Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.08.2014, 23:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Arvailua ja ...


Ensiksi nuo renkaat; niiden kehä on niin paljon suurempi, että lähes/noin 10% kasvusta selittyy sillä, jos puhutaan matkamittarikilometreista.

Ja mikä on k.o auton normaalipaino? jos max nopeus on 80 km/h ja painoa esim. lähempänä 3 tonnia kuin 2:ta, niin nuo 235/85-16 renkaat senverran isot/raskaasti rullaavat, että 102 hv vapari HJ ei välttämättä kaipaa 5. vaihdetta....
Mutta: mitä on rengaspaineet? vajaa 2 kg on leppoinen ajaa, ja 4,5 kg tuntee asfaltin katkeamat... ja kulutuksessa on tosiaankin eroa!

ja tekniikkaan: tuo 2H on tosiaankin wanhaa tekniikkaa (vanhempi n.35v ja uudempi n.30v...) ja nuo koneethan perinteisesti kukkuu ajasta ikuisuuteen; vaikka huolto on vain öljynvaihto+ suodattimet. Siis milloin suihkut/suihkunkärjet on testattu/vaihdettu? milloin syöttöpumppu on ajoitettu/ennakon säätö tarkistettu tms.... ?
Tuo 2H "maamoottori" ei ole mikään taloudellisuus ihme, esim. 12H-T (siis hj-61 kone) kulkee pienemmällä kulutuksella, vaikka "yrittämistä" enemmän.
-> siis mittarivirhe +1 litra; leveät, pienipaineiset renkaat +1 litra; Wanha tekniikka vähintään +1 litra.....
Mutta helpoin ratkaisu on se yleisin: "Muistetaan väärin" ja se oikea ratkaisu: kulutus on pieni tekijä autoilun kuluissa, ja toimintavarmuus K.O käytössä tärkeää...
Siis kannatta miettiä kokonaisuutta; pavunlaskijat laskee max. riskin mukaan tms?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.08.2014, 09:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Ainakin omassa Hiluxissa on 235/85/16 Hakkapeliitoin iso ero rullaavuuten sen mukaan mitä rengaspainetta käyttää. Aika kevyttä kulkua oli kun takana 4 ilmakehää ja edessä 3,5.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.08.2014, 10:00
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Varmaan ilmanvastuskerroinkin pykälän kasvanut vakiosta..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.08.2014, 10:45
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Turbo kylkeen ja oikein maltilliset ahdot. Putkisto kans vähän hengittävämmäksi.

Toimii ainakin B-koneessa.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.08.2014, 14:45
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ensiksi nuo renkaat; niiden kehä on niin paljon suurempi, että lähes/noin 10% kasvusta selittyy sillä, jos puhutaan matkamittarikilometreista.

Ja mikä on k.o auton normaalipaino? jos max nopeus on 80 km/h ja painoa esim. lähempänä 3 tonnia kuin 2:ta, niin nuo 235/85-16 renkaat senverran isot/raskaasti rullaavat, että 102 hv vapari HJ ei välttämättä kaipaa 5. vaihdetta....
Mutta: mitä on rengaspaineet? vajaa 2 kg on leppoinen ajaa, ja 4,5 kg tuntee asfaltin katkeamat... ja kulutuksessa on tosiaankin eroa!

ja tekniikkaan: tuo 2H on tosiaankin wanhaa tekniikkaa (vanhempi n.35v ja uudempi n.30v...) ja nuo koneethan perinteisesti kukkuu ajasta ikuisuuteen; vaikka huolto on vain öljynvaihto+ suodattimet. Siis milloin suihkut/suihkunkärjet on testattu/vaihdettu? milloin syöttöpumppu on ajoitettu/ennakon säätö tarkistettu tms.... ?
Tuo 2H "maamoottori" ei ole mikään taloudellisuus ihme, esim. 12H-T (siis hj-61 kone) kulkee pienemmällä kulutuksella, vaikka "yrittämistä" enemmän.
-> siis mittarivirhe +1 litra; leveät, pienipaineiset renkaat +1 litra; Wanha tekniikka vähintään +1 litra.....
Mutta helpoin ratkaisu on se yleisin: "Muistetaan väärin" ja se oikea ratkaisu: kulutus on pieni tekijä autoilun kuluissa, ja toimintavarmuus K.O käytössä tärkeää...
Siis kannatta miettiä kokonaisuutta; pavunlaskijat laskee max. riskin mukaan tms?
Renkaat mainittu alussa, eli tosi kapeet ja ihan katukuviolla. Kulutus mitattu gps:llä. Kattoo miten tuo löysttyny ap koppa vaikutti, kuulemma vetää ainakin paremmin nyt.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.08.2014, 16:31
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Se on kai nelilovinen?
Mitä kierrokset ajonopeudella?

Kammiokoneen hyötysuhde taitaa heiketä kierrosten myötä nopeammin kuin suoran?
Mulla 5vturbon kulutus nousi merkittävästi tiheiden perien myötä, vaikka 80kmh moottori välillä jarruttaakin niin ahdot on yli 0,5b. Koneen pyöritys 2500rpm on raskasta .
Sulla kai kierrokset paljon vähemmän?

Mulla noilla kierroksilla 33" renkailla kulutus n 11-12 sekalaisessa säästöajossa. Jos yhtään kiihdyttelee niin 13-14l. Jos suuttimet kuseksii niin kulutus varmasti kasvaa, se kai näkyy savuna?
Onko vaihteisto ja perät hiljaiset?
Paska perä kuumenee ja voi viedä ylimääräistä?

Kaikki ei voi olla tikissä ja kokonaisuus ratkaisee. Jos jarrut laahaa, vaihteisto ulvoo, perät kiehuu ja suuttimet kusee niin kulutus lopulta kasvaa.
Pehmeät renkaat vaikuttaa pirusti mutta jos maantiekumit niin joku muu..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 26.08.2014 16:33
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.08.2014, 19:51
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Se on kai nelilovinen?
Mitä kierrokset ajonopeudella?

Kammiokoneen hyötysuhde taitaa heiketä kierrosten myötä nopeammin kuin suoran?
Mulla 5vturbon kulutus nousi merkittävästi tiheiden perien myötä, vaikka 80kmh moottori välillä jarruttaakin niin ahdot on yli 0,5b. Koneen pyöritys 2500rpm on raskasta .
Sulla kai kierrokset paljon vähemmän?

Mulla noilla kierroksilla 33" renkailla kulutus n 11-12 sekalaisessa säästöajossa. Jos yhtään kiihdyttelee niin 13-14l. Jos suuttimet kuseksii niin kulutus varmasti kasvaa, se kai näkyy savuna?
Onko vaihteisto ja perät hiljaiset?
Paska perä kuumenee ja voi viedä ylimääräistä?

Kaikki ei voi olla tikissä ja kokonaisuus ratkaisee. Jos jarrut laahaa, vaihteisto ulvoo, perät kiehuu ja suuttimet kusee niin kulutus lopulta kasvaa.
Pehmeät renkaat vaikuttaa pirusti mutta jos maantiekumit niin joku muu..
No sehän täs onki hauskaa kun käy tosi komeesti ja toimii muutenkin hyvin. Kierroksia en nyt muista mutta haettiin matalempia kierroksia tuolla rengastuksella kasvattamalla kehää mutta ei ollut vaikutusta. Lorottelin suuttimenpuhdistusmökät tankkiin ja korjasin syöttöpumpun alipainevuodon joten katsotaan kuinkä käy.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.08.2014, 21:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Ennakot kohilleen, se taitaa lisäks tollanen 2H tykätä ennemmin kierroksista kun isolla vaihteella vedättämisestä. Kierroksilla tulee ennakkoo enempi ja hyötysuhde paranee.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kulutus wuntzikka Tekniikka & Jutustelu 24 19.03.2011 23:23
RJ:n kulutus RJ70 Tekniikka & Jutustelu 2 26.01.2008 19:00
Kulutus kuriin... Reetu Linkit 1 13.09.2007 22:37
LJ:n kulutus Setä Tekniikka & Jutustelu 29 17.05.2005 07:53
Ajonesto & kulutus Firebird Vuosimallit 1984-1996 7 02.06.2004 14:23


Sivu luotu: 02:58 (GMT +2).