ilme naamalla. Lopuksi kiedoin kipinärätteihin koko perän pikkuhiljaa jäähtymään: Tais se ilme naamalla ratkaista kun reunarepeämiä en löytänyt äkkiseltään yhtään. Juu, siinä sitten perän jäähtymistä odotellessa rupesin asentelemaan Lincoln lockeria eli kansankielellä hillbilly spool:ia, suomessa ihan kemppi vaan. Lukkolevyt ensin vanhoista kitkapinnoista puhtaaksi, oikeaan asentoon ja puristimella kiinni: Sitten virtaa kylkeen vaan ja 100% levylukko on valmis: Uusi 4.88 välitys paikalle, jouset ja perä kiinni autoon ja muut "pikku"hommat (kardaanimuutokset, iskarin korvat jne.jne) ja auto tuli kun tulikin kuntoon la aamulla! La päivän Muuli olikin talkoo hommissa ensiapuvehkeitä ja sammutimia kuskaamassa trial kisa-alueella. Uusi perä toimi hienosti ja auto tuntui muutenkin toimivan Luumäen moottorin ja laatikon ylikuumenemisista huolimatta. Illalla sitten lähdettiin hakemaan kuulutus ämyreitä kallioilta ja kokeilin krossireitin kallionousua ekan kerran. Hienosti nousi melkein ylos kunnes kuului rusaus ja alas tultiinkin vauhdilla! Pinion akseli katkesi heti joken jälkeen ![]() Maistui muuten olut hyvälle tuon jälkeen ![]() Onneksi Kari lainas Susukia sunnuntaina niin sai ajella päivän järkkäri hommia sillä ![]() Uusi välitys on onneksi jo tulossa ja sitten nähdään päästäiskö rikkomaan välillä jotain muuta kohtaa Worrycrossiin ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jaahas. Tarttis varmaan tehrä jotain...
Tänään otin Muulin sisälle perän ehjäystä varten. Heti tuli kiva olo kun hokasin että kyllä kannatti perä vaihtaa tohon "tosi vahvaan" full floateriin, eihän siitä tarvi edes renkaita nostaa ilmaan kun murikkaa repii pois ![]() ![]() No mut juu, vetarin pultit auki ja vetarit 10cm ulos ja carrierin sai pudottaa pois (kirjaimellisesti pudottaa, sen verran painava kilpukka sekin on!). Kun kamat sai pöydälle niin kattelin ettei noi ihan saman tehtaan tuotoksilta oikein näytä: Aika erinäköiset on vaikka tuotenumerot on samat. katkenneessa akselissa on kevennys rihlojen jälkeen juuri siinä kohdassa mistä katkesi ja terävemmät kulmat ja muutenkin huonompi viimeistely, pinionin rattaan hammas korkeuskin on eri näiden välillä. Usasta tuli tieto että Standard Gear olisi Yukonin halpamyyntimerkki eli Yukonin laatutarkastuksessa hylätyt B-tuotteet myytäisiin edullisemmin tällä merkillä. Osien lujuudessa tai kestävyydessä ei pitäisi olla eroa koska Standard Gear nimikkeen alle joutuvat vain välitykset joiden hammaskosketuksen koneistukset eivät läpäise Yukonin laatua, eli saattavat olla äänekkäämpiä kuin "aidot" Yukonit. Näitä kahta vertailemalla tämä väittämä tuntuu kaukaa haetulta, äkkiseltään ei voisi ajatella että olisivat samasta firmasta lähtöisin. No mutta kuitenkin huomenna uudet välitykset paikalle ja testaamaan ![]() ![]() Eihän tässä onneksi vielä ole kiire ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ohoh! Ompas tuota aikaa vierähtänyt viime päivityksestä
![]() Taka-akseli tuli uudella välityksellä kuntoon ja on kestänytkin toistaiseksi hienosti (kop..kop...) Worrykrossissa tuli käytyä ja melkein päästiin maaliin saakka, viimeisellä kierroksella oikea sisävetari tuli perästä senverran ulos että irtosi rihloilta ja etuveto siis poistui. Paikalla oli vielä D44 perän alkuperäinen F250:sen vetareihin liian lyhyt liukuholkki joka takertui rihloista kiinni ja jossain ulos/sisäänjoustossa nyppäsi akselin perästä irti. Tilalle oli jo hankittu Manuaali GT Mustangissa käytetty pitempi liukuholkki samalla 1350 ristillä jota F250 vetarit käyttää, sitä vaan kukaan ei ollut vielä asentanut ![]() Kuvassa F250:sen alkuperäine peränpuoleinen natsa, uusi liukuholkki on n.4" pidempi. Talvella ei sitten paljoa ajeltukaan, Raision Snow Crossissa käytiin pörräämässä ja pieniä vaikeuksia oli. Auto sammuili itsekseen rikkoontuneen moottoriboxin releen takia, yksi rengas meni, etupuskuri putosi ja yhdessä lähdössä konepelti aukesi kesken lähtösuoraa. Lopuksi vielä Pete yritti ajaa yli! https://www.youtube.com/watch?v=2Jhe-eys-6I Sitten alettiin valmistautumaan Montenegron Crossiin. Edellisvuonna meni ajo kohtalaisesti siellä vaikka lämmöt oli yli mittarin asteikon lähes koko kisan ajan ja lopuksi katkesi jousipakka kun perän toinen putki irtosi ja pääsi kääntymään. Nyt oli jo vahvempi perä paikalla, nyt lopultakin tehtiin tarction bar pitämään perän kiertymistä kurissa (joka tosin katkesi nivelen hitsaussauman vierestä parin kierroksen jälkeen). Renkaat ja vanteet vaihtui Us. armyn hylkäämiin Hummerin halkaistaviin vanteisiin ja 36/12.5-16.5 Good Year renkaisiin. Sisä bedlock kehiä en ehtinyt silloin tekemään joten renkaissa piti pitää kovat paineet sisällä jotta pysyvät vanteilla. Tämä oli huono valinta koska renkaat olivat niin pallot että ylämäissä kaivautuivat akseleita myöten hiekkaan ja auto ei vaan jaksanut nousta mäkiä kunnolla ylös. Jäähdyttäjäksi keulalle vaihtui isoin sinne sopiva, eli 6.5TD Suburbanin jäähdytin, Vaihteisto ja ohjaustehostin sai myös isommat kennot joihin laitoin oman 10" flektin, jonka saa tarpeen vaatiessa auttamaan ilmanvirtausta. Nyt lämmöt pysyivätkin hienosti kurissa vaikka mäet varsinkin oli todella raskaat vedättää ylös. Huomatkaa Bilteman tehofilterit! -Kyllä lähtee ![]() Sitten käytiin ajamassa Trialia, jossa viimeisellä pätkällä jäätiin hiukan jumiin Siitä kun pyristeltiin raivolla irti niin lopulta rutinan saattelemana häipyi taas etuveto ![]() ![]() ![]() Etuperästä oli taas pikkurattaat sileänä Nyt riitti pikkurattaiden vaihtelut ja tilalle tuli Detroitin TrueTrack murkula, pienet epäilykset heräsi kyllä heti kun silmiin osi valmistusmaa, onkohan niitä kauankin tehty tuolla? Pääasia kuitenkin ettei ole kiinasta! Siinä sitten seuraavilla ajopäivillä totuteltiin lukkoon ja kai se hiukan auttoi kun sopivassa kivenkolossa antoi hantin ristikko periksi ![]() Jotkut koiranleuat siinä virkkoivatkin että enää ei lyödä vetoa siitä että hajooko Muuli vaan siitä että kuinka nopeasti se hajoo ![]() Ja että jotain herkkäsieluista voisi nuo takaiskut ruveta jo hiukan harmittamaan ![]() Kannattaa kuitenkin muistaa erään vanhan viisaan miehen kolmen Hoon sääntö, AUTOHARRASTUS ON HELPPOA, HAUSKAA JA HALPAA!!! No joo.. Sitten alotettiin jatkokehittelyä Klaperjahtia varten, sinne jos mentäisiin jarruttelemaan ![]() Pikkunen lomareissu ajeltin Suomen niemellä ja haettiin F250:sen Dana50 vara-akseli josta täytyy vetarit ottaa heti käyttöön jotta saa sen etuvedon takaisin. Kiitti vieläkin Tarelle vinkistä ![]() ![]() Siinä koesovitellaan vannelevitystä ja pökkyröitä alle Eipähän ainakaan kaadu helposti, auton leveydeksi tulee n. 230 tuolla kombinaatiolla. Navoissa on 2 1/4" spacerit joilla HMMWV vanteet sopii paikalle alkuperäisillä keskiöillä. Jos tuntuu ettei riittävän leveitä puiden välejä löydy niin pienilä muutoksilla vanteita saa jonkun verran sisällepäin mutta sitten alkaa ottamaan runkoon kiinni ääriasennoissa. Jotain pientä hypistelyä pitäisi renkaiden lisäksi vielä puuhailla: -Snorkkeli katolle -Jäähdytin lavalle -Vinssit, hydraulinen eteen ja sähkö lavalle -jotain muuta pientä Onhan tässä aikaa sentään ![]() ![]() Viimeksi muokannut Mase : 01.07.2015 12:47 |
#5
|
|||
|
|||
![]() tsemppiä
hienoa ,että uutta verta Klaperiin!
tuossa muuten säännöt ET2 aikamonessa kohtaa lukee VABA http://www.autosport.ee/tehnilised-tingimused-0 sammutinsääntö tällevuodelle on 2+2 kg ?
__________________
www.facebook.com/TeamTostanoin |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Tämän perään sopii tasan kaksi vuotta sitten lisätty kuva: ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Harbor Cruisers |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() Auto tykkää kun sitä käytetään ??? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Pikkuhiljaa lähtee Klaper remontti käymään, onneksi on vielä aikaa
![]() Purkasin etupään auki jotta moottorin kimppuun pääsee helpommin ja samalla voi noita pintapeltejä hiukan hifistellä suoremmiksi kun kokoaa ne takaisin (turhaa hommaa?) Moottori on kamala savinen möykky. Jäähdytin siirtyy lavalle, mutta pohtisin jos jättäisi tehostimen ja laatikon lauhduttimet vielä keulalle niin niiden puhallin tekisi hiukan ilmankiertoa moottoritilaan jäähdyttäen pakosarjoja tms.. onko tarpeellista? Ilmastointilaitteen kompura lensi nurkkaan ja tilalle sovitellaan hytikka pumppua uudelle vinssille. Ahdasta on mutta eiköhän noi remelit saa tuonne mahtumaan sovussa apulaitehihnan kanssa. Hiukan täytyy vesipumppua ja tehostimen tukirautaa kiertää: Viisaat kyllä sanoivat ettei hihnapumppua kannata laittaa mutta koitetaan ny kuitenkin. Ton kytkimen siihen pumppuun haluan kuitenkin jottei turhaan hukkaa vähäisiä tehoja silloin kun ei tarvita. Vanteet tuli levittämöltä, vielä rockringit hitsaten paikoilleen ja maalia niin pääsee kokoomaan pyöriä. Etrasta hain 5mm polyeteenilevyä 1,5x3m palasen, siitä pitäisi väännellä bedlock kehät pyörien sisälle. Kaveri teki joutoaikoina pajassaan uudet moottorin kumityynyt, pakosarjat hakkaa runkoon taas kun kiinalaiset orkkismalliset kumit on taas vääntyneet muodottomiksi. Nyt pitäisi kestää: Muistilista jutuista jotka täytyy tehdä: -vinssi moottorin eteen + hydr.säiliö + letkut + venttiili ja kaukosäätökaapeli hyttiin + liukukita moottoripalkkiin alas -vanteet kuntoon ja renkaat ja bedlockit paikalle -sähkövinssi taakse, asennus ja vinssiin uusi releboxi ja huolto -hantinpenkki kuskin retkahtaneen tilalle ja paripenkki hantinpuolelle vinssimiehille + toinen vyö hanttimiehille -kauhukahvat vinssimiehille etteivät kolhi itseään toisiinsa -uusi pissapoika tsydeemi isolla säiliöllä ja pyyhkijän moottorin vaihto virkeämpään moottoriin -snorkkeli katolle tai konepellinpäälle -syyläri penkkien taakse, letkut/putket runkopalkkien viereen ja joku väliseinä turvakaaren kohdalle -akku takakoppaan -valot ja töötit jne. kuntoon -etuvetarien vaihto ehjiin -paljon muuta -vielä jotain mitä nyt en muista Tästä on sitten hyvä jatkaa ![]() Laitetaan vielä omaksi muistutukseksi: 19 Day to deadline... Viimeksi muokannut Mase : 11.07.2015 21:46 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Range Rover "pepe de mule" | imported_offroadjouni | O/M/V Muut | 0 | 21.01.2003 08:33 |