Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.08.2014, 18:29
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Rummun pronssihelat on pikaisesti irrallaan olevasta rummusta tönärillä mitattuna 38x43 milliä (dxD) ja leveys näytti olevan n. 30mm. Hela näyttää mahtuvan menemään rummun sisään leveämpänäkin, eli se 30mm leveys ei liene niin kovin tärkeä raja, mutta ylimääräisestä leveydestä ei ole toisaalta hyötyä, kun ei ole takana tukea.

Matovaihteen päätylaipan laakeriholkki on myös d=38mm ja niin tuntuu olevan D=38mm koko rummun läpi menevä akseli, kun sieltä täältä mittasi.

Löytyisikö jostakin luettelosta vakiolaakeria noilla mitoilla 38x43?

Edit: pikainen nettiluetteloiden selaaminen kertoo, että d=38/D=42 löytyisi 30mm leveänä. Pitäisi mitata rummun sisäreikä, missä holkki on. En pura omaani, mutta jos alkup. kysyjällä ne holkit on jo entiset, niin ottaa pois ja mitata reikä.

__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 24.08.2014 18:41
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.08.2014, 18:37
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Jos noissa holkeissa ei ole laippoja päässä, niin tällänen ois varmaan aihio edullisimmasta päästä. Sorvissa pyyhkäsee päältä ja sisältä hiukan pois.
http://www.kentso.fi/prebeo/product/...ssi/_3GY0U5AYX
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.08.2014, 19:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HRD Näytä viesti
Jos noissa holkeissa ei ole laippoja päässä, niin tällänen ois varmaan aihio edullisimmasta päästä. Sorvissa pyyhkäsee päältä ja sisältä hiukan pois.
http://www.kentso.fi/prebeo/product/...ssi/_3GY0U5AYX
Ja temppu, kuika se tehdään?

muutamia laakeriholkkeja on tullut sorvattua, ja minusta helpompi olisi sorvata umpijöötistä, vaikka vähän paksummastakin...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.08.2014, 19:51
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja temppu, kuika se tehdään?

muutamia laakeriholkkeja on tullut sorvattua, ja minusta helpompi olisi sorvata umpijöötistä, vaikka vähän paksummastakin...
Sisäreikä tietty sorvataan holkki pakassa ja päältä joko tuurnassa tai pienellä pakalla reijästä kiinni kärjellä tuettuna. Helppo homma, onhan tossa holkissa seinämää ihan riittämiin.

Joo onhan se umpikamasta tai sopivasta putkesta sikäli helpompi tehdä, kun saa samalla kiinnityksellä ajaa molemmat pinnat. Mutta niin kuin jo alussa epäiltiin sopivan aihion löytyminen kohtuu hintaan. Laakeripronssilla kun on ihan oma kilohintansa, etenkin jos sitä joutuu isomman pätkän hommaamaan, että saa kunnolla kiinni koneeseen.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski

Viimeksi muokannut HRD : 24.08.2014 19:55
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.08.2014, 12:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HRD Näytä viesti
Sisäreikä tietty sorvataan holkki pakassa ja päältä joko tuurnassa tai pienellä pakalla reijästä kiinni kärjellä tuettuna. Helppo homma, onhan tossa holkissa seinämää ihan riittämiin.

Joo onhan se umpikamasta tai sopivasta putkesta sikäli helpompi tehdä, kun saa samalla kiinnityksellä ajaa molemmat pinnat. Mutta niin kuin jo alussa epäiltiin sopivan aihion löytyminen kohtuu hintaan. Laakeripronssilla kun on ihan oma kilohintansa, etenkin jos sitä joutuu isomman pätkän hommaamaan, että saa kunnolla kiinni koneeseen.
Lopputulos pitäis olla (en ole tarkistanut) halkaisjaltaan 43mm pusla, seinämä 2,5mm. Jos hyvän haluaa, niin pitäs sorvata tuurnan päällä, ja jos tosihyvän haluaa, niin myos reijässä.
Toki varmaan se tuolla vinssissä menee, vaikka pikkasen kolmiomallinen reikä olisikin....

Tuo oli hyvä linkki, tuo laakerikaupan linkki.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.08.2014, 14:50
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Rummun pronssihelat on pikaisesti irrallaan olevasta rummusta tönärillä mitattuna 38x43 milliä (dxD) ja leveys näytti olevan n. 30mm. Hela näyttää mahtuvan menemään rummun sisään leveämpänäkin, eli se 30mm leveys ei liene niin kovin tärkeä raja, mutta ylimääräisestä leveydestä ei ole toisaalta hyötyä, kun ei ole takana tukea.

Matovaihteen päätylaipan laakeriholkki on myös d=38mm ja niin tuntuu olevan D=38mm koko rummun läpi menevä akseli, kun sieltä täältä mittasi.

Löytyisikö jostakin luettelosta vakiolaakeria noilla mitoilla 38x43?

Edit: pikainen nettiluetteloiden selaaminen kertoo, että d=38/D=42 löytyisi 30mm leveänä. Pitäisi mitata rummun sisäreikä, missä holkki on. En pura omaani, mutta jos alkup. kysyjällä ne holkit on jo entiset, niin ottaa pois ja mitata reikä.
Akselin ja rummun mitat 37,9 / 42,7... Seiskakympän jäis väljäks mutta eihän se ole ku yks nalle tölkki ni se on jämptisti shimmattu paikalleen laitatko linkin mistä löysit 38/42x30?
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.08.2014, 08:55
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TeaM-PKR Näytä viesti
Akselin ja rummun mitat 37,9 / 42,7... Seiskakympän jäis väljäks mutta eihän se ole ku yks nalle tölkki ni se on jämptisti shimmattu paikalleen laitatko linkin mistä löysit 38/42x30?
Ainakin tuolla näkyi olevan:

http://www.sks.fi/www/sivut/571243DD...%201219855.pdf

sivuilla

"Raka glidlager / Plain bearing / Typ SKS090/092 / Type SKS090/092"

"Raka glidlager / Plain bearing / Typ AB090/092 Special-bronslager för höga belastningar / Type AB090/092 - Heavy load bronze"
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.08.2014, 13:47
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Kyllä minä ainaki sinne laittasin oikeeta laakeri ainetta. Rauta vs rauta ei oikein hyvä ja muovi voi hävitä aika äkkiä tuolla mutavellissä ja voimissa. Löytykö jo valmiit helat?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.09.2014, 08:09
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Kentsolta tilattu ainesholkit. Oli nopea toimitus.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyotan mekaanisen vinssin huolto? IsoA Tekniikka & Jutustelu 32 24.08.2013 05:32
Toyotan mekaanisen vinssin stefat alticity Tekniikka & Jutustelu 2 02.08.2011 20:19
M:toyotan mekaanisen vinssin hj O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 13 29.10.2007 14:55
O: Toyotan mekaanisen vinssin aadu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 06.02.2007 23:57
Toyotan mekaanisen vinssin kuvat Kumikameli Tekniikka & Jutustelu 3 17.02.2006 17:13


Sivu luotu: 07:10 (GMT +2).