![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Nyt kun on ammattilaisia kuulolla niin on hyvä kysyä... Eikös noissa rommijutuissa ollu myös joku mahdollisuus lukita? tieto sinne piirin sisälle eli sitä ei voisi lukea...?
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Mitä sillä piirillä sitten tekisi?
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
P.S. coilyzuk, jos saat luetettua ja pääset uudelleenpolttohommiin, mulla saattaa olla noita ton tyypin EPROM:meja vielä jossain komponenttilaatikoissa jäljellä jos tarviit...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 13.07.2014 11:45 |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Viimeksi muokannut coilyzuk : 13.07.2014 13:27 |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Hacklabilla on vermeet paitsi komponenttien vaihtoon, myös piirilevyjen tekoon alusta saakka. Prommereita on pari erilaista ja niitäkin voi tehä lisää jos kamala hinku on.
Iteki saatan olla mestoilla, mutta ennen saunan valmistumista todella satunnaisesti. Läbillä voi myös ihan tekemään ryhtymällä oppia vaikka mitä, melkeen mihin hyvänsä saa jeesiä ja paikalla saattaa olla jopa autoihin virittäytynyttä porukkaa, vaikka enin osa onkin koodaajia päivätöissään. Tommoseen projektiin saattais sopia eprom-emulaattori, joka siis sen ecun suuntaan näyttää ihan prommipiiriltä, mutta jonka voi ohjelmoida vaikka läppäriltä suoraan testiajon jälkeen. Joka tapauksessa vähintäänkin siis saat luettua tuon prommin sisällön talteen ja ohjelmoitua toiselle piirille haluamanlaiset kartat. Kaitsu67, onko sulla mahollisesti muutakin vanhan liiton piirirompetta odottamassa käyttöä? Lukitsemisesta, jos prommimuisti on omana piirinään, ei sen sisältöä voi sen suuremmin lukita. Salata ehkä voi, mutta ne saa yleensä aina purettua jollain ilveellä. Sitten kun prommimuisti on prosessorin kanssa samalla piilastulla sen lukeminen piilastun ulkopuolelta voidaan estää ja sen lukemiseen tarvitaan jo isompia voimakeinoja. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#7
|
|||
|
|||
Jälleen täysin k.o kapineesta mitään tietämättä.
Siis onko sinulla jotain "sisäpiirin tietoa" siitä, mitä missäkin osoitteessa on?
Siis jos lähtee tekemään koodin purkua siten että emulaattorilla onkii datan talteen ajossa, niin on mahdollista päästä laskemaan ns. käppyröitä, mutta uskon että vaatii paljon perehtymistä. Ja lopputulos voi olla suuruusluokkaa, että kun moottorissa on 2345 r/min, ulkona 23,45 astetta, ja kaasu on 23,45% auki, niin heittää vikatilaan.... Näitä "bukeja" on sattunut myös autotehtaille... yksi lievempi sattui Pudasjärvellä taannoin, erään saksalaismerkin ulkoilman? lämpötilamittaus ulottui "vain" jonnekkin -30- -40c nurkille: siis auto lähti käyntiin ja toimi, mutta pariastetta lisää pakkasta, ja ei luvannutkaan! siis meni tilapäiseen? vikatilaan, ja varaohjelmalle, ja se ei antanut soppaa lähellekkään tarpeeski pakkasessa.... siis halvaantui. mutta uusi ohjelma selätti ongelman, ja saatteella "voiko jossain olla noin kylmää tms" Eräs k.o testiryhmän jäsen oli kuulemma kommentoinut, että nyt selvisi miksi noita Ladoja on noin paljon... Aikanaan tuli noiden piipohjaisten muistien parissa oltua, (en nörttinä) ja silloinkin nörtit teki omia ohjelmia harrastekäyttöön vaihtelevalla menestyksellä. -> Jos minulla pitäis alkaa k.o projektiin, ja ei olisi kunnon "sorsakoodia tms" niin suosiolla ohjelmoitava tarvikeboksi tilalle, esim. n. 5 vuotta sitten "mekaruuta" oli hyvä hinta/laatusuhteessa. Mutta jos alat laskemaan taulukoita ulos, niin toivottavasti onnistuu! peukku! (en viitsi kertoa vitsiä insinööristä ja öljylampusta, enkä BMW:n - vastauksesta MS:n kommentista auton hintaan...) |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
ja joskus jonkun vanhan vempeleen saanut kuntoonkin, tosin aika vähän noita reikäladottuja komponentteja on enää missään kun yleensä pintaliitoskomponentteja melkeen kaikissa.Onko mitä mielessä et olis tarvis?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Hacklabilla on porukkaa kestä osaa kiinnostaa vanhempi tekniikka. Osittain se on älyttömän hyödyllistä, 4000/7400:silla ja diskreeteillä kun voi vaikkapa hahmotella mitenkä ALU tai DAC toimii. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Mikä ET luku Six Shootereihin? | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.12.2008 09:10 |
| Mikä et- luku patrolliin ?? | NHOffroadTeam | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 24.04.2007 12:14 |
| M: Tiivistesarja NP203, blazer/ramcharger 70-luku | impala67 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 20.10.2006 12:12 |
| Patrollin vanteen et luku?? | NHOffroadTeam | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.03.2005 10:54 |
| Et-luku? | napero3000 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 04.02.2005 21:54 |