Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Ensiksi nuo renkaat; niiden kehä on niin paljon suurempi, että lähes/noin 10% kasvusta selittyy sillä, jos puhutaan matkamittarikilometreista.
Ja mikä on k.o auton normaalipaino? jos max nopeus on 80 km/h ja painoa esim. lähempänä 3 tonnia kuin 2:ta, niin nuo 235/85-16 renkaat senverran isot/raskaasti rullaavat, että 102 hv vapari HJ ei välttämättä kaipaa 5. vaihdetta....
Mutta: mitä on rengaspaineet? vajaa 2 kg on leppoinen ajaa, ja 4,5 kg tuntee asfaltin katkeamat... ja kulutuksessa on tosiaankin eroa!
ja tekniikkaan: tuo 2H on tosiaankin wanhaa tekniikkaa (vanhempi n.35v ja uudempi n.30v...) ja nuo koneethan perinteisesti kukkuu ajasta ikuisuuteen; vaikka huolto on vain öljynvaihto+ suodattimet. Siis milloin suihkut/suihkunkärjet on testattu/vaihdettu? milloin syöttöpumppu on ajoitettu/ennakon säätö tarkistettu tms.... ?
Tuo 2H "maamoottori" ei ole mikään taloudellisuus ihme, esim. 12H-T (siis hj-61 kone) kulkee pienemmällä kulutuksella, vaikka "yrittämistä" enemmän.
-> siis mittarivirhe +1 litra; leveät, pienipaineiset renkaat +1 litra; Wanha tekniikka vähintään +1 litra.....
Mutta helpoin ratkaisu on se yleisin: "Muistetaan väärin" ja se oikea ratkaisu: kulutus on pieni tekijä autoilun kuluissa, ja toimintavarmuus K.O käytössä tärkeää...
Siis kannatta miettiä kokonaisuutta; pavunlaskijat laskee max. riskin mukaan tms?
|
Renkaat mainittu alussa, eli tosi kapeet ja ihan katukuviolla. Kulutus mitattu gps:llä. Kattoo miten tuo löysttyny ap koppa vaikutti, kuulemma vetää ainakin paremmin nyt.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
|