![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Arvailua ja ...Ensiksi nuo renkaat; niiden kehä on niin paljon suurempi, että lähes/noin 10% kasvusta selittyy sillä, jos puhutaan matkamittarikilometreista. Ja mikä on k.o auton normaalipaino? jos max nopeus on 80 km/h ja painoa esim. lähempänä 3 tonnia kuin 2:ta, niin nuo 235/85-16 renkaat senverran isot/raskaasti rullaavat, että 102 hv vapari HJ ei välttämättä kaipaa 5. vaihdetta.... Mutta: mitä on rengaspaineet? vajaa 2 kg on leppoinen ajaa, ja 4,5 kg tuntee asfaltin katkeamat... ja kulutuksessa on tosiaankin eroa! ja tekniikkaan: tuo 2H on tosiaankin wanhaa tekniikkaa (vanhempi n.35v ja uudempi n.30v...) ja nuo koneethan perinteisesti kukkuu ajasta ikuisuuteen; vaikka huolto on vain öljynvaihto+ suodattimet. Siis milloin suihkut/suihkunkärjet on testattu/vaihdettu? milloin syöttöpumppu on ajoitettu/ennakon säätö tarkistettu tms.... ? Tuo 2H "maamoottori" ei ole mikään taloudellisuus ihme, esim. 12H-T (siis hj-61 kone) kulkee pienemmällä kulutuksella, vaikka "yrittämistä" enemmän. -> siis mittarivirhe +1 litra; leveät, pienipaineiset renkaat +1 litra; Wanha tekniikka vähintään +1 litra..... Mutta helpoin ratkaisu on se yleisin: "Muistetaan väärin" ja se oikea ratkaisu: kulutus on pieni tekijä autoilun kuluissa, ja toimintavarmuus K.O käytössä tärkeää... Siis kannatta miettiä kokonaisuutta; pavunlaskijat laskee max. riskin mukaan tms?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin omassa Hiluxissa on 235/85/16 Hakkapeliitoin iso ero rullaavuuten sen mukaan mitä rengaspainetta käyttää. Aika kevyttä kulkua oli kun takana 4 ilmakehää ja edessä 3,5.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan ilmanvastuskerroinkin pykälän kasvanut vakiosta..
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Turbo kylkeen ja oikein maltilliset ahdot. Putkisto kans vähän hengittävämmäksi.
Toimii ainakin B-koneessa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Se on kai nelilovinen?
Mitä kierrokset ajonopeudella? Kammiokoneen hyötysuhde taitaa heiketä kierrosten myötä nopeammin kuin suoran? Mulla 5vturbon kulutus nousi merkittävästi tiheiden perien myötä, vaikka 80kmh moottori välillä jarruttaakin niin ahdot on yli 0,5b. Koneen pyöritys 2500rpm on raskasta . Sulla kai kierrokset paljon vähemmän? Mulla noilla kierroksilla 33" renkailla kulutus n 11-12 sekalaisessa säästöajossa. Jos yhtään kiihdyttelee niin 13-14l. Jos suuttimet kuseksii niin kulutus varmasti kasvaa, se kai näkyy savuna? Onko vaihteisto ja perät hiljaiset? Paska perä kuumenee ja voi viedä ylimääräistä? Kaikki ei voi olla tikissä ja kokonaisuus ratkaisee. Jos jarrut laahaa, vaihteisto ulvoo, perät kiehuu ja suuttimet kusee niin kulutus lopulta kasvaa. Pehmeät renkaat vaikuttaa pirusti mutta jos maantiekumit niin joku muu..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 26.08.2014 16:33 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ennakot kohilleen, se taitaa lisäks tollanen 2H tykätä ennemmin kierroksista kun isolla vaihteella vedättämisestä. Kierroksilla tulee ennakkoo enempi ja hyötysuhde paranee.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kulutus | wuntzikka | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 19.03.2011 23:23 |
RJ:n kulutus | RJ70 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 26.01.2008 19:00 |
Kulutus kuriin... | Reetu | Linkit | 1 | 13.09.2007 22:37 |
LJ:n kulutus | Setä | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 17.05.2005 07:53 |
Ajonesto & kulutus | Firebird | Vuosimallit 1984-1996 | 7 | 02.06.2004 14:23 |