Soitin korjaamolle aikaa, eikähän sitä olis saanu kuin parin viikon päästä. Sain sieltä kuiten oikeat kulmat, joten päätin alkaa itse säätämään. Camberin arvot oli muistaakseni -0ast44min - 0ast50min ja auraus +-1mm. En tiedä mistä kohtaa tuo 1mm kuuluisi mitata, mutta kumminkin molemmat niin lähelle nollaa kuin mahdollista, mikä helpottaa touhua aikas paljon, ettei tarvitse kulmia alkaa laskemaan.
Aluksi mittasin lähtötilanteen ja camberit oli odotetusti hieman pielessä jousien kirimisen seuraksena, lisäksi olen vaihtanut toisen ylätukivarren viime syksynä. Auraus oli sittenkin aika helppo mitata suoraan renkaasta. MudTerrainissa on keskellä rengasta valupurse , mikä toimii hyvin mittauskohtana, suorallakulmalla katsoin, että mittaan samalta korkeudelta molemmin puolin. Lähtötilanne oli se että ohjaus haritti 2,5cm! Ei ihme, että renkaat kuluu.
Säädin aluksi camberit kuntoon sopivan mittaisella vatupassilla vanteen reunasta mitaten. Sen jälkeen auraus em. tavalla rullamitalla mitaten. Lopputulos tuntui usean mittauskerran jälkeen hyvinkin tarkalta. Hankalinta oli saada ratti täsmälleen suoraan, mutta sekin onnistui muutaman koeajon ja säätökerran jälkeen. Siinä välissä huomasin hammastangon kiinnityksenkin olevan löysällä, mikä myös vaikutti ajettavuuteen huomattavasti.
Ei se homma tosiaan ihmeempiä työkaluja tarvinnut, mutta olisi ne helpottanut! Jonkinlainen mittari täytyy tehdä/ostaa tulevaisuutta varten. HV:n piirtämä keppi vaikuttaa aika toimivalta ja yksinkertaiselta ratkaisulta.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Siis topiikin aloittajan kaltaisessa tapauksessa kannattaisi miettiä, että palkonko tuo "täsmätieto" auttaa?
|
En minä hifistele näiden vehkeiden kanssa, enkä hae ajo-ominaisuuksia, niitä kun hiacessa ei ole. Minulle riittää, että renkaat kuluu mahdollisimman vähän ja tasaisesti, mutta en tiedä yhtään että kuinka pienet virheet kulmissa vaikuttavat siihen. Siksi mieluummin teen mahdollisimman tarkkaan nuo mittaukset.