Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.08.2014, 19:51
Klapuinssi Klapuinssi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.14
Sijainti: Jkl
Viestit: 10
Perusasetus

Hilux 110 paukkuu nelivedolla


Arvoisat asiantuntijat!
Pari mieltä askarruttavaa hilu-kysymystä:

Mikähän Hilussa paukkuu neliveto päällä kun pyörät ovat jonkin verran kääntyneinä ja pauke kovenee kun kääntää lisää? Ääni kuuluu selvästi vasemmalta edestä ja samalla tuntuu että nytkähtelee paukkeen tahdissa. Napalukot auki takavedolla ei kuulu mitään ( no ei tietenkään..., eikä myöskään napalukot päällä suoraan ajettaessa tai vedätettäessä suoraan.

2.4 d vm -91 hilulla ajettu 430 tkm, ei kuluta öljyä. Käy tosi nätisti tyhjäkäyntiä ja myös pintakaasulla ajettaessa. Sitten kun polkee vähän napakammin alkaa moottorista eräänlainen "lätkytys". Lisäksi alavääntöä on heikonlainen. Itse arvailisin kuluneita suuttimia tai pumpun säätöjä.....onko tietoa näistä oireista? Kiitokset jo etukäteen uudelta foorumilaiselta!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.08.2014, 07:00
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Klapuinssi Näytä viesti
Arvoisat asiantuntijat!
Pari mieltä askarruttavaa hilu-kysymystä:

Mikähän Hilussa paukkuu neliveto päällä kun pyörät ovat jonkin verran kääntyneinä ja pauke kovenee kun kääntää lisää? Ääni kuuluu selvästi vasemmalta edestä ja samalla tuntuu että nytkähtelee paukkeen tahdissa. Napalukot auki takavedolla ei kuulu mitään ( no ei tietenkään..., eikä myöskään napalukot päällä suoraan ajettaessa tai vedätettäessä suoraan.
Murros rikki eestä. Parhaassa tapauksessa jumittaa myös ohjauksen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.08.2014, 08:23
Klapuinssi Klapuinssi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.14
Sijainti: Jkl
Viestit: 10
Perusasetus

Tämäkö on se osa joka paukkuu?
Onko kokemuksia noista Millnerin osista?

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	692
Size:	40,6 Kt
ID:	51860
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.08.2014, 22:51
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Klapuinssi Näytä viesti
Tämäkö on se osa joka paukkuu?
Onko kokemuksia noista Millnerin osista?

Liite 51860
Tuohan se nimenomaan. Mulla ei kokemuksia Millnerin osista.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.08.2014, 11:16
Zeta Zeta ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 30.01.14
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 4
Perusasetus

Tuli vuoden alussa hommattua tuollainen Ln110 hiluksi 2L-koneella jälkiturbotettuna, suurin piirtein kaikki pikkuviat saanut korjattua. Mutta muutama asia mietityttää, joten löytyisikö täältä vastauksia:

1. Leimalla tuli hylkyä jarrujen heitosta, kierosta levystä, takapyörän laahauksesta ja heikosta käsijarrusta. Käytin kaikki satulat irti, herkistelin männät ja uudet osat kiinni. Nyt kuitenkin ilmattu kaikki ajatuksen kanssa ja poljin on jämäkän tuntuinen. Mutta kun koneen käynnistää, poljinta painaessa se painuu pikkuhiljaa lähes pohjaan. Mielestäni tätä "ominaisuutta" ei ennen ollut, tai en ainakaan kiinnittänyt huomiota.

2. Kun ajaa oikealle kaartavaan kurviin, alkaa takaa kuulua satuinnaisesti toistuvaa pauketta. Liittyy varmaan jotenkin lehtijousiin kun kuuluu aina jos kurvissa osuu kuoppaan. Toiseen suuntaan kaartaessa ei kuulu.

3. Ilmeisesti syötöt ruuvattu melkein tappiin kun vivuston ja syöttöpumpun rungon välissä noin 1.5mm väliä. Mutta kuitenkin tuntuu ettei koneessa ole tietoakaan siitä kuuluisasta dieselin väännöstä. Hukkaportin kanssa 0.6bar paineilla kiihtyvyys 0-100km/h kuluu hitusen vajaa kilometri. Rajapaineventtiilin kanssa hukkaportti täysin kiinni paineita löytyy huimat 1.3bar ja vastaava kiihdytys onnistuu ehkä 500m sisään. Turbo kuitenkin suht pieni paine: 40mm a/r0.42, turbiini: 55mm a/r0.46. Luulisi että tämän kokoisesta koneesta kuitenkin tulisi sen verran kaasuja että hukkaportilla olisi oikeasti tarvetta. Suutinremonttia tiedossa?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.08.2014, 13:06
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Klapuinssi Näytä viesti
Täydennyksenä vielä moottorin oireisiin, että alkaa kyllä savuttamaan kun painaa kaasua sen verran että se "lätkätys" alkaa koneesta kuulumaan. Savutus ei ole sellaista synkän mustaa pilveä vaan pikemminkin peilistä havaittavaa ja enemmänkin ruskeahkon väristä ja loppuu kun nostaa hieman poljinta
Nyt menee vähä jännäks jos se savu on oikeesti semmosta paksua ja selvästi ruskeeta. Mut tarkottaako toi lätkyttäminen enemmänki semmosta pätkimistä eli ku yrittää nostaa kierroksia ni käynti muuttuu vaa semmoseks tasaseks jytkyttämiseks eikä kierrokset nouse.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeta Näytä viesti
1. Nyt kuitenkin ilmattu kaikki ajatuksen kanssa ja poljin on jämäkän tuntuinen. Mutta kun koneen käynnistää, poljinta painaessa se painuu pikkuhiljaa lähes pohjaan. Mielestäni tätä "ominaisuutta" ei ennen ollut, tai en ainakaan kiinnittänyt huomiota.

2. Kun ajaa oikealle kaartavaan kurviin, alkaa takaa kuulua satuinnaisesti toistuvaa pauketta. Liittyy varmaan jotenkin lehtijousiin kun kuuluu aina jos kurvissa osuu kuoppaan. Toiseen suuntaan kaartaessa ei kuulu.
Tehostimen kanssa yhestä jos toisesta autosta saa painettua jarrupolkimen lattiaan asti, ei sillee et se painuu ihan heittämällä, mut sillee et vähä tuntuu vastusta. Mun mielestä niin kauan normaalia, kun nestettä ei vuoda mihinkään ja jarrutehoa on enemmän kuin tarpeeksi. Mä väitän et tohon ei vaa kukaa kiinnitä mitää huomiota, ennenku on ite menny vaihtelemaa niitä nesteitä.

Jos just kaartaessa tai muuten jousituksen eläessä kuuluu semmosia pikku kolahduksia, niin ekana voi kohdistaa tutkimukset lehtijousien pusliin. Sen näkee päällekkin päin jos se puslan läpi menevä tappi on syönyt tiensä puslan läpi, sillon näkyy sen puslan reunat sillee et ne tulee siitä jousen korvakkeesta alapuolelta yli.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.08.2014, 18:56
Zeta Zeta ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 30.01.14
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 4
Perusasetus

Kiitos avusta. Kävinkin kumartumassa auton sivulla ja oikean puolen pultti näytti suoraan makaavan jousen korvaketta vasten, eli ei taida kauheasti olla puslasta jäljellä. Sellaset sitten hankintaan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.08.2014, 11:47
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Klapuinssi Näytä viesti
2.4 d vm -91 hilulla ajettu 430 tkm, ei kuluta öljyä. Käy tosi nätisti tyhjäkäyntiä ja myös pintakaasulla ajettaessa. Sitten kun polkee vähän napakammin alkaa moottorista eräänlainen "lätkytys". Lisäksi alavääntöä on heikonlainen. Itse arvailisin kuluneita suuttimia tai pumpun säätöjä.....onko tietoa näistä oireista? Kiitokset jo etukäteen uudelta foorumilaiselta!
Mä tutkisin ensin että saako tarpeeks polttoainetta / vuotaako jostain jos tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ei ole mitään ongelmia. Tuleeko mitään savutusta? Suutinviat ilmenee usein eriasteisena savutuksena tai sit tulee dieselia raakana putkesta pihalle.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.08.2014, 12:46
Klapuinssi Klapuinssi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.08.14
Sijainti: Jkl
Viestit: 10
Perusasetus

Täydennyksenä vielä moottorin oireisiin, että alkaa kyllä savuttamaan kun painaa kaasua sen verran että se "lätkätys" alkaa koneesta kuulumaan. Savutus ei ole sellaista synkän mustaa pilveä vaan pikemminkin peilistä havaittavaa ja enemmänkin ruskeahkon väristä ja loppuu kun nostaa hieman poljinta
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.08.2014, 18:20
Rottah Rottah ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 19.07.13
Sijainti: Pohojoispohojanmaa
Viestit: 7
Perusasetus

Hilux 2,4 TD


Pumppu on nyt vuotanu vähän aikaa naftaa, yläpään tiivistesarja vaihettu mut tämä vuotokohta on alempana..Näyttäs tulevan jostai siitä mihin tullee jäähdytysletkut kiinni? Siinä on kans semmonen iso palautusjousi tai joku semmonen..Onko tuolla sit semmonen vielä että polttoaineen paine työntää naftaa jäähdytyspuolelle ja siitä sit pihalle, kun samalla nestettä haihtuu johonki. Naftapuolellahan on varmasti kovempi paine nii siksi näin ajattelin....Eikä sille oikeen löyvy muuta paikkaa...mine tiijä näistä romuista mittään
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.08.2014, 19:48
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rottah Näytä viesti
Pumppu on nyt vuotanu vähän aikaa naftaa, yläpään tiivistesarja vaihettu mut tämä vuotokohta on alempana..Näyttäs tulevan jostai siitä mihin tullee jäähdytysletkut kiinni? Siinä on kans semmonen iso palautusjousi tai joku semmonen..Onko tuolla sit semmonen vielä että polttoaineen paine työntää naftaa jäähdytyspuolelle ja siitä sit pihalle, kun samalla nestettä haihtuu johonki. Naftapuolellahan on varmasti kovempi paine nii siksi näin ajattelin....Eikä sille oikeen löyvy muuta paikkaa...mine tiijä näistä romuista mittään
Ainakin vanhempien 2L koneiden pumpussa on aina ilmaväli jäähdytysnesteen ja dieselin välissä. samoin esim. hdj-80 pumpussa.

Siellä kylmänä ennakon säädön akselilla on tiiviste, joka tod. näk. vuotaa. toki se o-rangaskin, millä k.o laippa on pumpun rungossa, voi vuotaa siis näin ainakin hdj-80 pumpussa. minun hodarissa ainut vaihtoehto tuo o-rengas, tuo vahapatruuna yms. pahvilaatikossa tallin hyllyllä...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.08.2014, 20:44
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Se on se kylmäkäyntisäädin, siellä ei ole nesteellä mitään yhteyttä polttoaineeseen.

Ennakonsäätimen luukut siinä pumpun kyljissä (se toinen on kivasti siellä lohkon puolella...) on aika yleinen vuotopaikka, O-renkaat tiivisteinä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? henteri Tekniikka & Jutustelu 20 02.03.2008 20:02
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? -Ville- Tekniikka & Jutustelu 8 20.02.2008 21:15
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? Jari_M Tekniikka & Jutustelu 2 23.05.2007 20:24
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 25.04.2006 18:14
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? Tekniikka & Jutustelu 7 03.12.2004 21:34


Sivu luotu: 21:36 (GMT +2).